- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ
Н А К А З
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Національної
служби посередництва і примирення
N 130 від 18.11.2008 )
Про затвердження Положення про примирну комісію
Відповідно до Закону України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та Положення про Національну службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента України від 17 листопада 1998 року
N 1258/98, із змінами, затвердженими Указом Президента України від 30 грудня 2000 року
N 1393/2000, з метою подальшого вдосконалення нормативно-правового забезпечення діяльності примирних комісій,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про примирну комісію в новій редакції (додається).
2. Керівникам структурних підрозділів НСПП забезпечити вивчення Положення про примирну комісію працівниками НСПП, незалежними посередниками, ознайомлення з ним сторін соціально-трудових відносин, застосування норм Положення про примирну комісію в примирних процедурах по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів).
3. Відділу правового забезпечення НСПП в місячний термін підготувати проект наказу НСПП про внесення змін і доповнень до окремих нормативних актів НСПП у зв'язку із затвердженням пунктом 1 цього наказу нової редакції Положення про примирну комісію.
4. Вважати такими, що втратили чинність:
наказ НСПП від 04.05.1999 року
N 36 "Про затвердження Положення про примирну комісію";
наказ НСПП від 28.03.2003 року
N 124 "Про внесення змін і доповнень до Положення про примирну комісію".
5. Положення про примирну комісію в новій редакції опублікувати в Бюлетені Національної служби посередництва і примирення.
6. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова Національної служби посередництва і примирення | В.Руденко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Національної служби
посередництва і примирення
22.06.2004 N 90
ПОЛОЖЕННЯ
про примирну комісію
1. Загальні положення
1.2. Положення визначає завдання, функції та порядок формування і діяльності примирної комісії і встановлює вимоги щодо розгляду вимог найманих працівників або профспілки примирною комісією з метою вирішення колективних трудових спорів (конфліктів).
1.3. Відповідно до статті
7 Закону України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" примирною комісією здійснюється розгляд колективного трудового спору (конфлікту) з питань встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту, укладення чи зміни колективного договору (угоди).
За угодою сторін колективного трудового спору (конфлікту) примирна комісія може розглядати вимоги найманих працівників або профспілки з питань виконання колективного договору, угоди або окремих їх положень, невиконання вимог законодавства про працю.
1.4. Колективні трудові спори (конфлікти) розглядаються на виробничому, галузевому, територіальному, територіально-галузевому та національному рівнях відповідною примирною комісією.
1.5. Основним завданням примирної комісії є вироблення рішення, що може задовольнити сторони колективного трудового спору (конфлікту).
1.6. У цьому Положенні наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
колективний трудовий спір (конфлікт) - це розбіжності, що виникли між сторонами соціально-трудових відносин, щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту, укладення чи зміни колективного договору, угоди, виконання колективного договору, угоди або окремих їх положень, невиконання вимог законодавства про працю;
комерційна таємниця підприємства - відомості, пов'язані з виробництвом, технологічною інформацією, управлінням, фінансами та іншою діяльністю підприємства, що не є державною таємницею, розголошення (передача, витік) яких може завдати шкоди його інтересам;
Національна служба посередництва і примирення (далі - НСПП) - постійно діючий державний орган, який сприяє поліпшенню соціально-трудових відносин та запобігає виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), прогнозує їх та сприяє своєчасному їх вирішенню, здійснює посередництво для вирішення таких спорів (конфліктів);
незалежний посередник - визначена за спільним вибором сторін особа, яка сприяє встановленню взаємодії між сторонами, проведенню переговорів, бере участь у виробленні примирною комісією взаємоприйнятного рішення;
примирна комісія - орган, призначений для вироблення рішення, що може задовольнити сторони колективного трудового спору (конфлікту), та який складається з представників сторін.
регламент роботи примирної комісії по розгляду і вирішенню колективного трудового спору (далі - регламент примирної комісії) - документ, який встановлює порядок скликання і проведення засідань примирної комісії, визначає процедуру розгляду висунутих найманими працівниками (профспілкою) вимог, порядок прийняття рішень примирної комісії та доведення їх до виконавців, а також функції членів примирної комісії, які випливають з їх повноважень, встановлених Законом України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та Положенням про примирну комісію, затвердженим Національною службою посередництва і примирення.
сторони колективного трудового спору (конфлікту) на виробничому рівні - наймані працівники (окремі категорії найманих працівників) підприємства, установи, організації чи їх структурних підрозділів або первинна профспілкова чи інша уповноважена найманими працівниками організація та власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи представник;
сторони колективного трудового спору (конфлікту) на галузевому рівні - наймані працівники підприємств, установ, організацій однієї галузі (професії) декількох адміністративно-територіальних одиниць чи профспілки, їх об'єднання або інші уповноважені цими найманими працівниками органи та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
сторони колективного трудового спору (конфлікту) на національному рівні - наймані працівники однієї або декількох галузей (професій) чи профспілки або їх об'єднання чи інші уповноважені найманими працівниками органи та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи (представники) на території більшості адміністративно-територіальних одиниць України, передбачених частиною другою статті
133 Конституції України;
сторони колективного трудового спору (конфлікту) на територіально-галузевому рівні - наймані працівники підприємств, установ, організацій однієї галузі (професії) однієї адміністративно-територіальної одиниці чи профспілки, їх об'єднання або інші уповноважені цими найманими працівниками органи та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники;
сторони колективного трудового спору (конфлікту) на територіальному рівні - наймані працівники підприємств, установ, організацій декількох галузей (професій) однієї адміністративно-територіальної одиниці чи профспілки, їх об'єднання або інші уповноважені цими найманими працівниками органи та власники, об'єднання власників або уповноважені ними органи чи представники.
1.7. Примирна комісія утворюється і здійснює свою діяльність на основі принципів:
1) законності;
2) рівності сторін колективного трудового спору (конфлікту) перед законом і примирною комісією;
3) всебічності, повноти та об'єктивності вирішення спорів;
4) змагальності сторін та свободи в наданні ними в примирній комісії своїх доказів і у доведенні перед примирною комісією їх переконливості;
5) добровільної згоди членів примирної комісії на їхнє призначення;
6) сприяння досягнення угоди між сторонами;
7) гласності та відкритого розгляду справ, за винятком випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної або іншої захищеної законом таємниці, або коли є обгрунтовані заперечення однієї із сторін;
8) обов'язковості виконання рішень примирної комісії в порядку і строки, які встановлені цим рішенням;
9) сприяння сторонам у досягненні ними угоди про вирішення колективного трудового спору (конфлікту) на будь-якій стадії розгляду колективного трудового спору (конфлікту) примирною комісією.
2. Утворення примирної комісії
2.1. Примирна комісія утворюється за письмовою заявою однієї із сторін колективного трудового спору (конфлікту) іншій стороні:
- на виробничому рівні - у триденний,
- на галузевому або територіальному - у п'ятиденний,
- на національному рівні у десятиденний строк з моменту виникнення колективного трудового спору (конфлікту) з рівної кількості представників сторін.
2.2. Рішення про утворення примирної комісії та про встановлення кількості представників сторін оформляється відповідною угодою.
2.3. Порядок делегування представників до комісії, персональний склад представників та їхні повноваження вирішуються кожною із сторін самостійно.
Зміна складу представників однієї із сторін допускається у разі невиконання представником (представниками) обов'язків перед стороною колективного трудового спору (конфлікту), яку вони представляють.
Визначення представників сторін колективного трудового спору (конфлікту) до примирної комісії оформляється відповідним рішенням.
2.4. У разі потреби примирна комісія залучає до свого складу незалежного посередника. Незалежний посередник - визначена за спільним вибором сторін особа, яка сприяє встановленню взаємодії між сторонами, проведенню переговорів, бере участь у виробленні примирною комісією взаємоприйнятного рішення. Статус незалежного посередника визначається Законом України
"Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" та Положенням про незалежного посередника, яке затверджується НСПП.
2.5. Повноваження члена примирної комісії припиняються:
за рішенням відповідної сторони;
у разі самовідводу.
2.6. Повноваження трудового арбітражу припиняються після прийняття ним рішення по суті колективного трудового спору (конфлікту).
2.7. У разі, якщо повноваження члена примирної комісії припинені відповідно до цього Положення, інший член примирної комісії призначається згідно з правилами, які застосовувалися при призначенні члена примирної комісії, який замінюється.
3. Розгляд колективного трудового спору (конфлікту) примирною комісією
3.2. Примирна комісія зобов'язана використати для врегулювання колективного трудового спору (конфлікту) всі можливості, не заборонені законодавством.
Примирна комісія зобов'язана вживати передбачені законами заходи щодо всебічного, повного і об'єктивного з'ясування обставин справи.
3.3. З метою реалізації своїх завдань примирна комісія здійснює такі функції:
- обмін думками представників сторін про умови та порядок вирішення колективного трудового спору (конфлікту);
- консультації представників сторін із заінтересованими органами державної влади, іншими компетентними організаціями, установами та фізичними особами;
- обговорення варіантів вирішення колективного трудового спору (конфлікту) і вибір з них найбільш прийнятного рішення.
3.4. Сторони колективного трудового спору під час розгляду колективного трудового спору (конфлікту) примирною комісією мають рівні права.
Примирна комісія зобов'язана забезпечити рівність можливостей сторін колективного трудового спору (конфлікту) у доказовій діяльності.
3.5. Процес розгляду колективного трудового спору (конфлікту) примирною комісією проводиться у формі змагання між сторонами, підставою для якого є протилежність їх матеріально-правових інтересів.
У випадках, передбачених частиною першою цього пункту, примирна комісія повинна відкласти розгляд справи або зупинити розгляд справи по суті до вирішення нею питання щодо наявності у неї відповідної компетенції.
З питань наявності чи відсутності компетенції примирна комісія у зазначених випадках виносить мотивоване рішення.
Якщо примирна комісія дійде висновку щодо неможливості розгляду нею конкретного спору внаслідок відсутності у неї компетенції, розгляд колективного трудового спору (конфлікту) припиняється.
3.7. Колективні трудові спори (конфлікти) розглядаються виробничою примирною комісією у п'ятиденний, галузевою, територіальною та територіально-галузевою примирними комісіями - у десятиденний, примирною комісією на національному рівні - у п'ятнадцятиденний строк з моменту утворення комісій.
................Перейти до повного тексту