1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
( Закон втратив чинність на підставі Закону № 2389-IX від 09.07.2022 )
Про стимулювання розвитку регіонів
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2005, № 51, ст.548) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 3235-IV від 20.12.2005 , ВВР, 2006, № 9, № 10-11, ст.96 № 1562-VI від 25.06.2009 , ВВР, 2009, № 51, ст.756 № 3275-VI від 21.04.2011 , ВВР, 2011, № 44, ст.464 № 4731-VI від 17.05.2012 , ВВР, 2013, № 15, ст.98 № 5463-VI від 16.10.2012 , ВВР, 2014, № 4, ст.61 ) ( У тексті Закону слова "органи державної влади" та "центральний орган виконавчої влади з питань економічної політики" в усіх відмінках замінено відповідно словами "державні органи" та "центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної регіональної політики" у відповідному відмінку згідно із Законом № 5463-VI від 16.10.2012 )
Цей Закон визначає правові, економічні та організаційні засади реалізації державної регіональної політики щодо стимулювання розвитку регіонів та подолання депресивності територій.
РОЗДІЛ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення основних термінів
У цьому Законі терміни вживаються в такому значенні:
регіон - територія Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя;
стимулювання розвитку регіонів - комплекс правових, організаційних, наукових, фінансових та інших заходів, спрямованих на досягнення сталого розвитку регіонів на основі поєднання економічних, соціальних та екологічних інтересів на загальнодержавному та регіональному рівнях, максимально ефективного використання потенціалу регіонів в інтересах їх жителів та держави в цілому;
депресивна територія - регіон чи його частина (район чи населений пункт), що визнаються депресивними за умов та в порядку, визначених цим Законом;
( Абзац четвертий статті 1 в редакції Законів № 1562-VI від 25.06.2009, № 3275-VI від 21.04.2011 )
промисловий район - район, в якому частка зайнятих у промисловості перевищує частку зайнятих у сільському господарстві, а також райони, на території яких перебувають у стадії закриття вугледобувні та вуглепереробні підприємства;
( Статтю 1 доповнено абзацом п'ятим згідно із Законом № 1562-VI від 25.06.2009; із змінами, внесеними згідно із Законом № 3275-VI від 21.04.2011 )
сільський район - район, в якому частка зайнятих у сільському господарстві перевищує частку зайнятих у промисловості;
( Статтю 1 доповнено абзацом шостим згідно із Законом № 1562-VI від 25.06.2009 )
населені пункти, на території яких з 1996 року були ліквідовані вугледобувні та вуглепереробні підприємства, але не були здійснені в повному обсязі заходи щодо вирішення соціально-економічних та екологічних питань, передбачені проектами ліквідації зазначених підприємств.
( Статтю 1 доповнено абзацом сьомим згідно із Законом № 3275-VI від 21.04.2011 )
Стаття 2. Мета і засади стимулювання розвитку регіонів
Стимулювання розвитку регіонів здійснюється з метою:
забезпечення їх сталого розвитку в інтересах усієї України, підвищення рівня життя населення, подолання бідності та безробіття, формування середнього класу;
ефективного використання економічного, наукового, трудового потенціалу, природних та інших ресурсів, а також особливостей регіонів для досягнення на цій основі підвищення рівня життя людей, оптимальної спеціалізації регіонів у виробництві товарів та послуг;
створення рівних умов для динамічного, збалансованого соціально-економічного розвитку регіонів України;
забезпечення додержання визначених державою соціальних гарантій для кожного громадянина незалежно від місця його проживання;
подолання депресивного стану окремих територій, своєчасного і комплексного розв'язання проблем охорони довкілля.
Стимулювання розвитку регіонів здійснюється на засадах:
збалансування загальнодержавних, регіональних та місцевих інтересів розвитку, визначення державою з урахуванням пропозицій органів місцевого самоврядування науково обґрунтованих пріоритетних напрямів регіонального розвитку;
програмно-цільового підходу до розв'язання проблем соціально-економічного розвитку, створення сприятливого інвестиційного середовища в регіонах;
максимального наближення послуг, що надаються державними органами та органами місцевого самоврядування, до споживачів цих послуг;
концентрації на конкурсній основі коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, а також інших ресурсів з метою досягнення найбільш ефективного їх використання для цілей регіонального розвитку;
співробітництва та взаємної відповідальності центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, наукових і громадських організацій та інших суб'єктів у виконанні завдань регіонального розвитку.
РОЗДІЛ II
ДЕРЖАВНЕ СТИМУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ РЕГІОНІВ
Стаття 3. Організація забезпечення державного стимулювання розвитку регіонів
Державне стимулювання розвитку регіонів здійснюється відповідно до основ державної регіональної політики, законів про Державний бюджет України, загальнодержавних програм, інших законів та актів законодавства України, а також програм економічного і соціального розвитку Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, місцевих бюджетів.
( Частина перша статті 3 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4731-VI від 17.05.2012 )
З метою забезпечення реалізації державної політики щодо стимулювання розвитку регіонів затверджуються:
Кабінетом Міністрів України - державна стратегія регіонального розвитку;
Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за поданням відповідно Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з урахуванням норм, закладених у державній стратегії регіонального розвитку, спільних інтересів територіальних громад регіонів - регіональні стратегії розвитку.
Реалізацію державної політики щодо стимулювання розвитку регіонів забезпечують Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної регіональної політики, інші центральні, а також місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Узгодження діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування у сфері державного стимулювання розвитку регіонів, виконання регіональних стратегій розвитку здійснюється на основі угод щодо регіонального розвитку, які укладаються між Кабінетом Міністрів України та Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською, Севастопольською міськими радами і виконуються відповідно до цього Закону та інших актів законодавства.
Стаття 4. Угода щодо регіонального розвитку
Угода щодо регіонального розвитку передбачає:
спільні заходи центральних та місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування з реалізації в регіоні державної стратегії регіонального розвитку;
спільні заходи центральних та місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування з реалізації регіональної стратегії розвитку;
порядок, обсяг, форми та строки фінансування спільних заходів, визначених сторонами, відповідно до Державного бюджету України та місцевих бюджетів;
порядок інформування про реалізацію сторонами угоди щодо регіонального розвитку;
відповідальність сторін угоди за невиконання або неналежне виконання передбачених нею заходів;
порядок внесення змін до угоди;
порядок набрання чинності та строк дії угоди.
За згодою сторін угода щодо регіонального розвитку може включати й інші положення.
Типові форми угоди щодо регіонального розвитку затверджуються Кабінетом Міністрів України.
Умови угоди щодо регіонального розвитку можуть бути змінені за згодою її сторін.
Дія угоди щодо регіонального розвитку припиняється у зв'язку із закінченням її строку або за згодою сторін достроково.
Дія угоди щодо регіонального розвитку може бути також припинена однією зі сторін у разі систематичного її невиконання або неналежного виконання іншою стороною.
Сторона, що ініціює дострокове припинення дії угоди щодо регіонального розвитку, повинна письмово повідомити про це іншу сторону не пізніш як за шість місяців до дати, з якої вона передбачає припинити дію угоди.
Рішення однієї зі сторін угоди щодо регіонального розвитку про дострокове припинення її дії може бути оскаржено в судовому порядку іншою стороною.
З дати припинення дії угоди щодо регіонального розвитку сторонами припиняється фінансування заходів, визначених нею.
Стаття 5. Порядок підготовки та укладення угоди щодо регіонального розвитку
Ініціатором укладення угоди щодо регіонального розвитку можуть бути Кабінет Міністрів України, центральні органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради.
У разі потреби інші органи місцевого самоврядування можуть подавати свої пропозиції щодо укладення такої угоди, а також про внесення змін до неї відповідно до Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських рад.
Ініціатор укладення угоди щодо регіонального розвитку забезпечує розроблення її проекту згідно з вимогами, встановленими цим Законом.
Координація розроблення угод щодо регіонального розвитку, наукове та методичне забезпечення діяльності в цій сфері органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної регіональної політики, із залученням наукових та громадських організацій.
Рішення про необхідність укладення угоди щодо регіонального розвитку приймаються Кабінетом Міністрів України та Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міськими радами.
Угоду щодо регіонального розвитку підписує Прем'єр-міністр України або інша особа за дорученням Кабінету Міністрів України та відповідно Голова Верховної Ради Автономної Республіки Крим, голова обласної, Севастопольської міської ради чи Київський міський голова.
Угода щодо регіонального розвитку набирає чинності після її схвалення Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міськими радами.
Угода щодо регіонального розвитку після її схвалення Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною, Київською, Севастопольською міськими радами підлягає державній реєстрації в центральному органі виконавчої влади, що забезпечує формування державної регіональної політики, офіційному опублікуванню в газеті "Урядовий кур'єр", а також оприлюдненню через регіональні засоби масової інформації.
РОЗДІЛ III
ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЖАВНОГО СТИМУЛЮВАННЯ РОЗВИТКУ ДЕПРЕСИВНИХ ТЕРИТОРІЙ
Стаття 6. Депресивна територія
Депресивні території поділяються на такі групи:
регіон;
промисловий район;
сільський район;
місто обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення.

................
Перейти до повного тексту