- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
31 грудня 2024 року № 194 |
Про затвердження Положення про нагляд за діяльністю Моторного (транспортного) страхового бюро України
Відповідно до
статей 7,
15,
55-1,
56 Закону України "Про Національний банк України",
статті 23 Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії",
статті 114 Закону України "Про страхування",
статей 40,
42,
44,
46-51, пункту 16 розділу VI Закону України від 21 травня 2024 року
№ 3720-IX "Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів", з метою встановлення порядку нагляду за діяльністю Моторного (транспортного) страхового бюро України Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Положення про нагляд за діяльністю Моторного (транспортного) страхового бюро України (далі - Положення), що додається.
2. Моторне (транспортне) страхове бюро України (далі - МТСБУ) подає до Національного банку України документи для погодження призначення голови та членів правління МТСБУ, ризик-менеджера, комплаєнс-менеджера, внутрішнього аудитора МТСБУ відповідно до підпункту 7 пункту 12 розділу VI Закону України від 21 травня 2024 року
№ 3720-IX "Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" у порядку, передбаченому в розділах I-III Положення.
3. Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ (Сергій Савчук) після офіційного опублікування довести до відома МТСБУ та страховиків - членів МТСБУ інформацію про прийняття цієї постанови.
4. Постанова набирає чинності з 01 січня 2025 року, крім глави 11 розділу V Положення, яка набирає чинності з 01 липня 2025 року.
Інд. 33
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
31 грудня 2024 року № 194
Положення
про нагляд за діяльністю Моторного (транспортного) страхового бюро України
I. Загальні положення
1. Вступні положення
1) кваліфікаційних та інших вимог до голови та члена правління Моторного (транспортного) страхового бюро України (далі - МТСБУ), ризик-менеджера, комплаєнс-менеджера та внутрішнього аудитора МТСБУ (далі - особа, відповідальна за виконання ключової функції в МТСБУ);
2) порядку погодження кандидатур голови та члена правління МТСБУ (далі - член правління МТСБУ) та особи, відповідальної за виконання ключової функції в МТСБУ;
3) порядку погодження статуту МТСБУ (змін до статуту МТСБУ);
4) порядку погодження укладення та припинення договору аутсорсингу та вимог до особи, відповідальної за аутсоринг в МТСБУ;
5) порядку погодження призначення та відсторонення суб’єкта аудиторської діяльності від надання аудиторських послуг, передбачених
Законом про ОСЦПВ;
6) вимог до положення та звіту про винагороду члена правління МТСБУ;
7) порядку та строків подання МТСБУ звітності та інформації до Національного банку України (далі - Національний банк);
8) переліку та порядку оприлюднення МТСБУ узагальненої інформації про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (далі - цивільно-правова відповідальність);
9) порядку здійснення нагляду за діяльністю МТСБУ;
10) порядку надання пропозицій щодо стратегічних напрямів діяльності МТСБУ або їх актуалізації.
2. Терміни в цьому Положенні вживаються в такому значенні:
1) аутсорсер - організація будь-якої форми власності, фізична особа-підприємець або особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, фізична особа, обрана МТСБУ для виконання на умовах аутсорсингу функцій ризик-менеджера / комплаєнс-менеджера / відповідального актуарія МТСБУ;
2) винагорода - матеріальна виплата в грошовій формі та/або захід негрошового стимулювання члена правління МТСБУ за виконання покладених на нього посадових обов’язків, що включає всі фіксовані та/або змінні складові винагороди, передбачені умовами укладеного між таким членом правління та МТСБУ договору [контракту або рішенням наглядової ради МТСБУ з питань внутрішнього страхування та загальних питань діяльності МТСБУ (далі - рада МТСБУ із загальних питань)];
3) виплати зі звільнення - компенсаційні виплати, пов’язані з достроковим розірванням договору (контракту) з членом правління МТСБУ та можливими обмеженнями щодо його діяльності після припинення його повноважень [якщо такі виплати передбачені договором (контрактом)];
4) внутрішній аудитор МТСБУ - особа, відповідальна за виконання функції внутрішнього аудиту, або особа, на яку покладено функцію здійснення внутрішнього аудиту МТСБУ;
5) довідка, в якій зафіксовано підстави для застосування заходів - документ, складений за результатами нагляду за діяльністю МТСБУ, у якому зафіксовані обставини, що можуть бути підставою для прийняття Національним банком індивідуального акта щодо МТСБУ про застосування заходів, визначених у пунктах 3, 7-10 частини другої
статті 51 Закону про ОСЦПВ;
6) комплаєнс-менеджер - особа, відповідальна за виконання функції комплаєнс, або особа, на яку покладено функцію контролю за дотриманням в МТСБУ вимог законодавства України, а також прийнятих органами управління та контролю МТСБУ рішень (комплаєнс);
7) програма стимулювання - заходи грошового та/або негрошового стимулювання члена правління МТСБУ на підставі заздалегідь визначених критеріїв, що є одним із компонентів винагороди і може включати соціальний пакет або пільги в грошовій / негрошовій формі (включаючи виплати під час прийняття на роботу / звільнення, забезпечення житлом або компенсацію витрат на житло, компенсацію витрат на страхування, додаткові пенсійні виплати, забезпечення службовим автомобілем або компенсацію витрат на користування автомобілем у службових цілях, надання товарів і/або послуг безкоштовно або за пільговою ціною);
8) ризик-менеджер - особа, відповідальна за виконання функції ризик-менеджменту, або особа, на яку покладено виконання функції ризик-менеджменту;
9) система винагороди - сукупність заходів стимулювання членів правління МТСБУ, спрямованих на виконання завдань та функцій МТСБУ, забезпечення ефективного управління, функціонування системи внутрішнього контролю, включаючи управління ризиками, а також сприяння дотриманню корпоративних цінностей;
10) уповноважена особа Національного банку - Голова Національного банку, перший заступник Голови Національного банку, заступник Голови Національного банку, керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування надавачів фінансових послуг / керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за нагляд за небанківськими надавачами фінансових послуг, його заступник, керівник підрозділу в складі зазначеного структурного підрозділу Національного банку, його заступник або особа, яка виконує його обов’язки;
11) члени ради - голова та член ради МТСБУ із загальних питань, голова або член ради МТСБУ з питань діяльності МТСБУ як члена міжнародної системи автомобільного страхування "Зелена картка" (далі - рада МТСБУ з міжнародних питань).
3. Відповідальний актуарій має відповідати вимогам щодо ділової репутації та щодо освіти і професійного досвіду, визначеним
Положенням про авторизацію осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 25 грудня 2023 року № 187 (зі змінами). Відповідальний актуарій МТСБУ має перебувати в реєстрі осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія, з рівнем кваліфікації, який передбачає право виконувати обов’язки відповідального актуарія за класами страхування іншого, ніж страхування життя.
2. Загальний порядок здійснення адміністративного провадження та вимоги до подання документів у межах окремих процедур
5. МТСБУ зобов’язане внести плату за розгляд документів у межах окремих процедур, визначених цим Положенням, у розмірі, визначеному
Тарифами на послуги з реєстрації та ліцензування, що надаються Національним банком України, затвердженими постановою Правління Національного банку України від 12 серпня 2003 року № 333, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 10 вересня 2003 року за № 787/8108 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 24 жовтня 2023 року № 134) (зі змінами).
МТСБУ подає копію платіжного документа про здійснення такої плати разом із поданням до Національного банку необхідних документів.
7. Національний банк повідомляє МТСБУ про прийняті відповідно до розділів II, III цього Положення рішення у спосіб, зазначений МТСБУ в заяві [надсилається на зазначену поштову адресу (рекомендованим листом із повідомленням про вручення), включаючи за бажанням МТСБУ кур’єром за додаткову плату, на адресу електронної пошти чи передається з використанням інших засобів телекомунікаційного зв’язку].
Національний банк, якщо МТСБУ не зазначило в заяві спосіб доведення рішення до його відома, надсилає йому рішення в електронній формі - на електронну адресу МТСБУ разом із супровідним листом, підписаним кваліфікованим електронним підписом уповноваженої особи Національного банку.
II. Вимоги до члена правління МТСБУ та особи, відповідальної за виконання ключової функції в МТСБУ
3. Кваліфікаційні вимоги та вимоги до ділової репутації
8. Член правління МТСБУ / особа, відповідальна за виконання ключової функції в МТСБУ, протягом усього строку перебування на посаді повинен / повинна відповідати таким кваліфікаційним вимогам:
1) вимогам до професійної придатності, визначеним у пункті 9 глави 3 розділу II цього Положення;
2) мати бездоганну ділову репутацію відповідно до пункту 10 глави 3 розділу II цього Положення.
9. Вимогами до професійної придатності члена правління МТСБУ / особи, відповідальної за виконання ключової функції в МТСБУ, є:
1) наявність у нього / неї:
повної цивільної дієздатності;
вищої освіти;
сукупності знань, професійного та управлінського досвіду в обсязі, потрібному для належного виконання посадових обов’язків з урахуванням функціонального навантаження та сфери відповідальності такої особи;
можливості приділяти достатньо часу для виконання покладених на нього / неї обов’язків;
2) відсутність реальних або потенційних конфліктів інтересів, що можуть зашкодити належному виконанню ним / нею своїх посадових обов’язків та не можуть бути врегульованими згідно з внутрішніми процедурами щодо управління конфліктами інтересів;
3) дотримання обмежень, визначених
статтею 26 Закону України "Про запобігання корупції";
4) дотримання обмежень та заборон обіймання посад, визначених законодавством України;
5) досвід роботи у фінансовому секторі в сукупності не менше трьох років, включаючи досвід роботи на керівних посадах - не менше одного року (вимога застосовується до члена правління МТСБУ).
Досвід роботи у фінансовому секторі включає досвід роботи в надавачах фінансових / супровідних послуг / об’єднаннях надавачів фінансових / супровідних послуг / органах, які відповідно до законодавства України здійснювали (здійснюють) державне регулювання та нагляд за діяльністю з надання фінансових та супровідних послуг / органі, який відповідно до законодавства України забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, а також досвід роботи в іноземних фінансових установах та юридичних особах, що відповідно до законодавства країни реєстрації мають право надавати фінансові послуги, міжнародних фінансових організаціях.
10. Ділова репутація фізичної особи є бездоганною, якщо щодо такої особи немає ознак небездоганної ділової репутації, визначених у главі 25 розділу IV Положення про авторизацію надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2023 року № 199 (зі змінами) (далі - Положення № 199), а також якщо Національний банк не визнав ділову репутацію особи небездоганною з інших підстав відповідно до глави 27 розділу IV Положення
№ 199.
11. Оцінка ділової репутації здійснюється в порядку, установленому в главі 29 розділу IV Положення
№ 199.
4. Виявлення невідповідності особи кваліфікаційним вимогам
12. Національний банк має право вимагати від ради МТСБУ із загальних питань відсторонити від виконання обов’язків голову та/або члена правління МТСБУ, ризик-менеджера, комплаєнс-менеджера, внутрішнього аудитора, відповідального актуарія МТСБУ, в разі виявлення невідповідності особи вимогам до професійної придатності та ділової репутації.
13. Національний банк розглядає питання про відповідність голови та/або члена правління МТСБУ, ризик-менеджера, комплаєнс-менеджера, внутрішнього аудитора, відповідального актуарія МТСБУ, вимогам до професійної придатності та ділової репутації в порядку, визначеному в главі 65 розділу IX Положення
№ 199 для керівників та ключових осіб страховика.
III. Процедури погодження
5. Порядок погодження кандидатури члена правління МТСБУ та особи, відповідальної за виконання ключової функції в МТСБУ
14. МТСБУ перед обранням / призначенням кандидатури на посаду члена правління МТСБУ / особи, відповідальної за виконання ключової функції в МТСБУ, самостійно перевіряє відповідність такої особи вимогам щодо професійної придатності та ділової репутації, установленим в розділі II цього Положення.
15. Для погодження кандидатури члена правління МТСБУ / особи, відповідальної за виконання ключової функції в МТСБУ, до її призначення на посаду МТСБУ подає до Національного банку заяву в довільній формі про погодження кандидатури і такі документи:
1) документи для ідентифікації особи, визначені в Положенні
№ 200;
2) анкету члена правління МТСБУ, особи, відповідальної за виконання ключової функції в МТСБУ, складену за формою згідно з додатком 1 до цього Положення;
3) копію довідки або інформації (витягу) компетентного органу країни постійного місця проживання та громадянства фізичної особи про те, є чи немає в неї судимості.
16. Національний банк приймає рішення про погодження або про відмову у погодженні кандидатури члена правління МТСБУ / особи, відповідальної за виконання ключової функції в МТСБУ, у порядку та строки, встановлені в
Законі про страхування, главі 62 розділу IX Положення
№ 199 для погодження керівників та ключових осіб страховика.
17. Член правління МТСБУ / особа, відповідальна за виконання ключової функції в МТСБУ, призначається (приступає до виконання своїх обов’язків) після погодження його / її кандидатури Національним банком.
18. Національний банк не погоджує на посаду особу, обрану / призначену виконувачем обов’язків члена правління МТСБУ / особи, відповідальної за виконання ключової функцій в МТСБУ.
Виконання особою або різними особами обов’язків члена правління МТСБУ / особи, відповідальної за виконання ключової функції в МТСБУ, здійснюється не більше шести місяців поспіль.
19. Погодження Національного банку щодо кандидатури члена правління МТСБУ / особи, відповідальної за виконання ключової функції в МТСБУ, не вимагається в таких випадках:
1) переобрання / перепризначення члена правління МТСБУ / особи, відповідальної за виконання ключової функції в МТСБУ, на посаду, яку він / вона займає на день такого переобрання / перепризначення, якщо Національний банк раніше погодив його / її на відповідну посаду;
2) зміни посади особи в правлінні МТСБУ, якщо Національний банк раніше погодив її на посаду в правлінні МТСБУ;
3) зміни найменування посади особи без зміни повноважень особи за такою посадою.
20. МТСБУ повідомляє Національний банк шляхом подання до Національного банку інформації в довільній формі про припинення повноважень та / або звільнення з посади члена правління МТСБУ / особи, відповідальної за виконання ключової функції в МТСБУ, протягом трьох робочих днів із дня прийняття такого рішення.
6. Порядок погодження статуту МТСБУ (внесення змін до статуту МТСБУ)
21. МТСБУ після затвердження загальними зборами членів МТСБУ статуту МТСБУ (внесення змін до статуту МТСБУ) зобов’язане погодити його (їх) в Національному банку відповідно до положень глави 6 розділу III цього Положення.
22. МТСБУ для погодження статуту (внесення змін до статуту МТСБУ) подає до Національного банку:
1) заяву про погодження статуту МТСБУ (внесених змін до статуту МТСБУ) у довільній формі із зазначенням відомостей, передбачених частиною першою
статті 40 Закону про адміністративну процедуру;
2) копію або витяг із протоколу загальних зборів членів МТСБУ про затвердження статуту / внесеня змін до статуту МТСБУ;
3) статут / внесені зміни та доповнення до статуту (у трьох примірниках на паперових носіях, а також статут МТСБУ в новій редакції в електронній формі у форматі Word);
4) засвідчену підписом голови правління МТСБУ або особою, що виконує його обов’язки, порівняльну таблицю змін до статуту, у якій зазначаються положення чинного статуту МТСБУ та відповідні положення з урахуванням унесених змін.
23. Статут МТСБУ (внесення змін до статуту МТСБУ) оформляється відповідно до вимог
Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" і на титульному аркуші має містити в правому верхньому куті вільне місце для штампа Національного банку про його погодження.
24. Національний банк протягом одного місяця з дня подання заяви та документів, визначених у пункті 22 глави 6 розділу III цього Положення, приймає одне з таких рішень:
1) про погодження статуту МТСБУ (внесених змін до статуту МТСБУ);
2) про відмову в погодженні статуту МТСБУ (внесених змін до статуту МТСБУ).
25. Правління Національного банку (далі - Правління) або Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з питань нагляду) приймає рішення, зазначені в пункті 24 глави 6 розділу III цього Положення.
26. Національний банк приймає рішення про відмову в погодженні статуту МТСБУ (внесених змін до статуту МТСБУ) у разі невідповідності поданих МТСБУ до Національного банку документів, визначених у пункті 22 глави 6 розділу III цього Положення, вимогам законодавства України.
Національний банк у рішенні про відмову в погодженні статуту МТСБУ (змін до статуту МТСБУ) зазначає відомості, визначені в пункті 91 розділу V Положення
№ 200.
27. Національний банк повідомляє МТСБУ про прийняте відповідно до пункту 24 глави 6 розділу III цього Положення рішення невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня його прийняття.
7. Порядок погодження укладення та припинення договору аутсорсингу та вимоги до особи, відповідальної за аутсоринг в МТСБУ
28. МТСБУ передає на аутсорсинг виконання обов’язків (функцій) ризик-менеджера, комплаєнс-менеджера та відповідального актуарія шляхом укладення договору аутсорсингу з урахуванням вимог, визначених
Законом про ОСЦПВ та цим Положенням.
29. До фізичної особи-підприємця, яка надає послуги за договором аутсорсингу, а якщо послуги за договором аутсорсингу надаються юридичною особою - до працівника такої юридичної особи, який безпосередньо надає послуги МТСБУ, застосовуються вимоги до особи, відповідальної за виконання відповідної ключової функції, встановлені в розділі II цього Положення.
30. МТСБУ в разі передавання на аутсорсинг виконання функцій, визначених у пункті 28 глави 7 розділу III цього Положення, призначає (покладає обов’язки) із числа своїх працівників на особу (осіб), відповідальну (відповідальних) за аутсорсинг, яка (які) повинна (повинні) відповідати вимогам встановленим в розділі II цього Положення
31. Особа, відповідальна за аутсорсинг, повинна:
1) мати бездоганну ділову репутацію відповідно до пункту 10 глави 3 розділу II цього Положення;
2) відповідати вимогам до професійної придатності, визначеним у підпунктах 1-4 пункту 9 глави 3 розділу II цього Положення.
32. Перелік повноважень особи, відповідальної за аутсоринг, та порядок її взаємодії з Національним банком встановлюються у внутрішніх документах МТСБУ з урахуванням вимог глави 7 розділу III цього Положення.
33. МТСБУ має право укласти договір аутсорсингу за умови:
1) наявності внутрішніх документів МТСБУ, що регулюють питання аутсорсингу, з урахуванням вимог, зазначених у пункті 34 глави 7 розділу III цього Положення;
2) забезпечення захисту персональних даних фізичних осіб;
3) належного управління ризиками, що пов’язані з передаванням на аутсорсинг функції (функцій) ризик-менеджера, комплаєнс-менеджера, відповідального актуарія;
4) дотримання вимог, визначених у пунктах 29-32 глави 7 розділу III цього Положення;
5) отримання погодження Національного банку на укладення договору про передавання на аутсорсинг виконання обов’язків (функцій) ризик-менеджера та/або комплаєнс-менеджера, та/або відповідального актуарія в порядку, визначеному в пункті 40 глави 7 розділу III цього Положення.
34. Внутрішні документи МТСБУ щодо аутсорсингу, визначені в підпункті 1 пункту 33 глави 7 розділу III цього Положення, повинні містити:
1) перелік функцій, до виконання яких можуть залучатися аутсорсери, з урахуванням обмежень, установлених
Законом про ОСЦПВ;
2) порядок перевірки відповідності аутсорсерів вимогам, установленим у пункті 29 глави 7 розділу III цього Положення, до укладення договору про аутсорсинг і протягом строку дії такого договору;
3) порядок та особливості здійснення внутрішнього контролю та управління ризиками щодо функцій, які реалізовуватимуть аутсорсери;
4) вимоги до договору аутсорсингу з урахуванням вимог, встановлених у пункті 35 глави 7 розділу III цього Положення;
5) порядок призначення з числа працівників МТСБУ особи (осіб), відповідальної (відповідальних) за аутсорсинг;
6) порядок обліку укладених договорів аутсорсингу, включаючи визначення строку їх зберігання, але не менше ніж три роки після закінчення строку їх дії та/або до повного виконання зобов’язань за такими договорами, якщо інше не встановлено законодавством України;
7) інші вимоги до аутсорсерів (за потреби), додатково до встановлених у пункті 29 глави 7 розділу III цього Положення.
35. Договір аутсорсингу обов’язково повинен містити:
1) функцію / перелік функцій, яка / які передається / передаються на аутсорсинг відповідно до такого договору;
2) строк виконання функції / функцій;
3) порядок припинення договору;
4) порядок врегулювання конфлікту інтересів (у разі його виникнення);
5) забезпечення аутсорсерами захисту інформації, отриманої під час виконання функції / функцій, яку / які передано на аутсорсинг;
6) відповідальність за розголошення персональних даних фізичних осіб;
7) забезпечення аутсорсером доступу МТСБУ до інформації, обладнання, облікових систем, що використовуються ним для виконання функції / функцій, переданої / переданих МТСБУ на аутсорсинг, з метою перевірки виконання зобов’язань, визначених у договорі аутсорсингу;
8) заборону аутсорсерам залучати інших осіб для реалізації переданої / переданих їм на аутсорсинг функції / функцій МТСБУ.
36. МТСБУ зобов’язане письмово повідомляти Національний банк про всі зміни щодо аутсорсингу виконання ключових функцій відповідно до пункту 37 глави 7 розділу III цього Положення.
37. Повідомлення, зазначене в пункті 36 глави 7 розділу III цього Положення, надсилається в разі зміни умов залучення аутсорсерів до виконання ключових функцій, а також припинення такого залучення протягом п’яти робочих днів із дня виникнення таких змін (припинення залучення) та повинно містити короткий опис таких змін.
38. Подання МТСБУ документів до Національного банку для отримання погодження на укладення договору аутсорсингу вважається повідомленням про передавання на аутсорсинг виконання ключових функцій.
39. Повідомлення, зазначене в пункті 36 глави 7 розділу III цього Положення, надсилається з дотриманням вимог, визначених у розділі II Положення
№ 200.
40. МТСБУ для отримання погодження Національного банку на укладення договору аутсорсингу щодо виконання обов’язків (функцій) ризик-менеджера та/або комплаєнс-менеджера, та / або відповідального актуарія подає до Національного банку такі інформацію і документи:
1) заяву МТСБУ в довільній формі про отримання погодження на укладення договору аутсорингу із зазначенням:
відомостей, передбачених частиною першою
статті 40 Закону про адміністративну процедуру;
повного найменування та коду за Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) (за наявності) особи, яку має намір залучити до аутсорсингу відповідної функції МТСБУ (зазначається, якщо планується залучити юридичну особу);
прізвища, власного імені, по батькові (за наявності), реєстраційного номера облікової картки платника податків фізичної особи або серії (за наявності) та номера паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної податкової служби і мають відмітку в паспорті), ідентифікаційного коду або податкового номера (за наявності) (зазначається, якщо планується залучити фізичну особу або фізичну особу-підприємця);
2) опис досвіду аутсорсера щодо виконання такої функції для інших юридичних осіб;
3) опис матеріально-технічної бази для реалізації функції, що передається на аутсорсинг, - надається інформація про забезпечення потенційного аутсорсера приміщеннями, офісною технікою, потрібним обладнанням (технічними засобами);
4) строк дії договору аутсорсингу;
5) запевнення МТСБУ в довільній формі про відповідність аутсорсера вимогам цього Положення;
6) інформацію про особу (осіб), відповідальну (відповідальних) за аутсорсинг такої (таких) функції (функцій) в МТСБУ, із зазначенням:
прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), відомостей про місце проживання, реєстраційного номера облікової картки платника податків або копії сторінки паспорта з відміткою про відмову від прийняття такого реєстраційного номера (якщо особа через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків і повідомила про це контролюючий орган) / ідентифікаційного коду або податкового номера (за наявності);
дати призначення особи (осіб), відповідальної (відповідальних) за аутсорсинг;
строку на який призначено особу (осіб), відповідальну (відповідальних) за аутсорсинг;
запевнення про відповідність особи, відповідальної за аутсорсинг, вимогам, визначеним у пункті 31 глави 7 розділу III цього Положення, та підтвердних документів;
7) запевнення про відповідність умов укладення договору аутсорсингу вимогам, визначеним у підпунктах 1-4 пункту 33, пунктів 34-35 глави 7 розділу III цього Положення.
41. Національний банк протягом 30 днів із дня отримання документів, зазначених у пункті 40 глави 7 розділу III цього Положення, приймає одне з таких рішень:
1) погодження укладення договору аутсорингу;
2) відмову в погодженні укладення договору аутсорсингу.
42. Комітет з питань нагляду приймає рішення, зазначене в пункті 41 глави 7 розділу III цього Положення.
43. Національний банк приймає рішення про відмову в погодженні укладення договору аутсорингу в разі невідповідності особи, яку мають намір залучити до аутсорсингу відповідної функції МТСБУ, вимогам цього Положення.
44. Національний банк у рішенні про відмову в погодженні укладення договору аутсорсингу зазначає відомості, визначені в пункті 91 розділу V Положення
№ 200.
45. Національний банк повідомляє МТСБУ про прийняте відповідно до пункту 41 глави 7 розділу III цього Положення рішення невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня його прийняття.
46. МТСБУ зобов’язане припинити договір аутсорсингу, якщо аутсорсер перестав відповідати вимогам цього Положення.
8. Порядок погодження призначення та відсторонення суб’єкта аудиторської діяльності від надання аудиторських послуг, передбачених Законом про ОСЦПВ
47. МТСБУ з метою погодження призначення суб’єкта аудиторської діяльності, який може призначатися для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності МТСБУ та інших аудиторських послуг відповідно до
Закону про ОСЦПВ, подає до Національного банку заяву про погодження призначення суб’єкта аудиторської діяльності, який надаватиме послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності / аудиторські послуги (далі - заява про погодження призначення суб’єкта аудиторської діяльності), за формою, визначеною в додатку 2 до цього Положення, на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку nbu@bank.gov.ua.
48. Національний банк має право відмовити в погодженні призначення суб’єкта аудиторської діяльності в разі наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) заява про погодження призначення суб’єкта аудиторської діяльності містить недостовірну інформацію щодо права суб’єкта аудиторської діяльності надавати послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності та інших аудиторських послуг для підприємств, що становлять суспільний інтерес;
2) наявність надісланої Національному банку відповідно до абзацу сьомого частини шостої
статті 42 Закону про аудит заяви Органу суспільного нагляду за аудиторською діяльністю (далі - ОСНАД) про невідповідність підготовленого суб’єктом аудиторської діяльності аудиторського звіту щодо фінансової звітності надавача фінансових послуг / МТСБУ вимогам Закону про аудит;
3) виявлення під час розгляду заяви про погодження призначення суб’єкта аудиторської діяльності наявності дисциплінарного провадження відповідно до
статті 45 Закону про аудит щодо такого суб’єкта аудиторської діяльності.
49. Національний банк протягом 30 календарних днів із дня надходження заяви про погодження призначення суб’єкта аудиторської діяльності приймає одне з таких рішень:
1) про погодження призначення суб’єкта аудиторської діяльності;
2) про відмову в погодженні призначення суб’єкта аудиторської діяльності.
50. Комітет з питань нагляд приймає рішення, зазначене в пункті 49 глави 8 розділу III цього Положення.
51. Національний банк у рішенні про відмову в погодженні призначення суб’єкта аудиторської діяльності зазначає відомості, визначені в пункті 91 розділу V Положення
№ 200.
52. Національний банк повідомляє МТСБУ про прийняте відповідно до пункту 49 глави 8 розділу III цього Положення рішення невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня його прийняття.
53. МТСБУ зобов’язане повідомляти Національний банк про зміни в інформації, наданій згідно із заявою про погодження призначення суб’єкта аудиторської діяльності, якщо після отримання погодження Національного банку відбулися зміни найменування погодженого суб’єкта аудиторської діяльності [для аудиторів - зміни прізвища, власного імені, по батькові (за наявності)], зміни тривалості виконання завдання з обов’язкового аудиту фінансової звітності або зміни іншої інформації, зазначеної в заяві про погодження призначення цього суб’єкта аудиторської діяльності.
54. МТСБУ повідомляє Національний банк про зміни в інформації, наданій згідно із заявою про погодження призначення суб’єкта аудиторської діяльності, шляхом надсилання повідомлення за формою, встановленою в додатку 2 до цього Положення.
55. Рада МТСБУ із загальних питань зобов’язана розглянути питання про відсторонення суб’єкта аудиторської діяльності, призначення якого погоджене з Національним банком, від проведення обов’язкового аудиту фінансової та іншої звітності МТСБУ до оприлюднення / надання Національному банку аудиторського звіту в разі наявності хоча б одного з таких фактів:
1) втрата суб’єктом аудиторської діяльності, після призначення до МТСБУ, права надавати послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності та інших аудиторських послуг для підприємств, що становлять суспільний інтерес;
2) надісланого уповноваженою особою Національного банку повідомлення про:
наявність фактів про невідповідність підготовленого суб’єктом аудиторської діяльності аудиторського звіту щодо фінансової звітності надавача фінансових послуг / МТСБУ вимогам Закону про аудит згідно із заявою ОСНАД, надісланою відповідно до абзацу сьомого частини шостої
статті 42 Закону про аудит;
наявність щодо суб’єкта аудиторської діяльності, призначеного до МТСБУ, дисциплінарного провадження відповідно до
статті 45 Закону про аудит.
56. Уповноважена особа Національного банку надсилає МТСБУ повідомлення, зазначене в підпункті 2 пункту 55 глави 8 розділу III цього Положення, протягом 10 робочих днів із дня виявлення хоча б одного з фактів, зазначених у підпункті 2 пункту 55 глави 8 розділу III цього Положення, але не пізніше оприлюднення / надання Національному банку аудиторського звіту.
57. Рада МТСБУ із загальних питань зобов’язана розглянути питання про відсторонення суб’єкта аудиторської діяльності у строк, який не може бути більшим 10 робочих днів із дня отримання повідомлення уповноваженої особи Національного банку, визначеного в підпункті 2 пункту 55 глави 8 розділу III цього Положення. Суб’єкт аудиторської діяльності припиняє проведення обов’язкового аудиту фінансової та іншої звітності МТСБУ наступного робочого дня з дати прийняття радою МТСБУ із загальних питань рішення про відсторонення суб’єкта аудиторської діяльності.
58. МТСБУ з дотриманням вимог
Закону про аудит та у випадку, визначеному в пункті 57 глави 8 розділу III цього Положення, зобов’язане подати до Національного банку заяву про погодження призначення іншого суб’єкта аудиторської діяльності для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності МТСБУ та інших аудиторських послуг відповідно до
Закону про ОСЦПВ.
IV. Вимоги до положення та звіту про винагороду членів правління МТСБУ
9. Вимоги до положення про винагороду членів правління МТСБУ
59. Положення про винагороду членів правління МТСБУ (далі - положення про винагороду) повинно відповідати вимогам, визначеним у главі 9 розділу IV цього Положення, та затверджуватися радою МТСБУ із загальних питань за поданням комітету з питань призначень та визначення винагороди посадовим особам МТСБУ (далі - комітет з питань винагороди).
60. Положення про винагороду повинно:
1) описувати систему винагороди членів правління МТСБУ, включаючи визначення основних засад запровадженої в МТСБУ системи винагороди членів правління МТСБУ та складові їх винагороди (запровадження лише фіксованої винагороди чи поєднання фіксованої та змінної винагороди), структуру такої винагороди (види фіксованої та змінної винагороди), критерії визначення розміру та/або порядок розрахунку розміру винагороди (окремо щодо кожного виду фіксованої та змінної винагороди), порядок оцінки виконання таких критеріїв;
2) визначати порядок прийняття рішень про виплату / відстрочення / зменшення / скасування / повернення змінної винагороди, а також може визначати форми виплати змінної винагороди;
3) визначати порядок складання, затвердження звіту про винагороду членів правління МТСБУ (далі - звіт про винагороду);
4) містити інформацію щодо політики МТСБУ стосовно строку дії договорів (контрактів) з членами правління МТСБУ та включення до таких договорів (контрактів) умов про виплати зі звільнення (за наявності);
5) містити інформацію про порядок і умови виплати винагороди, форми виплати винагороди (грошові / негрошові) та строки виплати;
6) визначати порядок часткової виплати, відстрочення, скорочення / скасування або повернення змінної складової винагороди / її частин за наявності в структурі винагороди змінної складової;
7) містити пояснення методів, які застосовуються для встановлення виконання критеріїв оцінки ефективності роботи членів правління МТСБУ (у разі встановлення);
8) визначати з урахуванням установлених у главі 9 розділу IV цього Положення вимог обсяг відомостей, що містяться у звіті про винагороду;
9) може містити інші умови, які не суперечать цьому Положенню.
61. Положення про винагороду повинно визначати критерії для встановлення:
1) фіксованої винагороди, яка одночасно:
має наперед визначений розмір відповідно до умов цивільно-правового або трудового договору (контракту), укладеного між МТСБУ та членом правління МТСБУ;
відповідає рівню професійного досвіду та рівню відповідальності члена правління МТСБУ;
не залежить від результатів діяльності МТСБУ;
є гарантованою і такою, що не може бути змінена, скасована, затримана або витребувана для повернення, крім випадків, передбачених законодавством України;
має прозорі та зрозумілі умови визначення, нарахування та виплати;
має постійний характер виплати протягом усього періоду виконання членами правління МТСБУ його функцій в МТСБУ;
не стимулює до прийняття ризиків, які не є прийнятними за звичайних умов;
2) змінної винагороди, яка відображає послідовне та виважене з урахуванням ризиків МТСБУ виконання обов’язків, а також результат, що перевищує вимоги посадових обов’язків членів правління МТСБУ.
62. Положення про винагороду в разі запровадження в МТСБУ програм стимулювання та / або додаткових пенсійних виплат членам правління МТСБУ повинно містити:
1) інформацію щодо програми стимулювання членів правління МТСБУ, яка включає інформацію про умови надання заохочувальних і компенсаційних виплат, і причинно-наслідкового зв’язку між ефективністю роботи та змінною винагородою члена правління МТСБУ (за наявності такої системи);
2) принципи та параметри системи негрошового стимулювання (за наявності такої програми);
3) інформацію про додаткові пенсійні виплати (включаючи випадки дострокового виходу на пенсію членів правління МТСБУ) та порядок виплати винагороди в разі звільнення члена правління МТСБУ до виходу на пенсію (у разі запровадження таких виплат).
63. Положення про винагороду повинно:
1) бути прозорим, зрозумілим та орієнтованим на уникнення конфлікту інтересів, не допускати дискримінації;
2) відповідати створеній в МТСБУ системі розподілу повноважень у прийнятті рішень, корпоративного управління, засадам корпоративної культури та відповідальної ділової поведінки;
3) визначати, що винагорода членів правління МТСБУ має бути обґрунтованою стосовно співмірних показників розмірів та умов виплати винагороди;
4) визначати, що розмір фіксованої винагороди повинен бути достатнім (відповідним професійному досвіду, визначеним функціональним обов’язкам особи та рівню її відповідальності);
5) передбачати право ради МТСБУ із загальних питань на прийняття рішення щодо відстрочення виплати змінної винагороди (у разі запровадження змінної винагороди).
10. Вимоги до звіту про винагороду
64. Звіт про винагороду повинен містити інформацію щодо:
1) сум винагороди, які були та/або мають бути виплачені членам правління МТСБУ за результатами звітного фінансового року (у розрізі фіксованих і змінних складових винагороди);
2) строків фактичної виплати винагороди;
3) повного опису структури всіх складових винагороди, які мають бути виплачені членам правління МТСБУ;
4) критеріїв оцінки ефективності (із зазначенням того, яким чином вони були досягнуті), за результатами досягнення яких здійснено нарахування змінної винагороди (якщо змінна винагорода була нарахована);
5) фактів використання права на повернення раніше виплаченої членам правління МТСБУ винагороди;
6) програми стимулювання, що включає відомості про програми додаткового пенсійного забезпечення (за наявності) у разі їх застосування протягом звітного року;
7) наявності / відсутності обґрунтованих підстав щодо виплати / відстрочення / зменшення / повернення змінної винагороди.
65. Звіт про винагороду щодо виплат у грошовій та / або негрошовій (за наявності) формі, здійснених на користь членів правління МТСБУ у звітному фінансовому році, повинен містити:
1) загальну суму коштів, виплачену у звітному фінансовому році, включаючи інформацію про суму виплат як винагороду за попередній фінансовий рік;
2) суми коштів, виплачених як змінна винагорода (щодо кожного виду змінної винагороди), і підстави їх виплати;
3) суми коштів, виплачених як додаткова винагорода за виконання роботи поза межами звичайних функцій;
4) суми виплат зі звільнення;
5) оціночну вартість винагород, наданих у негрошовій формі, у разі їх здійснення.
66. Звіт про винагороду повинен містити інформацію про винагороду у формі участі членів правління МТСБУ в програмі пенсійного забезпечення (за наявності такої програми) із фіксованими виплатами щодо:
1) змін у запланованих виплатах, що відбулися протягом звітного фінансового року;
2) сплачених внесків на користь членів правління МТСБУ протягом звітного фінансового року.
67. Звіт про винагороду повинен містити інформацію щодо надання / зміни / погашення / припинення / користування / продовження протягом звітного календарного року строку дії договорів позик, кредитів / безповоротних фінансових допомог / безоплатного користування активами МТСБУ або гарантій членам правління МТСБУ (із зазначенням сум і відсоткових ставок).
68. Рада МТСБУ із загальних питань затверджує звіт про винагороду після його попереднього розгляду комітетом з питань винагороди.
69. МТСБУ надає затверджені радою МТСБУ із загальних питань положення про винагороду та / або звіт про винагороду на окремий запит Національного банку.
V. Порядок подання звітності МТСБУ та оприлюднення узагальненої інформації про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності
11. Подання звітності МТСБУ
70. МТСБУ складає та подає до Національного банку фінансову звітність, а також іншу звітність та інформацію в порядку, обсягах та строки, визначені
Законом про ОСЦПВ та цим Положенням.
71. МТСБУ подає до Національного банку:
1) річну фінансову звітність;
2) проміжну фінансову звітність;
3) затверджений радою МТСБУ із загальних питань звіт правління МТСБУ про результати формування, управління активами та використання коштів централізованих страхових резервних фондів МТСБУ станом на кінець звітного року за формою, затвердженою розпорядчим актом Національного банку та розміщеною на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку;
................Перейти до повного тексту