1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ УКРАЇНИ
Н А К А З
15.09.2008 N 193
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державного комітету фінансового моніторингу N 173 від 29.09.2010 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо здійснення працівниками банку фінансового моніторингу при проведенні операцій з використанням карткових рахунків
З метою підвищення ефективності здійснення фінансового моніторингу працівниками банку при проведенні операцій з використанням карткових рахунків
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо здійснення працівниками банку фінансового моніторингу при проведенні операцій з використанням карткових рахунків (додаються).
2. Департаменту взаємодії та методичного забезпечення системи фінансового моніторингу (Подкоритов А.С.) у двотижневий строк після підписання наказу розмістити в установленому порядку Методичні рекомендації щодо здійснення працівниками банку фінансового моніторингу при проведенні операцій з використанням карткових рахунків на Веб-сайті Держфінмоніторингу України та довести їх до відома Національного банку України та Асоціації українських банків.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Держфінмоніторингу України Кірсанова В.М.
Голова І.Б.Черкаський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Держфінмоніторингу
України
15.09.2008 N 193
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо здійснення працівниками банку фінансового моніторингу при проведенні операцій з використанням карткових рахунків
1. Загальні положення
Методичні рекомендації щодо здійснення фінансового моніторингу працівниками банку при проведенні операцій з використанням карткових рахунків (далі - рекомендації) розроблені з метою запобігання використання банку для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму.
Методичні рекомендації розроблено у відповідності до Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом", Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні", Вимог до організації фінансового моніторингу суб'єктами первинного фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії запровадженню в легальний обіг доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, затверджених наказом Державного департаменту фінансового моніторингу Міністерства фінансів України від 24 квітня 2003 року N 40, Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 14 травня 2003 року N 189, Положення про порядок емісії платіжних карток і здійснення операцій з їх застосуванням, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 квітня 2005 року N 137.
У цих рекомендаціях терміни вживаються у такому значенні:
Закон - Закон України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом";
держатель платіжної картки - фізична особа - клієнт або довірена особа клієнта, яка на законних підставах використовує платіжну картку (її реквізити) для ініціювання переказу коштів з відповідного рахунку в банку або здійснює інші операції з її застосуванням;
довірена особа клієнта - фізична особа, яка на законних підставах має право здійснювати видаткові операції з використанням платіжної картки за рахунок частини або всіх коштів, що обліковуються на картковому рахунку клієнта;
емітент спеціальних платіжних засобів (далі - емітент) - юридична особа, що є членом платіжної системи та здійснює емісію спеціальних платіжних засобів;
картковий рахунок (далі - картрахунок) - поточний рахунок, на якому обліковуються операції за платіжними картками;
клієнт - фізична або юридична особа, яка уклала договір з емітентом про надання та використання платіжних карток;
корпоративна платіжна картка - платіжна картка, яка дає змогу її держателю здійснювати операції за картрахунком юридичної особи або фізичної особи - підприємця;
особиста картка - платіжна картка, емітована на ім'я клієнта - фізичної особи, що не є суб'єктом господарювання;
платіжна картка - спеціальний платіжний засіб у вигляді емітованої в установленому законодавством порядку пластикової чи іншого виду картки, що використовується для ініціювання переказу коштів з рахунка платника або з відповідного рахунка банку з метою оплати вартості товарів і послуг, перерахування коштів зі своїх рахунків на рахунки інших осіб, отримання коштів у готівковій формі в касах банків через банківські автомати, а також здійснення інших операцій, передбачених відповідним договором;
легалізація (відмивання) доходів - вчинення дій, визначених статтею 2 Закону, з метою надання правомірного вигляду володінню, користуванню або розпорядженню доходами або дій, спрямованих на приховування джерел походження таких доходів;
ризик - небезпека (загроза, уразливі місця) в діяльності суб'єкта первинного фінансового моніторингу бути використаними з метою відмивання злочинних доходів та фінансування тероризму;
фінансова операція - будь-яка операція, пов'язана із здійсненням або забезпеченням здійснення платежу за допомогою суб'єкта первинного фінансового моніторингу;
фінансовий моніторинг - сукупність заходів, спрямованих на виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом.
Мета рекомендацій: мінімізація банками ризиків щодо легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму при проведенні операцій з використанням платіжних карток.
Основною ознакою ризику цих операцій є те, що фінансові операції здійснюються клієнтами без встановлення безпосереднього контакту з суб'єктом первинного фінансового моніторингу.
При цьому існують особливості, які впливають на оцінювання ризиків при здійсненні таких операцій:
- операції із застосуванням різних видів платіжних карток однієї або кількох платіжних систем, виданих клієнту та/або його довіреним особам, можуть відображатися банком за одним картрахунком. Операції із застосуванням однієї платіжної картки, виданої клієнту, або довіреним особам клієнта, можуть відображатися за кількома рахунками клієнта згідно з режимами їх дій;
- наявність значної кількості установ, що приймають участь у забезпеченні здійснення операції за рахунком, відкритим у банку-емітенті.
Основні принципи управління ризиками визначені в рекомендаціях Групи розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) та стандартах Базельського комітету банківського нагляду "Належне ставлення банків до клієнтів". З метою мінімізації ризиків банкам необхідно враховувати вказані стандарти при підготовці внутрішніх програм та процедур з запобігання легалізації коштів, одержаних злочинним шляхом та фінансування тероризму.
2. Виявлення ризиків при здійсненні операцій за картковими рахунками
На території України застосовуються платіжні картки, емітовані членами внутрішньодержавних і міжнародних платіжних систем (резидентами та нерезидентами).
Правила внутрішньодержавної платіжної системи та міжнародної платіжної системи, платіжною організацією якої є резидент, мають бути узгоджені платіжною організацією цієї платіжної системи з Національним банком України до початку емісії платіжних карток.
Ці Правила мають визначати організаційну структуру платіжної системи, умови членства, порядок вступу та виходу із системи, опис платіжних засобів, правила виконання розрахунків за операціями з цими платіжними засобами, управління ризиками та безпекою в системі, систему страхування, систему захисту інформації, порядок вирішення спорів та інше, установлене платіжною організацією.
Клієнти та їх довірені особи застосовують платіжні картки відповідно до умов договору з емітентом для:
безготівкової оплати за товари (послуги);
перерахування коштів із своїх картрахунків на інші власні рахунки та на рахунки інших осіб;
одержання готівки в касах банків, інших фінансових установ, торговців і через банкомати.
Всі операції здійснюються з урахуванням обмежень, установлених законодавчими актами України, а також нормативно-правовими актами Національного банку України.
З метою визначення ризиків, банківській установі необхідно визначити типи клієнтів, види продуктів та типи країн реєстрації (походження) чи місцезнаходження клієнтів та продуктів.
Критерії оцінювання ризиків встановлюються банком самостійно. Якщо ризик є високим, в подальшому до клієнта застосовуються застережні заходи (регулярна перевірка ідентифікаційних даних, ідентифікація контрагентів, постійний моніторинг фінансового стану та діяльності). При низькому ризику до клієнта застосовуються звичайні заходи щодо ідентифікації та його вивчення.
3. Приклади операцій, що здійснюються за картковими рахунками, які є ризикованими, за типами клієнтів, країн та видів продуктів
Аналіз фінансових операцій за картковими рахунками, з метою виявлення таких, що підлягають фінансовому моніторингу, здійснюється працівниками банку перед їх проведенням, а також у подальшому в процесі обслуговування клієнта.
Операції, що здійснюються за картковими рахунками, можуть стати об'єктом фінансового моніторингу за умови наявності ознак, визначених статтями 11, 12 Закону, або визначених банками самостійно.
З метою впровадження підходу, що базується на оцінці ризику, банк повинен визначити критерії оцінки потенційних ризиків відмивання коштів. Найбільш розповсюджені ознаки ризику можуть бути класифіковані за наступними групами:
А) Тип клієнта:
Коментар: Використовуючи ці ознаки, банк класифікує клієнтів за ступенями ризику. До категорії клієнтів, чия діяльність може становити підвищений ризик, можна віднести: клієнтів, які мають організацію або відносини, структура та природа яких ускладнює процес ідентифікації справжнього власника; установи, які здійснюють операції з готівкою; благодійні та інші "неприбуткові" організації; політичні діячі; новостворені установи; особи, які діють через представників; особи, які за рівнем доходу чи сферою діяльності не можуть здійснювати такі операції; особи, пов'язані із здійсненням терористичної діяльності.
"Зарахування грошових коштів на рахунок чи списання грошових коштів з рахунку юридичної особи, період діяльності якої не перевищує трьох місяців з дня її реєстрації" (абзац сьомий статті 11 Закону) ;
Приклад: Клієнт - юридична особа, зареєстрована 01.02.2008 р., відкрила картрахунок 14.03.2008 р. В цей же день шляхом безготівкового перерахування коштів зі свого поточного рахунку в сумі 90000 грн. клієнтом здійснено поповнення корпоративної платіжної картки. 19.03.2008 р. за допомогою корпоративної картки було здійснено розрахунок у безготівковій формі на суму 85000 грн., пов'язаний із витратами представницького характеру.
Довідково: під наведену ознаку підпадають операції як зарахування так і списання коштів.
"Зарахування грошових коштів на рахунок чи списання грошових коштів з рахунку юридичної особи у випадку, якщо операції на зазначеному рахунку не проводилися з моменту його відкриття" (абзац сьомий статті 11 Закону) ;
Приклад: Клієнт - юридична особа, відкрив картковий рахунок 15.05.2008 р. та того ж дня, шляхом безготівкового перерахування коштів зі свого поточного рахунку в сумі 85000 грн. клієнтом здійснено поповнення корпоративної платіжної картки.
Довідково: У тексті цієї ознаки присутня характеристика фінансової операції, яку необхідно вважати такою, що була першою за рахунком, а саме - якщо до цієї фінансової операції інші фінансові операції з рахунком не проводились.
"Відкриття рахунку з внесенням на нього коштів на користь третьої особи" (абзац восьмий статті 11 Закону) ;
Приклад: фізична особа відкрила картковий рахунок на ім'я іншої фізичної особи. Одночасно з відкриттям рахунку готівкою внесено 200000 грн.
Довідково: маються на увазі операції відкриття карткового рахунку на користь третьої особи представником за дорученням цієї особи та внесення на рахунок коштів.

................
Перейти до повного тексту