- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
24.02.2022 № 22
Про особливості регулювання ліквідності банків у період дії воєнного стану
( Заголовок із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 45 від 05.04.2023 )
Відповідно до пункту 20
статті 7,
статей 6,
15,
25,
42 та
56 Закону України "Про Національний банк України", керуючись Указом Президента України від 24 лютого 2022 року
№ 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022
№ 2102-IX, прийнятих на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони, а також на виконання вимог Положення про регулювання Національним банком України грошово-кредитного та валютних ринків в умовах особливого періоду, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 06 листопада 2019 року № 129/ДСК, пункту 11 постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року
№ 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану", з метою мінімізації системних ризиків за наявності ознак нестійкого фінансового стану банківської системи, виникнення обставин, що загрожують стабільності банківської та фінансової системи країни, Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Національний банк України (далі - Національний банк) проводить з банками операції з рефінансування, включаючи кредити рефінансування строком до одного року, а також операції з розміщення депозитних сертифікатів Національного банку (далі - депозитний сертифікат), включаючи операції з розміщення депозитних сертифікатів шляхом участі в тендерах з розміщення депозитних сертифікатів строком до 100 днів у межах установленого Національним банком для кожного банку максимального обсягу придбання таких депозитних сертифікатів у Національного банку та банків на міжбанківському ринку (далі - лімітований депозитний сертифікат), відповідно до
Положення про застосування Національним банком України стандартних інструментів регулювання ліквідності банківської системи, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 17 вересня 2015 року № 615 (зі змінами) (далі - Положення), за процедурою, визначеною Технічним порядком проведення Національним банком України операцій за стандартними інструментами регулювання ліквідності банківської системи, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 12 листопада 2015 року № 783 (зі змінами), з урахуванням особливостей, визначених цією постановою, та на підставі вже укладених діючих генеральних кредитних договорів, Єдиного договору банківського обслуговування та надання інших послуг Національним банком щодо участі в операціях з розміщення депозитних сертифікатів.
Банки мають право подавати до Національного банку генеральні кредитні договори та додаткові договори до них у паперовій або електронній формі.
Вимога абзацу другого пункту 1 цієї постанови поширюється на всі укладені починаючи з 24 лютого 2022 року генеральні кредитні договори (за наявності) та додаткові договори до них.
Операції з рефінансування, з розміщення депозитних сертифікатів не проводяться з банками, у структурі власності яких є власники істотної участі, остаточні ключові учасники, які є громадянами держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному в
статті 1 Закону України "Про оборону України", чи юридичними особами, що зареєстровані в такій державі, а також, якщо до банку/кінцевих бенефіціарних власників банку/власників істотної участі в банку Україною, іноземними державами (крім держав, які здійснюють збройну агресію проти України), міждержавними об'єднаннями або міжнародними організаціями застосовано санкції, крім випадків прийняття рішення Комітетом з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайту платіжної інфраструктури щодо доцільності надання таким банкам кредиту овернайт, кредиту рефінансування та/або проведення з такими банками операцій з розміщення депозитних сертифікатів овернайт/тендерів з розміщення депозитних сертифікатів, враховуючи їх вплив на стабільність банківської системи.
Банки, які підпадають під ознаки, визначені в абзаці четвертому пункту 1 цієї постанови, та які мають намір брати участь в операціях з рефінансування, не пізніше ніж за три робочих дні до подання заявки на одержання кредиту овернайт, кредиту рефінансування за допомогою засобів відповідного програмно-технологічного забезпечення направляють Національному банку за допомогою засобів системи електронної пошти Національного банку лист про намір взяти участь в операції з рефінансування, у якому зазначають вид кредиту (овернайт/рефінансування), дату проведення операції.
( Пункт 1 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку
№ 23 від 14.03.2023 )
Національний банк задовольняє заявки банків на одержання кредиту овернайт, кредиту рефінансування, щодо яких Комітетом з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайту платіжної інфраструктури прийнято рішення відповідно до абзацу четвертого пункту 1 цієї постанови щодо доцільності надання таким банкам кредиту овернайт, кредиту рефінансування.
Банки, які підпадають під ознаки, визначені в абзаці четвертому пункту 1 цієї постанови, та які мають намір брати участь в операціях з розміщення депозитних сертифікатів, направляють Національному банку за допомогою засобів системи електронної пошти Національного банку клопотання щодо їх участі в операціях з розміщення депозитних сертифікатів.
( Пункт 1 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку
№ 79 від 06.07.2024 )
Національний банк допускає банки, які підпадають під ознаки, визначені в абзаці четвертому пункту 1 цієї постанови, до участі в окремих видах операцій з розміщення депозитних сертифікатів (овернайт та/або тендерах з розміщення депозитних сертифікатів строком до 14 днів та/або строком до 100 днів), стосовно яких Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайту платіжної інфраструктури прийняв рішення щодо доцільності проведення цих операцій з такими банками.
( Пункт 1 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку
№ 79 від 06.07.2024 )
1-1. Національний банк розглядає заявки на включення активів (майна) до пулу/виключення активів (майна) з пулу/заміну активів (майна) у пулі (далі - заявка на формування пулу), подані банками, які підпадають під ознаки, визначені в абзаці четвертому пункту 1 цієї постанови, та мають заборгованість за операціями з рефінансування, з урахуванням таких особливостей:
1) Національний банк приймає до розгляду заявки на формування пулу щодо виключення грошових коштів у національній валюті, розміщених на окремому рахунку банку, відкритому в Національному банку для зарахування доходу та/або погашення заставлених цінних паперів та/або депозитних сертифікатів (далі - грошові надходження в національній валюті), за умови зазначення в заявці на формування пулу про спрямування грошових надходжень у національній валюті на дострокове (повне/часткове)/у строк, що настав (повне/часткове), погашення заборгованості за операціями з рефінансування;
2) заявки на формування пулу, відповідно до яких грошові надходження в національній валюті спрямовуються на зазначений банком рахунок, до розгляду не приймаються;
3) Національний банк приймає до розгляду заявки на формування пулу щодо виключення заставлених цінних паперів за умови зазначення у заявці на формування пулу зобов’язання банку про спрямування не пізніше наступного робочого дня грошових надходжень, отриманих від реалізації таких цінних паперів на організованих ринках капіталу з дотриманням принципу "поставка цінних паперів проти оплати", що відбудеться в строк не пізніше п’яти робочих днів із дня виключення таких цінних паперів з пулу, на дострокове (повне/часткове)/у строк, що настав (повне/часткове), погашення заборгованості за операціями з рефінансування.
( Постанову доповнено новим пунктом 1-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 91 від 04.07.2023 )
1-2. Національний банк розглядає подані банками заявки на формування пулу щодо виключення іноземної валюти з пулу активів (майна) та здійснює подальші заходи з повернення грошових коштів в іноземній валюті відповідно до вимог Положення. Національний банк у разі отримання заявки на формування пулу щодо виключення іноземної валюти з пулу активів (майна) із доданим до такої заявки письмовим клопотанням банку щодо перерахування коштів в іноземній валюті на поточний рахунок в іноземній валюті Державної казначейської служби України, відкритий в Національному банку (далі - рахунок Державної казначейської служби України), розглядає ці документи та здійснює перерахування коштів в іноземній валюті, що підлягають виключенню зі складу пулу активів (майна), на рахунок Державної казначейської служби України.
Клопотання банку щодо перерахування коштів в іноземній валюті обов’язково повинно містити доручення Національному банку перерахувати кошти в іноземній валюті, що підлягають виключенню зі складу пулу активів (майна), на рахунок Державної казначейської служби України із зазначенням призначення платежу, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення такого перерахування.
( Постанову доповнено новим пунктом 1-2 згідно з Постановою Національного банку
№ 106 від 05.09.2024 )
2. Національному банку за потреби оголошувати позачергові тендери з підтримання ліквідності банків, про які банкам повідомляється за допомогою засобів програмно-технологічного забезпечення та системи електронної пошти з розміщенням цієї інформації на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.
3. Рішення щодо періодичності проведення тендерів з підтримання ліквідності банків, параметрів операцій з рефінансування приймається посадовою особою, яка згідно з наказом Національного банку про розподіл функціональних обов'язків здійснює загальне керівництво та контролює діяльність підрозділів, пов'язану з регулюванням грошово-кредитного ринку на підставі пропозицій Департаменту відкритих ринків, Департаменту монетарної політики та економічного аналізу.
Уключення цінних паперів, що пропонуються банком до пулу активів (майна), здійснюється шляхом блокування в заставу цінних паперів на рахунку в цінних паперах на користь Національного банку без унесення відповідних відомостей про їх обтяження до Державного реєстру обтяжень рухомого майна (далі - ДРОРМ), а також без перевірки в ДРОРМ відсутності інших обтяжень на активи (майно), що пропонуються банком для включення до пулу. Вимоги абзацу другого пункту 3 цієї постанови поширюються на дії Національного банку без реєстрації в ДРОРМ, які були вчинені, починаючи з 02 березня 2022 року.
................Перейти до повного тексту