1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
12.06.2017 № 14-08/468-9522
Щодо бюджетної та фінансової звітності про виконання зведених кошторисів за I квартал 2017 року
За результатами прийняття та перевірки Державною казначейською службою України (далі - Казначейство) зведеної бюджетної звітності та консолідованої фінансової звітності головних розпорядників коштів державного бюджету за I квартал 2017 року повідомляємо наступне.
Зведена бюджетна звітність та консолідована фінансова звітність за I квартал 2017 року подана головними розпорядниками бюджетних коштів державного бюджету Казначейству у терміни, встановлені листом Казначейства від 24.03.2017 р. № 14-08/227-4813, за формами, встановленими:
• для бюджетної звітності - Порядком складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24.01.2012 р. № 44 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 07.02.2017 р. № 44) (далі - Порядок № 44);
• для консолідованої фінансової звітності - Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 "Подання фінансової звітності", затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2009 р. № 1541, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28.01.2010 р. за № 103/17398 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 24.12.2010 р. № 1629), та Порядком заповнення форм фінансової звітності в державному секторі, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28.02.2017 р. № 307, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21.03.2017 р. за № 384/30252 (далі - Порядок № 307).
I. Щодо консолідованої фінансової звітності
Відповідно до пункту 3 частини II Порядку складання та подання консолідованої фінансової звітності Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 102 "Консолідована фінансова звітність", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.12.2010 р. № 1629, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 20.01.2011 р. за № 87/18825, консолідована фінансова звітність складається шляхом впорядкованого додавання показників фінансової звітності контрольованих суб'єктів державного сектора до аналогічних показників фінансової звітності контролюючого суб'єкта державного сектора. Склад і форми фінансової звітності визначені Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 "Подання фінансової звітності", затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2009 р. № 1541, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28.01.2010 р. за № 103/17398 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 24.12.2010 р. № 1629) (далі - НП(С)БОДС 101).
НП(С)БОДС 101 визначає, що контролюючий суб'єкт державного сектора - головний розпорядник бюджетних коштів та розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня, до сфери управління яких належать розпорядники бюджетних коштів.
Пунктом 14 розділу I "Загальні положення" Порядку № 307 встановлено, що суб'єкт державного сектора відповідає за достовірність даних, наведених у фінансовій звітності.
Відповідно до пункту 6 Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.01.2011 р. № 59, бухгалтерська служба бюджетної установи, якій підпорядковані інші бюджетні установи, здійснює методичне керівництво та контроль за дотриманням вимог законодавства з питань ведення бухгалтерського обліку, складення фінансової та бюджетної звітності у таких установах.
Проте при прийнятті та перевірці консолідованої фінансової звітності за I квартал 2017 року, а саме: форми № 1-дс "Баланс" (далі - Баланс) та форми № 2-дс "Звіт про фінансові результати" - встановлено факти невиконання керівниками бухгалтерських служб головних розпорядників бюджетних коштів своїх повноважень в частині контролю за складанням звітності розпорядниками бюджетних коштів, які належать до сфери їх управління.
Так, Міністерством <...> до консолідації були взяті дані фінансових звітів за формою № 1-дс "Баланс" підпорядкованих бюджетних установ із заповненими статтями "Довгострокові біологічні активи" (рядками 1040 - 1042) та "Поточні біологічні активи" (рядок 1090), тоді як в рекомендаційному листі Міністерства фінансів України від 28.03.2017 р. № 35220-06-5/8303 зазначалося, що в зв'язку із ненабранням чинності НП(С)БОДС 136 "Біологічні активи" зазначені статті Балансу не заповнюються.
Аналогічна ситуація із заповненням статей Балансу "Грошові кошти та їх еквіваленти розпорядників бюджетних коштів та державних цільових фондів у національній валюті" (рядки 1160 - 1163) та "Грошові кошти та їх еквіваленти розпорядників бюджетних коштів та державних цільових фондів в іноземній валюті" (рядок 1165). Міністерством <...>, <...> ОДА у загальний залишок коштів у національній валюті (рядок 1160) добавлена сума залишку коштів в іноземній валюті (рядок 1165).
Зазначаємо, що стаття Балансу "Грошові кошти та їх еквіваленти розпорядників бюджетних коштів та державних цільових фондів у іноземній валюті" (рядок 1165) є самостійною і сума, зазначена в ній, входить у загальний підсумок розділу II активу Балансу, а саме у рядок 1195 "Усього за розділом II" Балансу.
Також окремі головні розпорядники бюджетних коштів всупереч зазначеним вище роз'ясненням Міністерства фінансів взяли до консолідації Баланси підвідомчих установ із заповненими статтями "Кошти бюджетів та інших клієнтів на єдиному казначейському рахунку" (рядок 1170) та "Кошти бюджетів та інших клієнтів на рахунках в установах банків" (рядки 1175 - 1177). Дані статті Балансу заповнюються тільки органами Казначейства за операціями із виконання бюджетів.
Щодо заповнення розділу II "Зобов'язання пасиву Балансу", а саме статей "Довгострокові зобов'язання" та "Поточні зобов'язання" зазначаємо наступне.
Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 128 "Зобов'язання" (далі - НП(С)БОДС 128)визначає, що:
• з метою бухгалтерського обліку зобов'язання поділяються на довгострокові поточні, непередбачені зобов'язання та доходи майбутніх періодів;
• зобов'язання, на яке нараховуються відсотки та яке підлягає погашенню протягом дванадцяти місяців з дати балансу, слід розглядати як довгострокове зобов'язання, якщо первісний строк погашення був більше ніж дванадцять місяців та до затвердження фінансової звітності існує договір про переоформлення цього зобов'язання на довгострокове.
Враховуючи зазначене, для правильного відображення у бухгалтерському обліку та, відповідно, у фінансовій звітності суми заборгованості за наданими кредитами за рахунок коштів державного бюджету "Довгострокові зобов'язання за кредитами" (рядок 1510 Балансу) чи "Поточні зобов'язання за кредитами" (рядок 1550 Балансу) необхідно звернутися до умов укладених та підписаних договорів (угод) про надання кредитів та визначити суми, належні до відображення на відповідних субрахунках бухгалтерського обліку та у зазначених статтях Балансу.
У статті "Поточна заборгованість за довгостроковими зобов'язаннями" (рядок 1530) відображається поточна заборгованість за довгостроковими кредитами банків та іншими довгостроковими позиками, за довгостроковими цінними паперами, зокрема довгостроковими векселями, та іншими довгостроковими зобов'язаннями, яка підлягає погашенню протягом дванадцяти місяців з дати балансу.
Аналогічно необхідно здійснити аналіз сум дебіторської заборгованості для визначення суми, яку необхідно відобразити у статті Балансу "Довгострокова дебіторська заборгованість" (рядок 1100) чи "Поточна дебіторська заборгованість за наданими кредитами" (рядок 1130).
Щодо заповнення Звіту про фінансові результати (далі - Звіт № 2-дс), то зазначаємо, що Звіт № 2-дс складається з чотирьох розділів:
• I "Фінансовий результат діяльності";
• II "Видатки бюджету (кошторису) за функціональною класифікацією видатків та кредитування бюджету";
• III "Виконання бюджету (кошторису)";
• IV "Елементи витрат за обмінними операціями".
При заповненні Звіту № 2-дс слід керуватися, зокрема, бюджетною класифікацією, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 14.01.2011 р. № 11 "Про бюджетну класифікацію" (далі - Наказ № 11), а саме: класифікацією доходів бюджету та функціональною класифікацією видатків та кредитування бюджету.
Довідково: відповідно до статті 8 Бюджетного кодексу бюджетна класифікація використовується для складання і виконання державного та місцевих бюджетів, звітування про їх виконання, здійснення контролю за фінансовою діяльністю органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших розпорядників бюджетних коштів, проведення фінансового аналізу в розрізі доходів, організаційних, функціональних та економічних категорій видатків, кредитування, фінансування і боргу, а також для забезпечення загальнодержавної і міжнародної порівнянності бюджетних показників. Бюджетна класифікація є обов'язковою для застосування всіма учасниками бюджетного процесу в межах бюджетних повноважень.
Бюджетна класифікація має такі складові частини:
1) класифікація доходів бюджету;
2) класифікація видатків та кредитування бюджету;
3) класифікація фінансування бюджету;
4) класифікація боргу.
Згідно зі статтею 9 Бюджетного кодексу доходи бюджету класифікуються за такими розділами:
1) податкові надходження;
2) неподаткові надходження;
3) доходи від операцій з капіталом;
4) трансферти.
Податковими надходженнями визнаються встановлені законами України про оподаткування загальнодержавні податки і збори та місцеві податки і збори.
Неподатковими надходженнями визнаються:
1) доходи від власності та підприємницької діяльності;
2) адміністративні збори та платежі, доходи від некомерційної господарської діяльності;
3) інші неподаткові надходження.
Трансферти - кошти, одержані від інших органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, інших держав або міжнародних організацій на безоплатній та безповоротній основі.
Статтею 10 Бюджетного кодексу визначено, що видатки та кредитування бюджету класифікуються, зокрема, за функціями, з виконанням яких пов'язані видатки та кредитування бюджету ( функціональна класифікація видатків та кредитування бюджету).
Функціональна класифікація видатків та кредитування бюджету має такі рівні деталізації:
1) розділи, в яких систематизуються видатки та кредитування бюджету, пов'язані з виконанням функцій держави, Автономної Республіки Крим чи місцевого самоврядування;
2) підрозділи та групи, в яких конкретизуються видатки та кредитування бюджету на виконання функцій держави, Автономної Республіки Крим чи місцевого самоврядування.

................
Перейти до повного тексту