- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
АНТИМОНОПОЛЬНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
Про визнання підтримки суб'єктів господарювання, зазначеної у повідомленні, такою, що не є державною допомогою відповідно до Закону
Антимонопольний комітет України (далі - Комітет), розглянувши подання Департаменту моніторингу і контролю державної допомоги від 19.03.2018 № 500-01/30-п та повідомлення про нову державну допомогу, надіслане листами Управління майном Сумської обласної ради:
1) від 07.12.2017 № 02-18/1119 (вх. № 5-01/77-ДД від 11.12.2017);
2) від 18.01.2018 № 02-18/52 (вх. № 5-01/35-ДД від 23.01.2018);
3) від 30.01.2018 № 02-18/112 (вх. № 5-01/1426 від 06.02.2018);
4) від 13.02.2018 № 02-18/151 (вх. № 5-01/1903 від 15.02.2018);
ВСТАНОВИВ:
1. ПОРЯДОК ПОВІДОМЛЕННЯ ПРО ПІДТРИМКУ
(1) Листами від 07.12.2017 № 02-18/1119 (вх. № 5-01/77-ДД від 11.12.2017), від 18.01.2018 № 02-18/52 (вх. № 5-01/35-ДД від 23.01.2018), від 30.01.2018 № 02-18/112 (вх. № 5-01/1426 від 06.02.2018), від 13.02.2018 № 02-18/151 (вх. № 5-01/1903 від 15.02.2018), від 15.02.2018 № 02-18/158 (вх. 5-01/1965 від 19.02.2018) Управлінням майном Сумської обласної ради відповідно до пункту 2 розділу 9
Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" було подано повідомлення про нову державну допомогу (далі - Повідомлення).
(2) Антимонопольним комітетом України (далі - Комітет) листом від 21.12.2017 № 500-29/02-13998 залишено Повідомлення без руху та запитано додаткову інформацію. Листами від 18.01.2018 № 02-18/52 (вх. № 5-01/35-ДД від 23.01.2018), від 30.01.2018 № 02-18/112 (вх. № 5-01/1426 від 06.02.2018), від 13.02.2018 № 02-18/151 (вх. № 5-01/1903 від 15.02.2018) та від 15.02.2018 № 02-18/158 (вх. 5-01/1965 від 19.02.2018) Управлінням майном Сумської обласної ради надано додаткову інформацію до Повідомлення.
2. ВІДОМОСТІ ТА ІНФОРМАЦІЯ ВІД НАДАВАЧА ПІДТРИМКИ
2.1. НАДАВАЧ ПІДТРИМКИ
(3) Управління майном Сумської обласної ради (40030, м. Суми, пл. Незалежності, 2, ідентифікаційний код юридичної особи ЄДРПОУ 21107251).
2.2. ОТРИМУВАЧ ПІДТРИМКИ
(4) Обласне комунальне підприємство "Аеропорт Суми" (40021, м. Суми, вул. Герасима Кондратьєва, 221, ідентифікаційний код юридичної особи 31014118).
2.3. МЕТА (ЦІЛЬ) ПІДТРИМКИ
(5) Метою (ціллю) підтримки є:
- розвиток авіаційної галузі;
- розвиток авіаційного транспорту в регіоні з урахуванням попиту на авіаційні перевезення;
- підвищення рівня технічного оснащення Обласного комунального підприємства "Аеропорт Суми";
- забезпечення реконструкції та модернізації аеродромів та аеродромних об'єктів;
- підвищення рівня авіаційної безпеки;
- забезпечення функціонування аеропорту, як об'єкта, який має стратегічне значення для економіки та безпеки держави.
2.4. ОЧІКУВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
(6) Покращення інфраструктури Обласного комунального підприємства "Аеропорт Суми", підвищення техніко-економічних показників підприємства, зокрема:
- збільшення авіаційного пасажиропотоку за рахунок реконструкції та модернізації аеродромів;
- забезпечення інвестиційної привабливості регіону;
- збільшення попиту на авіаперевезення;
- забезпечення функціонування льотної школи, яка призведе до збільшення злітно-посадкових операцій;
- забезпечення можливості та привабливості для лоу-кост перевезень;
- збільшення авіаційної активності;
- поліпшення показників авіаційної безпеки;
- забезпечення належного обслуговування пасажирів і аеровокзалу;
- збільшення привабливості Обласного комунального підприємства "Аеропорт Суми" для інвесторів;
- розвиток міжнародних та внутрішніх авіаперевезень пасажирів та вантажів.
2.5. ФОРМА ПІДТРИМКИ
(7) Збільшення статутного капіталу обласного комунального підприємства "Аеропорт Суми" з дозволом використання на приріст обігових коштів (поточні та капітальні видатки), а саме: виплата заробітної плати, сплата податків і зборів на заробітну плату, оплата спожитої електроенергії, оплата водопостачання та водовідведення, видатки на відрядження, придбання обладнання і предметів довгострокового користування.
2.6. ОБСЯГ ПІДТРИМКИ
(8) Загальний обсяг підтримки - 21 404,4 тис. грн.
(9) З них:
- заробітна плата - 3 864,0 тис. грн;
- нарахування на оплату праці - 850,0 тис. грн;
- предмети, матеріали, обладнання та інвентар - 326,9 тис. грн;
- медикаменти - 14,4 тис. грн;
- оплата послуг (крім комунальних) - 536,8 тис. грн;
- видатки на відрядження - 30,0 тис. грн;
- оплата водопостачання та водовідведення - 4,360 тис. грн;
- оплата електроенергії - 220,0 тис. грн;
- оплата інших енергоносіїв - 253,540 тис. грн;
- придбання обладнання і предметів довгострокового користування - 15 304,4 тис. грн.
З них:
- вентилятор - 50,0 тис. грн;
- підйомник з гідравлічним або пневматичним приводом - 190,0 тис. грн;
- дихальні апарати з масками - 130,0 тис. грн;
- пожежний автомобіль - 7 830,0 тис. грн;
- інтроскоп - 1 050,0 тис. грн;
- снігозбиральна машина - 1 000,0 тис. грн;
- проект реконструкції злітно-посадкової смуги, рульожних доріжок, перону -3 500,0 тис. грн;
- капітальний ремонт класів та залу очікування, їх обладнання - 756,4 тис. грн;
- поточний ремонт штучної злітно-посадкової смуги - 108,0 тис. грн;
- капітальний ремонт трактора Т-40 07-17 УХ - 20,0 тис. грн.
2.7. ПІДСТАВА ДЛЯ НАДАННЯ ПІДТРИМКИ
(10) Рішення Сумської обласної ради від 20.12.2017 "Про затвердження Програми економічного і соціального розвитку Сумської області на 2018 рік".
2.8. ТРИВАЛІСТЬ ПІДТРИМКИ
(12) З 01.01.2018 по 31.12.2018.
3. НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ
(13) Відповідно до пункту 1 частини першої статті
1 Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" (далі - Закон) державна допомога суб'єктам господарювання (далі - державна допомога) - підтримка у будь-якій формі суб'єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності.
(14) Отже, державна підтримка є державною допомогою, якщо одночасно виконуються такі умови:
- підтримка надається суб'єкту господарювання;
- державна підтримка здійснюється за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів;
- підтримка створює переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності;
підтримка спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції.
3.1. ПОСЛУГИ, ЩО СТАНОВЛЯТЬ ЗАГАЛЬНИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ ІНТЕРЕС
(15) Згідно з пунктом 14 частини першої статті
1 Закону послуги, що становлять загальний економічний інтерес - послуги, пов'язані із задоволенням особливо важливих загальних потреб громадян, що не можуть надаватися на комерційній основі без державної підтримки.
(16) Відповідно до пункту 2 частини другої статті
3 Закону дія цього Закону не поширюється на підтримку господарської діяльності, пов'язаної з наданням послуг, що становлять загальний економічний інтерес, у частині компенсації обґрунтованих витрат на надання таких послуг.
(17) Відповідно до статті
264 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі - Угода), сторони домовились, що вони застосовуватимуть статті
262,
263(3) або
263(4) Угоди з використанням як джерела тлумачення критеріїв, що випливають із застосування статей
106,
107 та
93 Договору про функціонування Європейського Союзу, зокрема відповідну судову практику Суду Європейського Союзу, а також відповідне вторинне законодавство, рамкові положення, керівні принципи та інші чинні адміністративні акти Європейського Союзу.
(18) Відповідно до статті
262(4) Угоди підприємства, уповноважені надавати послуги, що мають загальний економічний інтерес, або такі, які мають характер прибуткової монополії, підпорядковуються правилам, що містяться в цій Частині, в тій мірі, в якій застосування цих правил юридично або фактично не перешкоджає виконанню окремих завдань, визначених для них. Розвиток торгівлі не має зазнавати впливу настільки, наскільки це суперечитиме інтересам Сторін.
(19) Статтею
14 Договору про функціонування Європейського Союзу (далі - Договір ЄС) регламентовано, що Європейський Союз та держави-члени, кожен у межах своїх повноважень, повинні дбати про те, щоб підприємства, які надають послуги загального економічного інтересу, функціонували на базі таких принципів і в таких умовах, зокрема економічного та фінансового характеру, які дозволять їм виконувати свої завдання.
(20) Відповідно до статті
106 Договору ЄС підприємства, які здійснюють послуги загального економічного інтересу, підпорядковуються правилам конкуренції в таких межах, в яких застосування цих правил не перешкоджає виконанню, юридично або фактично дорученого їм спеціального завдання.
(21) Додатково, відповідно до рішення Європейського суду від 24.07.2003 № 280/00 Altmark Trans Gmbh, Regierungsprasidium Magdeburg v Nahverkehrsgesell - schaft Altmark Gmbh, умовою застосування статті 87(1) Договору про заснування Європейського Співтовариства є те, що державна допомога має впливати на торгівлю між державами-членами. Надання транспортних послуг на місцевому чи регіональному рівні не виключає цього критерію.
Для застосування цього критерію національний суд має переконатися, що виконані такі умови:
- суб'єкт господарювання повинен виконувати зобов'язання з обслуговування населення, і ці зобов'язання чітко встановлені та визначені;
- параметри, на підставі яких розраховується компенсація, визначені заздалегідь об'єктивним і прозорим способом;
- компенсація не є надмірною і не перевищує необхідної суми для покриття всіх або частини витрат, понесених суб'єктом господарювання при наданні послуг загального економічного інтересу;
- суб'єкт господарювання, який надає ці послуги, повинен бути обраний шляхом проведення процедури публічних закупівель. Якщо така процедура не була дотримана, рівень необхідної компенсації визначається на основі аналізу витрат, які є типовими для цього суб'єкта господарювання, і належним чином забезпечений транспортними засобами для здійснення цих послуг, враховуючи відповідний дохід підприємства та розумний прибуток.
(22) Водночас з метою реалізації повноважень, передбачених частиною третьою статті
106 Договору ЄС, було прийнято рішення Комісії від 20 грудня 2011 року (2012/21/ЄС) щодо застосування статті 106 (2) Договору про функціонування Європейського Союзу до державної допомоги у формі компенсації за суспільні послуги, що надається окремим підприємствам, на які покладено зобов'язання з надання послуг загального економічного інтересу (далі - Рішення 2012/21/ЄС).
(23) Відповідно до пункту (5) Преамбули Рішення 2012/21/ЄС, у випадку, якщо критерії, визначені у рішенні Європейського суду від 24.07.2003 № 280/00 Altmark Trans Gmbh, Regierungsprasidium Magdeburg v Nahverkehrsgesell - schaft Altmark Gmbh не дотримані та наявні умови, передбачені статтею 107 Договору ЄС, тоді компенсація за надання послуг загального економічного інтересу буде державною допомогою, яка підпадає під дію статей
93,
106,
107 та
108 Договору ЄС.
(24) Згідно зі статтею 2, це Рішення 2012/21/ЄС застосовується до державної допомоги у формі компенсації за надання послуг загального економічного значення, як це визначено статтею
106 (2) Договору ЄС, що підпадає під такий критерій:
- компенсація за надання послуг загального економічного значення, що стосується аеропортів і портів, в яких середньорічний пасажиропотік протягом двох фінансових років, що передують року покладення зобов'язань з надання послуги загального економічного значення, не перевищує 200 тис. пасажирів для аеропортів, і 300 тис. пасажирів для портів.
3.2. ВИМОГИ ДО КОМПЕНСАЦІЇ ВИТРАТ, ПОВЯЗАНІ З ПОСЛУГАМИ, ЯКІ ЗДІЙСНЮЮТЬСЯ В АЕРОПОРТУ
(25) Відповідно до статті
70 Повітряного кодексу України експлуатант аеропорту забезпечує прийняття та відправку повітряних суден, організацію наземного обслуговування повітряних суден, пасажирів, екіпажів, багажу, вантажу та пошти, повинен мати для цього аеродром, споруди, обладнання, техніку, персонал і може включати розташовані на його території об'єкти системи організації повітряного руху, метеорологічного обслуговування, вертолітні майданчики, під'їзні колії із смугами відведення, об'єкти соціальної сфери та інші спорудження і об'єкт.
У разі виконання міжнародних польотів в аеропорту повинні здійснюватися митний, прикордонний, санітарно-карантинний та інші види контролю, які передбачені законодавством України.
(26) Експлуатант аеропорту несе відповідальність за організацію заходів щодо безпеки польотів, авіаційної безпеки, організацію наземного обслуговування, організацію і проведення пошукових, аварійно-рятувальних і протипожежних робіт у разі аварійних чи надзвичайних подій з повітряними суднами на території аеропорту та в районі аеродрому, ефективне надання послуг користувачам аеропорту.
(28) Відповідно до статті
82 Повітряного кодексу України організація та проведення заходів аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення польотів, пожежної безпеки, аварійно-рятувальних робіт на території аеропортів (аеродромів) та в районі відповідальності аеродромів за проведення пошукових та аварійно-рятувальних робіт покладаються на служби аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення польотів підприємств цивільної авіації України. Служба аварійно-рятувального та протипожежного забезпечення польотів повинна знаходитися під адміністративним контролем управління аеропорту (аеродрому) цивільної авіації України, яке повинно забезпечити організацію, оснащеність, укомплектованість, навчання персоналу та виконання службою функцій за призначенням.
(29) Згідно зі Статутом Обласного комунального підприємства "Аеропорт Суми", затвердженого наказом Управління майном Сумської обласної ради від 15.06.2017 № 0102/158 (далі - Статут), до предмета діяльності підприємства віднесено, зокрема:
- прийняття та відправлення повітряних суден і забезпечення авіаційного обслуговування пасажирів, вантажу та пошти;
- організація авіаперевезення пасажирів, вантажу та пошти на внутрішніх міжнародних лініях;
- забезпечення експлуатації аеродрому, аеродромних споруд та інших об'єктів для обслуговування польотів, контроль його стану;
- розробка та здійснення заходів, спрямованих на впровадження досягнень науково-технічного прогресу, впровадження технічних вдосконалень та винаходів, більш досконалої технології технічного обслуговування та організації авіаперевезень;
- забезпечення мобілізаційної підготовки та цивільного захисту;
- розробка та впровадження заходів щодо забезпечення завдань, передбачених планами мобілізаційної підготовки та цивільної оборони.
(30) Згідно зі Статутом Обласне комунальне підприємство "Аеропорт Суми" є комунальним комерційним унітарним підприємством, заснованим на майні спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Сумської області, управління яким здійснює Сумська обласна рада через уповноважений нею орган - Управління майном Сумської обласної ради.
(31) Відповідно до статті
1 Закону України "Про природні монополії" суб'єкт природної монополії - суб'єкт господарювання (юридична особа) будь-якої форми власності, який виробляє (реалізує) товари на ринку, що перебуває у стані природної монополі.
(32) Згідно з частиною другою статті
5 Закону України "Про природні монополії" Комітет веде зведений перелік суб'єктів природних монополій на підставі реєстрів суб'єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, а в інших сферах, в яких діють суб'єкти природних монополій, -національними комісіями регулювання природних монополій у відповідній сфері або органами виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій, і Обласне комунальне підприємство "Аеропорт Суми" включено до вищезазначеного переліку суб'єктів природних монополій у сфері спеціалізованих послуг транспортних терміналів, портів, аеропортів за переліком, який визначається Кабінетом Міністрів України.
................Перейти до повного тексту