- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕНЕРГЕТИКИ ТА КОМУНАЛЬНИХ ПОСЛУГ
ЛИСТ
28.01.2016 № 664/15.4/7-16 |
Державна регуляторна служба України
На виконання пункту 2
розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.03.2004 № 152-р "Про підготовку та оприлюднення щорічної інформації Кабінету Міністрів України про здійснення державної регуляторної політики органами виконавчої влади" та у зв'язку з вашим листом від 28.12.2015 № 9848/0/20-15 Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, повідомляє.
Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП, Комісія), є державним колегіальним органом, підпорядкованим Президентові України і підзвітним Верховній Раді України.
НКРЕКП є органом державного регулювання діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг.
- державне регулювання діяльності суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання, що провадять діяльність на суміжних ринках, у сферах електроенергетики, теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, нафтогазового комплексу, перероблення та захоронення побутових відходів;
- здійснення ліцензування господарської діяльності;
- забезпечення контролю за здійсненням ліцензійної діяльності;
- забезпечення проведення цінової і тарифної політики у сферах електроенергетики, теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення та нафтогазовому комплексі;
- сприяння розвитку конкуренції у сферах виробництва і постачання електричної та теплової енергії, на ринку природного газу;
- сприяння ефективному функціонуванню товарних ринків на основі збалансування інтересів держави, суб'єктів природних монополій та споживачів товарів (послуг), що виробляються (надаються) суб'єктами природних монополій;
- забезпечення рівних можливостей для доступу споживачів до товарів (послуг) на ринках, які перебувають у стані природної монополії;
- обмеження впливу суб'єктів природних монополій на державну політику та сприяння конкуренції на суміжних ринках з метою забезпечення ефективного функціонування відповідних галузей;
- захист прав споживачів товарів (послуг) на ринку, що перебуває у стані природної монополії, та на суміжних ринках у сферах електроенергетики, теплопостачання, централізованого водопостачання і водовідведення та у нафтогазовому комплексі.
Протягом звітного періоду Комісією приділялася особлива увага проведенню ефективної державної регуляторної політики, вдосконаленню правового регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та недопущенню прийняття економічно недоцільних та неефективних регуляторних актів.
Так, згідно із зазначеним
Планом, у 2015 році Комісією на виконання заходів, передбачених Ключовою подією 8 Програми (Матриці) стратегічних та інституційних реформ у рамках проекту "Друга програмна позика на політику розвитку", було розроблено проект Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" та проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України (у сферах теплопостачання та житлово - комунальних послуг)".
Проект Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" розроблено разом з Міністерством енергетики та вугільної промисловості. При цьому, протягом року було проведено низку консультацій з представниками Секретаріату Енергетичного Співтовариства та Світового банку, під час яких законопроект доопрацьовувався з метою максимального врахування актів acguis communautaire.
Обов'язковим кроком України, як сторони Договору про Енергетичне Співробітництво, відповідно до Третього енергетичного пакету ЄС, є законодавче врегулювання порядку створення та ліквідації національного регулятора у сфері енергетики, його повноважень, посилення його незалежності та професійності. Крім того, прийняття закону про регулятор є досить важливим з огляду на забезпечення здійснення Україною стратегічних та інституційних реформ відповідно до Меморандуму про взаєморозуміння між Україною та ЄС та в рамках виконання програми бюджетної підтримки зі сторони Світового банку "Друга багатосекторальна позика на політику розвитку (ППР2)", які є важливими частинами загальної зовнішньої фінансової допомоги, що надається Україні.
Законопроект повністю враховує положення Директиви Європейського Парламенту та Ради 2009/72/ЄС від 13 липня 2009 року про спільні правила внутрішнього ринку електроенергії і Директиви Європейського Парламенту та Ради 2009/73/ЄС від 13 липня 2009 року про спільні правила внутрішнього ринку природного газу, а також кращий міжнародних досвід щодо забезпечення незалежності та професійності національного регулятора.
28 травня 2015 року у Верховній Раді України зареєстрований за № 2966 проект Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики так комунальних послуг", внесений Кабінетом Міністрів України.
Метою прийняття проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законів України (у сферах теплопостачання та житлово-комунальних послуг)" є забезпечення беззбиткового функціонування суб'єктів господарювання у сферах теплопостачання та житлово-комунальних послуг, створення умов для залучення інвестицій у розвиток та технічне оновлення систем теплопостачання та водопостачання, своєчасне та в повному обсязі виконання боргових зобов'язань з погашення та обслуговування позики, зокрема, що підтримуються міжнародними фінансовими організаціями.
Крім того, на виконання пункту 15
Плану коротко- та середньострокових заходів щодо скорочення обсягу споживання природного газу на період до 2017 року , затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.10. 2014 року № 1014-р, Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, розроблено проект Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо переходу до використання альтернативних видів палива та переходу суб'єктів господарювання, що провадять діяльність у сфері теплопостачання, до стимулюючого регулювання". Прийняття проекту Закону забезпечить запровадження стимулювання заміщення природного газу при виробництві теплової енергії шляхом уведення окремого порядку формування тарифів на теплову енергію, що вироблялася із використанням природного газу, на теплову енергію, що виробляється без використання природного газу, а також забезпечення переходу суб'єктів господарювання, що провадять діяльність на суміжних ринках, зокрема у сфері теплопостачання, до стимулюючого регулювання.
Протягом звітного періоду прийнято 4 постанови Кабінету Міністрів України, розроблені НКРЕКП, а саме:
постанова від 02.03.2015
№ 74 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання таким, що втратив чинність, Порядку встановлення роздрібних цін на природний газ для населення". Метою прийняття постанови є покращення інвестиційного клімату газодобувних компаній, які реалізують газ суб'єкту, уповноваженому Кабінетом Міністрів України на формування ресурсу природного газу для населення, вдосконалення державного регулювання роздрібних цін на природний газ для потреб населення та приведення нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України до вимог чинного законодавства;
постанова від 15.04.2015
№ 199 "Про внесення змін до переліку органів ліцензування". Постанову прийнято з метою приведення нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України у відповідність до вимог чинного законодавства;
постанова від 05.08.2015
№ 565 "Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності, яка підлягає ліцензуванню Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю)". Метою прийняття постанови є забезпечення єдиного підходу до визначення критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сферах електроенергетики, теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, на ринках природного газу, нафтового (попутного) газу, газу (метану) вугільних родовищ та газу сланцевих товщ, нафти та нафтопродуктів, а також перероблення та захоронення побутових відходів, та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) у цих сферах;
постанова від 07.10.2015
№ 818 "Про визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України". Зазначену постанову розроблено з метою приведення нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України у відповідність до вимог чинного законодавства.
Також у звітний період було прийнято 50 регуляторних актів НКРЕКП.
Здійснення державної регуляторної політики у сфері електроенергетики
Метою державного регулювання в електроенергетиці є забезпечення балансу інтересів держави, суб'єктів електроенергетики та споживачів електричної енергії, забезпечення впевненості інвесторів у стабільності правил здійснення підприємницької діяльності в електроенергетиці та посилення конкуренції на ринку електричної енергії, захист прав споживачів електричної енергії.
Ураховуючи загальні цілі державного регулювання в електроенергетиці та з метою забезпечення удосконалення нормативно-правової бази, що регулює відносини на ринку електричної енергії, НКРЕКП прийнято:
постанову від 12.02.2015
№ 176 "Про затвердження Порядку проведення електронних аукціонів з розподілення пропускної спроможності міждержавних електричних мереж". Постанову прийнято на виконання вимог підпункту 30 пункту 4 Розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України
"Про засади функціонування ринку електричної енергії України" та з метою забезпечення прозорості процедури експорту та імпорту електричної енергії та сприяння розвитку конкурентного середовища на ринку електричної енергії;
постанову від 26.02.2015
№ 221 "Про внесення зміни до Порядку застосування тарифів на електроенергію". Цю постанову прийнято з метою виконання заходів для гарантованого забезпечення вітчизняних споживачів енергоносіями, а саме стимулювання споживачів до використання електричної енергії у нічний час, оскільки споживання електричної енергії побутовими та непобутовими споживачами протягом доби та пори року відрізняється нерівномірністю, що створює дефіцит електричної потужності у часи максимального навантаження енергосистеми України. З прийняттям цієї постанови зменшуватиметься навантаження на об'єднану енергетичну систему України, а побутовим споживачам оптимізовано тарифний коефіцієнт на електричну енергію в нічний період;
постанову від 02.04.2015
№ 1199 "Про затвердження Змін до Положення про порядок подання, визначення та затвердження економічних коефіцієнтів нормативних технологічних витрат електроенергії". Постанову прийнято з метою виконання основних завдань НКРЕКП, які визначені законами України
"Про електроенергетику",
"Про природні монополії", зокрема державне регулювання цін (тарифів) на товари суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках та стимулювання їх до підвищення якості товарів та ефективності регульованої діяльності з поступовим скороченням неефективних витрат та забезпечення створення умов для залучення інвестицій з метою сталого функціонування та розвитку;
постанову від 23.04.2015
№ 1308 "Про затвердження Примірного договору про доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України". Постанову прийнято з метою реалізації положень розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України
"Про засади функціонування ринку електричної енергії України" , якими передбачено, що примірна форма договору про доступ до пропускної спроможності міждержавних електричних мереж України затверджується національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики;
постанову від 25.06.2015
№ 1873 "Про внесення змін до форми звітності № 4-НКРЕ (місячна) "Звітні та розрахункові дані про корисний відпуск електричної енергії за групами та класами споживачів" та Інструкції щодо заповнення форми звітності № 4-НКРЕ (місячна) "Звітні та розрахункові дані про корисний відпуск електричної енергії за групами та класами споживачів". Метою постанови є приведення
форми звітності № 4-НКРЕ (місячна) "Звітні та розрахункові дані про корисний відпуск електричної енергії за групами та класами споживачів" у відповідність до постанови НКРЕКП від 26 лютого 2015 року
№ 220 "Про встановлення тарифів на електроенергію, що відпускається населенню";
постанову від 30.06.2015
№ 1972 "Про затвердження Порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами та з виробництва теплової та/або електричної енергії на атомних електростанціях, гідроелектростанціях та гідроакумулюючих електростанціях";
постанову від 02.07.2015
№ 1992 "Про затвердження Змін до Порядку доступу постачальників електричної енергії за нерегульованим тарифом до місцевих (локальних) електричних мереж". Метою прийняття цієї постанови є підвищення ефективності державного регулювання шляхом створення рівних умов для купівлі електричної енергії споживачами України у постачальників електричної енергії за регульованим та нерегульованим тарифом;
постанову НКРЕКП від 08.10.2015
№ 2563 "Про затвердження Змін до Порядку визначення відрахувань коштів на поточні рахунки постачальників електричної енергії за регульованим тарифом та на поточний рахунок із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії". Постанову прийнято з метою забезпечення підвищення ефективності державного регулювання у сфері платіжно-розрахункових відносин оптового ринку електроенергетики;
постанову від 15.10.2015
№ 2585 "Про затвердження Порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних установках". Метою прийняття постанови є закріплення на законодавчому рівні єдиних підходів до формування, подання, розгляду, схвалення, перегляду, виконання інвестиційних програм ліцензіатів з виробництва електричної та теплової енергії на теплоелектроцентралях та когенераційних установках для забезпечення прозорого механізму встановлення тарифів на відпуск електричної енергії та виробництво теплової енергії зазначеним ліцензіатам;
постанову від 26.10.2015
№ 2645 "Про затвердження Порядку визначення витрат на оплату праці, які враховуються у тарифах на розподіл електричної енергії (передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами), постачання електричної енергії за регульованим тарифом, передачу електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами, виробництво теплової та виробництво електричної енергії". Метою постанови є впровадження уніфікованого підходу при визначенні витрат на оплату праці ліцензіатам, що здійснюють господарську діяльність у сфері енергетики, з урахуванням прогнозу соціально-економічного розвитку України та основних макропоказників економічного і соціального розвитку України та основних напрямів бюджетної політики;
постанову від 29.10.2015
№ 2684 "Про затвердження Змін до Правил користування електричною енергією". Постанову прийнято на виконання Указу Президента України від 14 листопада 2014 року
№ 876 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 4 листопада 2014 року "Про стан забезпечення енергетичної безпеки держави та невідкладні заходи щодо сталого проведення опалювального сезону 2014/15 року" та з метою забезпечення енергетичної безпеки держави і здійснення невідкладних заходів щодо сталого проведення опалювального сезону 2015/16 року, в частині поліпшення стану розрахунків за спожиту електричну енергію. Постановою передбачено введення в дію системи попередньої оплати за спожиту електричну енергію усіма категоріями споживачів.
Здійснення державної регуляторної політики у сфері альтернативної електроенергетики
04 червня 2015 року Верховною Радою України прийнято Закон України
№ 514-VIII "Про внесення змін до деяких Законів України щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії" (далі – Закон), яким унесено зміни, зокрема, у частину шосту
статті 15 Закону України
"Про електроенергетику" в частині того, що електрична енергія, вироблена з енергії сонячного випромінювання та/або енергії вітру об'єктами електроенергетики (генеруючими установками) приватних домогосподарств, величина встановленої потужності яких не перевищує 30 кВт, придбавається енергопостачальниками, що здійснюють постачання електричної енергії за регульованим тарифом на території провадження ліцензійної діяльності, за "зеленим" тарифом в обсязі, що перевищує місячне споживання електроенергії такими приватними домогосподарствами.
Так, на виконання вимог
Закону НКРЕКП прийнято:
постанову від 19.11.2015
№ 2810 "Про затвердження Порядку розрахунку середньої закупівельної ціни на електричну енергію ліцензіатами з постачання електричної енергії за регульованим тарифом";
постанову від 19.11.2015
№ 2811 "Про внесення змін до постанови Національної комісії регулювання електроенергетики України від 19 травня 2004 року № 514 та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Національної комісії регулювання електроенергетики України та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики";
................Перейти до повного тексту