1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
29.12.2023 № 202
Про затвердження Положення про порядок нагляду на консолідованій основі за небанківськими фінансовими групами
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 34 від 19.03.2024 № 175 від 27.12.2024 )
Відповідно до статей 7, 15, 55-1, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 21-26, пункту 30 розділу VII Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії", з метою врегулювання порядку нагляду на консолідованій основі за небанківськими фінансовими групами, переважна діяльність у яких здійснюється фінансовими установами, державне регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк України, Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Положення про порядок нагляду на консолідованій основі за небанківськими фінансовими групами (далі - Положення), що додається.
2. Небанківським фінансовим групам, державне регулювання і нагляд за діяльністю яких здійснює Національний банк України (далі - Національний банк), привести свою діяльність у відповідність до вимог, установлених Положенням, протягом шести місяців з дня набрання чинності цією постановою.
3. Процедури ідентифікації / визнання / припинення визнання небанківських фінансових груп, ідентифікації / визнання зміни структури власності небанківської фінансової групи, погодження відповідальної особи небанківської фінансової групи, що були розпочаті до набрання чинності цією постановою, завершуються з дотриманням порядку і вимог нормативно-правових актів Національного банку, що діяли на дату початку таких процедур.
Рішення про визнання / відмову у визнанні небанківської фінансової групи, про визнання зміни структури власності / відмову у визнанні зміни структури власності небанківської фінансової групи, про припинення визнання / відмову в припиненні визнання небанківської фінансової групи, про погодження / відмову в погодженні відповідальної особи небанківської фінансової групи приймає Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг.
4. Відповідальні особи небанківських фінансових груп подають до Національного банку консолідовану звітність небанківської фінансової групи станом на 31 грудня 2023 року, складену згідно з вимогами Положення, та в порядку, визначеному в Положенні.
5. Відповідальні особи небанківських фінансових груп під час складання звіту про регулятивний капітал небанківської фінансової групи консолідованої звітності небанківської фінансової групи на звітні дати 31 грудня 2023 року та 31 березня 2024 року визначають розмір регулятивного капіталу, необхідний розмір регулятивного капіталу та достатність регулятивного капіталу небанківської фінансової групи відповідно до розрахунку, встановленого в додатку до цієї постанови.
6. Національний банк не застосовує заходів впливу до відповідальної особи небанківської фінансової групи за несвоєчасне подання консолідованої звітності небанківської фінансової групи зі звітними датами 31 грудня 2023 року, 31 березня 2024 року та/або допущені помилки під час складання зазначеної звітності за умови, що консолідована звітність небанківської фінансової групи подана до Національного банку в повному обсязі до 25 червня 2024 року.
7. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Правління Національного банку України від 02 грудня 2021 року № 128 "Про затвердження Положення про порядок нагляду на консолідованій основі за небанківськими фінансовими групами".
8. Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ (Сергій Савчук) після офіційного опублікування довести до відома учасників ринку небанківських фінансових послуг інформацію про прийняття цієї постанови.
9. Постанова набирає чинності з 01 січня 2024 року.

Голова

А. Пишний
Додаток
до постанови Правління
Національного банку України
29.12.2023 № 202
Розрахунок
розміру регулятивного капіталу, необхідного розміру регулятивного капіталу та достатності регулятивного капіталу небанківської фінансової групи станом на звітні дати 31 грудня 2023 року та 31 березня 2024 року
1. Розмір регулятивного капіталу небанківської фінансової групи дорівнює сумі розмірів регулятивних капіталів учасників страхової підгрупи (за наявності), інших учасників цієї групи, для яких встановлена вимога щодо визначення регулятивного капіталу, що зменшена на суму вкладень учасників небанківської фінансової групи (володіння акціями, частками, паями) в капіталі інших учасників цієї групи, та капіталу інших учасників небанківської фінансової групи, який визначається з вирахуванням взаємних інвестицій у капітал учасників небанківської фінансової групи, якщо таке вирахування не було здійснене під час розрахунку капіталу учасників небанківської фінансової групи.
2. Необхідний розмір регулятивного капіталу небанківської фінансової групи дорівнює сумі необхідних розмірів регулятивного капіталу кожного з учасників цієї групи (якщо підгрупи не визначено) або страхової підгрупи (за наявності) та інших учасників небанківської фінансової групи з урахуванням положень пунктів 4, 5 цього додатка.
3. Регулятивний капітал страхової підгрупи небанківської фінансової групи / страхової компанії, якщо страхової підгрупи немає, визначається за такою формулою:
РКсп = СПА - З + ВАВ,
де РКсп - регулятивний капітал страхової підгрупи / страховика, якщо страхової підгрупи немає;
СПА - сума прийнятних активів на звітні дати 31 грудня 2023 року, 31 березня 2024 року;
З - сума величин довгострокових та поточних зобов’язань і забезпечень, що розраховується відповідно до законодавства України та визначається як сумарна величина розділів II-IV пасиву балансу (звіту про фінансовий стан), форма і склад статей якого визначаються Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 07 лютого 2013 року № 73, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 лютого 2013 року за № 336/22868 (зі змінами) (далі - наказ № 73);
ВАВ - розмір відстрочених аквізиційних витрат, застосований страховиком для визначення нормативного обсягу активів, який визначається з метою дотримання нормативу платоспроможності та достатності капіталу, відповідно до вимог та з урахуванням обмежень, установлених нормативно-правовим актом, що встановлює обов’язкові критерії і нормативи достатності капіталу та платоспроможності, ліквідності, якості активів та ризиковості операцій страховика, на звітні дати 31 грудня 2023 року, 31 березня 2024 року.
Регулятивний капітал страхової підгрупи розраховується за даними субконсолідованої звітності страхової підгрупи / фінансової звітності страхової компанії.
4. Регулятивний капітал інших учасників небанківської фінансової групи визначається відповідно до вимог, установлених законодавством України. Якщо таких вимог не встановлено, то регулятивний капітал визначається в розмірі власного капіталу, що відображений у фінансовій звітності учасника небанківської фінансової групи у звіті "Баланс (Звіт про фінансовий стан)" (підсумок за розділом I "Власний капітал"), зменшеному на суму залишкової вартості нематеріальних активів (стаття 1000 розділу I "Необоротні активи"), що складений з урахуванням положень наказу № 73.
5. Необхідний розмір регулятивного капіталу учасника небанківської фінансової групи / страховика, якщо страхової підгрупи немає, визначається як більша з таких величин:
К;
НЗП,
де К - величина, що дорівнює:
для страховика, який здійснює або планує здійснювати види страхування інші, ніж страхування життя, - 30 млн грн;
для страховика, який здійснює або планує здійснювати страхування життя, - 45 млн грн;
НЗП - нормативний запас платоспроможності, який розраховується відповідно до законодавства України.
Необхідний розмір регулятивного капіталу страхової підгрупи розраховується як сума необхідних розмірів регулятивного капіталу учасників цієї підгрупи.
6. Необхідний розмір регулятивного капіталу інших учасників небанківської фінансової групи визначається відповідно до вимог (нормативів) щодо мінімального розміру власного або статутного капіталу, установлених законодавством України.
7. Достатність регулятивного капіталу визначається як різниця між розміром регулятивного капіталу небанківської фінансової групи та необхідним розміром регулятивного капіталу небанківської фінансової групи.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
29.12.2023 № 202
Положення
про порядок нагляду на консолідованій основі за небанківськими фінансовими групами
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до Закону України "Про Національний банк України", Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії" (далі - Закон про фінансові послуги), Закону України "Про адміністративну процедуру" (далі - Закон про адміністративну процедуру) з урахуванням загальноприйнятих у міжнародній практиці принципів і стандартів нагляду на консолідованій основі.
( Пункт 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
2. Це Положення встановлює:
1) порядок ідентифікації контролером небанківської фінансової групи (далі - контролер) / Національним банком України (далі - Національний банк) небанківської фінансової групи, переважна діяльність у якій здійснюється фінансовими установами, нагляд за якими здійснює Національний банк (далі - небанківська фінансова група);
2) порядок визнання Національним банком небанківської фінансової групи;
3) критерії визначення підгруп у межах небанківської фінансової групи;
4) вимоги до відповідальної особи небанківської фінансової групи (далі - відповідальна особа) та порядок її погодження Національним банком;
5) вимоги до структури власності небанківської фінансової групи та порядок повідомлення про зміни структури власності небанківської фінансової групи та видів діяльності її учасників;
6) вимоги до систем корпоративного управління, внутрішнього контролю, включаючи управління ризиками (далі - система внутрішнього контролю) небанківської фінансової групи;
7) вимоги щодо дотримання пруденційних нормативів та пруденційних вимог до небанківської фінансової групи;
8) вимоги щодо складання консолідованої та субконсолідованої звітності небанківської фінансової групи та порядку надання небанківською фінансовою групою необхідної інформації Національному банку з метою здійснення нагляду на консолідованій і субконсолідованій основі;
9) порядок припинення визнання Національним банком небанківської фінансової групи.
3. Терміни в цьому Положенні вживаються в такому значенні:
1) внутрішньогрупові операції - операції між учасниками однієї небанківської фінансової групи (материнською та дочірніми установами - учасниками небанківської фінансової групи та/або між учасниками однієї небанківської фінансової групи, які не пов’язані між собою відносинами контролю);
2) дата визнання - дата прийняття уповноваженим колегіальним органом Національного банку рішення про визнання небанківської фінансової групи;
3) дата набуття контролю - дата отримання можливості здійснювати вирішальний вплив на управління та/або діяльність юридичних осіб - учасників небанківської фінансової групи або особи, яка контролює учасника небанківської фінансової групи шляхом прямого та/або опосередкованого володіння однією особою самостійно або разом з іншими особами акціями або правами голосу за акціями, часткою в статутному (складеному) капіталі юридичної особи в розмірі 50 і більше відсотків та/або незалежної від формального володіння можливості здійснення такого впливу на управління чи діяльність юридичної особи;
4) дата створення - дата, з якої група юридичних осіб починає відповідати визначенню терміна "небанківська фінансова група", що наведений в Законі про фінансові послуги;
5) електронна адреса контролера / відповідальної особи / учасника небанківської фінансової групи для здійснення офіційної комунікації з Національним банком (далі - електронна адреса) - адреса електронної пошти контролера / відповідальної особи / учасника небанківської фінансової групи, надана Національному банку в порядку, визначеному в нормативно-правових актах Національного банку, які регулюють питання авторизації надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг, визначають загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку в межах окремих процедур, або адреса електронної пошти відповідальної особи, контролера небанківської фінансової групи, зазначена в документах, поданих такою особою Національному банку згідно з вимогами законодавства України з питань нагляду на консолідованій основі;
6) іноземна небанківська фінансова група - небанківська фінансова група, яка є частиною міжнародної фінансової групи та яка підлягає нагляду на консолідованій основі з боку Національного банку;
7) країна походження - країна реєстрації установи - учасника міжнародної небанківської фінансової групи, наглядовий орган якої здійснює нагляд на консолідованій основі за таким учасником;
8) міжнародна небанківська фінансова група - група фінансових установ, пов’язаних відносинами контролю, діяльність якої представлена більше ніж в одній країні та яка підлягає нагляду на консолідованій основі з боку іноземного органу нагляду;
9) національна небанківська фінансова група - небанківська фінансова група, яка підлягає нагляду на консолідованій основі з боку Національного банку і не є частиною міжнародної небанківської фінансової групи;
10) особи, пов’язані з небанківською фінансовою групою, - пов’язані особи надавачів фінансових послуг - учасників небанківської фінансової групи відповідно до Закону про фінансові послуги, Закону про страхування;
11) ризик концентрації - ймовірність понесення втрат, виникнення збитків або недоотримання запланованих доходів, що виникає внаслідок нерівномірного скупчення активів, зобов’язань, операцій з контрагентами, інвестицій певної якості, галузевих ризиків, інших ризиків або їх поєднання;
12) структура власності небанківської фінансової групи - система взаємовідносин юридичних та фізичних осіб, що дає змогу визначити всіх учасників небанківської фінансової групи, які мають спільного контролера;
13) суттєві статті консолідованого звіту про сукупний дохід, прибуток або збиток небанківської фінансової групи - статті, що становлять в абсолютному вираженні п’ять і більше відсотків від обсягу доходу від звичайної діяльності небанківської фінансової групи;
14) суттєві статті консолідованого звіту про фінансовий стан небанківської фінансової групи - статті, що становлять п’ять і більше відсотків від валюти консолідованого звіту небанківської фінансової групи;
14-1) уповноважена особа Національного банку в адміністративному провадженні, що вчиняється за цим Положенням, - Голова Національного банку, перший заступник та заступники Голови Національного банку, керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування надавачів фінансових послуг, або особа, яка виконує його обов’язки, керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за здійснення безвиїзного нагляду за небанківськими фінансовими групами, або особа, яка виконує його обов’язки (далі - уповноважена особа Національного банку);
( Пункт 3 розділу I доповнено новим підпунктом 14-1 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
15) уповноважена посадова особа Національного банку - Голова Національного банку, перший заступник Голови Національного банку, заступник Голови Національного банку, керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування надавачів фінансових послуг, його заступник, керівник підрозділу в складі структурного підрозділу Національного банку, відповідального за ліцензування надавачів фінансових послуг, його заступник або особи, які виконують їхні обов’язки, керівник структурного підрозділу Національного банку, відповідального за здійснення безвиїзного нагляду за небанківськими фінансовими групами або особа, яка виконує його обов’язки;
16) уповноважений представник - фізична особа, яка має право на вчинення відповідних дій від імені фізичної або юридичної особи на підставі закону, статуту, довіреності або іншого документа щодо надання таких повноважень відповідно до законодавства України.
Термін "адміністративне провадження" вживається в цьому Положенні в значенні, наведеному в Законі про адміністративну процедуру.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим абзацом дев'ятнадцятим згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
Інші терміни в цьому Положенні вживаються в значеннях, наведених у Законі про фінансові послуги, Законі про страхування, Законі про адміністративну процедуру, нормативно-правових актах Національного банку з питань авторизації надавачів фінансових послуг та умов здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг, структур власності, встановлення пруденційних вимог у межах повноважень, встановлених Законом про фінансові послуги, Законом про страхування.
( Абзац двадцятий пункту 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-1. Відносини щодо прийняття, набрання чинності адміністративними актами, прийнятими відповідно до цього Положення, регулюються Законом про адміністративну процедуру з урахуванням особливостей, встановлених Законом про фінансові послуги.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-1 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-2. Національний банк здійснює адміністративне провадження відповідно до вимог законодавства України, включаючи Закон про адміністративну процедуру, це Положення.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-2 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-3. Адміністративне провадження розпочинається:
1) за заявою - з дня отримання Національним банком заяви, визначеної для відповідної процедури;
2) з ініціативи Національного банку - з дня складення Національним банком довідки/доповідної записки, в якій зафіксовані обставини, що можуть бути підставою для прийняття ним індивідуального акта щодо особи.
Перебіг строку в адміністративному провадженні починається з наступного дня після отримання заяви або складення довідки/доповідної записки.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-3 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-4. Національний банк повідомляє учасника адміністративного провадження про початок адміністративного провадження невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня після його початку, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів після його початку. У повідомленні зазначаються права та обов’язки учасника адміністративного провадження, визначені статтею 28 Закону про адміністративну процедуру, а також способи подання ним своїх пояснень і зауважень у справі та строк, протягом якого учасник адміністративного провадження має право їх подати.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-4 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024з )
3-5. Права та обов’язки учасників адміністративного провадження, що вчиняється відповідно до цього Положення, визначені Законом про адміністративну процедуру та Законом про фінансові послуги.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-5 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-6. Національний банк залишає заяву без руху, якщо таку заяву подано з порушенням встановлених законодавством України вимог.
Національний банк надсилає заявнику письмове повідомлення про залишення заяви без руху протягом трьох робочих днів з дня її отримання із зазначенням у письмовому повідомленні:
1) виявлених недоліків, які стали підставою для прийняття рішення про залишення заяви без руху;
2) способу та строку для усунення виявлених недоліків;
3) способу, порядку та строку оскарження рішення про залишення заяви без руху.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-6 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-7. Національний банк має право зупинити адміністративне провадження за власною ініціативою або за письмовою заявою (клопотанням) особи у випадках, визначених у частині другій статті 64 Закону про адміністративну процедуру.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-7 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-8. Національний банк зупиняє адміністративне провадження, включаючи на письмову вимогу особи в довільній формі, з підстав, визначених у частині першій статті 64 Закону про адміністративну процедуру.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-8 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-9. Підставою для відмови в задоволенні заяви (клопотання) про зупинення адміністративного провадження є відсутність у такій заяві (такому клопотанні) обставин, що перешкоджають розгляду справи, інших підстав, визначених у статті 64 Закону про адміністративну процедуру.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-9 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-10. Підставою для відмови в задоволенні заяви (клопотання) про поновлення адміністративного провадження є й надалі наявність обставин, що зумовили його зупинення.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-10 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-11. Національний банк у межах визначеного законодавством України строку розгляду адміністративної справи має право повідомити учасника адміністративного провадження в листі про необхідність доопрацювання поданого пакета документів, якщо документи не відповідають вимогам законодавства України, та/або надання ним додаткових документів/інформації, необхідних/необхідної для прийняття обґрунтованого рішення, та зазначити, що в разі неможливості доопрацювати пакет документів та/або надати зазначені документи/інформацію в запропонований строк учасник адміністративного провадження має право подати заяву (клопотання) про зупинення адміністративного провадження на строк, який є необхідним для подання таких документів/інформації.
Зазначене в абзаці першому пункту 3-11 розділу I цього Положення повідомлення Національного банку повинно містити застереження, що в разі неподання особою доопрацьованих та/або додаткових документів/інформації або заяви (клопотання) про зупинення адміністративного провадження в установлений Національним банком строк Національний банк прийматиме рішення за результатом розгляду наявних документів.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-11 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-12. Національний банк має право під час адміністративного провадження зупинити адміністративне провадження для перевірки достовірності поданих учасником адміністративного провадження документів/інформації та/або отримання інформації від державних органів, іноземних державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та фізичних осіб, якщо відсутність такої перевірки та/або таких документів/інформації перешкоджає об’єктивному вирішенню справи.
Перебіг строку адміністративного провадження відновлюється з дня припинення обставини, що спричинила зупинення адміністративного провадження, а в разі неподання запитуваних документів/інформації - з робочого дня, наступного за днем спливу строку, визначеного для їх подання.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-12 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024з )
3-13. Національний банк установлює строк подання визначених у пункті 3-11 розділу I цього Положення інформації, документів та/або внесення виправлень до документів відповідно до зауважень, наданих Національним банком, відповідно до пункту 3-11 розділу I цього Положення.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-13 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-14. Зупинення адміністративного провадження у справі зупиняє перебіг усіх строків у цій справі. Перебіг строків продовжується з дня поновлення адміністративного провадження.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-14 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-15. Національний банк відновлює адміністративне провадження за власною ініціативою або за заявою (клопотанням) особи після надання доопрацьованих/додаткових документів/інформації та/або після перевірки достовірності поданих документів/інформації або після отримання визначеної в пункті 3-11 розділу I цього Положення інформації/документів, та/або після припинення обставини, що спричинила зупинення адміністративного провадження, та/або в разі неподання запитуваних документів/інформації - із робочого дня, наступного за днем спливу строку, визначеного для їх подання.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-15 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-16. Національний банк повертає подану згідно з цим Положенням у паперовій формі заяву без прийняття рішення за заявою у випадках, передбачених частиною першою статті 45 Закону про адміністративну процедуру, засобами поштового зв’язку з повідомленням про вручення.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-16 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024з )
3-17. Рішення про відмову в прийнятті заяви до розгляду у випадках, передбачених пунктами 2-6 частини першої статті 45 Закону про адміністративну процедуру, приймає уповноважена особа Національного банку, про що особа, яка подала заяву, повідомляється невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення про відмову в прийнятті заяви.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-17 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-18. Уповноважена особа Національного банку до безпосереднього розгляду Комітетом з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з нагляду) рішень, визначених у пунктах 38, 42 розділу IV, пункті 52 розділу VI, пункті 82 розділу VII, пункті 125 розділу XI цього Положення, приймає процедурні рішення про:
1) продовження строку прийняття рішення/вирішення адміністративної справи;
2) залишення заяви без руху;
3) продовження строку усунення виявлених недоліків за клопотанням учасника адміністративного провадження або відмову в продовженні такого строку;
4) зупинення/поновлення адміністративного провадження;
5) відмову в прийнятті заяви до розгляду у випадках, зазначених у пунктах 2-6 частини першої статті 45 Закону про адміністративну процедуру;
6) задоволення повністю або частково/відмову в задоволенні запиту про доступ до матеріалів адміністративної справи;
7) задоволення або відмову в задоволенні клопотання, визначеного в пункті 7 частини першої статті 28 Закону про адміністративну процедуру;
8) закриття адміністративного провадження з підстав, визначених у частині другій статті 65 Закону про адміністративну процедуру.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-18 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-19. Комітет з нагляду здійснює процедурні дії та приймає процедурні рішення, ініційовані відповідно до Закону про адміністративну процедуру під час безпосереднього розгляду на засіданні Комітетом з нагляду питання щодо прийняття рішень, визначених у пунктах 38, 42 розділу IV, пункті 52 розділу VI, пункті 82 розділу VII, пункті 125 розділу XI цього Положення.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-19 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-20. Національний банк закриває адміністративне провадження з підстав, визначених у статті 65 Закону про адміністративну процедуру, включаючи в разі отримання від учасника адміністративного провадження клопотання про відмову від розгляду заяви та закриття адміністративного провадження з підстав, визначених у пункті 40- 2 розділу IV та пункті 78- 1 розділу VII цього Положення.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-20 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-21. Повідомлення про процедурні дії і процедурні рішення, прийняті під час здійснення адміністративного провадження за цим Положенням, направляється Національним банком з дотриманням вимог, визначених у статті 32 Закону про адміністративну процедуру.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-21 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-22. Рішення Комітету з нагляду, визначені в пунктах 38, 42 розділу IV, пункті 52 розділу VI, пункті 82 розділу VII, пункті 125 розділу XI цього Положення, повинні містити відомості, передбачені в статті 71 Закону про адміністративну процедуру. Якщо рішення Комітету з нагляду негативно впливає на право, свободу чи законний інтерес особи або покладає на неї певний обов’язок, у такому рішенні зазначаються підстави прийняття такого акта з належним обґрунтуванням, строк і порядок його оскарження (у тому числі найменування суду, до якого особа може подати позов), а також вказівку на те, що оскарження рішення, акта або дії Національного банку не зупиняє їх виконання відповідно до статті 74 Закону України "Про Національний банк України".
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-22 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-23. Адміністративні акти, прийняті Комітетом з нагляду під час здійснення адміністративного провадження за цим Положенням, доводяться до відома особи шляхом їх надсилання в один із зазначених способів:
1) в електронній формі на електронну адресу особи разом із супровідним листом, підписаним шляхом накладання кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП) уповноваженої особи Національного банку;
2) у паперовій формі (або у формі паперової копії електронного документа/документа в паперовій формі, засвідченої в порядку, установленому законодавством України) на поштову адресу особи рекомендованим листом із повідомленням про вручення разом із копією супровідного листа, засвідченою в порядку, установленому законодавством України.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-23 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-24. Днем доведення до відома особи адміністративного акта, прийнятого Комітетом з нагляду під час здійснення адміністративного провадження за цим Положенням, є день виконання Національним банком дій, зазначених у пункті 3-23 розділу I цього Положення.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-24 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
3-25. Рішення, зазначені в пунктах 38, 42 розділу IV, пункті 52 розділу VI, пункті 81 розділу VII та пункті 125 розділу XI цього Положення, щодо небанківської фінансової групи, відповідальною особою якої є небанківський надавач фінансових платіжних послуг, приймає Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайта платіжної інфраструктури.
( Пункт 3 розділу I доповнено новим пунктом 3-25 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
4. Вимоги цього Положення поширюються на юридичних та фізичних осіб, які мають намір стати контролерами небанківських фінансових груп, що вже є або створюється (далі - особа, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи), контролерів, учасників небанківських фінансових груп, включаючи відповідальних осіб.
5. Контролер забезпечує таку структуру небанківської фінансової групи (систему взаємодії між учасниками небанківської фінансової групи, систему управління, контролю та звітування в небанківській фінансовій групі), яка дає змогу здійснювати за нею нагляд на консолідованій основі, включаючи своєчасне виявлення та обмеження ризиків у такій групі.
6. Відповідальна особа зобов’язана для забезпечення виконання вимог, установлених до небанківської фінансової групи та підгруп небанківської фінансової групи:
1) повідомляти Національному банку про обставини або події, що відповідно до вимог законодавства України та внутрішніх документів учасників небанківської фінансової групи свідчать / можуть свідчити про невідповідність структури власності небанківської фінансової групи вимогам цього Положення;
2) повідомляти Національному банку про зміни щодо структури власності небанківської фінансової групи та/або видів діяльності її учасників не пізніше 30 календарних днів після настання таких змін;
3) забезпечити дотримання небанківською фінансовою групою вимог, установлених цим Положенням, нормативно-правовими актами Національного банку з питань діяльності надавачів фінансових послуг, включаючи дотримання пруденційних нормативів та інших пруденційних вимог, законодавством України, лімітів та обмежень щодо окремих видів діяльності учасників групи, включаючи вимоги щодо діяльності на території іноземних держав, установлених Національним банком;
4) забезпечувати комунікацію учасників небанківської фінансової групи щодо всіх питань, які можуть виникати в Національного банку в межах здійснення нагляду на консолідованій основі;
5) отримувати необхідну для виконання вимог цього Положення інформацію щодо осіб, визначених у пункті 9 розділу I цього Положення.
7. Учасники небанківської фінансової групи зобов’язані:
1) не пізніше 10 календарних днів після зміни своєї структури власності та/або видів діяльності повідомити про це відповідальну особу;
2) подавати відповідальній особі, Національному банку (на його вимогу) звіти та інформацію, включаючи ті, що потрібні для підготовки консолідованої звітності, субконсолідованої звітності, проміжної консолідованої звітності групи;
3) забезпечувати виконання вимог Закону про фінансові послуги, Закону про страхування, цього Положення та нормативно-правових актів Національного банку з питань авторизації надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг, структур власності, встановлення пруденційних вимог в межах повноважень, встановлених Законом про фінансові послуги, Законом про страхування.
8. Національний банк має право:
1) вимагати від фінансової установи, за якою здійснює нагляд, учасника небанківської фінансової групи, відповідальної особи, контролера подання інформації та документів, що підтверджують (спростовують):
існування небанківської фінансової групи;
склад учасників небанківської фінансової групи;
характер взаємовідносин між особами;
види діяльності учасників небанківської фінансової групи;
2) вживати заходів, визначених законодавством України, з метою:
встановлення відповідності структури власності небанківської фінансової групи вимогам законодавства України;
ідентифікації небанківської фінансової групи, не ідентифікованої контролером;
ідентифікації змін структури власності небанківської фінансової групи, не ідентифікованих контролером, включаючи письмове запитування у фінансової установи, нагляд за якою здійснює Національний банк, учасника небанківської фінансової групи, відповідальної особи, контролера інформації, документів (їх копій) відповідно до вимог, визначених Законом про фінансові послуги, іншими законами України, а також вимогу надання відповідних пояснень;
3) у межах своїх повноважень запитувати / вимагати від фінансової установи, нагляд за діяльністю якої здійснює Національний банк, небанківської фінансової групи, учасників небанківської фінансової групи, відповідальної особи, контролера небанківської фінансової групи, особи, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи, подання інформації, документів (їх копій) та пояснень у випадках, визначених Законом про фінансові послуги, іншими законами України, необхідних для здійснення нагляду на консолідованій основі.
9. Фінансова установа, нагляд за якою здійснює Національний банк, небанківська фінансова група, учасник небанківської фінансової групи, відповідальна особа, контролер, особа, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи, зобов’язані надати на вимогу Національного банку відповідну інформацію, документи (їх копії) та пояснення у випадках, визначених Законом про фінансові послуги, іншими законами України, цим Положенням, у строки, визначені в запиті / вимозі.
10. Порядок взаємодії між учасниками небанківської фінансової групи та подання інформації, документів (їх копій у випадках, визначених Законом про фінансові послуги), пояснень, фінансової звітності учасниками небанківської фінансової групи відповідальній особі встановлюється відповідальною особою.
11. Національний банк за порушення вимог цього Положення в межах своїх повноважень має право застосувати до небанківської фінансової групи, відповідальної особи, інших учасників небанківської фінансової групи заходи впливу відповідно до Закону про фінансові послуги, Закону про страхування та в порядку, визначеному нормативно-правовим актом Національного банку щодо застосування коригувальних заходів, заходів раннього втручання, заходів впливу у сфері державного регулювання діяльності на ринках небанківських фінансових послуг.
12. Національний банк з метою державного регулювання і нагляду в межах своїх повноважень, визначених законодавством України, звертається за потреби до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - НКЦПФР), органів державної влади та місцевого самоврядування, інших юридичних та фізичних осіб, іноземних органів нагляду з метою уточнення або отримання інформації та документів, потрібних для ідентифікації, визнання небанківської фінансової групи, погодження відповідальної особи та припинення визнання небанківської фінансової групи, здійснення нагляду на консолідованій основі, проведення інспекційних перевірок та ініціювання застосування заходів впливу до небанківської фінансової групи, учасників небанківської фінансової групи.
13. Національний банк розміщує на сторінках офіційного Інтернет-представництва Національного банку інформацію про склад небанківських фінансових груп.
II. Порядок надання інформації
14. Особа, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи, контролер, відповідальна особа, учасник небанківської фінансової групи або уповноважений представник подають до Національного банку документи, інформацію, визначені в розділах III, IV цього Положення, з дотриманням вимог, встановлених Положенням про порядок здійснення адміністративного провадження, загальні вимоги до документів і порядок їх подання до Національного банку України в межах окремих процедур, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2023 року № 200 (зі змінами) (далі - Положення № 200).
( Пункт 14 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
15. Документи, що подаються до Національного банку відповідно до цього Положення, мають бути складені українською мовою, не містити виправлень і неточностей, а також розбіжностей між відомостями, викладеними в них та/або отриманими з офіційних джерел. Документи, що подаються до Національного банку, мають бути дійсними на дату їх подання та протягом усього строку розгляду документів.
Особа, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи, контролер, відповідальна особа, учасник небанківської фінансової групи мають право не подавати до Національного банку документи, що раніше подавалися, за умови, що такі документи є дійсними та оформленими згідно з вимогами цього Положення, а інформація, яка в них міститься, є актуальною.
Особа, зазначена в абзаці другому пункту 15 розділу II цього Положення, з метою врахування таких документів подає до Національного банку клопотання, у якому наводить перелік раніше поданих документів із зазначенням їх назв, дат видачі, органів (осіб), що їх видали, інформацію про те, у складі якого пакета документів документи раніше подавалися до Національного банку, а також запевнення, що ці документи є дійсними, а інформація, яка в них міститься, є актуальною.
16. Документи, визначені цим Положенням, подаються до Національного банку виключно в один із таких способів:
1) у формі електронного документа або електронної копії документа, підписаного шляхом накладення КЕП, - електронним повідомленням на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку nbu@bank.gov.ua або іншими засобами електронного зв’язку, які використовуються Національним банком для електронного документообігу;
( Підпункт 1 пункту 16 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
2) у паперовій формі з одночасним обов’язковим поданням електронних копій цих документів (без накладення КЕП) на цифрових носіях інформації (USB-флешнакопичувачах) або засобами електронного зв’язку, які використовуються Національним банком для електронного документообігу.
17. Електронні документи та електронні копії документів повинні мати коротку назву латинськими літерами, що відображає зміст і реквізити документа.
18. Національний банк розміщує на сторінці офіційного Інтернет-представництва форми документів, які подаються до Національного банку в електронній формі у форматі Excel або іншому форматі, визначеному Національним банком, та описи параметрів їх заповнення.
19. Уповноважена посадова особа Національного банку має право комунікувати з особою, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи, контролером, відповідальною особою, учасником небанківської фінансової групи, уповноваженим представником засобами електронної пошти Національного банку (шляхом надсилання повідомлення з офіційної електронної поштової скриньки Національного банку nbu@bank.gov.ua).
Така комунікація в межах повноважень Національного банку, визначених Законом про фінансові послуги, іншими законами України, включає:
1) запитування додаткової інформації, документів (їх копій) і пояснень, необхідних для прийняття рішення згідно з цим Положенням;
2) отримання інформації, пояснень, додаткових документів, необхідних для прийняття рішення згідно з цим Положенням, у формі електронних документів та/або електронних копій документів;
3) надсилання повідомлень про рішення, прийняті Національним банком відповідно до цього Положення;
4) інші заходи, визначені законодавством України.
20. Особа, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи, контролер, відповідальна особа, учасник небанківської фінансової групи або уповноважений представник зобов’язані надіслати у відповідь електронне повідомлення, яке підтверджує отримання електронного повідомлення Національного банку, протягом одного робочого дня після отримання електронного повідомлення (листа) Національного банку, зазначеного в пункті 19 розділу II цього Положення.
21. Національний банк має право здійснювати комунікацію з особою, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи, контролером, відповідальною особою, учасником небанківської фінансової групи або уповноваженим представником у паперовій формі в разі недотримання зазначеними особами строків, визначених у пункті 20 розділу II цього Положення.
III. Ідентифікація небанківської фінансової групи
22. Юридична або фізична особа, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи, зобов’язана до дати набуття контролю над небанківською фінансовою групою повідомити про свій намір Національний банк шляхом подання таких відомостей:
1) заяви до Національного банку України про намір стати контролером небанківської фінансової групи за формою, наведеною в додатку 1 до цього Положення (далі - заява про намір стати контролером небанківської фінансової групи);
( Підпункт 1 пункту 22 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
2) інформації про небанківську фінансову установу, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи / контролера небанківської фінансової групи за формою, наведеною в додатку 2 до цього Положення;
3) інформації про юридичну особу (крім небанківських фінансових установ), яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи / контролера небанківської фінансової групи за формою, наведеною в додатку 3 до цього Положення;
4)інформації про фізичну особу, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи / контролера небанківської фінансової групи за формою, наведеною в додатку 4 до цього Положення;
5) інформації про небанківську фінансову групу (національну або іноземну) за відповідними формами, наведеними в додатках 5, 6 до цього Положення;
6) інформації про учасників / майбутніх учасників національної або іноземної небанківської фінансової групи, контролером якої має намір стати юридична або фізична особа, за відповідними формами, наведеними в додатках 7, 8 до цього Положення;
7) структури власності небанківської фінансової групи за формою, наведеною в додатку 9 до цього Положення;
8) структури небанківської фінансової групи та групи осіб, пов’язаних з небанківською фінансовою групою, які мають спільного контролера з учасниками небанківської фінансової групи, за формою, наведеною в додатку 10 до цього Положення.
23. Фізична особа, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи, зобов’язана повідомити про свій намір Національний банк через визначену нею уповноважену особу шляхом подання заяви про намір стати контролером небанківської фінансової групи і відомостей, визначених у пункті 22 розділу III цього Положення.
( Пункт 23 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
24. Національний банк залишає заяву про намір стати контролером небанківської фінансової групи без руху, якщо таку заяву, документи/інформацію, зазначені в пункті 22 розділу III цього Положення, подано з порушенням встановлених законодавством України вимог. Національний банк надсилає заявнику письмове повідомлення з урахуванням вимог, установлених у пункті 3-6 розділу I цього Положення.
( Пункт 24 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
25. Національний банк має право письмово запитувати в особи, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи, подання інформації, документів і звітності, потрібних для уточнення структури власності небанківської фінансової групи, видів діяльності її учасників, включаючи інформацію про суттєві внутрішньогрупові операції та інформацію про пов’язаних з небанківською фінансовою групою осіб.
26. Особа, яка має намір стати контролером небанківської фінансової групи, зобов’язана повідомити Національний банк про зміни у відомостях, які були подані до Національного банку відповідно до вимог пункту 22 розділу III цього Положення, які відбулися до дати набуття контролю над небанківською фінансовою групою, через уповноваженого представника або самостійно протягом трьох робочих днів із дня настання таких змін з урахуванням вимог Положення № 200.
( Пункт 26 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
27. Уповноважений представник у заяві до Національного банку України про створення небанківської фінансової групи, складеній за формою, наведеною в додатку 11 до цього Положення (далі - заява про створення небанківської фінансової групи), зобов’язаний зазначити свою адресу електронної пошти та адресу електронної пошти контролера.
( Абзац перший пункту 27 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
Такі адреси електронної пошти вважаються офіційними адресами для комунікації з контролером та уповноваженим представником.
28. Відповідальна особа, учасник небанківської фінансової групи, контролер у разі зміни адреси електронної пошти відповідальної особи / учасника небанківської фінансової групи / контролера для офіційної комунікації з Національним банком не пізніше 30 календарних днів з дня такої зміни письмово повідомляють про це Національний банк.
29. Контролер ідентифікує небанківську фінансову групу як групу юридичних осіб, які мають спільного контролера (крім банку), що складається з двох або більше фінансових установ, у якій фінансові установи, інші, ніж банк, здійснюють переважну діяльність, відповідно до вимог цього Положення.
30. Контролер, здійснивши ідентифікацію небанківської фінансової групи, не пізніше 20 календарних днів із дати створення небанківської фінансової групи зобов’язаний забезпечити подання учасниками небанківської фінансової групи до відповідальної особи, визначеної відповідно до вимог статті 26 Закону про фінансові послуги, інформації, документів і фінансової звітності, потрібних для подання відповідальною особою до Національного банку відомостей про небанківську фінансову групу, визначених у пункті 31 розділу III цього Положення.
31. Контролер протягом 30 календарних днів із дати створення небанківської фінансової групи зобов’язаний забезпечити подання відповідальною особою до Національного банку:
1) заяви про створення небанківської фінансової групи за формою, наведеною в додатку 11 до цього Положення;
( Підпункт 1 пункту 31 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
2) інформації про небанківську фінансову групу за формою, наведеною в додатку 5 (щодо національної небанківської фінансової групи) або в додатку 6 (щодо іноземної небанківської фінансової групи) до цього Положення;
3) інформації про учасників / майбутніх учасників національної або іноземної небанківської фінансової групи, контролером якої має намір стати юридична або фізична особа, за відповідними формами, наведеними в додатках 7, 8 до цього Положення;
4) структури власності небанківської фінансової групи за формою, наведеною в додатку 9 до цього Положення;
5) структури небанківської фінансової групи та групи осіб, пов’язаних з небанківською фінансовою групою, які мають спільного контролера з учасниками небанківської фінансової групи, за формою, наведеною в додатку 10 до цього Положення;
6) заяви до Національного банку про погодження відповідальної особи небанківської фінансової групи та документів для погодження відповідальної особи, визначених у пункті 50 розділу VI цього Положення.
( Підпункт 6 пункту 31 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
32. Національний банк залишає заяву про створення небанківської фінансової групи/погодження відповідальної особи небанківської фінансової групи без руху з підстав та у строки, визначені в пункті 3-6 розділу I цього Положення.
( Пункт 32 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
33. Відповідальна особа зобов’язана повідомити Національний банк про зміни в документах, поданих до Національного банку відповідно до вимог розділу III цього Положення, які відбулися до дати визнання Національним банком небанківської фінансової групи, протягом 10 календарних днів після настання змін та подати підтвердні документи щодо таких змін протягом 30 календарних днів після настання змін.
34. Національний банк має право продовжити строк розгляду заяви про створення небанківської фінансової групи, але не більше ніж на 15 календарних днів у зв’язку з потребою в перевірці достовірності поданих документів/інформації та/або отримання додаткових документів/інформації, потрібних для прийняття рішення.
Національний банк у письмовій формі та з обґрунтуванням прийнятого рішення не пізніше ніж за три робочих дні до дня завершення строку розгляду заяви про створення небанківської фінансової групи повідомляє контролера про продовження строку розгляду заяви і про строк, на який його продовжено.
( Пункт 34 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
35. Відповідальна особа має право подати клопотання про відмову від розгляду заяви про створення небанківської фінансової групи та закриття адміністративного провадження згідно із Законом про адміністративну процедуру.
( Абзац перший пункту 35 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
Національний банк на підставі отриманого клопотання заявника повертає заявнику пакет документів, який було подано до Національного банку в паперовій формі, засобами поштового зв’язку з повідомленням про вручення.
36. Національний банк ідентифікує небанківську фінансову групу, яка не була ідентифікована контролером або яка була ідентифікована контролером не в повному складі, на підставі інформації, отриманої під час здійснення нагляду, включаючи інформацію, отриману від НКЦПФР, інших державних органів, іноземних органів нагляду, з відкритих джерел, з урахуванням ознак, які можуть свідчити про наявність контролю та умов, установлених у пунктах 62, 63 розділу VII цього Положення.
37. Національний банк за результатами такої ідентифікації вимагає від контролера небанківської фінансової групи виконання вимог цього Положення та забезпечення подання відповідальною особою відомостей про небанківську фінансову групу в порядку, визначеному в пунктах 30, 31 та 33 розділу III цього Положення.
IV. Визнання небанківських фінансових груп
38. Національний банк приймає рішення про визнання небанківської фінансової групи та визначення підгруп у складі небанківської фінансової групи на підставі інформації та документів, зазначених у пунктах 22, 31 розділу III цього Положення, протягом 30 календарних днів із дати отримання заяви про намір стати контролером небанківської фінансової групи/створення небанківської фінансової групи.
Національний банк має право продовжити такий строк, але не більше ніж на 15 календарних днів у зв’язку з потребою в перевірці достовірності поданих документів/інформації та/або отримання додаткових документів/інформації, потрібних для прийняття рішення.
Національний банк у письмовій формі та з обґрунтуванням прийнятого рішення не пізніше ніж за три робочих дні до дня завершення строку розгляду заяви повідомляє заявника про продовження строку розгляду заяви і про строк, на який його продовжено.
Рішення про визнання небанківської фінансової групи та визначення підгруп приймає Комітет з нагляду.
( Пункт 38 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
39. Національний банк у разі ненадання контролером, відповідальною особою у визначений Національним банком строк документально підтверджених заперечень існування небанківської фінансової групи, або якщо такі заперечення та/або документи є необґрунтованими і не містять доказів невідповідності уточненої структури власності небанківської фінансової групи ознакам та умовам, наведеним у пунктах 62, 63 розділу VII цього Положення, визнає небанківську фінансову групу на підставі інформації, отриманої за результатами ідентифікації Національним банком небанківської фінансової групи відповідно до пункту 36 розділу III цього Положення. Рішення про визнання небанківської фінансової групи, визначення підгруп в її складі та визначення контролера і відповідальної особи такої небанківської фінансової групи приймає Комітет з нагляду.
40. Національний банк за наявності обставин, що можуть бути підставою для здійснення адміністративної процедури за ініціативою Національного банку і прийняття ним адміністративного акта у формі рішення про визнання небанківської фінансової групи, на підставі інформації, отриманої за результатами ідентифікації Національним банком небанківської фінансової групи, складає довідку/доповідну записку, в якій зафіксовані зазначені обставини, та вживає заходів для повідомлення контролера, відповідальної особи небанківської фінансової групи про початок адміністративного провадження за ініціативою Національного банку.
Обставинами, що можуть бути підставою для здійснення адміністративної процедури за ініціативою Національного банку, для цілей цього Положення є ідентифікація небанківської фінансової групи, яка не була ідентифікована контролером або яка була ідентифікована контролером не в повному складі, на підставі інформації, отриманої під час нагляду, ненадання контролером, відповідальною особою у визначений Національним банком строк документально підтверджених заперечень існування небанківської фінансової групи, або якщо такі заперечення та/або документи є необґрунтованими і не містять доказів невідповідності уточненої структури власності небанківської фінансової групи ознакам та умовам, наведеним у пунктах 62, 63 розділу VII цього Положення.
Направлення контролеру, відповідальній особі небанківської фінансової групи повідомлення про початок адміністративного провадження за ініціативою Національного банку, процедура такого адміністративного провадження здійснюються відповідно до Закону про адміністративну процедуру.
( Пункт 40 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
40-1. Контролер, відповідальна особа небанківської фінансової групи, якщо немає обґрунтованих, документально підтверджених заперечень існування небанківської фінансової групи, протягом строку, встановленого Національним банком у повідомленні про початок адміністративного провадження, зобов’язані подати до Національного банку документи та інформацію, визначені в підпунктах 2-6 пункту 31 розділу III цього Положення.
( Розділ IV доповнено новим пунктом 40-1 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
40-2. Подання контролером, відповідальною особою небанківської фінансової групи протягом строку, встановленого Національним банком у повідомленні про початок адміністративного провадження, обґрунтованих, документально підтверджених заперечень існування небанківської фінансової групи може бути підставою для закриття Національним банком такого адміністративного провадження, розпочатого за його власною ініціативою.
Направлення повідомлення про закриття такого адміністративного провадження здійснюється згідно з вимогами Закону про адміністративну процедуру.
( Розділ IV доповнено новим пунктом 40-2 згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
41. Національний банк надсилає повідомлення про прийняте Комітетом з нагляду рішення про визнання небанківської фінансової групи відповідальній особі та контролеру невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня його прийняття, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів з дня прийняття рішення.
( Абзац перший пункту 41 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
Відповідальна особа повідомляє учасників небанківської фінансової групи стосовно визнання небанківської фінансової групи Національним банком.
42. Національний банк приймає рішення про відмову у визнанні небанківської фінансової групи, якщо група не відповідає ознакам, визначеним у пункті 29 розділу III цього Положення, та надсилає особі, яка мала намір стати контролером такої групи, повідомлення з обґрунтуванням підстав відмови у визнанні невідкладно, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня прийняття рішення.
Рішення приймає Комітет з нагляду.
( Пункт 42 розділу IV в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
V. Визначення підгруп у межах небанківської фінансової групи
43. Критеріями визначення підгруп з метою здійснення нагляду на субконсолідованій основі в межах небанківської фінансової групи є:
1) вид діяльності учасників небанківської фінансової групи;
2) транскордонний характер діяльності (географічний критерій).
44. За видом діяльності учасників небанківської фінансової групи підгрупи поділяються на:
1) кредитно-інвестиційну - група учасників небанківської фінансової групи, до складу якої входять кредитні установи та інші небанківські фінансові установи - учасники небанківської фінансової групи (крім страховиків);
2) страхову - група учасників небанківської фінансової групи, до складу якої входять страховики.
Компанія з надання супровідних послуг включається до складу тієї підгрупи небанківської фінансової групи, від надання послуг учасникам якої вона отримує основні доходи під час здійснення внутрішньогрупових операцій.
45. За транскордонним характером діяльності може бути визначено національну та іноземну підгрупи небанківської фінансової групи, до складу яких входять учасники небанківської фінансової групи та їх дочірні та/або асоційовані компанії - учасники небанківської фінансової групи, зареєстровані в іншій (інших) державі (державах) відповідно.
46. Відповідальна особа визначає в межах небанківської фінансової групи учасників підгруп, що складаються з двох і більше учасників, з урахуванням критеріїв, визначених у пунктах 43-45 розділу V цього Положення, та надає Національному банку інформацію про склад учасників підгруп небанківської фінансової групи під час подання відомостей про створення небанківської фінансової групи та про зміни структури власності небанківської фінансової групи.
( Абзац перший пункту 46 розділу V із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
Інформація надається за такою формою:
1) національна небанківська фінансова група - додаток 5 до цього Положення;
2) іноземна небанківська фінансова група - додаток 6 до цього Положення.
47. Національний банк з метою реалізації принципу пропорційності під час здійснення ризик-орієнтованого нагляду має право щорічно визначити за обсягом активів небанківської фінансової групи такі групи:
1) велика небанківська фінансова група - небанківська фінансова група, балансова вартість активів учасників якої становить більше ніж 2 млрд грн станом на останню звітну дату;
2) середня небанківська фінансова група - небанківська фінансова група, балансова вартість активів учасників якої становить 1 млрд грн і більше станом на останню звітну дату;
3) мала небанківська фінансова група - небанківська фінансова група, балансова вартість активів учасників якої становить менше ніж 1 млрд грн станом на останню звітну дату.
VI. Вимоги до відповідальної особи небанківської фінансової групи та порядок її погодження Національним банком
48. Контролер забезпечує визначення небанківською фінансовою групою відповідальної особи з числа її учасників - фінансових установ, яка повинна бути спроможною забезпечувати:
1) ефективну систему корпоративного управління в небанківській фінансовій групі, що передбачає таку організацію системи відносин між відповідальною особою, учасниками небанківської фінансової групи та контролером небанківської фінансової групи, яка сприятиме ефективному управлінню діяльністю небанківської фінансової групи, обмеженню ризиків небанківської фінансової групи;
2) ефективну систему управління ризиками в небанківській фінансовій групі, що передбачає забезпечення надійного процесу виявлення ризиків, їх оцінки, контролю та моніторингу в небанківській фінансовій групі та її підгрупах, наявність внутрішніх положень небанківської фінансової групи щодо управління ризиками, включаючи оцінку ризиків, чіткий розподіл функцій, обов’язків та повноважень з управління ризиками в небанківській фінансовій групі;
3) ефективну систему внутрішнього контролю в небанківській фінансовій групі, яка має забезпечити дотримання учасниками небанківської фінансової групи вимог законодавства України;
4) облікові процедури, які визначають принципи та методи складання небанківською фінансовою групою звітності;
5) наявність інформаційних систем, які забезпечують оброблення та передавання даних, аналіз, збереження та захист інформації;
6) складання та подання консолідованої, субконсолідованої звітності та інформації відповідно до вимог цього Положення;
7) дотримання вимог нормативно-правових актів Національного банку щодо фінансового стану та відповідності нормам щодо достатності регулятивного капіталу, лімітів та обмежень стосовно певних видів діяльності.
49. Фінансова установа - учасник небанківської фінансової групи з найбільшим значенням активів за останній звітний період (квартал) виконує функції відповідальної особи до дня її погодження Національним банком.
50. Фінансова установа - учасник небанківської фінансової групи, яка виконує функції відповідальної особи, для погодження відповідальної особи має подати до Національного банку такі документи:
1) заяву про погодження відповідальної особи небанківської фінансової групи за формою, наведеною в додатку 12 до цього Положення;
2) інформацію про відповідальну особу небанківської фінансової групи за формою, наведеною в додатку 13 до цього Положення;
3) копії внутрішніх документів небанківської фінансової групи про корпоративне управління, систему управління ризиками, систему внутрішнього контролю, інформаційні системи, облікові процедури, складання та подання консолідованої та субконсолідованої звітності. Примірники копій внутрішніх положень небанківської фінансової групи мають бути пронумеровані, прошиті, засвідчені на зворотному боці підписом уповноваженого представника відповідальної особи та відбитком печатки відповідальної особи (за наявності).
51. Подання заяви про погодження відповідальної особи небанківської фінансової групи та її розгляд здійснюються з урахуванням вимог Закону про адміністративну процедуру та цього Положення.
( Пункт 51 розділу VI в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
52. Національний банк розглядає заяву про погодження відповідальної особи небанківської фінансової групи протягом 30 календарних днів із дня отримання заяви, визначеної в підпункті 1 пункту 50 розділу VI цього Положення, та приймає рішення про погодження/відмову в погодженні відповідальної особи з урахуванням вимог Закону про адміністративну процедуру.
Рішення приймає Комітет з нагляду.
( Пункт 52 розділу VI в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
53. Національний банк має право продовжити строк розгляду заяви про погодження відповідальної особи небанківської фінансової групи, але не більше ніж на 15 календарних днів у зв’язку з потребою в перевірці достовірності поданих документів/інформації та/або отримання додаткових документів/інформації, потрібних для прийняття рішення.
Національний банк у письмовій формі та з обґрунтуванням прийнятого рішення не пізніше ніж за три робочих дні до дня завершення строку розгляду заяви про погодження відповідальної особи небанківської фінансової групи повідомляє заявника про продовження строку розгляду заяви і про строк, на який його продовжено.
Національний банк залишає заяву про погодження відповідальної особи небанківської фінансової групи без руху з підстав та у строки, що визначені в пункті 3- 6 розділу I цього Положення.
( Пункт 53 розділу VI в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
54. Національний банк приймає рішення про відмову в погодженні відповідальної особи, якщо за його обґрунтованим висновком відповідальна особа, визначена небанківською фінансовою групою, не спроможна забезпечити виконання функцій відповідальної особи, визначених законодавством України, включаючи вимоги, визначені в пункті 48 розділу VI цього Положення. Рішення приймає Комітет з нагляду.
55. Національний банк невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення про погодження/відмову в погодженні відповідальної особи, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів з дня його прийняття, повідомляє учасника небанківської фінансової групи, який виконує функції відповідальної особи, про прийняте рішення з дотриманням вимог пункту 19 розділу II цього Положення та в порядку, установленому Законом про адміністративну процедуру.
( Пункт 55 розділу VI в редакції Постанови Національного банку № 175 від 27.12.2024 )
56. Відповідальна особа протягом п’яти робочих днів після отримання повідомлення Національного банку зобов’язана повідомити контролера небанківської фінансової групи, усіх учасників небанківської фінансової групи про прийняте Національним банком рішення про погодження / відмову в погодженні відповідальної особи.
57. Контролер протягом 30 календарних днів із дня прийняття рішення про відмову в погодженні відповідальної особи повинен забезпечити визначення небанківською фінансовою групою іншої відповідальної особи з числа її учасників - фінансових установ та забезпечити подання до Національного банку документів та інформації, визначених у пункті 50 розділу VI цього Положення.
58. Відповідальна особа зобов’язана повідомити Національний банк про зміни в інформації про відповідальну особу, що надавалася Національному банку за формою, наведеною в додатку 13 до цього Положення, протягом 30 календарних днів із дати настання таких змін.
Відповідальна особа в такому разі подає до Національного банку лист із повідомленням про зміни в інформації про відповідальну особу (у довільній формі) та оновлену інформацію про відповідальну особу небанківської фінансової групи за формою, наведеною в додатку 13 до цього Положення.

................
Перейти до повного тексту