1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг
РІШЕННЯ
28.04.2025 № 21/438-рк
Про застосування заходу впливу у вигляді відкликання ліцензії на діяльність фінансової компанії з правом здійснення діяльності з надання фінансових послуг - факторинг, надання коштів та банківських металів у кредит до ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ДИМЕТРА ФІНАНС" (код за ЄДРПОУ 43101308) за порушення законодавства України у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення
Розглянувши доповідну записку Департаменту фінансового моніторингу від 15.04.2025 №В/25-0005/48967/ТФП, складену за результатами здійснення безвиїзного нагляду за дотриманням ТОВАРИСТВОМ З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ДИМЕТРА ФІНАНС", код за ЄДРПОУ 43101308 (місцезнаходження(1): 03150, м. Київ, вул. Велика Васильківська, буд.55) (далі -Установа) вимог законодавства, що регулює відносини у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - у сфері запобігання та протидії або з питань фінансового моніторингу) [Акт про результати безвиїзного нагляду з питань фінансового моніторингу від 06.02.2025 № В/25-0014/17253 (далі - Акт від 06.02.2025) (далі - безвиїзний нагляд)] Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет) зазначає таке.
І. За результатами безвиїзного нагляду виявлено порушення Установою вимог пункту 5 розділу ІІ Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України в умовах особливого періоду, затверджених постановою Правління Національного банку України від 18.12.2018 № 140 (далі - Правила № 140), та пункту 15 додатка до Правил № 140 у частині неподання до Національного банку України (далі -Національний банк) звітності з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення (далі - звітність з питань фінансового моніторингу) у строк, визначений Правилами № 140.
Частиною другою статті 18 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (далі - Закон № 361-ІХ) передбачено, що суб'єкти державного фінансового моніторингу для виконання своїх функцій мають право одержувати у встановленому ними порядку від суб'єктів первинного фінансового моніторингу (далі - СПФМ) [щодо яких вони відповідно до Закону № 361-ІХ виконують функції регулювання і нагляду] інформацію, документи, копії документів, оформлені та засвідчені СПФМ згідно з вимогами відповідного суб'єкта державного фінансового моніторингу.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 18 Закону № 361-ІХ та пунктом 30 статті 7 Закону України "Про Національний банк України" (далі - Закон про Національний банк) Національний банк здійснює державне регулювання і нагляд у сфері запобігання та протидії, зокрема, щодо фінансових установ, реєстрацію чи ліцензування яких здійснює Національний банк, які є СПФМ(2).
Національним банком для забезпечення виконання регулятивних та наглядових функцій в умовах особливого періоду відповідно, зокрема до статей 7, 15, 56, 67 Закону про Національний банк, затверджені Правила № 140.
Правила № 140 розроблені для забезпечення складання грошово-кредитної та фінансової статистики, статистичної інформації фінансових установ, виконання Національним банком регулятивних та наглядових функцій в умовах особливого періоду (пункт 1 розділу І Правил № 140) та визначають загальні вимоги до складання статистичної звітності, порядок її подання до Національного банку в умовах особливого періоду (пункт 2 розділу І Правил № 140).
Вимоги Правил № 140 поширюються на респондентів (постачальників статистичної звітності), які залучаються до роботи в умовах особливого періоду, і є обов'язковими для виконання, зокрема небанківськими установами-СПФМ, щодо яких Національний банк здійснює державне регулювання та нагляд у сфері запобігання та протидії (підпункт 6 пункту 3 розділу І Правил № 140).
Пунктом 5 розділу ІІ Правил № 140 визначено, що респонденти (постачальники статистичної звітності) складають та подають до Національного банку файли з показниками статистичної звітності, перелік, періодичність і строки подання яких наведено в додатку до Правил № 140.
Файли з показниками статистичної звітності подаються з урахуванням вимог розділу IV-1 Правил організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України, затверджених постановою Правління Національного банку України від 13 листопада 2018 року № 120 (із змінами).
Файли з показниками статистичної звітності подаються у форматі XML через вебпортал Національного банку.
Відповідно до вимог пункту 15 додатка до Правил № 140 небанківські установи-СПФМ мають подавати до Національного банку звітність з питань фінансового моніторингу за файлом 2JX "Дані з питань фінансового моніторингу" (далі - файл 2JX) (квартально, не пізніше 10 робочого дня місяця, наступного за звітним кварталом).
Установа внесена до Державного реєстру фінансових установ та має діючу ліцензію на діяльність фінансової компанії з правом здійснення діяльності з надання фінансових послуг - факторинг, надання коштів та банківських металів у кредит.
Отже, Установа відповідно до вимог пункту 1 частини другої статті 6 Закону № 361-ІХ є СПФМ та зобов'язана дотримуватись вимог Закону № 361-ІХ та нормативно-правових актів Національного банку у сфері запобігання та протидії, у тому числі подавати до Національного банку звітність з питань фінансового моніторингу.
Проте відповідно до даних звіту NControl 3.0 "Повнота інформації" розділу "Контроль звітних даних банків та небанківських установ" інформаційного ресурсу "Вітрина звітів Національного банку України" на звітну дату 01.01.2025 встановлено факт неподання Установою до Національного банку звітності з питань фінансового моніторингу за файлом 2JX (за IV квартал 2024 року), що є порушенням вимог пункту 5 розділу ІІ Правил № 140 та пункту 15 додатка до Правил № 140.
Факт та детальний опис порушення Установою вимог пункту 5 розділу ІІ Правил № 140 та пункту 15 додатка до Правил № 140 зафіксовано в Акті від 06.02.2025.
Акт від 06.02.2025 у вигляді електронного документа надіслано(3) на адресу електронної пошти(4) Установи разом із супровідним листом Національного банку від 06.02.2025 №25-0014/9434 (далі - Лист від 06.02.2025).
Листом від 07.02.2025 № 07-02/25 (вх. № 282/13741 від 08.02.2025, отримано в електронній формі) Установа надала інформацію про отримання Листа від 06.02.2025 та Акта від 06.02.2025, повідомила про ознайомлення з Актом від 06.02.2025.
У листі від 13.02.2025 № 13-02/25 (вх. № 282/15962 від 15.02.2025, отримано в електронній формі) [далі - Лист від 13.02.2025] Установа надала пояснення щодо порушення, зазначеного в Акті від 06.02.2025, та повідомила, що звернулась до Національного банку за дозволом щодо подання звітності з питань фінансового моніторингу за файлом 2JX (за IVквартал 2024 року).
Звітність з питань фінансового моніторингу за файлом 2JX (за IV квартал 2024року) Установою подано до Національного банку 18.02.2025 з порушенням строку, визначеного Правилами № 140.
У листі від 19.02.2025 № 19-02/25 (вх. № 282/17473 від 19.02.2025, отримано в електронній формі) Установа повідомила про подання звітності з питань фінансового моніторингу, вжиті заходи щодо забезпечення подання до Національного банку зазначеної звітності та зобов'язалась у подальшій діяльності дотримуватися норм чинного законодавства.
Заперечення до Акта від 06.02.2025 Установою не надавалися.
До дати вчинення зазначеного вище порушення, а саме до 15.01.2025 (дата вчинення порушення вимог пункту 5 розділу II Правил № 140 та пункту 15 додатка до Правил № 140) до Установи застосовано два заходи впливу, а саме:
1) рішення Комітету від 29.03.2024 № 21/279-рк про застосування заходу впливу у вигляді штрафу у розмірі 51 000,00 грн за порушення вимог пункту 5 розділу II Правил № 140 та пункту 14 додатка до Правил № 140(5) у частині неподання до Національного банку звітності з питань фінансового моніторингу, у строк, визначений Правилами № 140;
2) рішення Комітету від 14.08.2023 № 21/1487-рк про застосування заходу впливу у вигляді штрафу у розмірі 1 700,00 грн за порушення вимог пункту 1 частини другої статті 8 Закону № 361-ІХ, що полягає у неналежному виконанні Установою обов'язку стати на облік у спеціально уповноваженому органі як СПФМ.
Підпунктом 1 пункту 29 розділу V Положення про застосування Національним банком заходів впливу до установ за порушення законодавства з питань фінансового моніторингу(6) визначено, що порушення установою законодавства у сфері запобігання та протидії після застосування Національним банком до установи не менше двох заходів впливу протягом двох років є систематичним порушенням.
Отже, вчинення Установою порушення вимог пункту 5 розділу II Правил № 140 та пункту 15 додатка до Правил № 140 (зафіксовано в Акті від 06.02.2025) після застосування Національним банком вищезазначених двох заходів впливу за порушення законодавства у сфері запобігання та протидії свідчить про систематичне порушення Установою вимог законодавства у сфері запобігання та протидії.
ІІ. Відповідно до вимог частини другої статті 18 Закону № 361-ІХ Національний банк як суб'єкт державного фінансового моніторингу зобов'язаний вживати заходів впливу, передбачених законом, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері запобігання та протидії, та/або вимагати від СПФМ виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії, у тому числі усунення порушень та/або вжиття заходів для усунення причин, що сприяли їх вчиненню.

................
Перейти до повного тексту