- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
УРЯДОВИЙ УПОВНОВАЖЕНИЙ У СПРАВАХ ЄВРОПЕЙСЬКОГО СУДУ
З ПРАВ ЛЮДИНИ
ЛИСТ
30.09.2013 № 12.0.1-9/9857 |
Кабінету Міністрів України
Подання
про виконання рішень Європейського суду з прав людини, які набули статусу остаточного
1. Порушення пункту 1 статті 6 (Право на справедливий суд) Конвенції ( 995_004 )
1.1. Щодо порушення права на розгляд справи судом протягом розумного строку (пункт 1 статті 6)
Вказане порушення було констатовано Європейським судом у рішеннях у справах "Ткаченко проти України", "Самойлович проти України" та "Кісельов проти України" у зв'язку з незабезпеченням національними органами розгляду справ заявників протягом розумного строку з огляду на:
- неодноразові направлення справи на новий розгляд ("Ткаченко проти України");
- те, що позов заявника, який було подано 6 вересня 2002 року, після більше 8 років провадження все ще розглядався в суді першої інстанції ("Кісельов проти України");
- практику в попередніх справах, зокрема у справах
"Паскал проти України" ,
"Іззетов проти України" та
"Тодоров проти України" , оскільки органи державної влади не забезпечили розгляд справи протягом розумного строку, враховуючи затримки при призначенні судових засідань, організації технічного запису засідань, оголошенні вироку та розгляді Верховним Судом України відповідної касаційної скарги ("Самойлович проти України").
Шляхи вирішення
З метою усунення підстав порушення статті
6 Конвенції , констатованого Європейським судом у вказаних справах, необхідно вдосконалювати практику розгляду справ судами в контексті відповідної вимоги статті 6 Конвенції щодо "розумного строку" провадження.
Вказані порушення були констатовані Європейським судом у справах "Москаленко та 249 інших проти України" та "Хворостяной та 249 інших проти України". Рішення у зазначених справах було ухвалено Європейським судом у рамках відновленої процедури розгляду скарг, які стосуються тривалого невиконання рішень національних органів та відсутності у цьому зв'язку ефективних засобів юридичного захисту.
Шляхи вирішення
Цей
Закон встановив нову процедуру виконання рішень судів, боржниками за якими є державні органи, підприємства, установи та організації, а також юридичні особи, примусова реалізація майна яких забороняється відповідно до законодавства.
Невирішеним залишилось питання щодо погашення вже існуючої заборгованості за судовими рішеннями, відповідальність за виконання яких несе держава.
Відповідно, певна кількість рішень залишиться невиконаною, а особи, на чию користь вони постановлені, залишаться потенційними заявниками до Європейського суду зі скаргами, на порушення їхнього права на виконання рішення протягом розумного строку.
У цьому зв'язку Міністерством юстиції України було підготовлено проект Закону "Про внесення змін до деяких законів України щодо виконання судових рішень".
5 вересня 2013 року зазначений законопроект було прийнято Верховною Радою України у першому читанні за основу зі скороченням строку підготовки до другого читання.
19 вересня 2013 року за результатами другого читання законопроект прийнято та 24 вересня - направлено на підпис Президенту України.
Законопроектом передбачено, що він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
1.3. Щодо порушення права на захист (пункти 1 і 3 статті
6 Конвенції )
- пункт 1 та підпункт "b" пункту 3 статті
6 Конвенції Вказане порушення було констатовано Європейським судом у справі "Чорній проти України" у зв'язку з тим, що право заявника на ефективну підготовку свого захисту було піддано обмеженню, а його право на справедливий суд не було дотримане, оскільки під час підготовки касаційної скарги до Верховного Суду України заявнику не було надано копію ухвали апеляційного суду в його справі, незважаючи на його відповідне клопотання, а Верховний Суд України не розглянув цю ситуацію в ході розгляду його справи в касаційному порядку.
- пункт 1 та підпункти "b", "c", "d" пункту 3 статті
6 Конвенції Вказане порушення було констатовано Європейським судом у справі "Вєренцов проти України". Обставини цієї справи в контексті констатованих порушень можна викласти таким чином.
13 жовтня 2010 року заявника було викликано до Галицького РВ м. Львова. Після прибуття заявника до відділу, працівники міліції склали щодо нього протоколи адміністративних правопорушень (злісна непокора вимозі працівника міліції та порушення порядку організації і проведення зборів, мітингів, вуличних походів і демонстрацій). Заявник тримався у відділі міліції до наступного дня.
14 жовтня 2010 року працівники міліції склали нові протоколи адміністративних правопорушень. Ці протоколи були підписані заявником.
Цього ж дня заявника було доставлено до суду. Він не мав можливості ознайомитись із матеріалами справи до засідання, і, крім того, суд відмовив йому у залученні до справи захисника, пославшись на те, що заявник є правозахисником, а отже, може представляти себе сам. Клопотання заявника, зокрема про виклик і допит свідків, також було відхилено судом.
У рішенні від 14 жовтня 2010 суд визнав заявника винним у вчиненні адміністративних правопорушень, про які йшлося у протоколах, та призначив йому адміністративне стягнення у вигляді трьох днів адміністративного арешту.
27 жовтня 2010 апеляційний суд Львівської області відмовив у задоволенні апеляційної скарги. Відповідне провадження відбувалось за участі заявника та його захисника.
Порушення прав заявника за п. 1 у поєднанні з підп. (b) п. 3 статті
6 Конвенції було визнано у зв'язку з тим, що з огляду на короткий проміжок часу між складанням протоколів про адміністративне правопорушення та розглядом справи щодо нього судом (кілька годин) заявнику не було надано достатньо часу та можливостей підготувати свій захист.
Порушення права заявника, передбаченого п. 1 у поєднанні з підп. (c) п. 3 статті
6 Конвенції , було констатоване Європейським судом з огляду на свавільну та незаконну відмову національного суду надати йому можливість скористатись послугами захисника, незважаючи на те, що національне законодавство гарантувало йому таке право та він прямо клопотав про надання йому захисника.
Порушення прав заявника за п. 1 у поєднанні з підп. (d) п. 3 статті
6 Конвенції було констатовано Європейським судом з огляду, зокрема, на відмову національного суду викликати та допитати в судовому засіданні свідків. Натомість суд обмежився допитом самого заявника та ґрунтував свої висновки на письмових доказах, головним чином протоколах, складених працівниками міліції. Апеляційний суд також належним чином не відреагував на відповідні твердження заявника щодо порушення його права на захист.
Крім того, щодо зазначених вище порушень статті
6 Конвенції Європейський суд зауважив, що наступний апеляційний розгляд справи не міг їх виправити, оскільки на час його проведення заявник вже відбув призначений йому строк адміністративного арешту.
У цій справі Європейський суд також констатував порушення п. 1 статті
6 Конвенції у зв'язку з неналежним мотивуванням національними судами рішень, якими заявник визнавався винним у порушенні процедури організації та проведення зібрання. Зокрема, апеляційний суд проігнорував твердження заявника у цьому зв'язку, просто зазначивши, що вони спростовуються іншими доказами у справі, та не відреагував на його твердження про порушення його прав, гарантованих п. 1 та п. 3 (b-d) статті
6 Конвенції .
Шляхи вирішення
З метою усунення підстав порушень статті
6 Конвенції , визнаних Європейським судом у вказаних справах, необхідно вдосконалювати практику розгляду справ судами в контексті відповідних вимог статті 6 Конвенції.
Крім того, необхідно забезпечити ознайомлення суддів України з відповідною практикою Європейського суду.
2. Порушення статті 2 Конвенції ( 995_004 ) (Право на життя)
Порушення статті
2 Конвенції в матеріальному та процесуальному аспектах було констатовано Європейським судом у рішенні у справі "Салахов та Іслямова проти України".
Так, Європейський суд визнав, що держава не дотрималась свого позитивного обов'язку щодо захисту здоров'я та життя заявника, який тримався під вартою, через те, що:
- йому було відмовлено в терміновій госпіталізації, яку він вимагав протягом двох тижнів;
- він тримався під вартою без будь-якого обґрунтування, при цьому стан його здоров'я був критичним;
- всупереч рекомендаціям лікарів під час перебування в лікарні його постійно тримали в наручниках, що спричинило погіршення стану його здоров'я.
Крім того, було встановлено, що розслідування скарг заявниці - матері заявника - стосовно ненадання йому належної медичної допомоги було неефективним, оскільки відповідна кримінальна справа неодноразово закривалась та поновлювалась, що загалом тривало більше 3,5 років. Крім того, Європейський суд встановив, що серйозним недоліком проведення розслідування була неможливість слідчих органів отримати від установ, де заявник тримався під вартою, медичні документи щодо нього.
Шляхи вирішення
Проблеми, на які Європейський суд вказував, констатуючи порушення процесуального аспекту статті
2 Конвенції у справах щодо України, частково вирішуються положеннями нового
Кримінального процесуального кодексу (зокрема в контексті неодноразових відмови у порушенні кримінальної справи, які тепер не можуть мати місця).
Проте окрім цього, необхідно забезпечувати дотримання правоохоронними органами відповідних національних процесуальних норм та врахування вимог статті
2 Конвенції .
Також, слід вжити заходів для ознайомлення працівників правоохоронних органів з відповідною практикою Європейського суду.
3. Порушення статті 3 Конвенції ( 995_004 ) (Заборона катування)
Порушення вказаного положення
Конвенції було констатовано Європейським судом у справах "Салахов та Іслямова проти України", "Самойлович проти України" та "Барило проти України".
3.1. Щодо порушення статті 3 у зв'язку з неналежними матеріальними умовами тримання осіб під вартою
Вказане порушення було констатоване Європейським судом у рішеннях "Самойлович проти України" та "Барило проти України" з огляду на неналежність умов тримання заявників під вартою відповідно у Сімферопольському СІЗО № 15 та ІТТ Сакського МРВ ГУ МВС України в Автономній Республіці Крим.
3.2. Щодо порушення статті 3 у зв'язку з ненаданням особам, які тримаються під вартою, належної медичної допомоги
Вказане порушення було констатоване Європейським судом щодо заявника у справі "Салахов та Іслямова проти України" з огляду на:
- ненадання Урядом копій відповідних медичних документів, які підтверджували б, що при погіршенні стану здоров'я заявника під час тримання його у Бахчисарайському ІТТ та Сімферопольському СІЗО йому було надано належну медичну допомогу, навіть припускаючи те, що заявник приховав своє захворювання на ВІЛ.
- ненадання належної та адекватної медичної допомоги заявнику під час його перебування в Бахчисарайській ЦРЛ у червні 2008 року, що було визнано самими державними органами.
Крім того, це порушення було констатоване Європейським судом у справі "Барило проти України" з огляду на:
- відсутність документів, що підтверджували б дотримання протягом періоду тримання заявниці під вартою вказівок лікаря щодо введення їй 4 ін'єкцій інсуліну на день;
- незабезпечення у певний період таких ін'єкцій взагалі;
- визнання самими державними органами неможливості надання заявниці належної медичної допомоги та забезпечення необхідної їй дієти в умовах тримання під вартою (що стало підставою для її звільнення).
3.3. Щодо порушення статті 3 у зв'язку з жорстоким поводженням
................Перейти до повного тексту