1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 1 листопада 1995 р. N 873
Київ
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови КМ N 256 від 28.03.2012 )
Про результати комплексних перевірок діяльності довірчих товариств
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 871 від 04.06.2003 )
Кабінет Міністрів України розглянув матеріали комплексних перевірок діяльності довірчих товариств, проведених на виконання Розпорядження Президента України від 11 серпня 1995 р. N 155, та відзначає, що комісії, створені в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, виконали значний обсяг роботи та вжили організаційних і практичних заходів для усунення недоліків у діяльності довірчих товариств та інших небанківських фінансових установ, що здійснювали операції з коштами, іншим майном громадян, а також для відшкодування збитків, заподіяних громадянам цими установами.
Перевірками встановлено, що зазначені установи допустили численні порушення законодавства, зокрема несвоєчасне формування статутного фонду, здійснення представницької діяльності з приватизаційними паперами без ліцензії Фонду державного майна, порушення валютного та податкового законодавства, а також неправомірне здійснення банківських операцій. Нерідко не укладалися договори товариств з комерційними банками та не складалися акти на зберігання і розміщення активів, що призводило до тіньового обороту коштів. Є численні факти зловживань та шахрайства з фінансовими ресурсами, що спричинило значні матеріальні і моральні збитки громадянам, завдало шкоди майновим інтересам держави. Внаслідок цього у деяких регіонах погіршилася соціально-політична обстановка. Мали місце пікетування, мітинги, інші прояви громадського невдоволення населення.
Істотні порушення Декрету Кабінету Міністрів України "Про довірчі товариства", інших актів законодавства допускали місцеві органи державної виконавчої влади та виконавчі комітети міських Рад під час реєстрації довірчих товариств. Так, Джанкойським міськвиконкомом Автономної Республіки Крим (голова - Синицький В.Б.) зареєстровано сім товариств з обмеженою відповідальністю, які виконували довірчі операції. Охтирським міськвиконком (голова - Нестеренко О.Г.) зареєстровано довірче товариство "Фобос" як товариство з обмеженою відповідальністю.
Порушено вимоги Положення про державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності Залізничним райвиконкомом м.Києва (голова - Титарчук В.Г.), де зареєстровано шість довірчих товариств без надсилання реєстраційних карток до податкової інспекції. Це призвело до того, що зазначені суб'єкти не були взяті на облік і не сплачували податків. З порушеннями зазначеного Положення зареєстровано довірче товариство "Фінтраст-Поділля" Могилів-Подільським міськвиконкомом Вінницької області (голова - Малюта М.Д.).
У Сумській, Дніпропетровській, Луганській областях окремі органи, що здійснювали реєстрацію цих товариств порушували вимогу законодавства про внесення до моменту державної реєстрації довірчих товариств 50 відсотків розміру їх статутних фондів.
Численними є випадки невідповідності юридичної адреси довірчих товариств їх фактичному місцезнаходженню. Зокрема, по м. Києву таких випадків зафіксовано 38, по Харківській області - 34, Луганській - 14, Львівській області - 8. Водночас органи, що здійснюють державну реєстрацію суб'єктів підприємницької діяльності, не забезпечують суворого виконання вимог законодавства щодо звернення до суду про скасування такої реєстрації у разі несвоєчасного повідомлення суб'єктом про зміну свого місцезнаходження.
Ці та інші порушення призвели до того, що довірчі товариства опинилися поза контролем з боку державних органів, отримали можливість працювати з порушеннями, завдаючи громадянам збитків, які відшкодувати практично неможливо.
Як показали перевірки, найбільших збитків громадянам завдала діяльність небанківських фінансових установ, функціонування яких не регламентується Декретом Кабінету Міністрів України "Про довірчі товариства", зокрема Українського будинку селенгу та недержавного пенсійного фонду "Оберіг".
Вузьковідомчі інтереси Фонду державного майна, Міністерства фінансів, Національного банку, проявлені під час підготовки Декрету Кабінету Міністрів України "Про довірчі товариства", стали причиною того, що діяльність довірчих товариств щодо залучення майна громадян, крім приватизаційних паперів, опинилася поза контролем державних органів.
Відсутність належної відповідальності, слабка взаємодія між Фондом державного майна, Міністерством фінансів, Національним банком призвели до неодноразових зривів термінів підготовки законодавчого акта щодо внесення змін і доповнень до Декрету Кабінету Міністрів України "Про довірчі товариства", інших нормативних актів з питань діяльності довірчих товариств.
На порушення статті 48 Закону України "Про банки і банківську діяльність" Національний банк не здійснював належного контролю за додержанням банківського законодавства комерційними банками, внаслідок чого вони не припиняли ведення рахунків довірчих товариств, які не сформували в повному обсязі свої статутні фонди, як того вимагає Декрет Кабінету Міністрів України "Про довірчі товариства".
Фонд державного майна, незважаючи на звернення місцевих органів державної виконавчої влади, сконцентрував у центральному апараті всі повноваження і функції з контролю, ліцензування та надання звітності довірчими товариствами, повністю усунувши від цього свої регіональні відділення. Комітет у справах нагляду за страховою діяльністю також не забезпечив дієвий контроль за діяльністю страхових компаній.
Таким чином, головними причинами, які призвели до грубих порушень законодавства, шахрайства і зловживань коштами громадян з боку довірчих товариств, інших небанківських фінансових установ, стали свідоме, зловмисне порушення законодавства їх керівниками, незабезпечення належного контролю за діяльністю цих установ Фондом державного майна, Міністерством фінансів, Національним банком, місцевими органами державної виконавчої влади, недосконалість існуючих або відсутність законодавчих та інших нормативних актів, які регламентують діяльність небанківських фінансових установ.
За результатами перевірок з метою усунення виявлених порушень і захисту прав та інтересів громадян:
до судових органів надіслано матеріали про скасування державної реєстрації 56 довірчих товариств та інших суб'єктів підприємницької діяльності;
тимчасово призупинено ведення рахунків у комерційних банках щодо 36 довірчих товариств;
анульовано або призупинено дію ліцензій, виданих 32 довірчим товариствам та страховим компаніям;
до адміністративної відповідальності притягнуто 273 посадові особи;
щодо осіб, які займалися розкраданням, шахрайством та вчинили інші злочинні дії у сфері залучення коштів громадян, органами прокуратури та внутрішніх справ порушено майже 100 кримінальних справ, заарештовано 25 осіб, у розшуку перебуває 31 особа;
довірчі товариства зобов'язано усунути порушення у веденні бухгалтерського обліку, рахунків у банках, порядку укладання довірчих договорів, реєстрації статутних документів тощо. Контроль за виконанням зазначених заходів покладено на місцеві органи державної виконавчої влади.
Крім того, на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 1995 р. N 455 "Про недоліки в роботі довірчих товариств" затверджено типовий договір довірчого товариства з довірителем майна для захисту прав останнього, запроваджено статистичну звітність про діяльність таких товариств, а також підготовлено проект Закону України "Про довірчу власність".
Однак вжитих заходів недостатньо для наведення порядку в діяльності небанківських фінансових установ.
З метою захисту прав громадян, радикального поліпшення діяльності довірчих товариств, інших небанківських фінансових установ Кабінет Міністрів України
постановляє:
1. Визнати роботу Міністерства фінансів (Германчук П.К.) та Комітету у справах нагляду за страховою діяльністю (Яковенко І.В.), пов'язану із забезпеченням контролю за діяльністю інвестиційних фондів та компаній, а також страхових компаній, незадовільною.

................
Перейти до повного тексту