- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНЕ АГЕНТСТВО З ПИТАНЬ НАУКИ, ІННОВАЦІЙ ТА ІНФОРМАТИЗАЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Методичних примірних рекомендацій щодо підготовки регіональних інноваційних програм
1. Затвердити Методичні примірні рекомендації щодо підготовки регіональних інноваційних програм, що додаються.
2. Департаменту інноваційної діяльності та трансферу технологій (Шовкалюк В. С.) довести цей наказ до відома Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій для врахування в роботі.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Голови Гриньова Б. В.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держінформнауки
05.02.2014 № 22
МЕТОДИЧНІ ПРИМІРНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо підготовки регіональних інноваційних програм
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1. Методичні примірні рекомендації щодо підготовки регіональних інноваційних програм (далі - Рекомендації) розроблено для встановлення примірного порядку розроблення, формування, затвердження та реалізації регіональних інноваційних програм.
2. Рекомендації призначені для їх практичного використання Радою Міністрів АР Крим, обласними, Київською та Севастопольського міськими державними адміністраціями в ході розроблення та формування регіональних інноваційних програм.
3. У Рекомендаціях запропоновано модель формування програми, представлено її типову структуру, основні принципи та організаційні засади (механізм) її розроблення, затвердження та реалізації.
4. Регіональна інноваційна програма (далі - Програма) є одним з важливих інструментів реалізації на регіональному рівні державної політики розвитку економіки, політики зайнятості населення та інвестиційно-інноваційної стратегії держави.
5. Підстави для розроблення Програми:
- існування проблеми на рівні регіону, розв'язання якої потребує координації спільних дій місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій;
- відповідність мети програми пріоритетним напрямам державної політики та стратегічним цілям розвитку регіону, визначеним у законах України, указах Президента України, програмах діяльності Кабінету Міністрів України, у міжнародних договорах (з посиланням на джерело) та у актах місцевих державних адміністрацій і програмних документах відповідного регіону;
- наявність у місцевому бюджеті реальної можливості ресурсного забезпечення виконання заходів програми та відповідність мети програми пріоритетним напрямам розвитку регіону.
II. МЕТА, ГОЛОВНІ ПРИНЦИПИ ТА ЗАДАЧІ РОЗРОБЛЕННЯ ПРОГРАМ
1. Мета розроблення програм - спрямування дій регіональних органів виконавчої влади, а також підприємств та установ ринкової інфраструктури для концентрації фінансових, матеріально-технічних, інших державних і місцевих ресурсів, виробничого і наукового потенціалу, ресурсів суб'єктів господарювання на створення і підтримання сприятливих умов інноваційного розвитку регіону за допомогою створення принципово нових технологій, засобів виробництва, матеріалів, іншої наукоємної та конкурентоспроможної продукції шляхом реалізації середньострокових пріоритетних напрямів інноваційної діяльності регіонального рівня.
2. Програма являє собою систему цілей, узгоджених за ресурсами, виконавцями, термінами реалізації та комплексу заходів (підпрограм, проектів), спрямованих на створення правових, фінансових, соціально-економічних, організаційно-господарських та інших умов інноваційного розвитку в регіоні за такими принципами:
- актуальність, збалансованість, ефективність, реалістичність, цілеспрямованість, прогнозованість, координованість, системність, послідовність, гласність;
- узгодженість і поєднання заходів Програми з іншими програмами соціально-економічного розвитку регіону, в тому числі державними цільовими програмами, які діють в регіоні, що мають бути логічним продовженням регіональної програми попереднього періоду з урахуванням підсумків її виконання.
3. Основні завдання регіональної інноваційної програми:
• забезпечення ефективного управління інноваційними процесами;
• виробництво вітчизняної високотехнологічної, конкурентоспроможної на вітчизняних та світових ринках продукції;
• ефективне використання природно-ресурсного потенціалу;
• стимулювання інноваційної активності підприємств за рахунок власних фінансових, майнових, трудових, інтелектуальних ресурсів;
• забезпечення продуктивної зайнятості населення шляхом створення нових робочих місць;
• наповнення державного і місцевих бюджетів;
• насичення ринку споживчих товарів та послуг вітчизняного виробництва;
• підготовка кадрів для інноваційної діяльності.
III. ЗАМОВНИКИ, РОЗРОБНИКИ ТА ВИКОНАВЦІ ПРОГРАМИ
1. Ініціатором розроблення Програми (далі - Ініціатор) можуть бути Кабінет Міністрів України, центральні органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, підприємницькі організації або їх об'єднання, асоціації, наукові і громадські організації тощо.
2. Державним замовником Програми (далі - Замовник) можуть бути Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські держадміністрації, Національна академія наук.
3. Розробником Програми (далі - Розробник) можуть бути структурні підрозділи Ради міністрів Автономної Республіки Крим обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій, що провадять згідно з їх положенням наукову та науково-технічну, інноваційну діяльність, Національна академія наук, науково-виробничі об'єднання, установи і організації, технологічні парки.
4. Виконавцями Програми (далі - Виконавці) можуть бути структурні підрозділи Ради міністрів Автономної Республіки Крим обласних, Київської та Севастопольської міських та районних держадміністрацій, що провадять згідно з їх положеннями наукову та науково-технічну, інноваційну діяльність, Національна академія наук, науково-виробничі об'єднання, підприємства, установи і організації, технологічні парки, які можуть створювати і/або використовувати технології та їх складові, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності.
5. Керівником Програми (далі - Керівник), який призначається державним замовником, можуть бути керівники та заступники керівників структурних підрозділів Ради міністрів Автономної Республіки Крим обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій.
IV. ПОРЯДОК РОЗРОБЛЕННЯ ПРОЕКТУ ПРОГРАМИ
1. Розроблення Програми здійснюється у рамках стратегії інноваційного розвитку регіону, яка має містити пріоритетні напрями, аналіз і прогноз інноваційного розвитку даного регіону, з урахуванням його ресурсно-технологічних і соціально-економічних можливостей.
2. За умови відсутності відповідної стратегії для прийняття рішення щодо розроблення Програми здійснюються прогнозні та стратегічні маркетингові дослідження для виявлення існуючих проблем соціально-економічного та інноваційного розвитку даного регіону, напрямів їхнього розв'язання та прогнозованих шляхів подальшого інноваційного розвитку і його пріоритетних напрямів.
3. Прогнозні та стратегічні маркетингові дослідження провадяться за такою схемою:
- здійснюється попередній аналіз стану і перспектив розвитку регіону, насамперед інноваційного, формується перелік підприємств, що займаються інноваційною діяльністю, за кожним видом економічної діяльності. Аналіз інноваційного розвитку регіону має містити:
а) аналіз існуючого стану інноваційного розвитку регіону, основних тенденцій інноваційної діяльності та технологічного розвитку регіону за видами економічної діяльності та окремих підприємств;
б) оцінку ресурсно-технологічних і соціально-економічних можливостей регіону;
- створюються експертні ради регіону із залученням фахівців різних сфер діяльності (представників органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, підприємницького сектору, наукової сфери та громадськості);
- експертною радою з урахуванням результатів аналізу стану і перспектив розвитку регіону визначаються регіональні пріоритетні напрями інноваційної діяльності відповідно до чинного законодавства* та з урахуванням особливостей регіону. Визначення пріоритетних напрямів інноваційної діяльності може бути здійснено шляхом анкетного опитування членів експертних рад під час наради або шляхом узгодження думок всіх членів цих рад, у тому числі під час наради;
__________
- визначені пріоритетні напрями інноваційної діяльності - середньострокові пріоритетні напрями регіонального рівня - затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, місцевими радами за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій на основі стратегічних пріоритетних напрямів, середньострокових пріоритетних напрямів загальнодержавного рівня з урахуванням прогнозу економічного і соціального розвитку відповідного регіону;
- визначення проблем щодо реалізації регіональних інноваційних пріоритетів та шляхи їх вирішення здійснюється за результатами прогнозних та стратегічних маркетингових досліджень шляхом:
а) підготовки організаційного плану роботи за кожним визначеним пріоритетним напрямом;
б) розроблення анкети для опитування експертів за кожним визначеним пріоритетним напрямом, в якій мають бути враховані питання щодо існуючих проблем інноваційної діяльності і пропозиції щодо розв'язання цих проблем;
в) проведення експертного опитування, яке рекомендується провести під час спільної наради керівництва регіону та експертів;
г) оброблення та зведення результатів опитування;
д) здійснення аналізу отриманих результатів;
е) формулювання наявних проблем та можливих шляхів їх вирішення;
ж) розроблення і затвердження експертною радою рекомендацій щодо доцільності підготовки Програми.
4. У разі прийняття експертною радою рішення щодо доцільності підготовки Програми, розробляється регіональна інноваційна програма, яка має містити такі етапи:
- організація підготовки проекту регіональної інноваційної Програми;
- підготовка проекту Програми;
- здійснення експертизи проекту Програми;
- погодження та затвердження Програми;
- організація виконання Програми;
- здійснення контролю за виконанням Програми;
- здійснення моніторингу та підготовка щорічних звітів (проміжних звітів) про результати виконання Програми, внесення змін до Програми.
4.1 Організація підготовки проекту регіональної інноваційної Програми.
4.1.1 Регіональні інноваційні програми рекомендується розробляти терміном на два роки (враховуючи специфіку інноваційного розвитку країни на сучасному етапі, а також особливості задач щодо розвитку регіону), узгоджуючи їх заходи з проектами відповідних бюджетів на відповідний рік.
4.1.2 Важливим фактором конструктивної підготовки регіональної інноваційної програми є забезпечення на всіх етапах її підготовки і впровадження співпраці центральних і регіональних органів виконавчої влади, фінансових інституцій, науково-дослідних установ, консалтингових та інших організацій.
4.1.3 Кожна регіональна інноваційна програма розробляється з урахуванням:
- регіональних інноваційних пріоритетних напрямів;
- цілей і стратегічних напрямків соціально-економічного розвитку регіону;
- прогнозів інноваційного розвитку регіону;
- міжрегіональних та міжнародних домовленостей.
4.2 Підготовка проекту Програми.
паспорт програми;
мета програми;
стан і аналіз проблем в регіоні, які потребують вирішення;
обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми, а також джерел фінансування. Переважними джерелами мають бути місцеві бюджети. У разі ініціювання розроблення Програми Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади частковим джерелом фінансування може бути Державний бюджет України;
перелік заходів і завдань з визначенням виконавців, термінів виконання (в цілому і поетапно), обсягів та джерел фінансування (з розбивкою за роками);
розрахунок очікуваних результатів (економічних, соціальних, екологічних тощо) виконання Програми та її ефективності;
оформлення Програми у вигляді нормативно-правового документа.
4.2.1 Паспорт Програми - у даному розділі наводиться стисла змістовна інформація щодо назви Програми, рішення про розроблення, відомостей про державного замовника та відповідальних виконавців програми, терміну виконання, обсягів та джерел фінансування основних заходів Програми (оформлюється за формою згідно з додатком 1).
4.2.2 Мета Програми - чітко і стисло визначається мета Програми, яка повинна бути пов'язана з проблемою, на розв'язання якої спрямована Програма, з урахуванням напрямів та тенденцій соціально-економічного і науково-технічного та інноваційного розвитку регіону. Сформульоване визначення мети Програми повинно мати логічний зв'язок із її назвою.
4.2.3 Стан і аналіз проблем в регіоні - у розділі наводиться стисла інформація щодо розвитку регіону: оцінка рівня технологічного розвитку галузей та окремих підприємств; відображаються основні тенденції щодо інноваційної діяльності регіону та причини виникнення проблеми.
Також наводиться обґрунтування неможливості розв'язання проблеми в рамках інших раніше прийнятих програм. Визначення проблеми є основою для формулювання мети та всіх інших розділів програми.
4.2.4 Обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми, а також необхідності фінансування за рахунок коштів державного або місцевого бюджету.
Цей розділ повинен містити обґрунтування як цілей і завдань, так і головних шляхів їх досягнення та вирішення програмними методами. Обґрунтовується вибір оптимального варіанта розв'язання проблеми з урахуванням переваг та недоліків альтернативних варіантів.
Також подаються детальні розрахунки необхідних прогнозних обсягів фінансування заходів Програми з різних джерел з розподілом за роками, у випадку залучення коштів місцевого бюджету - з урахуванням прогнозних показників регіонального бюджету за основними видами доходів і видатків.
Окремо визначаються прогнозні обсяги фінансування, спрямовані на капітальні вкладення, інноваційну діяльність, наукові дослідження та розробки з інших джерел фінансування (власні кошти виконавця, інвестиції, гранти, залучені кредити тощо). (Оформлюються за формою згідно з додатком 3).
4.2.6 Перелік заходів і завдань з визначенням виконавців, строків виконання (в цілому і поетапно), обсягів (з розбивкою за роками). Розроблення конкретних заходів, визначення їх безпосередніх виконавців та строків виконання заходів, обсягів та джерел їх фінансування.
4.2.7 Розрахунок очікуваних результатів (економічних, соціальних, екологічних тощо) виконання програми та її ефективності (оформлюється за формою згідно з додатком 4).
Розрахунок економічної ефективності:
- наводиться розрахунок витрат, пов'язаних з виконанням Програми;
- наводиться розрахунок величини економічної ефективності реалізації Програми.
Розрахунок соціальних результатів:
- наводяться дані щодо кількості створених нових робочих місць;
- розрахунок очікуваного рівня безробіття в регіоні під час і після виконання Програми.
Розрахунок екологічних результатів:
- наводяться дані щодо прогнозованих обсягів забруднення оточуючого середовища: прогнозованих викидів парникових газів і CO2 у повітря, скидів забруднених вод у поверхневі водні об'єкти, обсягів твердих промислових відходів на 1 грн. реалізованої продукції, що буде вироблена у результаті виконання Програми;
- здійснюється аналіз дійсного і прогнозованого рівня забруднення оточуючого середовища.
Методика оцінки ефективності виконання програми розробляється державним замовником з урахуванням специфіки програми та кінцевих результатів.
- затвердження програми;
- врахування відповідними органами, визначених Замовником, обсягів бюджетних коштів для виконання завдань і заходів Програми у відповідних бюджетних програмах під час складання проекту бюджетів різного рівня на відповідний рік виходячи з можливостей бюджету;
- строку подання проміжних звітів про результати виконання програми (у разі потреби).
4.3 Здійснення експертизи проекту Програми.
Розроблений проект регіональної інноваційної програми подається на експертизу.
Порядок проведення експертизи проекту Програми:
- Замовник організовує проведення державної експертизи (наукової, науково-технічної, екологічної, інвестиційної, санітарно-епідеміологічної тощо) проекту Програми на його відповідність критеріям, визначеним законодавчими актами, що регламентують проведення такої експертизи;
- експертиза здійснюється відповідними структурними підрозділами Замовника. Кожен з учасників експертизи надає у визначений строк висновок, у якому за наявності викладаються зауваження до проекту Програми;
................Перейти до повного тексту