1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА
РІШЕННЯ
04.07.2014 № 32
Про необхідність усунення Міністерством аграрної політики та продовольства України порушень принципів державної регуляторної політики згідно з вимогами Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності"
Відповідно до статті 30 Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон) та на підставі звернення Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва, здійснивши експертизу наказу Міністерства аграрної політики України від 13.10.2008 № 661 (далі - Наказ № 661), яким затверджено Інструкцію про ведення обліку й оформлення операцій із зерном і продуктами його переробки на хлібоприймальних та зернопереробних підприємствах (далі - Інструкція), зареєстрованого Міністерством юстиції України 18.11.2008 за № 1111/15802, та беручи до уваги позицію громадськості щодо необхідності вирішення проблеми, яка склалася навколо розгляду та затвердження територіальними органами Держсільгоспінспекції України актів зачистки, зазначає наступне.
Наказ № 661 прийнято з метою ведення належного обліку та оформлення операцій із зерном і продуктами його переробки на хлібоприймальних та зернопереробних підприємствах відповідно до статей 9 та 22 Закону України "Про зерно та ринок зерна в Україні" та Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України, затвердженого Указом Президента України від 23.04.2011 № 500.
Разом з цим, згідно із пп. 1 "в" п. 4 Положення про Державну інспекцію сільського господарства України , затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 № 459/2011, Держсільгоспінспекція України відповідно до покладених на неї завдань організовує та здійснює державний нагляд (контроль), зокрема, у частині якості та безпечності сільськогосподарської продукції за веденням кількісно-якісного обліку зерна та продуктів його переробки на хлібоприймальних і зернопереробних підприємствах незалежно від форми власності та господарювання.
Інструкцією, якою регулюється питання проведення перевірки кількісно-якісного обліку, передбачено складання зерновим складом актів зачистки, та у міру здання актів зачистки, але не рідше одного разу на місяць, керівник підприємства доводить до відома держінспектора Держсільгоспінспекції про необхідність розгляду актів зачистки.
При отриманні виклику зернового складу держінспектор Держсільгоспінспекції зобов'язаний розглянути акти зачистки не пізніше двотижневого терміну. Держінспектор повинен розглядати акти зачистки безпосередньо на підприємствах.
При розгляді актів зачистки для обґрунтування висновку інспектор Держсільгоспінспекції зобов'язаний перевірити:
· наявність в актах зачистки всіх передбачених показників та відповідних підписів;
· відповідність кількісних і якісних показників актів зачистки даним обліку і первинним документам;
· акти на очищення і знищення відходів III категорії, правильність списання відходів з рахунку зерна;
· вибірково посторінкові підсумки в книгах кількісно-якісного обліку форми № 36 та правильність підрахунку центнеро-відсотків;
· загальну форму № 36 і порівняти з підсумковими даними розшифрування, доданого до акта зачистки і складеного на підставі особових рахунків власників;
· вибірково правильність розрахунків із зберігачами;
· обґрунтованість висновку комісії про причини утворення нестач чи лишків.
Таким чином, за допомогою викладених вище положень Інструкції органами Держсільгоспінспекції у завуальований спосіб відбувається проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) в частині розгляду та затвердження актів зачистки.
Підставою для такого контролю є отримання виклику зернового складу. Проте зазначений "виклик" не є обов'язковим для зернового складу.
В той же час Наказом № 661 встановлені такі критерії для розгляду актів зачистки, які перевіряє інспектор Держсільгоспінспекції під час затвердження акта зачистки, що автоматично зобов'язує власника складу викликати інспектора безпосередньо на склад.
Незважаючи на те, що абзацом 1 частини 1 статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" визначено, що підставою для здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю), зокрема, є подання суб'єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням.
Ураховуючи зазначене, відбувається підміна органами Держсільгоспінспекції України понять "право" і "обов'язок" для ініціювання позапланового заходу в частині розгляду та затвердження актів зачистки.
Крім того, під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу. У Переліку питань для перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог Технічного регламенту зернового складу у процесі зберігання зерна та продуктів його переробки, що підлягають перевірці, які є в Уніфікованій формі акта перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог законодавства, затвердженому наказом Мінагрополітики від 16.08.2013 № 503 та зареєстрованому в Мін'юсті 22.08.2013 за № 1459/23991, відсутні питання щодо затвердження акта зачистки посадовою особою територіального органу Держсільгоспіспекцією.

................
Перейти до повного тексту