1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
28.12.2009 № 1541
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 січня 2010 р.
за № 103/17398
Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 "Подання фінансової звітності"
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів № 1629 від 24.12.2010 № 1629 від 24.12.2010 № 1798 від 29.12.2011 № 568 від 18.05.2012 № 1343 від 17.12.2012 № 1163 від 25.11.2014 № 664 від 23.07.2015 № 1219 від 29.12.2015 № 1135 від 23.12.2016 № 307 від 28.02.2017 № 976 від 29.11.2017 № 940 від 27.11.2018 № 654 від 09.12.2021 ) ( У заголовку та тексті Наказу слово "Положення" у всіх відмінках замінено словами "Національне положення" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства фінансів України № 1629 від 24.12.2010 )
На виконання Стратегії модернізації системи бухгалтерського обліку в державному секторі на 2007-2015 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2007 № 34,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 "Подання фінансової звітності", схвалене Методологічною радою з бухгалтерського обліку при Міністерстві фінансів України, що додається.
2. Установити, що Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку в державному секторі 101 "Подання фінансової звітності", затверджене цим наказом, набирає чинності з 01 січня 2017 року.
Установити, що до 01 січня 2018 року норми цього наказу не застосовуються при здійсненні операцій з виконання державного та місцевих бюджетів органами Державної казначейської служби України.
( Пункт 2 доповнено новим абзацом згідно зНаказом Міністерства фінансів № 1135 від 23.12.2016 ) ( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів № 1343 від 17.12.2012, № 1163 від 25.11.2014, № 1219 від 29.12.2015 )
3. Управлінню методології бухгалтерського обліку (Пархоменко В.М.) забезпечити подання цього наказу в п'ятиденний строк у встановленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Департаменту забезпечення діяльності Міністра (патронатна служба) (Змій Ю.М.) після державної реєстрації цього наказу в Міністерстві юстиції України забезпечити його оприлюднення на офіційному веб-сайті Міністерства фінансів України.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Полудьонного М.М.
Перший заступник Міністра І. Уманський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
фінансів України
28.12.2009 № 1541
(у редакції наказу Міністерства
фінансів України
24.12.2010 № 1629)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 січня 2010 р.
за № 103/17398
НАЦІОНАЛЬНЕ ПОЛОЖЕННЯ (СТАНДАРТ)
бухгалтерського обліку в державному секторі 101 "Подання фінансової звітності"
I. Загальні положення
1. Це Національне положення (стандарт) визначає склад, форми, принципи підготовки та подання фінансової звітності в державному секторі, загальні вимоги до визнання і розкриття її елементів.
2. Норми цього Національного положення (стандарту) застосовуються суб'єктами бухгалтерського обліку в державному секторі (далі - суб'єкти державного сектору).
3. Фінансова звітність складається у гривнях.
( Абзац перший пункту 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 307 від 28.02.2017 ) ( Абзац другий пункту 3 розділу I виключено на підставі Наказу Міністерства фінансів № 307 від 28.02.2017 )
4. Терміни, наведені у національних положеннях (стандартах) бухгалтерського обліку в державному секторі, мають таке значення:
баланс - звіт про фінансовий стан суб'єкта державного сектору, який відображає на певну дату активи, зобов'язання і власний капітал;
валютний курс - установлений Національним банком України курс грошової одиниці України до грошової одиниці іншої країни;
витрати - зменшення економічних вигод у вигляді зменшення активів або збільшення зобов'язань, що призводить до зменшення власного капіталу (за винятком зменшення капіталу за рахунок його вилучення або розподілення власниками);
( Абзац четвертий пункту 4 розділу I в редакції Наказу Міністерства фінансів № 940 від 27.11.2018 )
власний капітал - різниця між активами і зобов'язаннями суб'єкта державного сектору;
( Абзац п'ятий пункту 4 розділу I в редакції Наказу Міністерства фінансів № 940 від 27.11.2018 )
грошові кошти - готівка, кошти на рахунках в органах Державної казначейської служби України (далі - органи Казначейства), у банках та депозити до запитання;
( Абзац шостий пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 307 від 28.02.2017 )
доходи - збільшення економічних вигод у вигляді збільшення активів або зменшення зобов'язань, яке призводить до зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків власників);
( Абзац сьомий пункту 4 розділу I в редакції Наказу Міністерства фінансів № 940 від 27.11.2018 )
еквіваленти грошових коштів - короткострокові, високоліквідні фінансові інвестиції, які вільно конвертуються у певні суми грошових коштів і які характеризуються незначним ризиком зміни вартості;
економічна група - група суб'єктів державного сектору, до складу якої входять контролюючий суб'єкт державного сектору та один або кілька контрольованих суб'єктів державного сектору;
закордонний суб'єкт державного сектору - контрольований суб'єкт державного сектору або відділення суб'єкта державного сектору, що звітує, діяльність якого базується або провадиться в інший країні, ніж країна цього суб'єкта державного сектору;
звіт про власний капітал - звіт, який відображає зміни у складі власного капіталу суб'єкта державного сектору протягом звітного періоду;
звіт про рух грошових коштів - звіт, який відображає надходження і витрати грошових коштів у результаті діяльності суб'єкта державного сектору у звітному періоді;
звіт про фінансові результати - звіт про доходи, витрати і фінансові результати діяльності суб'єкта державного сектору;
звичайна діяльність - будь-яка діяльність суб'єкта державного сектору, а також операції, що її забезпечують або виникають унаслідок її провадження;
зобов'язання - заборгованість суб'єкта державного сектору, яка виникла внаслідок минулих подій і погашення якої в майбутньому, як очікується, призведе до зменшення ресурсів суб'єкта державного сектору, що втілюють у собі економічні вигоди або потенціал корисності;
інвестиційна діяльність - придбання та реалізація тих необоротних активів, а також тих фінансових інвестицій, які не є складовою частиною еквівалентів грошових коштів;
іноземна валюта - валюта інша, ніж валюта звітності;
контролюючий суб'єкт державного сектору - головний розпорядник бюджетних коштів та розпорядник бюджетних коштів нижчого рівня, до сфери управління яких належать розпорядники бюджетних коштів, фонди загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування (далі - державні цільові фонди), Державна казначейська служба України;
( Абзац вісімнадцятий пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів № 307 від 28.02.2017, № 940 від 27.11.2018 )
контрольований суб'єкт державного сектору - розпорядник бюджетних коштів, органи державних цільових фондів, територіальні органи Казначейства;
( Абзац дев'ятнадцятий пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 307 від 28.02.2017 )
користувачі звітності - фізичні та юридичні особи, що потребують інформації про діяльність суб'єктів державного сектору для прийняття рішень;
курсова різниця - різниця між оцінками однакової кількості одиниць іноземної валюти при різних валютних курсах;
облікова політика - сукупність принципів, методів і процедур, що використовуються суб'єктом державного сектору для ведення бухгалтерського обліку, складання та подання фінансової звітності;
( Абзац двадцять другий пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 940 від 27.11.2018 )
операції пов’язаних сторін - передача активів або зобов'язань однією пов'язаною стороною іншій пов'язаній стороні;
( Пункт 4 розділу І доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства фінансів № 1798 від 29.12.2011 )
подія після дати балансу - подія, яка відбувається між датою балансу і датою затвердження уповноваженим органом (посадовою особою) відповідно до законодавства фінансової звітності, яка вплинула або може вплинути на фінансовий стан, результати діяльності та рух коштів суб'єкта державного сектору;
( Пункт 4 розділу І доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства фінансів № 1798 від 29.12.2011 )
операційна діяльність - основна діяльність, а також інші види діяльності, які не є інвестиційною чи фінансовою діяльністю;
примітки до річної фінансової звітності - сукупність показників і пояснень, яка забезпечує деталізацію і обґрунтованість статей фінансових звітів, а також інша інформація, розкриття якої передбачено відповідними національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі;
( Абзац двадцять шостий пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 307 від 28.02.2017 )
принцип бухгалтерського обліку - правило, яким слід керуватися при вимірюванні, оцінці та реєстрації господарських операцій і при відображенні їх результатів у фінансовій звітності;
профіцит/дефіцит у результаті звичайної діяльності - різниця, яка залишається після вирахування витрат, що виникають від звичайної діяльності, з доходів, отриманих у результаті звичайної діяльності;
розкриття - надання інформації, яка є суттєвою для користувачів фінансової звітності;
рух грошових коштів - надходження і вибуття грошових коштів та їх еквівалентів;
стаття - елемент фінансового звіту, який відповідає критеріям, установленим цим Національним положенням (стандартом);
суб'єкти державного сектору - суб'єкти бухгалтерського обліку в державному секторі, зокрема розпорядники бюджетних коштів, Казначейство та державні цільові фонди;
( Абзац тридцять другий пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 307 від 28.02.2017 )
суттєва інформація - інформація, відсутність якої може вплинути на рішення користувачів фінансової звітності. Суттєвість інформації визначається відповідними національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку у державному секторі та керівництвом суб'єктів державного сектору;
фінансова діяльність - діяльність, яка приводить до змін розміру і складу власного капіталу та зобов'язань;
фінансова звітність - звітність, що містить інформацію про фінансовий стан та результати діяльності суб'єкта державного сектору.
( Абзац тридцять п'ятий пункту 4 розділу I в редакції Наказу Міністерства фінансів № 940 від 27.11.2018 )
5. Метою складання фінансової звітності є надання користувачам для прийняття рішень повної, правдивої та неупередженої інформації про фінансовий стан, результати діяльності та рух коштів суб'єкта державного сектору та бюджету.
6. Порядок подання фінансової звітності користувачам визначається законодавством.
7. Фінансова звітність у державному секторі забезпечує інформаційні потреби користувачів щодо:
джерел надходжень коштів та напрямів їх використання;
результатів діяльності з погляду ефективності та досягнень мети діяльності;
дотримання фінансової дисципліни суб'єктом державного сектору;
цільового використання бюджетних коштів;
оцінки якості управління;
оцінки здатності своєчасно виконувати свої зобов'язання;
придбання, продажу та володіння цінними паперами;
участі в капіталі підприємств;
рівня ресурсів, потрібних для продовження діяльності, ресурсів, які можуть виникнути внаслідок продовження діяльності, а також відповідних ризиків та невизначеностей.
8. У фінансових звітах надається інформація про:
а) активи;
б) зобов'язання;
в) власний капітал;
г) дохід;
ґ) витрати;
д) грошові потоки суб'єкта державного сектору та бюджету.
9. Фінансова звітність повинна задовольняти потреби тих користувачів, які не можуть вимагати звітів, складених з урахуванням їх конкретних інформаційних потреб.
II. Облікова політика
1. Облікова політика визначається на основі національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі. Облікова політика суб'єкта державного сектору визначається у розпорядчому документі, в якому мають бути встановлені методи оцінки, обліку, види сегментів та їх пріоритетність і процедури, які має застосовувати суб'єкт державного сектору та щодо яких нормативно-правовими актами з бухгалтерського обліку передбачено більше ніж один варіант.
( Абзац перший пункту 1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 664 від 23.07.2015 )
Суб'єкт державного сектору має послідовно застосовувати облікову політику таким чином, щоб фінансова звітність відповідала всім вимогам національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі.
2. Якщо національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі передбачено застосування декількох методів оцінки, то суб'єкт державного сектору повинен обрати та послідовно застосовувати один з них.
III. Принципи підготовки та якісні характеристики фінансової звітності
1. Фінансова звітність формується з дотриманням таких принципів:
повного висвітлення, згідно з яким фінансова звітність має містити всю інформацію про фактичні та потенційні наслідки операцій та подій, здатних вплинути на рішення, що приймаються на її основі;
автономності суб'єкта державного сектору, за яким кожний суб'єкт державного сектору, наділений відповідними повноваженнями щодо використання бюджетних коштів, розглядається відокремленим від суб'єкта державного сектору, який його утворив;
послідовності, який передбачає постійне (з року в рік) застосування суб'єктом державного сектору обраної облікової політики. Зміна облікової політики можлива лише у випадках, передбачених національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі, і має бути обґрунтована та розкрита у фінансовій звітності;
безперервності, який передбачає, що оцінка активів та зобов'язань суб'єкта державного сектору здійснюється виходячи з припущення, що його діяльність триватиме й надалі;
нарахування, за яким доходи і витрати відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності в момент їх виникнення незалежно від дати надходження або сплати грошових коштів;
превалювання сутності над формою, за яким операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми;
єдиного грошового вимірника, який передбачає вимірювання та узагальнення всіх операцій суб'єкта державного сектору у фінансовій звітності в єдиній грошовій одиниці.
( Пункт 1 розділу III в редакції Наказу Міністерства фінансів № 940 від 27.11.2018 )
2. Інформація, яка надається у фінансових звітах, повинна бути дохідливою і однозначно тлумачитися її користувачами за умови, що вони мають достатні знання та зацікавлені у сприйнятті цієї інформації.
3. Фінансова звітність повинна містити лише доречну інформацію, яка впливає на прийняття рішень користувачами, дає змогу вчасно оцінити минулі, теперішні та майбутні події, підтвердити та скоригувати їхні оцінки, зроблені у минулому.
4. Фінансова звітність повинна надавати можливість користувачам порівнювати:
фінансові звіти суб'єкта державного сектору за різні періоди;
фінансові звіти різних суб'єктів державного сектору.
5. Фінансова звітність повинна бути достовірною. Інформація, наведена у фінансовій звітності, є достовірною, якщо вона не містить помилок та перекручень, які здатні вплинути на рішення користувачів звітності.
6. У фінансовій звітності слід розкривати порівняльну інформацію стосовно попереднього періоду щодо всієї цифрової інформації (якщо це Національне положення (стандарт) не вимагає або не дозволяє іншого), за винятком фінансової звітності за звітний період, до якого це Національне положення (стандарт) застосовується вперше.
7. Звітним періодом для складання фінансової звітності є календарний рік. Баланс суб'єкта державного сектору складається на кінець останнього дня звітного періоду.
Проміжна звітність, яка охоплює певний період (I квартал, перше півріччя, дев'ять місяців), складається наростаючим підсумком з початку звітного року.
( Абзац другий пункту 7 розділу III в редакції Наказу Міністерства фінансів № 940 від 27.11.2018 )
Перший звітний період новоствореного суб'єкта державного сектору може бути меншим, але не більшим за 12 місяців (бюджетного року). Звітним періодом суб'єкта державного сектору, що ліквідується або припиняє свою діяльність шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), є період з початку року до моменту ліквідації.
( Абзац третій пункту 7 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 307 від 28.02.2017 )
IV. Склад та елементи фінансової звітності
1. Фінансова звітність складається з: балансу, звіту про фінансові результати, звіту про власний капітал, звіту про рух грошових коштів та приміток до річної фінансової звітності.
( Пункт 1 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів № 307 від 28.02.2017 )
2. Стаття наводиться у фінансовій звітності, якщо відповідає таким критеріям:
існує ймовірність надходження або вибуття майбутніх економічних вигід або потенціалу корисності, пов'язаних з цією статтею;
оцінка статті може бути достовірно визначена.
3. При ліквідації суб'єкт державного сектору складає фінансовий звіт в обсязі річної фінансової звітності.
V. Баланс
1. Баланс (за формою № 1-дс згідно з додатком 1 до цього Національного положення (стандарту)) як звіт про фінансовий стан відображає активи, зобов'язання і власний капітал суб'єкта державного сектору та/або бюджету на початок року та на кінець звітного періоду на підставі звірених даних бухгалтерського обліку.
Звітні дані статей балансу на початок звітного періоду повинні бути тотожними даним відповідних статей балансу на кінець попереднього звітного періоду з урахуванням на початок звітного періоду даних реорганізації (у разі коли реорганізація відбулася станом на початок року).
2. Згортання статей активів та зобов'язань є неприпустимим, крім випадків, передбачених відповідними національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку в державному секторі.
3. Підсумок активів балансу повинен дорівнювати сумі зобов'язань, власного капіталу та фінансового результату.
4. Актив відображається в балансі за умови, що оцінка його може бути достовірно визначена і очікується отримання в майбутньому економічних вигід та потенціалу корисності, пов'язаних з його використанням.
5. Витрати на придбання та створення активу, які відповідно до пункту 4 цього розділу не можуть бути відображені в балансі, включаються до складу витрат звітного періоду у звіті про фінансові результати.
6. Зобов'язання відображається у балансі, якщо його оцінка може бути достовірно визначена та існує ймовірність зменшення економічних вигід або потенціалу корисності у майбутньому внаслідок його погашення.

................
Перейти до повного тексту