- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
24 грудня 2024 року № 161
Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України
Відповідно до
статей 7,
15,
55-1,
56,
61 Закону України "Про Національний банк України",
статей 4,
28,
33,
34,
36,
37,
40,
42,
43,
71,
72 Закону України "Про адміністративну процедуру", частини третьої
статті 3,
статей 21,
37,
38,
42,
50 Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії", частини першої
статті 2,
статей 13,
14,
19,
27,
51-56,
58,
61-65,
114 Закону України "Про страхування", частини другої
статті 2,
статей 15,
17,
77,
78 Закону України "Про платіжні послуги", частини четвертої
статті 2,
статей 11,
12,
24,
25,
37,
52,
55-58 Закону України "Про кредитні спілки", частини шостої
статті 3,
статей 6,
9 Закону України "Про валюту і валютні операції", з метою приведення нормативно-правових актів Національного банку України у відповідність до вимог законодавства України Правління Національного банку України постановляє:
1. Унести до постанови Правління Національного банку України від 29 грудня 2023 року
№ 200 "Про затвердження Положення про загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку України в межах окремих процедур та внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України" такі зміни:
1) заголовок постанови викласти в такій редакції:
"Про затвердження Положення про порядок здійснення адміністративного провадження, загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку України в межах окремих процедур та внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України";
2) пункт 1 викласти в такій редакції:
"1. Затвердити Положення про порядок здійснення адміністративного провадження, загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку України в межах окремих процедур (далі - Положення), що додається.";
3) постанову після пункту 3 доповнити новим пунктом 3-1 такого змісту:
"3-1. Національний банк України здійснює розгляд заяв, клопотань, документів, отриманих до 31 грудня 2024 року та щодо яких станом на 01 січня 2025 року не прийнято рішення, відповідно до нормативно-правових актів Національного банку України, зазначених у додатку до Положення та
Положення про сертифікацію осіб на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 21 грудня 2020 року № 162 (зі змінами), з урахуванням строків, визначених законодавством України, що діяло до 31 грудня 2024 року, з початком їх відліку з 01 січня 2025 року.".
3. Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ (Сергій Савчук) після офіційного опублікування довести до відома надавачів фінансових послуг інформацію про прийняття цієї постанови.
4. Постанова набирає чинності з 01 січня 2025 року.
Інд. 33
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
24 грудня 2024 року № 161
Зміни до
Положення про загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку України в межах окремих процедур
1. Назву Положення викласти в такій редакції:
"Положення про порядок здійснення адміністративного провадження, загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку України в межах окремих процедур".
2. У розділі I:
2) пункт 2 доповнити новим підпунктом такого змісту:
"3) порядок здійснення адміністративного провадження під час здійснення:
ліцензування, реєстрації, авторизації учасників ринку фінансових послуг та учасників платіжного ринку (крім платіжних систем, учасників платіжних систем, технологічних операторів платіжних послуг та комерційних агентів надавачів фінансових платіжних послуг);
сертифікації осіб на право здійснення тимчасової адміністрації небанківської фінансової установи;
добровільного виходу страховика, кредитної спілки з ринку;
інших процедур, передбачених у нормативно-правових актах Національного банку, перелік яких визначено в додатку до цього Положення.";
3) пункт 3 після абзацу шостого доповнити новим абзацом сьомим такого змісту:
"Термін
"керівник із нагляду" уживається в цьому Положенні в значенні, наведеному в Положенні про авторизацію надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2023 року № 199 (зі змінами) (далі - Положення № 199).".
У зв’язку з цим абзац сьомий уважати абзацом восьмим.
3.
Положення доповнити двома новими розділами IV, V такого змісту:
"IV. Загальний порядок здійснення адміністративного провадження
35. Адміністративне провадження розпочинається:
1) за заявою - із дня отримання Національним банком заяви, визначеної для відповідної процедури;
2) за клопотанням (крім клопотань, визначених у пункті 7 частини першої
статті 28 Закону про адміністративну процедуру) - із дня отримання Національним банком відповідного клопотання;
3) з ініціативи Національного банку - із дня складення Національним банком документа, в якому зафіксовані обставини, що можуть бути підставою для прийняття ним адміністративного акта щодо особи.
36. Особа подає до Національного банку заяву / клопотання / документи в межах здійснення процедур, в яких адміністративне провадження здійснюється, з урахуванням вимог цього Положення у письмовій (електронній або паперовій) формі та згідно з визначеними відповідним нормативно-правовим актом Національного банку переліками та вимогами.
37. Національний банк повідомляє учасника адміністративного провадження про початок адміністративного провадження невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня після його початку, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів після його початку.
У повідомленні зазначаються права та обов’язки учасника адміністративного провадження, включаючи порядок ознайомлення з матеріалами адміністративної справи, а також способи подання ним своїх пояснень і зауважень у справі та строк, протягом якого учасник адміністративного провадження має право їх подати.
38. Повідомлення фізичних і юридичних осіб про процедурні дії і процедурні рішення, прийняті під час здійснення адміністративного провадження, здійснюється Національним банком із дотриманням вимог, визначених у
статті 32 Закону про адміністративну процедуру, з урахуванням особливостей, визначених спеціальними законами.
39. Учасник адміністративного провадження для ознайомлення з матеріалами адміністративної справи подає письмовий запит про доступ до матеріалів адміністративної справи.
Національний банк розглядає запит про доступ до матеріалів адміністративної справи невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня його надходження, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів з дня його надходження.
Національний банк надає учаснику адміністративного провадження можливість ознайомитися з матеріалами адміністративної справи в розумний строк.
40. Національний банк у разі задоволення повністю або частково запиту про доступ до матеріалів адміністративної справи повідомляє учасника адміністративного провадження про це із зазначенням у листі місця, часу та прізвища, власного імені службовця Національного банку, у присутності якого особа має право ознайомитися з матеріалами адміністративної справи.
41. Підставою для відмови в задоволенні запиту про доступ до матеріалів адміністративної справи є одна або обидві з таких:
1) отримання запиту про доступ до матеріалів адміністративної справи, що є відомостями, які відповідно до закону віднесені до інформації з обмеженим доступом;
2) отримання запиту про доступ до матеріалів адміністративної справи не від учасника адміністративного провадження.
42. Національний банк у разі задоволення запиту про доступ до матеріалів адміністративної справи під час здійснення та після завершення адміністративного провадження надає учаснику адміністративного провадження можливість ознайомлюватися з матеріалами адміністративної справи (крім відомостей, які відповідно до закону віднесені до інформації з обмеженим доступом), робити з них витяги, знімати копії, включаючи з використанням технічних засобів.
Національним банком може бути обмежено право ознайомлюватися з матеріалами адміністративної справи, одержувати копії документів і відомостей за умови та протягом строку дії обмеження доступу до таких документів чи відомостей згідно із законодавством про захист інформації. Документи, що містять персональні дані, комерційну чи професійну таємницю, можуть надаватися лише в обсязі, що є об’єктивно необхідним для розгляду адміністративної справи або захисту прав її учасників.
Знайомитися з матеріалами адміністративної справи учасник адміністративного провадження має право в приміщенні Національного банку та в присутності службовця Національного банку.
43. Національний банк із підстав, у порядку та строки, передбачені спеціальними законами або
Законом про адміністративну процедуру (якщо спеціальними законами не визначено особливостей), залишає без руху:
1) заяву;
2) клопотання (крім клопотань, визначених у пункті 7 частини першої
статті 28 Закону про адміністративну процедуру);
3) документи, подані для погодження керівників об’єднаної кредитної спілки, значимої кредитної спілки (кандидатів на ці посади), документи, подані для погодження керівників страховика (далі - документи для погодження керівників).
44. Національний банк у строк, визначений Законом про адміністративну процедуру або спеціальними законами, надсилає учаснику адміністративного провадження повідомлення про залишення заяви / клопотання (крім клопотань, визначених у пункті 7 частини першої статті 28 Закону про адміністративну процедуру) / документів для погодження керівників без руху в письмовій формі (паперовій або електронній) (далі - повідомлення).
45. Повідомлення повинно містити виявлені недоліки з посиланням на порушені вимоги законодавства України, спосіб / порядок та строк усунення таких недоліків, а також порядок та строк оскарження рішення про залишення заяви / клопотання (крім клопотань, визначених у пункті 7 частини першої
статті 28 Закону про адміністративну процедуру) / документів для погодження керівників без руху в судовому порядку.
46. Національний банк за клопотанням учасника адміністративного провадження, поданим у довільній письмовій формі, має право продовжити строк для усунення виявлених недоліків.
47. Національний банк приймає рішення про відмову в задоволенні клопотання про продовження строку для усунення недоліків, визначених у повідомленні, якщо клопотання подано пізніше ніж за три робочих дні до завершення строку, визначеного в повідомленні для усунення недоліків, або після завершення строку, визначеного в повідомленні для усунення недоліків, та/або в клопотанні не обґрунтовано належним чином необхідність продовжити строк усунення виявлених недоліків.
48. Заява / клопотання (крім клопотань, визначених у пункті 7 частини першої статті 28 Закону про адміністративну процедуру) / документи для погодження керівників вважаються поданими в день їх первинного подання, а строк їх розгляду продовжується на строк їх залишення без руху в разі усунення виявлених недоліків у строк, встановлений Національним банком.
49. Національний банк не має права повторно залишити без руху заяву / клопотання / документи для погодження керівників, в яких усунуто виявлені недоліки, зазначені в повідомленні.
50. Учасник адміністративного провадження зобов’язаний повідомити Національний банк про будь-які зміни в поданих до Національного банку документах, що сталися протягом строку їх розгляду, не пізніше трьох робочих днів із дня виникнення таких змін.
51. Національний банк має право зупинити адміністративне провадження, включаючи за заявою (клопотанням) особи, у разі виникнення обставини, що перешкоджає вирішенню справи, а також у випадках, визначених у пунктах 1-4 частини другої
статті 64 Закону про адміністративну процедуру.
52. Національний банк зупиняє адміністративне провадження, включаючи на письмову вимогу особи в довільній формі, з підстав, визначених у частині першій
статті 64 Закону про адміністративну процедуру.
53. Учасник адміністративного провадження має право подати до Національного банку заяву (клопотання) про зупинення адміністративного провадження, заяву (клопотання) про поновлення адміністративного провадження у довільній письмовій формі.
54. Підставою для відмови в задоволенні заяви (клопотання) про зупинення адміністративного провадження є відсутність у такій заяві (такому клопотанні) обставин, що перешкоджають розгляду справи, інших підстав, визначених у статті 64 Закону про адміністративну процедуру.
55. Підставою для відмови в задоволенні заяви (клопотання) про поновлення адміністративного провадження є і надалі наявність обставин, що зумовили його зупинення.
56. Національний банк у межах визначеного законодавством України строку розгляду адміністративної справи має право повідомити учасника адміністративного провадження в листі про необхідність доопрацювання поданого пакета документів, якщо документи не відповідають вимогам законодавства України, та/або надання ним додаткових документів / інформації, необхідних / необхідної для прийняття обґрунтованого рішення, та зазначити, що в разі неможливості доопрацювати пакет документів та/або надати зазначені документи / інформацію в запропонований строк учасник адміністративного провадження має право подати заяву (клопотання) про зупинення адміністративного провадження на строк, який є необхідним для подання таких документів / інформації.
Зазначене в абзаці першому пункту 56 розділу IV цього Положення повідомлення Національного банку повинно містити застереження, що в разі неподання особою доопрацьованих та/або додаткових документів / інформації або заяви (клопотання) про зупинення адміністративного провадження в установлений Національним банком строк Національний банк прийматиме рішення за результатом розгляду наявних документів.
57. Національний банк має право під час адміністративного провадження зупинити адміністративне провадження для перевірки достовірності поданих учасником адміністративного провадження документів / інформації та/або отримання інформації від державних органів, іноземних державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та фізичних осіб, якщо відсутність такої перевірки та/або таких документів / інформації перешкоджає об’єктивному вирішенню справи.
Перебіг строку адміністративного провадження відновлюється з дня припинення обставини, що спричинила зупинення адміністративного провадження, а в разі неподання запитуваних документів / інформації - з робочого дня, наступного за днем спливу строку, визначеного для їх подання.
58. Національний банк установлює строк подання визначених у пункті 56 розділу IV цього Положення інформації, документів та/або внесення виправлень до документів відповідно до зауважень, наданих Національним банком відповідно до пункту 56 розділу IV цього Положення.
59. Національний банк має право прийняти рішення про зупинення адміністративного провадження, включно за заявою (клопотанням) особи, у разі виникнення обставини, що перешкоджає вирішенню справи.
60. Зупинення адміністративного провадження у справі зупиняє перебіг усіх строків у цій справі. Перебіг строків продовжується з дня поновлення адміністративного провадження.
61. Національний банк відновлює адміністративне провадження за власною ініціативою або за заявою (клопотанням) особи після надання доопрацьованих / додаткових документів / інформації та/або після перевірки достовірності поданих документів / інформації або після отримання визначеної в пункті 56 розділу IV цього Положення інформації / документів, та/або після припинення обставини, що спричинила зупинення адміністративного провадження, та/або в разі неподання запитуваних документів / інформації - із робочого дня, наступного за днем спливу строку, визначеного для їх подання.
62. Національний банк закриває провадження у разі отримання від учасника адміністративного провадження клопотання про відмову від розгляду заяви та закриття адміністративного провадження, крім випадків, визначених у частині першій
статті 65 Закону про адміністративну процедуру.
63. Учасник адміністративного провадження має право подати клопотання, визначені в
статті 28 Закону про адміністративну процедуру та в розділі IV цього Положення у письмовій довільній формі.
64. Національний банк здійснює розгляд усіх клопотань, визначених у розділі IV цього Положення, невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня їх надходження, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня їх надходження у порядку, визначеному в
статті 50 Закону про адміністративну процедуру.
Національний банк повідомляє учасника адміністративного провадження в листі про результати розгляду такого клопотання (задоволення клопотання або відмову в задоволенні клопотання).
65. Підставою для відмови в задоволенні клопотання про:
1) відвід керівника із ліцензування або керівника із нагляду є відсутність у такому клопотанні підстав відводу посадової особи, визначених у
статті 23 Закону про адміністративну процедуру;
2) відвід особи, яка сприяє розгляду справи, є відсутність у такому клопотанні підстав відводу особи, яка сприяє розгляду справи, визначених у
статті 30Закону про адміністративну процедуру;
3) залучення перекладача (особи, яка сприяє розгляду справи) є відсутність підтвердження достатнього рівня володіння перекладачем мовою, необхідного для перекладу в адміністративній справі, та/або відсутність підстав для залучення перекладача;
4) залучення до участі в адміністративному провадженні іншого учасника та/або особи, яка сприяє розгляду справи, крім перекладача, є відсутність обґрунтованих підстав для залучення таких осіб до участі в адміністративному провадженні;
5) витребування документів або відомостей, необхідних для розгляду та вирішення справи за ініціативою Національного банку, є відсутність згоди особи на збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про неї, що міститься у витребовуваних документах та відомостях, необхідних для розгляду та вирішення справи;
................Перейти до повного тексту