- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО ВОДНОМУ ГОСПОДАРСТВУ
Н А К А З
Про підсумки діяльності водогосподарсько-меліоративного комплексу за 2008 рік та заходи щодо забезпечення сталого функціонування галузі у 2009 році
Колегія комітету, розглянувши підсумки роботи галузі у 2008 році, відзначила, що Держводгосп, виходячи з положень Програми діяльності Кабінету Міністрів України
"Український прорив: для людей, а не політиків", плану заходів по виконанню пріоритетів діяльності комітету, спрямував свою діяльність на забезпечення потреб населення і галузей економіки України у водних ресурсах і раціональне їх використання, забезпечення працездатності меліоративних систем, виконання природоохоронних заходів, поглиблення міжнародної діяльності та вдосконалення нормативно-правового забезпечення галузі.
У встановлені строки виконувалися затверджені наказом комітету від 15.08.2008
N 175 Заходи Держводгоспу щодо виконання рішень наради під головуванням Прем'єр-міністра України Ю.Тимошенко від 6 серпня 2008 року "Про стан і перспективи розвитку водного господарства".
Забезпечено виконання у повному обсязі заходів комітету з реалізації Пріоритетних завдань діяльності галузі на 2008 рік, затверджених наказом комітету від 26.02.2008
N 52.
Протягом 2008 року виконано комплекс заходів щодо забезпечення потреб населення і галузей економіки України у водних ресурсах.
У 2008 році з водних об'єктів України було забрано 16 млрд.куб.м води, що фактично відповідає показнику забору води за 2007 рік. Промисловістю було забрано з природних водних джерел 6,4 млрд.куб.м води, сільським господарством - 6,5 млрд.куб.м, комунальною галуззю - 3,1 млрд.куб.м. Деяке зменшення забору води спостерігалось у другому півріччі 2008 року, що обумовлено спадом виробництва промислової продукції найбільш водоємними галузями економіки.
Міжвідомчими комісіями в основних басейнах річок країни - Дніпра, Сіверського Дінця, Південного Бугу, Інгульця, Дністра та Росі, з урахуванням пропозицій комітету, встановлено оптимальні режими роботи міжгалузевих водогосподарських систем та здійснюється постійний контроль за їх дотриманням. Враховуючи гідрометеорологічну та водогосподарську ситуацію, оперативно вносилися необхідні корективи. За звітний період відбулося 47 засідань Міжвідомчих комісій.
Для своєчасної підготовки водогосподарських організацій Держводгоспу до безаварійного пропуску льодоходу, повені та паводків видано відповідний наказ від 22.12.2008 N 279 та заплановано розгляд цих питань на засіданнях Кризового Центру у 2009 році.
Впродовж року значна увага приділялася питанню покращення екологічного стану у басейні р. Рось. Зокрема, були проведені засідання Міжвідомчих комісій по встановленню режимів роботи водосховищ і управлінню водними ресурсами р. Рось, забезпечено контроль за їх дотриманням.
Мінприроди та Держводгоспом розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення вимог природоохоронного законодавства" і подано Кабінету Міністрів України на розгляд.
Крім того, питання правового режиму використання земель водного фонду були частково врегульовані комітетом при підготовці проекту Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Положення зазначеного законопроекту були враховані у проекті Закону України "Про внесення змін до Водного кодексу України", який розглянуто на пленарному засідання Верховної Ради України і прийнято у першому читанні 14 січня 2009 року.
На виконання Заходів, затверджених наказом Держводгоспу від 15.08.2008
N 175, щодо організації виконання рішень протоколу наради Прем'єр-міністра України Ю.В.Тимошенко від 6 серпня 2008 року "Про стан справ і перспективи розвитку водного господарства", пропозиції до
Земельного кодексу України стосовно порядку зміни цільового призначення земель водного фонду, зайнятих водними об'єктами, та меліорованих земель направлено до Мінприроди, Держкомзему, Мінфіну, Мінекономіки для погодження.
Одночасно, комітетом підготовлено та направлено до Мінприроди, Мінфіну, Мінекономіки, Мінрегіонбуду проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за недодержання вимог водного та земельного законодавства при використанні земель у зонах затоплення", яким передбачено зміни до ст.
10 Водного кодексу щодо компетенції сільських, селищних, міських та районних Рад у галузі регулювання водних відносин, зокрема по недопущенню забудови зон затоплення та встановленню порядку визначення та використання земель зон можливого затоплення поверхневими водами. Проект погоджено з Мінприроди, Мінфіном, Мінрегіонбудом.
Відповідно до планових завдань впродовж року здійснювалося ведення державного обліку водокористування та державного водного кадастру, що дозволило враховувати потреби споживачів у водних ресурсах.
Крім того здійснювався контроль за надходженням до державного бюджету коштів за спеціальне використання водних ресурсів. Станом на 1 січня 2009 року надійшло 576,3 млн.грн., що становить 102% від бюджетних річних призначень.
Найбільшими платниками збору за спецводокористування залишаються Донецька (120,5 млн.грн.), Дніпропетровська (97,5 млн.грн.), Запорізька (87,8 млн.грн.) та Луганська (41,2 млн. гривень) області.
У результаті вжитих Держводгоспом заходів станом на 1 січня 2009 року за оренду водних об'єктів до місцевих бюджетів надійшло понад 400 тис.грн. та до державного бюджету - 2091 тис.грн., що становить 174% від планових річних призначень.
Упродовж року виконувалася робота з екологічного оздоровлення поверхневих вод та догляду за річками. У 2008 році організаціями комітету відновлено 423 водних джерела, з них найбільше у Львівській, Рівненській, Житомирській та Дніпропетровській областях.
Зазначена акція мала величезний суспільний резонанс, про що свідчать звернення із подяками мешканців сіл, на території яких проводились заходи щодо упорядкування та відновлення джерел, витоків річок, водотоків тощо. На відкриття відновлених джерел, крім місцевих жителів, запрошувались представники органів місцевого самоврядування та виконавчої влади, громадських організацій та ЗМІ, що сприяло формуванню екологічної свідомості громадян.
Фахівцями водогосподарських організацій було здійснено у звітному році 15817 перевірок щодо дотримання водоохоронного законодавства на землях водного фонду та водокористувачів усіх форм власності, що перевищує кількість запланованих на 2753. Із загальної кількості перевірених об'єктів 151 належить до переліку екологічно небезпечних.
Крім того, проводилася робота з удосконалення структури водогосподарських організацій. У 2008 році було створено Дунайське БУВР, проведена підготовча робота щодо створення басейнового управління водними ресурсами р. Рось.
Продовжувалася робота по створенню басейнових рад в басейнах основних річок. Відбулися засідання басейнових рад Дністровсько-Прутського, Дунайського, Південно-Бузького, Сіверсько-Донецького басейнів.
Діяльність експлуатаційних водогосподарських організацій у 2008 році була зосереджена на виконанні вимог спільного наказу Мінагрополітики та Держводгоспу від 26.11.2007
N 246/821 "Про підготовку меліоративних систем до роботи у 2008 році" та відповідних наказів комітету.
У цілому водогосподарськими організаціями була забезпечена стала безаварійна робота магістральних каналів, міжгосподарських державних меліоративних систем та захисних споруд. Передбачені спільним наказом обсяги робіт з підготовки меліоративних систем були виконані у повному обсязі, що дало можливість землекористувачам здійснити поливи сільгоспкультур на площі 1,1 млн.га. Сільгосптоваровиробниками було полито 640,5 тис.га зрошуваних земель, що становить 92% від обсягів поливу у 2007 році. При цьому з державних точок водовиділу полито 554,3 тис.га, або на 19,8 тис.га більше, ніж у 2007 році. Обсяги гектарополивів порівняно з 2007 роком зменшилися з 2602,3 тис.га до 2035,9 тис. гектарів, або на 27%. Найбільш організовано проведено поливну кампанію Херсонським облводгоспом, організації якого забезпечили подачу води для поливу сільгоспкультур з державних точок водовиділу на площі 244 тис.га, що на рівні минулого року, Рескомводгоспом - 165,3 тис.га, або на 10,4 тис.га більше 2007 року. Водогосподарськими організаціями надано послуг з подачі води на зрошення сільгоспкультур, без вартості електроенергії, на суму 42,2 млн.грн., що на 9,4 млн.грн. більше рівня 2007 року.
Організації зони осушення забезпечили відведення надлишкових вод з осушених земель на площі 2916 тис.га, що дало можливість сільгосптоваровиробникам своєчасно вести на цих землях польові роботи. Надано послуг з подачі води на зволоження на площі 148 тис.га при завданні 120,4 тис. гектарів. Найбільші обсяги цих послуг надав Волинський облводгосп (51,1 тис.га при завдані 47,3 тис.га).
Із 2254 насосних станцій у 2008 році були задіяні 1073 одиниці (48%), якими перекачано 5,6 млрд.куб.м води (у 2007 році - 9,6 млрд.куб.м). При цьому покращилась робота з економії енергоресурсів та бюджетних коштів на їх оплату.
Обсяги робіт з поточного та капітального ремонту на міжгосподарській мережі виконані на суму 41,4 млн.грн., що на 25% більше рівня 2007 року, у тому числі за рахунок коштів спеціального фонду - на 26,9 млн. гривень.
У цілому забезпечено виконання завдань з очищення відкритої мережі від мулу, обкошування дамб і каналів, ремонту ГТС і сталевих трубопроводів методом внутрішньої цементно-піщаної ізоляції. Виконано робіт з очищення меліоративної мережі від мулу в об'ємі 2,9 млн.куб.м, що становить 107% до рівня 2007 року і 132% до завдання. Збільшили обсяги очищення порівняно з 2007 роком Рескомводгосп, Дніпропетровський, Черкаський, Тернопільський, Волинський, Запорізькій, Хмельницький та Миколаївський облводгоспи, Дніпровське БУВР, Управління Північно-Кримського каналу. Разом з цим, зменшили обсяги очищення Одеський облводгосп на 34%, УКІЗС на 29%, Херсонський облводгосп на 27%, Деснянське БУВР на 22%, Рівненський облводгосп та БУВР р. Південний Буг на 18%, Дністровсько-Прутське БУВР на 12%, Львівський облводгосп на 4%. Обкошування дамб і каналів здійснено на площі 56,6 тис.га, що на 3% більше рівня 2007 року, виконано ремонт 11,4 тис. гідротехнічних споруд (103%), методом внутрішньої цементно-піщаної ізоляції відновлено 2730 м сталевих трубопроводів (195%), з них найбільше у Миколаївському облводгоспі - 1225 метрів.
Продовжувалися роботи щодо покращання естетичного стану водогосподарських об'єктів та виробничих баз управлінь водного господарства та створення дорадчих центрів.
Відповідно до доручень Кабінету Міністрів України, з метою обміну передовим досвідом з питань використання меліорованих земель та захисту від шкідливої дії вод у березні 2008 року у м. Таврійськ Херсонської області (зона зрошення) та у травні 2008 року на базі Деснянського БУВР (зона осушення) були проведені наради-семінари за участю представників центральних органів виконавчої влади, заступників голів облдержадміністрацій з питань агропромислового комплексу, керівників водогосподарських організацій та сільгосптоваровиробників.
Водогосподарські організації спільно з органами Мінагрополітики проводили певну роботу щодо передачі у комунальну власність внутрішньогосподарських меліоративних систем. За минулий рік у комунальну власність такі системи передані на площі 63,1 тис.га, а всього з початку передачі - на площі 4,27 млн. гектарів (91% від тих, що підлягають передачі). Менше середнього показника по Україні залишаються обсяги передачі в Харківській (40%), Запорізькій (54%), Полтавській (64%), Черкаській (66%), Київській (69%), Донецькій (73%), Дніпропетровській та Кіровоградській областях по 84%.
Дещо активізувалася робота з сільгосптоваровиробниками та органами місцевого самоврядування щодо виділення коштів на ремонт внутрішньогосподарських систем, але вона проводиться ще недостатньо. У 2008 році на цих системах виконано ремонтних робіт на суму 9,5 млн. гривень, що на 4,8 млн. гривень більше, ніж у 2007 році. Найбільше на ці цілі залучено коштів у Закарпатській області - 4,3 млн.грн., Чернівецькій області - 1,6 млн. гривень. Проте, у Київській, Харківській та Черкаській областях роботи на внутрішньогосподарській мережі не велися і кошти з місцевого бюджету не виділялися.
За ініціативи Волинського облводгоспу прийнято обласну програму відновлення та догляду за внутрішньогосподарською мережею на 2008-2010 роки.
Разом з цим у роботі експлуатаційних організацій є певні недоліки та упущення.
Обсяги надання платних послуг на зволоження осушених земель становлять лише 11% від загальної площі систем з двостороннім регулюванням. При цьому практично не займаються питаннями надання платних послуг на зволоження Хмельницький і Черкаський облводгоспи. Повільно вирішуються питання збільшення обсягів очищення каналів та налагодження водообліку на меліоративних системах.
Фактично не використовуються гербіциди для видалення чагарників на каналах у Івано-Франківському, Полтавському, Сумському облводгоспах, Деснянському БУВР та БУВР р. Південний Буг.
Потребує суттєвого посилення робота з органами місцевої влади щодо виділення з місцевих бюджетів коштів на утримання внутрішньогосподарських меліоративних систем.
Організаціями Держводгоспу у 2008 році було використано енергоносіїв, вартість яких було оплачено за рахунок загального фонду держбюджету, на суму 144,6 млн.грн., у тому числі електроенергії - на суму 136,4 млн.грн. в обсязі 330 млн.кВт*г (на 26% менше, ніж за 2007 рік). Зростання тарифів на електроенергію, які за рік збільшилися в середньому на 50%, призвело до того, що попри вжитих заходів, за результатами роботи в 2008 році у ряді водогосподарських організацій склалася заборгованість за спожиту електроенергію в загальному обсязі 22,4 млн.грн. (у першу чергу, Рескомводгосп - 10,7 млн.грн., Дніпровське БУВР - 4,0 млн.грн., УПКК - 3,2 млн.грн., Миколаївський облводгосп - 1,7 млн. гривень).
На виконання вимог Мінфіну для мінімізації заборгованості водогосподарські організації вимушені були протягом 2008 року оплату частини спожитої ними електроенергії здійснювати за рахунок коштів спеціального фонду та сільгосптоваровиробників. Завдяки цьому, на оплату електроенергії було додатково залучено 29,3 млн.грн., найбільше - УГКМК (13 млн.грн.), Рескомводгосп (8,1 млн.грн.), Дніпропетровський, Одеський, Запорізький облводгоспи. У Херсонському облводгоспі, відповідно до власного наказу, взагалі всі видатки на оплату електроенергії протягом року здійснювалися за рахунок спецфонду та сільгосптоваровиробників, за винятком видатків на оплату електроенергії для забезпечення роботи захисних свердловин вертикального дренажу, завдяки чому облводгоспу вдалося завершити 2008 рік без боргів за спожиту електроенергію.
Протягом 2008 року було зекономлено 29,7 млн.грн. бюджетних коштів на оплату електроенергії за рахунок ефективного використання багатотарифних лічильників (на 27,9% більше, ніж за 2007 рік), найбільшої економії досягли: УГКМК - 6,3 млн.грн., Рескомводгосп - 5,5 млн.грн., Запорізький облводгосп - 4,8 млн. гривень. Завдяки виконанню організаційно-технічних заходів з економії електроенергії за цей період було заощаджено 12,7 млн.кВт*г на суму понад 5,5 млн. гривень (переважно за рахунок впровадження трансформаторів власних потреб, засобів компенсації реактивної потужності, розмінних насосів тощо). При загальній тенденції до зниження обсягів використання електроенергії на власні потреби необґрунтоване перевищення порівняно з 2007 роком допустили Львівський та Хмельницький облводгоспи.
У рамках Комплексної програми будівництва вітрових електростанцій протягом минулого року на Мирнівській та Прісноводненській вітроелектростанціях комітету загальною встановленою потужністю 25,8 МВт вироблено 20,3 млн.кВт*г електроенергії (на 26,9% більше, ніж у 2007 році) вартістю 6,5 млн. гривень. Малими гідроелектростанціями, які знаходяться на балансі Полтавського, Дніпропетровського та Харківського облводгоспів, у 2008 році вироблено майже 6,2 млн.кВт-г електроенергії на суму близько 2,5 млн. гривень.
У результаті роботи водогосподарських організацій щодо недопущення боргів сільгосптоваровиробників за спожиту на зрошення електроенергію по спецфонду станом на 1 січня 2009 року заборгованість за 2008 рік відсутня, залишився лише борг минулих років у Луганському облводгоспі в розмірі 623,5 тис.грн. (протягом року зменшився на 10,5 тис. гривень).
Завдяки роботі Держводгоспу з Мінфіном на січень-лютий поточного року було виділено 30,4 млн.грн. на оплату електроенергії, що дозволило водогосподарським організаціям у повному обсязі погасити заборгованість за спожиту у 2008 році електроенергію та забезпечити поточні видатки. На сьогодні залишається невирішеним лише питання погашення Радою міністрів АРК боргу перед Первомайським управлінням з'єднувального каналу в розмірі 7,7 млн.грн. за електроенергію, витрачену насосними станціями каналу для заповнення Міжгірного водосховища автономії.
У складі технологічних комплектів зараз працює близько 1970 автомобілів та 1270 меліоративних машин і механізмів, а це відповідно майже 57% та 65% від наявних. Незадіяна в технологічних комплектах техніка використовується на роботах за договорами, що дозволяє поповнювати спецфонд та підтримувати за рахунок цього наявну техніку у працездатному стані, купувати засоби малої механізації, покращувати побутові умови на виробництві тощо.
У 2008 році ефективність використання засобів механізації із складу технологічних комплектів при виконанні оглядових робіт порівняно з минулим роком покращилась. Так, обсяг земляних робіт, виконаний цією технікою, порівняно з цим же періодом минулого року зріс на 5% і склав 2,6 млн. кубометрів. Пробіг автотранспорту за рахунок оптимізації маршрутів перевезень зменшився і склав по всіх групах автотранспорту 16,6 млн. кілометрів, або 91% до рівня попереднього року. Разом з тим, загальний обсяг споживання дизельного пального за цей період зріс до 3424,7 тонни і склав 109% до минулого року, а бензину - знизився до 2946 тонн, або 94,4%. Витрати дизельного пального за кілька останніх років вперше перевищили витрати бензину, що свідчить про зростання ефективності використання важкої техніки
Підтримання техніки в працездатному стані ведеться з використанням ремонтного та обмінного фонду вузлів і агрегатів із списаної техніки, а також за рахунок коштів спеціального та загального фонду бюджету.
Проблемним залишається питання механізації робіт з очищення водогосподарської мережі від рослинності. На цих роботах використовується 245 тракторних косарок та близько 530 одиниць засобів малої механізації. Протягом року механізмами скошено рослинності на площі 23,7 тис.га, що склало 103% до минулого року (рівень механізації 40,7% при річному завданні 39%). Водночас не виконали завдання організації Рескомводгоспу, Київський, Миколаївський, Полтавський облводгоспи та БУВР р. Південний Буг.
Водогосподарські організації продовжують купувати засоби малої механізації, проте ефективність їх використання залишається низькою. З початку року організаціями придбано 41 одиниця мотокіс та кущорізів. Це перш за все стосується водогосподарських організацій Рескомводгоспу, Донецького, Луганського Сумського та Харківського облводгоспів, де виробіток на один кущоріз складає 2,3-6,5 га, що більш, ніж удвічі менший середнього показника по комітету (12,9 га).
У 2008 році водогосподарські організації вперше за кошти бюджету придбали 414 одиниць нової техніки, механізмів та обладнання для потреб водогосподарсько-меліоративного комплексу на суму понад 71 млн. гривень. Придбано 34 екскаватори, 46 тракторів з екскаваторним обладнанням "Борекс", 26 бульдозерів, 21 вантажний автомобіль, 10 тракторів, 7 автокранів та інше.
У водогосподарських організаціях, установах, на підприємствах, що належать до сфери управління Держводгоспу, у 2008 році приділялася постійна увага стану охорони праці, пожежної і дорожньої безпеки, щоквартально ці питання розглядалися на засіданнях колегії комітету.
У галузевих навчальних центрах з охорони праці за 2008 рік пройшли передбачене законодавством навчання і перевірку знань з питань охорони праці 457 посадових осіб і спеціалістів водогосподарських організацій, підприємств, які є членами постійно діючих комісій з перевірки знань з питань охорони праці.
З виїздом на місця комітетом надавалась методична та інформаційна допомога водогосподарським організаціям Сумської, Івано-Франківської, Харківської, Чернівецької, Чернігівської та Одеської областей.
У цілому в галузі встановилась позитивна динаміка із зменшення виробничого травматизму - підсумкового показника всієї роботи з охорони праці. У 2008 році у водогосподарських організаціях сталося 11 нещасних випадків. Тяжкість травматизму також зменшилась. Випадків пожеж на водогосподарських об'єктах у 2008 році не зареєстровано.
Програму моніторингу поверхневих вод виконали всі водогосподарські організації у повному обсязі. Безпосередньо ведення моніторингу якості поверхневих вод за басейновим принципом здійснюють 32 вимірювальні лабораторії, які є структурними підрозділами басейнових і регіональних управлінь водних ресурсів, обласних і районних управлінь водного господарства, гідрогеолого-меліоративних експедицій і партій. Цими лабораторіями за рік виконано 167,9 тис. аналізів властивостей поверхневих і стічних вод, а також отримано за надання послуг 1,29 млн.грн., що у 1,5 рази більше, ніж у 2007 році.
Меліоративна обстановка, яка склалася на кінець 2008 року на зрошуваних сільгоспугіддях та прилеглих до них територіях, оцінюється як стабільна, а меліоративний стан зрошуваних і осушуваних земель у цілому - як сприятливий та задовільний. Так, площі зрошуваних земель з незадовільним меліоративним станом із рівнем ґрунтових вод менше 1,5 м на осінній період 2008 року складав 12,1 тис.га (0,6% від наявних) проти 16,8 тис.га, що було у 2007 році.
У зоні осушення, у тому числі внаслідок катастрофічного паводку у басейнах річок Дністер, Прут, Сірет і Тиса, який спостерігався у липні 2008 року, сільгоспугіддя із незадовільним меліоративним станом певний період року знаходились на площі 630 тис.га (19% від наявних).
За даними спостережень на кінець 2008 року в сільській місцевості 11 областей у постійно підтопленому стані у зоні меліоративних систем знаходились 179 сільських населених пунктів (у 2007 році - 147 села). Кількість підтоплених населених пунктів збільшилась за рахунок Автономної Республіки Крим (погіршення роботи горизонтального дренажу, що перебуває на балансі органів місцевого самоврядування) та Луганської області (закриття вугільних шахт).
Наукове та інформаційно-технічне забезпечення галузі у 2008 році спрямовувалось на розробку принципів і структури управління водними ресурсами із застосуванням геоінформаційних технологій; наукових засад енерго- та ресурсозбереження, удосконалення експлуатації водогосподарських систем; підвищення експлуатаційної надійності гідротехнічних споруд і насосно-силового устаткування; забезпечення організацій галузі нормативно-технічними і методичними документами.
До виконання наукових розробок відповідно до плану з науки і нової техніки на 2008 рік залучались науково-дослідні установи та організації Національної академії наук України, Української академії аграрних наук, Міносвіти і науки та інші.
Науково-дослідними, дослідно-конструкторськими і проектними організаціями, учбовими закладами та підприємствами відповідно до плану з науки і нової техніки комітету закінчено розробку, підготовлено та затверджено 11 нормативних документів і посібників.
У 2008 році Держводгоспом розроблено 4 законопроекти та 11 проектів постанов Кабінету Міністрів України, з яких 9 вже прийняті Кабінетом Міністрів України. Крім того, у 2008 році комітетом розроблено та зареєстровано в Мін'юсті 7 власних нормативно-правових актів.
На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.05.2008
N 703-р "Питання укладання деяких договорів", з метою підвищення ефективності використання та управління майном, що перебуває у державній власності, комітет впровадив ведення юридичним сектором реєстру договорів про спільну діяльність. У галузі укладено 82 договори про спільну діяльність. У цьому напрямку активно ведеться робота керівниками Житомирського, Миколаївського, Харківського та Одеського облводгоспів.
У цілому в 2008 році тендерними комітетами водогосподарських організацій проведено 407 процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, у тому числі відкриті торги - 282 процедури, тобто 69% від загальної кількості торгів.
Порівняно із 2007 роком знизилась кількість впроваджених у водогосподарських організаціях раціоналізаторських пропозицій (з 468 у 2007 році до 403 у 2008 році). Разом з тим, економічний ефект від впровадження раціоналізаторських пропозицій збільшився на 19,2%.
Здійснювалась координація робіт, пов'язаних із забезпеченням єдності вимірювань у водогосподарських організаціях. Відповідно до затвердженого графіка за 2008 рік було проведено атестацію 8 вимірювальних лабораторій.
Згідно із затвердженим планом виставкової діяльності Держводгосп взяв участь у XX Міжнародній агропромисловій виставці-ярмарку "Агро-2008" і VI Міжнародному водному форумі "AQUA-UKRAINE-2008" та науково-практичній конференції "Вода та довкілля". За участь у державних виставкових заходах Держводгосп відзначений грамотою та дипломом.
Відповідно до плану заходів комітету було проведено 10 нарад-семінарів щодо вдосконалення управління водними ресурсами, експлуатації водогосподарських систем та з питань охорони праці і економічних питань.
Відповідно до наданих повноважень за 2008 рік підготовлено та видано 36 ліцензій на провадження господарської діяльності з проектування, будівництва нових і реконструкції існуючих меліоративних систем. Переоформлено 1 ліцензію. Загальна сума перерахованих до Держбюджету коштів за ліцензування за цей період складає 12 245 гривень.
Державними проектними інститутами Держводгоспу у 2008 році виконано проектно-вишукувальних робіт на суму 42 771,3 тис.грн., що на 59% більше, ніж у 2007 році.
З метою першочергового забезпечення централізованим водопостачанням сільських населених пунктів здійснювались заходи, передбачені відповідною державною цільовою та бюджетною програмою за КПКВ 5001090 "Першочергове забезпечення сільських населених пунктів централізованим водопостачанням".
Протягом року фактично профінансовано 39,5 млн. гривень, або 79% річного ліміту асигнувань, виконано робіт на суму 46,6 млн.грн., внаслідок цього сформувалася кредиторська заборгованість перед підрядними організаціями в обсязі 7,14 млн. гривень.
За рахунок виділених коштів введено в експлуатацію 65,5 км магістральних водоводів, що дало можливість забезпечити якісною питною водою 15 населених пунктів з населенням 33,4 тис. мешканців у 4 областях, у тому числі в Херсонській - 4 населені пункти, в Дніпропетровській, Запорізькій та Одеській - по 3 населені пункти, в Луганській області - 2 населені пункти.
На 2009 рік в державному бюджеті передбачено на будівництво водопроводів лише 20 тис. гривень.
З метою захисту населених пунктів та територій від шкідливої дії вод водогосподарськими організаціями комітету здійснювались заходи, передбачені державними цільовими та відповідними бюджетними програмами.
Державним бюджетом на 2008 рік на реалізацію бюджетної програми за КПКВ 5001070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь" було передбачено 291,95 млн.грн., які профінансовано на 99,9%.
Головним завданням було забезпечення максимально ефективного використання передбачених державним бюджетом коштів. Побудовано, реконструйовано та відновлено 21,6 км захисних дамб (128% до плану), 9 км берегоукріплення (115%), 65 захисних гідротехнічних споруд (125%), розчищено 164,7 км русел річок (107%), що дозволило захистити та підвищити надійність захисту 202 населених пунктів, 192,5 тис. садиб та 88,4 тис.га сільськогосподарських угідь. Крім цього, здійснено придбання техніки, машин і механізмів для загонів із проведення невідкладних та аварійних робіт.
Виконання показників у запланованих обсягах у цілому по комітету стало можливим за рахунок перевиконання організаціями Рескомводгоспу, Івано-Франківського, Львівського, Миколаївського, Одеського та Черкаського облводгоспів, ДП "Укрводсервіс".
Разом з тим, не забезпечили введення в експлуатацію у повному обсязі запланованих потужностей Сумський облводгосп і Дністровсько-Прутське БУВР.
На 2009 рік видатками державного бюджету на заходи програми передбачено лише 40,1 млн.грн., або близько 50% від передбаченого державною цільовою програмою.
У 2008 році на заходи бюджетної програми за КПКВ 5001080 "Комплексний протипаводковий захист в басейні р. Тиса у Закарпатській області" виділено 124,9 млн.грн., або 100% річного ліміту асигнувань. ДП "Об'єднана дирекція будівництва водогосподарських об'єктів Закарпатської області" забезпечило введення в експлуатацію 31,5 км захисних дамб (103,6% до плану), 8,2 км берегоукріплень (100%), 11 гідротехнічних споруд (275%). Придбано технічні засоби для експлуатаційних організацій області на суму 5,5 млн. гривень.
Цими заходами забезпечено захист від шкідливої дії паводків 22 населених пунктів, 5,4 тис. садиб, близько 14 тисяч га сільськогосподарських угідь, а також підвищено рівень технічної оснащеності експлуатаційних водогосподарських організацій Закарпатської області.
Окрім цього, здійснено реконструкцію локальної мережі центру збору інформації в межах реалізації АІВС ТИСА-2 та удосконалено інформаційне забезпечення про паводкові загрози.
На 2009 рік видатками державного бюджету на заходи програми передбачено лише 37,1 млн.грн., що складає 17,3% від передбаченого державною цільовою програмою.
Протягом 2008 року виконувались невідкладні роботи з подолання наслідків стихійного лиха, яке сталося 23-27 липня 2008 у Карпатському регіоні, що здійснювалися в шести постраждалих областях за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету згідно з переліком об'єктів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2008
N 693.
Завершено невідкладні заходи із відновлення протипаводкових споруд відповідно до проектно-кошторисної документації, розробленої проектними інститутами системи Держводгоспу. До виконання цих заходів залучалося 90 підрядних організацій, понад 1,5 тис. одиниць техніки. За рахунок коштів резервного фонду в сумі 359,2 млн. гривень, у шести областях виконані заплановані обсяги робіт. Закріплено 25,4 км, берегів, виконано робіт з регулювання русел річок 25,9 км, побудовано 27,8 км водозахисних дамб, відремонтовано 52 гідротехнічні споруди.
Це дало змогу ввести в експлуатацію 185 протипаводкових об'єктів і захистити від шкідливої дії паводкових вод 144 населених пункти, де мешкає понад 270 тис. жителів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2008
N 1151 затверджено Державну цільову програму комплексного протипаводкового захисту в басейнах річок Дністра, Пруту та Сірету.
На 2009 рік видатками державного бюджету на заходи програми передбачено лише 40 млн.грн., що складає 33% від передбаченого державною цільовою програмою.
За результатами роботи у звітному періоді комітетом було здійснено комплексну (рейтингову) оцінку діяльності бюджетних організацій Держводгоспу, що дозволило виявити як окремі недоліки та упущення, так і позитивні тенденції в роботі водогосподарських організацій.
Серед облводгоспів та утворених на базі облводгоспів басейнових управлінь водного господарства перші три місця у рейтингу посіли відповідно Дніпропетровський, Хмельницький та Херсонський облводгоспи. Три останніх місця посідають Кіровоградський, Донецький та Харківський облводгоспи.
Рейтинг у порядку зайнятих місць серед басейнових управлінь водного господарства виглядає таким чином: Дунайське, Сіверсько-Донецьке, Кримське, Дніпровське та Західно-Бузьке БУВР, серед управлінь каналів - УКДІ, УГКМК, УКІЗС, УПКК та УКДД, серед технічних шкіл відповідно - Мелітопольська, Каховська, Нікопольська, Кам'янсько-Дніпровська та Джанкойська.
У цілому 2008 рік сприяв розвитку та матеріальному зміцнення водогосподарського комплексу. На реалізацію бюджетних програм, відповідальним виконавцем яких є Держводгосп, отримано на 1 млрд. 557 млн.грн., або в 1,9 рази більше минулорічного обсягу. При цьому кошти протягом трьох кварталів виділялися стовідсотково та завчасно.
Кошти резервного фонду державного бюджету, передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 6 серпня 2008 року
N 693, у сумі 360,5 млн.грн. дозволили у найкоротші терміни відновити пошкоджені стихійним лихом протипаводкові об'єкти.
У повному обсязі, а це 415,7 млн.грн., виділені кошти Державного фонду охорони навколишнього природного середовища. 250 млн.грн. із зазначеної суми дозволили здійснити ряд першочергових заходів, пов'язаних із запобіганням шкідливої дії вод в Україні. Серед заходів - оснащення організацій машинами та механізмами загальною вартістю 69,5 млн.грн., що перевищує сумарно виділені кошти на зазначені цілі протягом останніх 10 років.
З метою перебудови на роботу в умовах фінансової нестабільності прийнято до неухильного виконання Закон України "Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 31.10.2008
N 639-VI, постанову Кабінету Міністрів України від 26.11.2008
N 1036 "Деякі питання організації бюджетного процесу" і заходи та додаткові заходи щодо забезпечення жорсткого режиму економії бюджетних коштів, затверджені відповідно наказами комітету від 11.11.2008 N 246 та від 12.12.2008 N 271.
Проте, близько 4,1 млн.грн. із виділених протягом року коштів були не використані та відкликані по закінченню фінансового року. І якщо із зазначеної суми 2,3 млн.грн. не використано з об'єктивних причин (1,3 млн.грн. резервного фонду державного бюджету, відкликаних у Дністровсько-Прутського БУВР, можна пояснити економією по кошторису, оскільки заплановані фізичні обсяги робіт виконані, 0,8 млн.грн. природоохоронного фонду - у зв'язку з відсутністю погодження Мінфіну на виконання робіт за рядом об'єктів, а ще 0,2 млн.грн. - у зв'язку з блокуванням рахунків за наявності боргів за спожиту електроенергію), то майже 1 млн.грн. природоохоронних коштів, відкликаних у Сумського облводгоспу, є свідченням недбалого ставлення керівництва облводгоспу до виконання протипаводкових заходів.
................Перейти до повного тексту