1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент нормативно-методологічного забезпечення
банківського регулювання та нагляду
Л И С Т
22.07.2009 N 40-511/3967-13881
Головним управлінням
Національного банку України
в Автономній Республіці Крим
та по м. Києву
і Київській області,
територіальним управлінням
Національного банку України,
департаментам та самостійним
управлінням центрального
апарату,
навчальним закладам
Національного банку України,
Центру наукових досліджень
Національного банку України,
Навчальному центру
Національного банку України,
Асоціації українських
банків,
Асоціації "Український
Кредитно-Банківський Союз",
банкам України
Щодо постанови Правління Національного банку України від 03.06.2009 N 328 "Про заходи щодо забезпечення погашення кредитів"
З метою забезпечення належного застосування банками положень постанови Правління Національного банку України "Про заходи щодо забезпечення погашення кредитів" від 03.06.2009 N 328 (далі - Постанова N 328) , яка набрала чинності з 03.06.2009, Національний банк України надає наступні роз'яснення.
1. Щодо здійснення банками реструктуризації кредитної заборгованості позичальників, фінансовий стан яких класифіковано як "Г" або "Д" та стан обслуговування боргу визначено як "добрий" або "слабкий".
Постанова N 328 не містить заборони щодо здійснення реструктуризації кредитної заборгованості позичальників, фінансовий стан яких класифіковано банком як "Г" або "Д". Однак, приймаючи рішення про здійснення реструктуризації кредитної заборгованості таких позичальників, банк повинен об'єктивно оцінити реальну їх спроможність у подальшому належним чином виконувати свої зобов'язання, а також рівень ризиків банку, спричинених такою реструктуризацією, та спроможність належним чином управляти ними. З метою оцінки економічних вигод та втрат банку від реструктуризації такої кредитної заборгованості, необхідно також здійснити розрахунки прогнозних показників діяльності, зокрема ліквідності та платоспроможності.
Одночасно звертаємо увагу, що на таку реструктуризовану заборгованість не поширюються преференції, визначені пунктами 3 та 4 Постанови N 328.
2. Щодо можливості здійснення банком реструктуризації кредитної заборгованості, віднесеної до портфеля однорідних споживчих кредитів.
Виходячи з положень підпункту "б" пункту 1 Постанови N 328, банк може здійснювати реструктуризацію заборгованості за кредитами, які включені до портфеля однорідних споживчих кредитів, за такими категоріями заборгованості як "стандартна", "під контролем" та "субстандартна".
3. Щодо підвищення категорії реструктуризованої кредитної операції.
Під час здійснення реструктуризації кредитної заборгованості та/або зміни валюти зобов'язання, як правило, відбувається зміна розміру та періодичності платежів, внаслідок чого одномоментно можуть покращитись значення показників оцінки фінансового стану позичальників. Однак, таке покращення значень показників оцінки фінансового стану позичальників не дає об'єктивних підстав банку приймати їх під час визначення категорії кредитної операції, оскільки відповідно до вимог пункту 4.1 глави 4 Положення про порядок формування та використання резерву для відшкодування можливих втрат за кредитними операціями банків, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 06.07.2000 N 279 (далі - Положення N 279), критерії оцінки фінансового стану позичальників мають бути визначені банком на підставі аналізу їх балансів і звітів про фінансові результати в динаміці.
Враховуючи зазначене, підпунктом "г" пункту 1 Постанови N 328 передбачено, що факт здійснення реструктуризації та/або зміни валюти зобов'язання не є підставою для підвищення категорії заборгованості порівняно з категорією, яка була визначена банком до початку реструктуризації та/або зміни валюти зобов'язання. У подальшому, відповідно до періодичності здійснення оцінки фінансового стану позичальників, визначеної внутрішніми положеннями, банк може підвищувати категорію реструктуризованої кредитної операції відповідно до вимог Положення N 279 та пункту 4 Постанови N 328.
4. Щодо черговості реструктуризації кредитної заборгованості та/або зміни валюти зобов'язання за окремим видами кредитів.
Передбачену підпунктом "ї" пункту 1 Постанови N 328 черговість реструктуризації кредитної заборгованості та/або зміни валюти зобов'язання за видами кредитів встановлено, виходячи із основних пріоритетів державної політики щодо підтримки вітчизняного товаровиробника та соціального захисту населення у період фінансової кризи та ситуації, що склалась з погашенням зазначених у Постанові N 328 видів кредитів.
Постанова N 328 не містить заборони щодо самостійного визначення банками черговості здійснення реструктуризації кредитної заборгованості та/або зміни валюти зобов'язання, однак у такому випадку банк не може користуватись преференціями, визначеними пунктами 3 та 4 Постанови N 328.

................
Перейти до повного тексту