1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
26.09.2005 N 110
Про затвердження Рекомендацій щодо обліку малих кількостей ядерних матеріалів
З метою вдосконалення функціонування державної системи обліку та контролю ядерних матеріалів і забезпечення обліку всього ядерного матеріалу на території України
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та ввести в дію Рекомендації щодо обліку малих кількостей ядерних матеріалів (далі - Рекомендації), що додаються.
2. Управлінню гарантій та безпеки перевезень (Лопатін С.Д.) забезпечити доведення до відома зацікавлених організацій інформації про набрання чинності Рекомендацій.
3. Державному підприємству "Державний науково-технічний центр з ядерної та радіаційної безпеки" (Васильченко В.М.) у місячний термін після затвердження забезпечити тиражування Рекомендацій.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Божка С.Г.
Голова О.А.Миколайчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
ядерного регулювання України
26.09.2005 N 110
РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо обліку малих кількостей ядерних матеріалів
1. Загальні положення
Рекомендації щодо обліку малих кількостей ядерних матеріалів (далі - рекомендації) розроблені з метою сприяння створенню та веденню системи обліку та контролю ядерних матеріалів на підприємствах у рамках державної системи обліку та контролю ядерних матеріалів, яка функціонує в Україні відповідно до Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", Положення про державну систему обліку та контролю ядерних матеріалів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.96 N 1525, і забезпечує виконання міжнародних зобов'язань України щодо нерозповсюдження ядерної зброї*. Рекомендації враховують вимоги Правил ведення системи обліку та контролю ядерних матеріалів на підприємствах, що не є ядерними установками, які затверджені наказом Держатомрегулювання України від 22.07.2002 N 85, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.12.2002 за N 940/7228.
---------------
* Тут і далі у дужках посилання на відповідний документ із переліку нормативно-правових актів, наведеного у розділі 6 цих рекомендацій.
Ці рекомендації надають опис адміністративних заходів, інструкцій та процедур для забезпечення правильності ведення обліку та контролю ядерних матеріалів (далі - ЯМ) на підприємствах, де розміщені малі кількості ЯМ, відповідно до встановлених вимог [4].
2. Терміни та визначення
У цьому документі використовуються терміни, визначення та скорочення, що наведені у Правилах ведення системи обліку та контролю ядерних матеріалів на підприємствах, що не є ядерними установками [4]. Наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
ядерний матеріал (ЯМ) - будь-який вихідний або спеціальний матеріал, що розщеплюється.
державна система обліку та контролю ядерних матеріалів (далі - ДСОК) - частина державної системи гарантій, що задовольняє вимоги Договору про нерозповсюдження ядерної зброї, містить у собі комплекс технічних і організаційних заходів і застосовується до всього ядерного матеріалу, що використовується в мирних цілях у межах території України, під її юрисдикцією або знаходиться під її контролем;
ключова точка вимірювання (КТВ) - місце, де ядерний матеріал може бути обміряний для визначення потоку матеріалу або інвентарної кількості. З метою ведення державного обліку ЯМ Держатомрегулювання встановлює код для кожної КТВ.
Як правило, код КТВ складається з 2 символів (латинськими літерами). Якщо підприємство має декілька робочих площадок, код КТВ відноситься до всіх місць, де може знаходитися ядерний матеріал, тобто до території, на якій здійснює свою діяльність підприємство. Переміщення між окремими робочими площадками фіксується в обліковій документації і необхідно для проведення фізичної інвентаризації;
облікова одиниця - це один виріб, що містить ядерний матеріал. Облікова одиниця повинна мати унікальне ідентифікаційне маркування (ідентифікатор). Можливе об'єднання декількох облікових одиниць в одну партію ядерного матеріалу;
партія - це декілька облікових одиниць, що мають єдиний комплекс характеристик, що формально об'єднані для полегшення обліку. У цьому випадку облік кожного виробу окремо не здійснюється, а в звітній документації відображаються сумарні дані по усіх виробах, що відносяться до даної партії.
Як правило, вироби зі збідненого урану (гамма-дефектоскопи тощо) враховуються окремо, кожен виріб як облікова одиниця. Об'єднання в партію здійснюється при наявності великої кількості однакових виробів з незначним змістом ядерного матеріалу.
фізична інвентаризація - визначення кількості ЯМ, який знаходиться у даний момент часу у даній зоні балансу матеріалу.
3. Процедури створення системи обліку
3.1. Підприємство, яке планує або виконує роботи з використанням, перевезенням або зберіганням ядерних матеріалів, повинно створити відповідно до встановлених вимог [4] систему обліку ЯМ на підприємстві (далі - СОЯМ) в обсязі, достатньому для забезпечення постійного контролю наявної кількості ЯМ в місцях його перебування, при переміщенні в межах підприємства, а також змін його інвентарної кількості.
3.2. Підприємство розробляє інструкцію з ведення обліку та контролю ЯМ відповідно до встановлених вимог [4]. Рекомендації щодо розробки інструкції надані у Додатку 1.
3.3. Підприємство надає до Держатомрегулювання заповнену форму Інформації щодо конструкції відповідно до вимог [4]. Приклад форми та рекомендації з її заповнення надано у Додатку 2.
3.4. За результатами первинної інвентаризації на підприємстві виробів, що містять ЯМ (див. пункт 4.2.2), оформляють такі документи: первинний список фактично наявної кількості ЯМ на дату інвентаризації, звіт про інвентарні зміни на базі цього списку з кодом інвентарних змін GA (несподівана знахідка ЯМ) та журнал обліку ЯМ.
4. Процедури ведення обліку і контролю ЯМ
4.1. Ведення системи обліку та контролю ЯМ полягає у:
1) проведенні фізичної інвентаризації ЯМ;
2) веденні облікової документації та наданні звітів про ЯМ;
3) вимірюванні ЯМ.
4.2. Фізична інвентаризація і зведення балансу.
4.2.1. Для забезпечення виконання встановлених вимог [4] і можливості проведення фізичної інвентаризації проводиться ідентифікація облікових одиниць. Методи ідентифікації повинні враховувати тип ЯМ і технологічні процеси на підприємстві. Як правило, ідентифікація проводиться візуально. Кожна облікова одиниця ЯМ повинна мати унікальний ідентифікаційний номер (наприклад, заводський номер, номер контейнера). Якщо однакові номери мають дві і більш облікові одиниці, то необхідно нанести на ці облікові одиниці додаткові ознаки, що дозволяють їх однозначно ідентифікувати, і зробити відповідні записи в обліковій документації. Ідентифікаційним номером для ЯМ, розміщеного для тривалого збереження в нерозбірну ємність (контейнер), може бути номер цієї ємності.
4.2.2. Залежно від мети проведення фізичні інвентаризації можуть бути первинними, періодичними (планові) і спеціальними.
Первинна фізична інвентаризація на підприємстві здійснюється при постановці на облік ЯМ для визначення початкової фактично наявної кількості ЯМ. При проведенні первинної фізичної інвентаризації здійснюється ідентифікація і визначаються кількості (див. пункт 4.4) наявних ЯМ.
Періодична фізична інвентаризація здійснюється, як правило, один раз на рік.
Для всіх підприємств в межах кожної зони балансу матеріалу (ЗБМ) фізична інвентаризація ЯМ здійснюється на одну дату. Держатомрегулювання установив для кожної ЗБМ наступні дати щорічної фізичної інвентаризації:
- RKQ0 - 15 жовтня;
- RKQ1 - 15 грудня;
- RKQ2 - 30 листопада;
- RKQ3 - 15 листопада;
- RKQ4 - 31 жовтня.
Спеціальна інвентаризація здійснюється у випадку виявлення втрати, несанкціонованого використання або надлишку ЯМ.
4.2.3. Процедури проведення фізичної інвентаризації.
Процедури проведення фізичної інвентаризації встановлюються в інструкції з ведення обліку та контролю ЯМ (див. Додаток 1 пункт 3.8) у розділі "Порядок визначення фактично наявної кількості ЯМ".
Весь ЯМ на підприємстві по можливості має бути доступним для перевірки і вимірювання. Відповідно до вимог [4], у день проведення фізичної інвентаризації не допускається переміщення ЯМ.
Фізична інвентаризація здійснюється на підставі наказу/розпорядження керівника підприємства, у якому доцільно визначити:
- організаційні та технічні заходи, що забезпечують своєчасну підготовку;
- терміни проведення фізичної інвентаризації;
- персональний склад інвентаризаційної комісії.
До початку роботи інвентаризаційної комісії рекомендується підготувати наступні документи:
- облікові документи про переміщення, перетворення й інші зміни кількості ЯМ за минулий матеріально-балансовий період;
- матеріально-балансовий звіт і список фактично наявної кількості матеріалу попередньої інвентаризації;
- експлуатаційні і супровідні документи, що містять вихідні дані про ЯМ (паспорти, формуляри), документи на устаткування, що були використані при проведенні інвентаризації (інструкції, сертифікати);
- документи, що відображають розміщення ЯМ у КТВ (наприклад, картограма розміщення ЯМ у сховище, що містить номери облікових одиниць та їх координати).
У випадку, якщо на час проведення інвентаризації неможливо з технологічних причин забезпечити припинення всіх переміщень ЯМ, про кожне таке переміщення повідомляється інвентаризаційна комісія.
4.2.4. Перевірка наявності ЯМ.
Для кожної облікової одиниці ЯМ здійснюється ідентифікація шляхом порівняння ідентифікаційних ознак, нанесених на облікову одиницю, з номерами, занесеними в попередній список наявної кількості матеріалу. При порівнянні необхідно переконатися, що кожна фактично наявна облікова одиниця занесена в попередній список.
При перевірці здійснюється підрахунок кількості облікових одиниць та їх маси по кількості ЯМ та ізотопів, для того, щоб переконатися, що загальна кількість ЯМ облікових одиниць, фактично наявних у місцях їхнього знаходження, відповідає загальній кількості ЯМ, занесеної до попереднього списку.
Якщо ЯМ представлений у формі облікових одиниць, цілісність яких при знаходженні в КТВ забезпечена їх конструкцією і ЯМ не може бути вилучений з них без порушення цілісності оболонок, і цілісність оболонок може бути підтверджена візуальним оглядом, то для цих ЯМ можуть бути прийняті кількісні дані, отримані з документів виробника або розрахунковим шляхом.
У випадку застосування пристроїв індикації втручання до ЯМ (пломби, печатки), доцільно провести перевірку їх наявності та цілісності з метою:
- виявлення ознак несанкціонованого доступу до ЯМ;
- одержання вихідних даних для розрахунку обсягу вибірки при проведенні вимірювань.
Перевірка пристроїв індикації втручання провадиться шляхом візуального звірення їх маркування з відповідними записами в журналі зняття та встановлення печаток. Результати перевірки фіксуються в акті інвентаризації. У випадку виявлення пошкодження пристроїв індикації втручання в акті інвентаризації робиться відповідний запис, у якому зазначаються висновки інвентаризаційної комісії про необхідність проведення спеціального розслідування.
Якщо при перевірці не підтверджена цілісність пристроїв індикації втручання, до всього ЯМ, до якого можна припустити, що мало місце втручання протягом періоду, що минув після попередніх вимірювань, рекомендується виконання вимірювань.
У випадку виявлення розбіжностей з попереднім списком, вноситься зміна в список для того, щоб привести його у відповідність з фактично наявним матеріалом. Усі виявлені розбіжності слід занести до акта інвентаризації.
На підприємствах, що мають малу кількість ЯМ (як правило, у вигляді виробів зі збідненого урану), може бути проблема відсутності в документації відомостей про кількість ЯМ (урану) у виробах. Інформація про кількість є ключовою для ДСОК, тому в облікових документах не рекомендується заміна кількісних значень словами "немає даних" і т.ін. У випадку, якщо під час фізичної інвентаризації вагові дані відсутні, підприємство може провести приладові вимірювання для визначення кількості. До проведення фізичної інвентаризації рекомендується прийняти всі заходи для визначення кількісних характеристик ЯМ на підставі даних виробника або інших документальних даних.
За результатами проведення фізичної інвентаризації складаються список фактично наявної кількості та матеріально-балансовий звіт.
У випадку виявлення втрати, несанкціонованого використання або надлишку ЯМ, інвентаризаційна комісія складає спеціальний звіт з обґрунтуванням необхідності спеціального розслідування.
4.2.5. Забезпечення безпеки при проведенні фізичної інвентаризації.
Процедури проведення фізичної інвентаризації слід врахувати в інструкціях з радіаційної безпеки, програмах радіологічного захисту та інших документах підприємства. Перед виконанням робіт проводиться інструктаж з питань охорони праці персоналу, що бере участь у роботах з проведення фізичної інвентаризації ЯМ, а також інспекторів МАГАТЕ і Державних інспекторів, що беруть участь у перевірці фізичної інвентаризації.
4.3. Ведення облікової документації та наданні звітів про ЯМ
4.3.1. Відповідно до вимог нормативно-правового акта [4] для обліку ЯМ на підприємстві необхідно забезпечити ведення наступних облікових документів:
- журнал обліку ядерного матеріалу;
- облікова картка на кожну облікову одиницю ЯМ;
- паспорт або інша технічна документація на виріб.
Запис у журнал обліку ядерного матеріалу робиться при одержанні/відправленні ЯМ, інших змінах (втрата, несподівана знахідка) та переміщеннях між КТВ (у випадку, якщо підприємство має більш однієї КТВ). Форма журналу обліку наведена у Додатку 9, приклад заповнення - у Додатку 10. Правила заповнення журналу обліку аналогічні правилам заповнення звіту про зміну інвентарної кількості (див. Додаток 1, п. 3.6.1.5).
Як правило, кожен виріб, що містить ЯМ, є обліковою одиницею. На кожну облікову одиницю оформлюється облікова картка, що містить всю необхідну інформацію про облікову одиницю (форма облікової картки наведена у Додатку 11, приклад заповнення - у Додатку 12, правила заповнення наведені у Додатку 1, п. 3.6.1.6). При одержанні виробу, що містить ЯМ, оформляється нова облікова картка. При зміні інвентарної кількості ЯМ, зміни вносяться також в облікову картку.
Крім того, слід зберігати паспорти або іншу технічну документацію, що містить відомості про ЯМ у виробі і є первісним джерелом відомостей про кількість ЯМ.
4.3.2. При веденні обліку ЯМ відповідно до вимог [4] до Держатомрегулювання надаються відповідні звітні документи.
4.3.2.1. Звіт про зміну інвентарної кількості ЯМ.
Звіт про зміну інвентарної кількості ЯМ (ЗІЗ), який відображає всі зміни кількості ЯМ на підприємстві, рекомендується надавати на паперовому носії за формою, що наведена у Додатку 3. Приклад заповненої форми наданий у Додатку 4, правила заповнення, які рекомендується дотримувати, описані у Додатку 1, п. 3.6.1.1. При можливості надання ЗІЗ на магнітному носії слід дотримувати рекомендацій, що наведені у Додатках 17, 19.
Для випадків втрати ЯМ складається спеціальний звіт. Спеціальний звіт готують також при виникненні будь-яких обставин, що дозволяють припустити, що відбулася втрата ЯМ.
4.3.2.2. Умови відправлення/одержання ЯМ.
Відповідно до вимог [4] відправлення/одержання ЯМ для підприємств у межах України дозволяється за умови наявності системи обліку та контролю ЯМ у одержувача.
Для міждержавних відправлень/одержань достатньо інформації щодо коду країни, найменування й адреси одержувача/відправника. Для випадку міждержавного відправлення/одержання ЯМ додатково, відповідно за 20/12 днів до очікуваної дати відправлення/одержання, підприємство оформляє та направляє до Держатомрегулювання попереднє повідомлення. Рекомендована форма повідомлення надана у Додатку 13.
Як правило, кількість ЯМ визначається на підставі паспортних даних або іншої технічної документації на виріб, тому варто при отриманні виробів у виробника або постачальника перевіряти наявність цих даних у технічній документації. В окремих випадках, коли дані про кількість ЯМ відсутні або є сумнів у вірогідності наявних даних, рекомендується залучати організації, що мають методики оцінки кількостей ЯМ або використовувати приладові і методичні засоби, що є на підприємстві.
4.3.2.3. Список фактично наявної кількості ЯМ.
Список фактично наявної кількості (СФК), який складається за результатами проведення фізичної інвентаризації, рекомендується надавати на паперовому носії за формою, що наведена у Додатку 5. Приклад заповненої форми СФК наданий у Додатку 6, правила заповнення, які рекомендується дотримувати, описані у Додатку 1, п. 3.6.1.2. При можливості надання СФК на магнітному носії, слід дотримувати рекомендацій, що наведені у Додатках 18, 19.
4.3.2.4. Матеріально-балансовий звіт.
Матеріально-балансовий звіт (МБЗ), який складається за результатами проведення фізичної інвентаризації, рекомендується надавати на паперовому носії за формою, що наведена у Додатку 7. Приклад заповненої форми МБЗ наданий у Додатку 8, правила заповнення, які рекомендується дотримувати, описані у Додатку 1, пункт 3.6.1.3.
4.3.2.5. У зв'язку з тим, що інформація стосовно ЯМ надається та перевіряється МАГАТЕ, де одна із офіційних мов є російська, а також відповідно до положень Угоди про гарантії [3] рекомендується журнал обліку ЯМ, звітні документи та інформацію щодо конструкції вести російською мовою.
4.4. Вимірювання ЯМ
Доцільність проведення вимірювань ЯМ на підприємстві визначається в залежності від типу та кількості ЯМ.
Вимірювання кількості ЯМ можуть виконуватися у випадках:
- відсутності даних постачальника про кількість ЯМ в обліковій одиниці, тобто у випадках, коли технічна документація на виріб не містить даної або цих даних недостатньо для оцінки кількостей ЯМ;
- при виявленні ознак несанкціонованого використання або фізичного втручання у виріб, що містить ЯМ, тобто якщо порушено цілісність (наприклад, розкритий корпус виробу) або ушкоджені печатки на виробі;
- при одержанні ЯМ у вигляді облікової одиниці, що містить складові частини, що можуть бути вилучені з облікової одиниці без її руйнування, тобто якщо є можливість витягти ЯМ, і при цьому будуть відсутні ознаки вилучення. Про таку можливість варто вказувати в інформації щодо конструкції;
- інших випадках при перевірках системи обліку та контролю ЯМ.
Для ЯМ у вигляді збідненого урану в складі промислових виробів, або якщо відсутні ознаки несанкціонованого доступу до ЯМ в обліковій одиниці, можливо здійснювати лише вимірювання, що підтверджують наявність ЯМ, тобто якісні і/або на підставі непрямих ознак наявності ЯМ (відповідного спектра гамма-випромінювання і т.ін.).
5. Інспекційна діяльність Держатомрегулювання та МАГАТЕ
На підприємствах, що мають у своєму розпорядженні ЯМ, для виконання вимог Державної системи обліку та контролю ядерних матеріалів, положень Угоди про гарантії [3] і відповідно до положень документа [5] можуть проводитись інспекції представниками Держатомрегулювання та МАГАТЕ. Як правило, ці інспекції проводяться одночасно. З метою ефективного проведення інспекції у максимально короткий термін підприємству варто підготувати необхідні облікові документи та здійснити організаційні заходи щодо забезпечення доступу інспекторів до місць знаходження ядерних матеріалів.
Інспектори перевіряють інформацію стосовно ЯМ, яка була надана підприємством, тому під час інспекції надаються вихідні документи, а саме: журнал обліку ядерного матеріалу в ЗБМ, список наявної кількості ЯМ, паспорти, накладні тощо.
Інспектори при перевірці інвентаризації можуть здійснювати власні незалежні вимірювання (як підтверджуючі, так і кількісні), або перевіряти правильність вимірювань, проведених персоналом підприємства.
6. Довідкові матеріали
Нижче наводиться перелік законодавчих та нормативно-правових актів, що є чинними на момент видання цих рекомендацій, якими рекомендується користуватися при розробці системи обліку та контролю ядерних матеріалів на підприємствах.
1. Закон України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку";
2. Положення про державну систему обліку та контролю ядерних матеріалів, затверджене постановою КМУ від 18 грудня 1996 року N 1525;
3. INFCIRC/550 Угода між Україною та Міжнародним агентством з атомної енергії про застосування гарантій у зв'язку з Договором про нерозповсюдження ядерної зброї, ратифікована ВР України від 17.12.97 р.;
4. Правила ведення системи обліку та контролю ядерних матеріалів на підприємствах, що не є ядерними установками (НП306.5.07.061-2002), затверджені наказом Держатомрегулювання України від 22.07.2002 N 85, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.12.2002 р. за N 940/7228;
5. Положення про інспектування системи обліку та контролю ядерних матеріалів на установці (ГНД 306.2.07.018-99), затверджене наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.05.99 р. N 118.
Наведені акти розміщені в Інтернеті на сайті Держатомрегулювання України: www.snrcu.gov.ua
Начальник Управління гарантій та безпеки перевезень С.Д.Лопатін
Додаток 1
до пункту 3.4
(рекомендований)
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо розробки інструкції з ведення обліку і контролю ядерних матеріалів
Цей Додаток визначає структуру інструкції з обліку та контролю ядерних матеріалів (далі - інструкція) підприємств, установ, організацій, навчальних, наукових і медичних установ України і дає рекомендації щодо її змісту.
1. Позначення та скорочення
ЗБМ Зона балансу матеріалу
КТВ Ключова точка вимірювання
Держатомрегулювання Державний комітет ядерного регулювання
України
МАГАТЕ Міжнародне агентство з атомної енергії
МБЗ Матеріально-балансовий звіт
ЗІЗ Звіт про зміну інвентарної кількості
СОЯМ Система обліку та контролю ядерних
матеріалів
СФК Список фактично наявної кількості ядерного
матеріалу
ФІ Фізична інвентаризація
ПФІ Перевірка даних фізичної інвентаризації
кількості ядерного матеріалу, основна
інспекційна діяльність МАГАТЕ
ЯМ Ядерний матеріал
2. Порядок розробки і введення в дію інструкції з обліку та контролю ядерних матеріалів
Інструкція складається з використанням нормативних актів:
- Положення про державну систему обліку та контролю ядерних матеріалів, затверджене постановою КМУ від 18.12.96 р. N 1525;
- Правила ведення системи обліку та контролю ядерних матеріалів на підприємствах, що не є ядерними установками (НП306.5.07.061-2002), затверджені наказом Держатомрегулювання України від 22.07.2002 N 85, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 3 грудня 2002 р. N 940/7228;
Інструкція узгоджується у встановленому порядку.
3. Структура і зміст інструкції з обліку та контролю ядерних матеріалів
Інструкція, як правило, включає наступні розділи:
- загальні положення;
- позначення і скорочення;
- опис організаційної структури, що здійснює ведення обліку ЯМ, із зазначенням посад персоналу, який забезпечує ведення СОЯМ;
- порядок надання звітів до Держатомрегулювання;
- опис облікової та звітної документації;
- порядок заповнення облікової та звітної документації;
- порядок одержання і відправлення ЯМ;
- порядок визначення фактично наявної кількості ЯМ (проведення фізичної інвентаризації);
- порядок підготовки до проведення інспекцій Держатомрегулювання та МАГАТЕ з перевірки СОЯМ;
- програму проведення вимірювань; опис обладнання, яке для цього використовується, і дані про його метрологічне забезпечення (у разі потреби);
- додатки.
3.1. Розділ "Загальні положення"
- Інструкція з ведення обліку і контролю ядерних матеріалів розроблена відповідно Правилам ведення системи обліку та контролю ядерних матеріалів на підприємствах, що не ядерними установками, затверджені наказом Держатомрегулювання України від 22.07.2002 N 85, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 3 грудня 2002 року N 940/7228.
Облік та контроль ведеться для всіх ЯМ, що знаходяться на балансі підприємства, незалежно від обліку джерел іонізуючого випромінювання (ДІВ).
Ця інструкція є керівним документом, обов'язковим для виконання персоналом, що бере участь у процесі ведення обліку та контролю ЯМ.
3.2. Розділ "Позначення і скорочення"
Приводяться загальноприйняті позначення та скорочення назв організацій (у разі потреби), що мають відношення до СОЯМ і згадані в інструкції, як, наприклад, у розділі 1.
3.3. Розділ "Опис організаційної структури"
3.3.1. Зазначається персонал, що повинен знати і виконувати інструкцію, наприклад: "Інструкцію повинні знати і виконувати:
- начальник підрозділу і його заступник;
- персонал, відповідальний за облік і контроль ЯМ;
- експлуатаційний персонал".
3.3.2. Зазначаються робочі місця, на яких повинна знаходитися інструкція.
3.3.3. Зазначається підрозділ або посадові особи (не менш двох), що здійснюють облік та контроль ЯМ: "Організацію і ведення робіт з обліку ЯМ здійснює...".
3.3.4. Перелічують функції підрозділу, відповідального за облік і контроль ЯМ: "Перелік функцій персоналу, відповідального за облік і контроль ЯМ:
- ведення документації з обліку та контролю ЯМ:
1) проведення реєстрації фактично наявної кількості ЯМ;
2) реєстрація переміщень ЯМ;
3) реєстрація ЯМ при відправленні/одержанні й інших змінах;
4) проведення вимірювань кількостей ЯМ при змінах;
5) підведення матеріального балансу;
6) проведення перевірки фактично наявної кількості ЯМ - фізичної інвентаризації;
7) ведення архіву даних по ЯМ і обліку ЯМ;
- аналіз даних про одержання ЯМ;
- оформлення і передача звітів, планів, повідомлень і ін. інформації органам керування і регулювання;
- виконання програми забезпечення якості процедур обліку та контролю ЯМ;
- забезпечення перевірок системи обліку та контролю з боку МАГАТЕ і Держатомрегулювання;
- проведення термінової інвентаризації у випадку виявлення втрат або підозри на несанкціоноване використання ЯМ;
- підвищення кваліфікації персоналу".
У розділі вказується персональна відповідальність за ведення обліку та контролю:
"Керівник підприємства несе персональну відповідальність за організацію належного і своєчасного обліку та контролю усього ЯМ, що міститься в облікових одиницях, що знаходяться на балансі підприємства.
Начальник (наводиться назва підрозділу) несе персональну відповідальність за ведення обліку та контролю ЯМ.
Керівник несе відповідальність за забезпечення обліку і контролю ЯМ на підприємстві відповідно до вимог Правил, контролює дотримання даної інструкції, а також забезпечує здійснення інспекційної діяльності інспекторам Держатомрегулювання".
В інструкції вказується, в разі потреби, на кого покладається загальне керівництво роботами по організації і здійсненню обліку та контролю ЯМ і додається посадова інструкція, зміст якої викладено у Додатку 14 Рекомендацій.
3.3.5. Дається визначення зони обліку ЯМ: "Зона обліку ЯМ - зона, де може бути визначено:
- кількість ЯМ при вході/виході ЯМ в/із зони;
- фактично наявна кількість ЯМ відповідно до процедур підведення матеріального балансу ЯМ, визначених в даній інструкції".
Вказуються код ЗБМ і КТВ, встановлений Держатомрегулюванням.
3.4. Розділ "Порядок надання звітів до Держатомрегулювання"
Указується, що для ведення інформаційної системи Державної системи обліку та контролю ядерних матеріалів до Держатомрегулювання надаються наступні документи на паперовому носії:
- ЗІЗ;
- МБЗ;
- СФК;
- спеціальні звіти;
- попереднє повідомлення.
Крім того, звіти ЗІЗ та СФК надаються на магнітному носії.
У випадку, якщо звіти направляють до Держатомрегулювання в електронному виді (електронною поштою), то також на адресу Держатомрегулювання направляється лист з паперовою копією звітів. Формати даних і приклади формування звітів на магнітному носії та електронною поштою наведені у Додатках 18, 19.
Звіт про ЗІЗ повинен бути доставлений до Держатомрегулювання не пізніше 14-денного терміну після того, як відбулися зміни, але не пізніше 7 числа місяця, наступного за тим, у якому були зміни.
Спеціальні звіти направляються до Держатомрегулювання в термін не більш 24 годин з моменту події або виявлення обставин, що потребують складання звіту".
У розділі вказуються електронні адреси Держатомрегулювання у випадку передачі звітів електронною поштою.
3.5. Розділ "Опис облікової і звітної документації"
3.5.1. Дається класифікація документів. "Документи поділяються на:
- облікові документи, що є вихідними для звітних документів:
1) накладні;
2) супровідні накладні;
3) паспорти на виріб;
4) журнал обліку ЯМ;
5) облікові картки;
6) акти, договори, інформація з запитів (або дані довідника), дані вимірювань і т.д.
- звітні документи:
1) звіт про зміну інвентарної кількості ЯМ;
2) матеріально-балансовий звіт;
3) список фактично наявної кількості ЯМ;
4) спеціальний звіт".
3.5.2. Наводиться опис облікових і звітних документів:
"Журнал обліку ЯМ". Дана форма служить для реєстрації всіх дій, пов'язаних з ЯМ в КТВ. Записи вносяться на підставі даних з супровідних документів постачальника або, у випадку відсутності в документах постачальника необхідної інформації, у журналі реєструються дані із протоколів вимірювань.
Дані в журналі обліку ЯМ повинні починатися з переліку облікових одиниць з указівкою кількості ЯМ в кожній на початок ведення обліку.
"Облікова картка ЯМ".
Ця форма служить для фіксування вхідних даних облікової одиниці, даних про її переміщення.
В обліковій картці ведеться запис про розміщення облікових одиниць, або вказуються координати розміщення облікових одиниць, порядок зчитування координат і номера облікових одиниць".
"Звіт про зміну інвентарної кількості ЯМ".
Цей звітний документ служить для реєстрації інвентарних змін на підставі даних журналу обліку ЯМ і заповнюється у разі:
- імпорт/експорт ЯМ;
- внутрішньодержавні (між підприємствами, якщо вони не входять в одну ЗБМ) відправлення/отримання ЯМ;
- відправлення/отримання ЯМ між підприємствами в одній ЗБМ;
- аварійні втрати, безповоротні втрати ЯМ;
- розбіжності в даних відправника й одержувача;
- зміна кількості ЯМ в обліковій одиниці, перейменування, розподілу або об'єднання облікових одиниць;
- переведення обмірюваного ЯМ в категорію відходів, що зберігаються;
- несподівана знахідка ЯМ.
"Список фактично наявної кількості ЯМ".
Цей документ відображає наявність облікових одиниць і оформляється при інвентаризації ЯМ.
"Матеріально-балансовий звіт".
Цей документ служить для підведення балансу ЯМ, складається при інвентаризації ЯМ і показує відповідність зареєстрованої та фактично наявної кількості".
Зазначаються наступні правила обліку:
- спосіб коректування помилкових записів: "Закреслювання помилкових записів в облікових документах не допускається. Виправлення помилкових записів здійснюється шляхом введення нового запису, що коректує помилковий запис";
- при передачі облікової одиниці з балансу на баланс іншого підприємства (одержання/відправлення) вноситься відповідний запис в обліковий документ - журнал обліку ядерного матеріалу, робиться запис в облікову картку і на підставі цих документів формується ЗІЗ. Необхідно зазначити, що номер інвентарних змін відправника повинен збігатися з номером інвентарних змін одержувача;
- при одержанні/відправленні з/до іншої держави оформляється попереднє повідомлення, а після одержання/відправлення вноситься відповідний запис в обліковий документ - журнал обліку ядерного матеріалу, робиться запис в облікову картку і на підставі цих документів формується ЗІЗ;
- у випадку аварійних або безповоротних втрат робиться відповідний запис в обліковий документ - журнал обліку ядерного матеріалу, робиться запис в облікову картку і/або складається нова облікова картка і на підставі цих документів формується звіт про зміну інвентарної кількості, а також складається спеціальний звіт;
- для переведення облікової одиниці в стан відходів, що зберігаються (за повідомленням Держатомрегулювання) Держатомрегулюванням робиться відповідний запис в обліковий документ - журнал обліку ядерного матеріалу, робиться запис в облікову картку і на підставі цих документів формується звіт про зміну інвентарної кількості, а також складається спеціальний звіт;
- у випадку несподіваної знахідки ЯМ робиться відповідний запис в обліковий документ - журнал обліку ядерного матеріалу, складається облікова картка і складається ЗІЗ;
- при перейменуванні облікової одиниці робиться відповідний запис в обліковий документ - журнал обліку ядерного матеріалу, в облікову картку і складається нова облікова картка. На підставі цих документів формується звіт про зміну інвентарної кількості;
- при переміщенні облікової одиниці ЯМ необхідно у 2-х денний термін зробити відповідний запис в обліковій картці;
- при проведенні ФІ відповідні дані, включаючи дані про контрольні вибіркові вимірювання, заносяться в облікову картку. У випадку розбіжності з попередніми даними виконуються записи, що відповідають зменшенню або збільшенню кількості ЯМ у складі партії (див. 3.6.1.1), а також складається ЗІЗ;
- за результатами ФІ складається СФК.
3.6. Розділ "Порядок заповнення облікової та звітної документації"
Зазначається, що обліковою одиницею для цілей обліку приймається кожен окремий виріб.
Повинно бути зазначене, що:
- одиницями вимірювання ваги ЯМ для цілей обліку урану і плутонію приймаються грами, торію - кілограми;
- в облікових (крім паспортних даних заводу-виробника) і звітних документах вага матеріалу округляється з точністю до цілих чисел грама за правилами арифметичного округлення:
m >= 0,5 = 1;
m <= 0,5 = 0;
- ведення обліку здійснюється шляхом обов'язкової і своєчасної реєстрації кожного відправлення або переміщення, а також будь-якої іншої зміни інвентарної кількості ЯМ, що поділяється.
3.6.1. Надається докладний опис процедури оформлення облікових і звітних документів у випадках, перерахованих вище (див. п. 3.5.2). При необхідності наводяться приклади заповнення з докладними поясненнями.
3.6.1.1. Заповнення ЗІЗ
"ЗІЗ повинен показувати всі зміни інвентарної кількості ЯМ для даної КТВ для кожного елементу, що підлягає обліку.
У будь-якому Звіті про зміну інвентарної кількості за однаковими правилами заповнюються наступні розділи (див. Додаток 3):
- Заголовок звіту:
1) "Номер отчета" (1 рядок) - номер звіту (наприклад Q3DF050602), який складається з:
- 4 знаків, що визначають ЗБМ і КТВ, і які надає Держатомрегулювання;
- 6-ох цифр, які відображають дату звіту, де перші дві - останні дві цифри року, наступні дві - місяць, останні дві - день місяця;
2) 2 рядок - найменування підприємства, адреса - повне найменування підприємства, адреса, включаючи поштовий індекс, тел./факс;
3) "Дата инвентарных изменений" (3 рядок) - дата інвентарних змін - останні дві цифри року, місяць, число. У випадку, коли зміни відбуваються на протязі декількох днів і складається один звіт, вказується звітний період. Термін доставки звіту до Держатомрегулювання не повинен перевищувати 14 діб від першої дати звітного періоду, але не пізніше 7-го числа наступного після змін місяця.
- Таблична частина:
4) "Номер инвентарных изменений" - складається з 8 знаків, перші 4 - це ЗБМ+КТИ підприємства, потім чотиризначний номер за порядком (наскрізна нумерація з всіх записів інвентарних змін: якщо попередній рядок закінчувався, наприклад, Q1MI0002, то наступний рядок починається з Q1MI0003). Якщо підприємство одержує ЯМ від відправника, то одержувач залишає номер запису інвентарних змін зі звіту відправника і записує їх у своєму ЗІЗ та у журналі обліку ядерного матеріалу.
5) "Дата" - дата інвентарної зміни, останні дві цифри року, місяць, день місяця;
6) "Код инвентарных изменений" - код інвентарних змін:
- SD, RD - внутрішньодержавні (між підприємствами, якщо вони не входять в одну ЗБМ) відправлення або отримання ЯМ;
- RF, SF - імпорт або експорт ЯМ;
- LA, LD - аварійні або безповоротні втрати ЯМ;
- DI - розбіжності в даних відправника й одержувача;
- RM, RP - зменшення або збільшення кількості ЯМ в обліковій одиниці;
- KS, KR - відправлення або отримання ЯМ між підприємствами в одній ЗБМ;
- TW - переведення обмірюваного ЯМ в категорію відходів, що зберігаються;
- GA - несподівана знахідка ЯМ;
7) "Номер учетной единицы" - унікальний ідентифікатор облікової одиниці, дублювання не допускається. Це, як правило, заводський номер виробу. Якщо виявлено дублювання, необхідно одного номера залишити без змін, а до другого додати "/а", забезпечивши цю облікову одиницю біркою зі зміненим номером.
8) "КОМ" (код описание материала) - для збідненого урану, як правило, використовується ODOA. Для закритих джерел типу ИБН використовується код QSOA. Для інших типів ЯМ код складається відповідно до правил, викладених у Додатку 15;
9) "Описание учетной единицы" - марка виробу латинськими літерами, наприклад: Гаммарид 190 - Gammarid 190, БГИ-75У - BGI-75U;
10) "КТИ" - потоки КТВ, у випадку збільшення кількості ЯМ (RF, RD, GA) використовується цифра 1, зменшення (SD, LA, LD, TW) - 2;
11) "Страна происхождения" - код країни-виробника. Для України RK. В інших випадках коди указані у Додатку 16;
12) "К-во единиц" - для кожної облікової одиниці заповнюється окремий рядок, тому в графу заноситься "1". При обліку партії - теж 1, але вказується вага ЯМ, що включена в партію;
13) "Код элемента" - для збідненого урану U, для плутонію P. Для кожного елементу в звіті формується окремий рядок, причому для плутонію заповнюється тільки вага елементу, поля даних про ізотоп не заповнюються;
14) "Вес нетто" - загальна вага виробу в грамах;
15) "Вес элемента" - вага урану (плутонію) як хімічного елементу в грамах;
16) "Обогащение" - процентний вміст U235 в урані як у хімічному елементі. Для плутонію не заповнюється;
17) "Код изотопа" - G означає U235. Для плутонію не заповнюється;
18) "Вес изотопа" - вага ізотопу урану U235 у виробі в грамах. Для плутонію не заповнюється.
В другому рядку:
- "Из (ЗБМ/КТИ)" - для кодів інвентарних змін RD, SD, KR, SF наводяться дві літери RK - код країни (Україна), далі ЗБМ+КТВ і назва підприємства, що відправляє ЯМ, для коду інвентарних змін RF використовувати тільки код країни, найменування й адресу підприємства-відправника;
- "В (ЗБМ/КТИ)" - для кодів інвентарних змін RD, KS, SD наводяться дві літери RK - код країни (Україна), далі ЗБМ+КТВ і назва підприємства, що одержує ЯМ, для коду інвентарних змін SF використовувати тільки код країни, найменування й адресу підприємства-одержувача.
Для кодів інвентарних змін GA, LA, RP, RM обидві частини рядка не заповнюються.
Приклад заповнення звіту наведено у Додатку 4.
Кожний запис звіту про зміни інвентарної кількості повинен відповідати рядку з журналу обліку ядерного матеріалу.
Якщо необхідно перейменувати облікову одиницю, то робиться відповідний запис в обліковий документ - журнал обліку ядерного матеріалу, робиться запис в облікову картку і складається нова облікова картка. На підставі цих документів формується звіт про зміни інвентарної кількості: з кодом RM для старої назви і з кодом RP для нової назви облікової одиниці. Інвентарні зміни RM/RP не роблять впливу на зареєстровану кількість ЯМ. Для окремої облікової одиниці сума всіх записів з кодом RM повинна бути рівною сумі всіх записів з кодом RP, що відносяться до цієї облікової одиниці.
При збільшенні кількості ЯМ в обліковій одиниці, без зміни назви, відповідні дані вносяться в журнал обліку ядерного матеріалу та в облікову картку. На підставі цих документів формується звіт про зміну інвентарної кількості з кодом RP, де вказується додаткова кількість ЯМ".
При зменшенні кількості ЯМ у складі облікової одиниці у випадку поділу облікової одиниці зазначається, що "робиться:
- відповідний запис в облікову картку облікової одиниці, у журнал обліку ядерного матеріалу і складається звіт про зміну інвентарної кількості з кодом RM;
- оформлення облікової картки (карток) на частину ЯМ, відділених від існуючої облікової одиниці, як на нову облікову одиницю (облікові одиниці);
- вносяться відповідні зміни в журнал обліку ядерного матеріалу;
- складається звіт про зміну інвентарної кількості з кодом RM".
При зміні кількості складу ЯМ у складі облікової одиниці у випадку аварійних або безповоротних втрат або переведення в стан відходів, що зберігаються, зазначається, що "записи про зменшення кількостей ЯМ вносяться в облікову картку, вносяться відповідні зміни в журнал обліку ядерного матеріалу і складається звіт про зміну інвентарної кількості з кодами LA, LD або TW відповідно. Складається спеціальний звіт. Дані по кількостях ЯМ при зміні складу облікової одиниці можуть бути внесені в облікові картки після проведення відповідних вимірювань (у разі потреби). Обґрунтування змін кількості ЯМ у випадку аварійних або безповоротних втрат або переведення в стан відходів, що зберігаються, направляються до Держатомрегулювання. Обґрунтування складається в довільній формі. Оформлення облікових і звітних документів повинно бути проведене не пізніше 3 днів з моменту відповідних змін".
3.6.1.2. Заповнення СФК.
Заповнення списку фактично наявної кількості ЯМ провадиться за формою, яка вказана у Додатку 5.
1) "Номер отчета" - див. 3.6.1.1.
Якщо звіт подається в електронному вигляді, то номер звіту повинен збігатися з назвою файлу;
2) "ЗБМ, КТИ" - див. 3.6.1.1;
3) "Дата инвентаризации" - дата інвентаризації;
4) "Номер учетной единицы" - див. 3.6.1.1;
5) "КТИ" - код ключової точки вимірювання;
6) "КОМ" - код опису матеріалу, див. 3.6.1.1;
7) "Страна происхождения" - див. 3.6.1.1;
8) "К-во единиц" - див. 3.6.1.1;
9) "Вес урана" - вага урану як хімічного елементу в грамах;
10) "Код изотопа" - див. 3.6.1.1;
11) "Вес делящихся изотопов урана, г" - вага ізотопу урану U235 у виробі в грамах;
12) "Вес плутония" - вага плутонію-239 як хімічного елементу в грамах;
13) "Обогащение" - див. 3.6.1.1;
14) "Описание" - див. 3.6.1.1 "Описание учетной единицы";
15) "Местонахождение" - місцезнаходження ЯМ на підприємстві, в довільній формі латинськими літерами (sklad, bunker 1), як в обліковій картці.
Приклад заповнення СФК наведено у Додатку 6.
3.6.1.3. Заповнення МБЗ
МБЗ складається для кожного елементу (уран, плутоній) окремо, за формою, яка вказана у Додатку 7.
Зміст бланка МБЗ:
1) "ЗБМ/КТИ" - код ЗБМ, КТВ, що подає звіт, найменування й адреса підприємства, що подає звіт;
2) "Период С ___ ПО__" - указується період, що починається з дня, що є наступним за датою попередньої інвентаризації і закінчується датою проведення поточної інвентаризації;
3) "Код элемента" - використовується U для позначення елементу уран, P - плутоній;
4) "Код инвентарных изменений" - див. 3.6.1.1;
5) "Вес элемента" - вага урану або плутонію як хімічного елементу в грамах;
6) "Код изотопа" - код ізотопу, G означає U235, використовується для всіх записів для урану;
7) "Вес изотопа" - вага ізотопу урану U235 у виробі в грамах.
Заповнення рядків таблиці матеріально-балансового звіту
Для кожного типу інвентарної зміни (зі звітів про зміни інвентарної кількості) наводяться сумарні значення. Коди, що використовуються в матеріально-балансовому звіті:
- PB - початкова фактично наявна кількість матеріалу (вона повинна дорівнювати PE - кінцевій фактично наявній кількості цього ж матеріалу, що вказана в попередньому МБЗ);
- Далі наводяться інвентарні зміни, зареєстровані у Журналі обліку ЯМ. Кожному кодові інвентарних змін відповідає один рядок у звіті. Спочатку вказуються інвентарні зміни, що відповідають збільшенню кількості матеріалу, потім - зменшенню;
- ВА - алгебраїчна сума початкової фактично наявної кількості матеріалу і змін інвентарної кількості за цей період, що скоректована з метою обліку розбіжності в даних відправника й одержувача, тобто скоректована кінцева зареєстрована кількість матеріалу;
- DI - розбіжність у даних відправника й одержувача;
- BE - кінцева зареєстрована кількість матеріалу з урахуванням розходжень даних постачальника й одержувача (BE = PB + сума збільшень - сума зменшень - DI);
- PE - кінцева фактично наявна кількість матеріалу (є результатом фізичної інвентаризації і утворюється шляхом підсумовування даних СФК);
- MF - кількість неврахованого матеріалу (MF = BE - PE).
Наявність MF свідчить про помилку обліку або про несанкціоноване вилучення матеріалу і повинно бути розслідуване. Порядок розслідування встановлюється окремо.
МБЗ готується разом зі списком фактично наявної кількості ЯМ.
Приклад заповнення МБЗ наведено у Додатку 8.
3.6.1.4. Зміст Спеціального звіту
Спеціальний звіт готується при виникненні обставин на підприємстві, що дозволяють припускати, що має місце або може мати місце втрата ЯМ. Звіт складається в довільній формі і повинен містити:
- дату події;
- опис події або обставин;
- опис початих дій, спрямованих на визначення характеру події.
3.6.1.5. Заповнення Журналу обліку ядерного матеріалу
Запис у Журнал обліку ядерного матеріалу провадиться при одержанні/відправленні ЯМ, інших змінах (втрата, несподівана знахідка) та (у випадку, якщо підприємство має більш однієї КТВ) переміщеннях між КТВ.
Форма журналу обліку наводиться у Додатку 9, приклад заповнення - у Додатку 10.
Правила заповнення журналу обліку аналогічні правилам заповнення звіту про зміну інвентарної кількості (див. 3.6.1.1).
Оформлення заголовка журналу обліку ядерного матеріалу провадиться в такий спосіб:
1) "Журнал учета ЯМ" - повне найменування підприємства, адреса, включаючи поштовий індекс, тел./факс;
2) "ЗБМ/КТИ" - код ЗБМ/КТВ, визначається Держатомрегулювання;
3) журнал заповнюється окремо для урану і плутонію.
Відповідно, вказується код елементу U - уран, P- плутоній, Т - торій.
Записи в журналі обліку ядерного матеріалу провадять в такий спосіб:
4) "Номер инвентарных изменений" - номер за порядком, див. 3.6.1.1;
5) "Дата ИИ" - дата інвентарної зміни, останні дві цифри року, місяць, число;
6) "Код описания ЯМ" - див. 3.6.1.1;
7) "Количество единиц (шт.)" - див. 3.6.1.1;
8) "Вес нетто" - загальна вага виробу в грамах;
9) "Код элемента" - для урану U, для плутонію P, причому для плутонію заповнюється тільки вага елементу, поля даних про ізотоп не заповнюються;
10) "Вес элемента" - див. 3.6.1.1;
11) "Код изотопа" - див. 3.6.1.1;
12) "Вес изотопа" - див. 3.6.1.1;
13) "Обогащение" - див. 3.6.1.1;
14) "Код инвентарных изменений" - див. 3.6.1.1;
15) "Номер учетной единицы" - див. 3.6.1.1;
16) "Описание учетной единицы" - див. 3.6.1.1;
17) "Из" - код ЗБМ-КТВ, найменування й адреса підприємства-відправника;
18) "В" - код ЗБМ-КТВ, найменування й адреса підприємства-одержувача.
3.6.1.6. Заповнення облікової картки
Як правило, кожен виріб, що містить ЯМ, є обліковою одиницею. На кожну облікову одиницю оформлюється облікова картка, що містить всю необхідну інформацію про облікову одиницю (форма облікової картки наводиться у Додатку 11):
- "Номер учетной единицы" (1) - див. 3.6.1.1;
- "Страна происхождения" (2) - див. 3.6.1.1;
- "Информация о поставщике" (3) - найменування підприємства-постачальника, адреса;
- "Код инвентарных изменений" (4) - див. 3.6.1.1;
- "Вес элемента" (5) - див. 3.6.1.1;
- "Обогащение" (6) - див. 3.6.1.1;
- "Код элемента" (7) - для урану U, для плутонію P;
- "Код изотопа" (8) - див. 3.6.1.1;
- "Вес изотопа" (9) - див. 3.6.1.1;
- "Отправка" - заповнюється при відправленні облікової одиниці в іншу організацію;
- "Дата" (10) - див. 3.6.1.1;
- "Номер документа ОИИ" (11) - номер звіту про зміну інвентарної кількості;
- "Получатель" (12) - ЗБМ/КТВ і найменування підприємства-одержувача;
- "Адрес получателя" (13) - адреса підприємства-одержувача.
"Перемещения" - заповнюється при змінах місцезнаходження в межах підприємства. При переміщеннях ЯМ у межах підприємства й інших змін провадиться запис в обліковій картці, що дає можливість визначити місце розташування виробу з ЯМ у будь-який момент часу. Указується дата переміщення (14), номер документа, що санкціонує переміщення (15) і т.д.
Перший запис указує на первісне місцезнаходження ЯМ.
Приклад заповнення облікової картки наводиться у Додатку 12 Рекомендацій.
3.6.1.7. Попереднє повідомлення
"У випадку планованого міждержавного відправлення/одержання ЯМ за 20/12 днів відповідно до очікуваної дати відправлення/одержання ЯМ до Держатомрегулювання передається попереднє повідомлення. У попередньому повідомленні вказується дата відправлення/одержання й опис матеріалу, призначеного для відправлення/одержання.
Форма попереднього повідомлення надана у Додатку 13 Рекомендацій.
3.7. Розділ "Порядок одержання і відправлення ЯМ"
3.7.1. Надається опис порядку передачі ЯМ у сторонні організації на території України: "Передача ЯМ допускається тільки організаціям, що мають систему обліку та контролю ЯМ, організовану відповідно до установлених вимог. Відправник повинен довідатися від одержувача коди ЗБМ і КТВ підприємства, при передачі оформити ЗІЗ".
3.7.2. Надається опис порядку одержання ЯМ: "Одержання ЯМ у межах України дозволяється тільки від організацій, що мають систему обліку та контролю ЯМ, організовану відповідно до встановлених вимог.
Відправник зобов'язаний у встановлений термін оформити транспортні документи, підготувати супровідний документ, що містить інформацію про ЯМ, достатню для оформлення звітних і облікових документів. На кожну партію ЯМ, отриману зі сторонньої організації, у 2-денний термін з моменту одержання робиться запис у журнал обліку ядерного матеріалу і оформлюється облікова картка облікової одиниці.
На підставі журналу обліку ядерного матеріалу і заповненої облікової картки оформлюється ЗІЗ і надається Держатомрегулювання в 14-денний термін".
3.7.3. Визначається порядок звітності: "ЗІЗ у випадку одержання ЯМ і внутрішніх змін (без передачі ЯМ) складається в 2 примірниках. Перший - для надання в Держатомрегулювання на паперовому та магнітному носіях, другий - залишається на підприємстві.
ЗІЗ у випадку відправлення складається у 3 примірниках для:
- Держатомрегулювання;
- одержувача, у тому числі зарубіжного;
- зберігання на підприємстві, що підготувало звіт.
Звіт направляється до Держатомрегулювання на паперовому та магнітному носіях, а також одержувачу на паперовому носії або електронним шляхом, якщо це технічно можливо.
3.7.4. В інструкції варто вказати, що у випадку, коли кількість зазначеного в супровідних документах і фактично обміряного ЯМ розрізняється, то здійснюється аналіз розбіжностей даних відправника/одержувача, вносяться дані в облікову картку та у Журнал обліку ядерного матеріалу і складається ЗІЗ (або доповнюється поточний звіт). Різниця повинна бути внесена в звіт як інвентарна зміна з кодом DI. Величина різниці розраховується за формулою: DI = (дані відправника) - (дані одержувача). Про розбіжності в даних відправника/одержувача персонал зобов'язаний повідомити Держатомрегулювання протягом доби з моменту виявлення розбіжностей.
3.7.5. Визначається порядок надання іншої інформації: "Щорічно, у січні місяці, адміністрація надає в Держатомрегулювання передбачуваний на наступний 12-и-місячний період графік заходів, що стосуються обліку та контролю ЯМ, що вимагають присутності інспектора Держатомрегулювання".
3.8. Розділ "Порядок визначення фактично наявної кількості ЯМ"
3.8.1. Вказується дата проведення фізичної інвентаризації.
3.8.2. Зазначається відповідальний за забезпечення проведення ФІ "Забезпечення ФІ здійснюється відповідальним за облік і контроль ЯМ".
3.8.3. Описуються процедури підготовки і забезпечення проведення ФІ: "Керівник підприємства повинен видати наказ про проведення інвентаризації. Відповідальний за облік і контроль ЯМ до проведення ФІ повинен підготувати документи:
- список зареєстрованих ЯМ,
- проект МБЗ,
- всі ЗІЗ за звітний період,
- картограму ЯМ,
- журнал обліку ядерного матеріалу".
3.8.4. В інструкції слід указати, що забороняється робити будь-які зміни в кількості ЯМ, кількості і складі облікових одиниць у кожної КТВ в період, що починається за 3 дні до початку ФІ:
"Не пізніше, ніж за 3 дні до початку інвентаризації, відповідальний за облік і контроль ЯМ повинен переконатися в:
- відсутності руху ЯМ;
- відповідності кількості облікових одиниць, зазначених в облікових документах, реальній кількості облікових одиниць ЯМ".
3.8.5. Описуються основні правила проведення ФІ, при цьому вказується, що ФІ "включає:
- перевірку відповідності кількості облікових одиниць даним облікових документів;
- перевірку відповідності кількості ЯМ в облікових одиницях данним облікових документів".
3.8.5.1. Описується порядок ідентифікації облікових одиниць ЯМ, наприклад: "ідентифікація здійснюється по ідентифікаційному номеру облікової одиниці".
3.8.5.2. Варто вказати, що у випадку виявлення порушення цілісності виробів, що містять ЯМ, перевірка кількості ЯМ в обліковій одиниці здійснюється за допомогою вимірювань кількості ЯМ відповідно до затверджених методик.
3.8.5.3. Варто вказати, що кількісна перевірка вмісту ЯМ в обліковій одиниці не провадиться для тих облікових одиниць, для яких відсутні ознаки несанкціонованого вилучення ЯМ. Якісна перевірка включає вимірювання рівня іонізуючого випромінювання на поверхні облікової одиниці і здійснюється для облікових одиниць, що минулися кількісної перевірки. Дані перевірки кількостей ЯМ заносяться в облікові картки облікових одиниць.
3.8.5.4. Варто вказати, що за даними інвентаризації складається СФК і МБЗ.
3.8.5.5. Описується порядок розслідування причин розбіжностей у випадку виявлення розбіжностей фактично наявної (отриманого в результаті інвентаризації) і зареєстрованої (обчисленого по облікових документах на момент проведення інвентаризації) кількості ЯМ.
3.8.5.6. Варто вказати, що ПФІ здійснюється за участю інспекторів Держатомрегулювання і МАГАТЕ після проведення фізичної інвентаризації.
Для проведення ФІ і ПФІ відповідальний за облік ЯМ підготовлює заздалегідь документи, що перераховані вище. ПФІ здійснюється після закінчення ФІ. Допускається одночасне проведення ФІ і ПФІ.
3.8.6. Варто вказати, що проведення ПФІ під час відсутності інспектора Держатомрегулювання допускається при наявності письмового повідомлення керівництва Держатомрегулювання, а також те, що матеріально-балансовий і інвентарний звіти надаються Держатомрегулювання не пізніше 14 днів після завершення ФІ.
3.9. Розділ "Порядок підготовки до проведення інспекцій Держатомрегулювання та МАГАТЕ з перевірки СОЯМ"
У розділі варто вказати наступне:
"3.9.1. Доступ інспекторів Держатомрегулювання та МАГАТЕ на підприємство повинен бути забезпечений не пізніше ніж через 24 години після одержання підприємством від Держатомрегулювання повідомлення про інспекції.
3.9.2. Для інспекторів повинні бути підготовлені:
- список інвентарної кількості ЯМ;
- облікова документація (Журнал обліку ядерних матеріалів, облікові картки облікових одиниць).
3.9.3. Повинен бути забезпечений доступ інспекторів до облікових одиниць. У випадку обґрунтованої відсутності доступу повинен бути представлений список облікових одиниць, до яких немає доступу".
3.10. Розділ "Програма проведення вимірювань"
3.10.1. Розділ має містити:
- опис основних засобів вимірювань ЯМ (або дається посилання на окремий документ);
- відомості про устаткування, що застосовується;
- перелік методик з обґрунтуванням повноти і достатності зазначених методик для забезпечення контролю за ЯМ;
- правила проведення вибірок при вимірюваннях облікових одиниць;
- програму забезпечення якості вимірювань.
При необхідності наводяться дані про сторонні організації, що виконували вимірювання.
3.10.2. В інструкції повинні бути перераховані параметри, які необхідно вимірювати:
- вагу ЯМ;
- збагачення ураном-235;
- кількість ЯМ, що поділяється.
В інструкції вказати: "Допускається здійснювати індикаторні вимірювання, якщо відсутні ознаки фізичного втручання або несанкціонованого доступу до ЯМ".
3.10.3. Указуються вимірювані параметри: "Вимірюваними параметрами є:
- вага облікової одиниці;
- кількість урану в обліковій одиниці;
- кількість 235U в обліковій одиниці".
3.10.4. Указується джерело початкових даних (паспорти, розрахункові методи чи ін.)".
3.10.5. Перелічуються методи вимірювань з обов'язковими посиланнями на методики й інструкції з експлуатації.
3.10.6. Описується порядок і періодичність проведення вимірювань.
3.10.7. Указуються граничні погрішності: "Погрішності визначення не повинні перевищувати:
- вагу облікової одиниці - 1 г;
- кількість урану - 1 г;
- кількість 235U - 1 г.
3.11. Додатки до інструкції.
Додатки до інструкції повинні включати:
- Форми облікової документації (Журнал обліку ядерного матеріалу, облікова картка, ін. документи);
- Форми звітної документації;
- Формати звітів в електронному виді і приклади складання;
- Форму попереднього повідомлення;
- Копії паспортів на вироби, інших експлуатаційних документів;
- Посібник користувача комп'ютерної програми обліку (у випадку наявності комп'ютерної програми).
Додаток 2
до пункту 3.5
(рекомендований)
ИНФОРМАЦИЯ О КОНСТРУКЦИИ
Наименование предприятия* (Дается полное название предприятия)
Цель этого документа -
получение информации о
конструкции предприятия,
запрашиваемой Агентством
для исполнения своих
обязанностей в области
гарантий. Этот документ
также служит контрольным
документом для изучения
информации о конструкции
инспекторами Агентства. В
случае нехватки места для
ответа на вопросы,
приложите дополнительные
листы.
ТОЛЬКО ДЛЯ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ МАГАТЭ
СТРАНА
ОТВЕТСТВЕННЫЙ ПО СТРАНЕ
ТИП
ДАТА ВВЕДЕНИЯ НАЧАЛЬНЫХ
ДАННЫХ
ПРОВЕРКА
ПОСЛЕДНЯЯ ПРОВЕРКА И
ИЗМЕНЕНИЯ
---------------
* Предприятие: предприятие, организация, учреждение, учебное или лечащее заведение, или любой другой объект, который не относится к ядерным установкам, но имеет ядерный материал.
ИНФОРМАЦИЯ О ЯДЕРНОМ МАТЕРИАЛЕ, НАХОДЯЩЕМСЯ НА ПРЕДПРИЯТИИ
ОБЩАЯ ИНФОРМАЦИЯ
1. НАЗВАНИЕ ПРЕДПРИЯТИЯ И
ПОЧТОВЫЙ АДРЕС
Наименование предприятия,
отдельного подразделения
2. ВЛАДЕЛЕЦ (Юридическое лицо) Головная организация, название
объединения. При отсутствии -
повторяется п. 1
3. ЭКСПЛУАТИРУЮЩАЯ ОРГАНИЗАЦИЯ
(Юридическое лицо)
Указывается держатель лицензии
или предприятие, владеющее
изделием. Как правило, повторяет
п. 1
4. ФАМИЛИИ, ДОЛЖНОСТИ, АДРЕСА,
ТЕЛЕФОНЫ ОТВЕТСТВЕННЫХ ЛИЦ
(За учет и контроль ядерных
материалов и для связи с
Государственным комитетом
ядерной безопасности
Украины.
Приложите организационную
структуру, показывающую место
должностных лиц в общей
структуре)
Административная структура
прилагается под N - приводится
организационная схема или
перечень лиц, ответственных за
учет и контроль.
ОПИСАНИЕ ЯДЕРНОГО МАТЕРИАЛА И ПОТОКА
5. ТИП ЯДЕРНОГО МАТЕРИАЛА Пример: Уран металлический
обедненный.
6. ОБЩЕЕ ОПИСАНИЕ ЯДЕРНОГО
МАТЕРИАЛА (для каждого типа)
Чертежи приборов прилагаются под
NN - прилагается общее
схематическое изображение без
излишней деталировки.
i. Физическая форма и
химическая формула (с
описанием материала оболочки)
Пример: Уран металлический в
герметичной оболочке из
нержавеющей стали.
ii. Диапазоны обогащения и
содержание Pu
Пример: Обедненный уран.
Обогащение 0.4%. Плутоний
отсутствует.
iii. Количество ядерного
материала, обычно находящееся
на объекте
Дается диапазон суммарного
количества урана, как элемента и
содержание U235. Величина
диапазона определяется
планируемым в течение отчетного
периода получением или отправкой
ядерного материала. При
необходимости указывается
количество плутония.
Пример: Урана (элемента)
от 25 до 50 кг;
U235 от 0,1 до 0,2 кг.
7. СПОСОБЫ ИДЕНТИФИКАЦИИ
ЯДЕРНЫХ МАТЕРИАЛОВ
Визуально, по идентификационным
(заводским) номерам.
8. УРОВЕНЬ РАДИАЦИИ (на
поверхности и на расстоянии
1 метр)
Приводятся паспортные данные
и/или результаты измерений для
изделий с источником (в
снаряженном состоянии) и без
источника.
9. ОПИСАНИЕ ОСНОВНЫХ
КОНТЕЙНЕРОВ, КОТОРЫЕ
ИСПОЛЬЗУЮТСЯ ДЛЯ ХРАНЕНИЯ И
ОБРАЩЕНИЯ
Для серийных изделий - контейнеры
не применяются. Для материала в
балк-форме - приложить эскизы под
NN ...
10. ОБОРУДОВАНИЕ ДЛЯ
ПЕРЕМЕЩЕНИЯ ЯДЕРНОГО МАТЕРИАЛА
Указать типы оборудования и
условия их применения
11. ИДЕНТИФИКАЦИЯ ТОЧЕК
ИЗМЕРЕНИЯ, ПОДОТЧЕТНЫХ ЗОН,
МЕСТ НАХОЖДЕНИЯ ИНВЕНТАРНОГО
КОЛИЧЕСТВА ЯДЕРНОГО МАТЕРИАЛА
Указывается ЗБМ и КТИ. Дается
описание (ЯМ хранится в комнате
N 3 хранилища. Хранилище
представляет собой отдельно
стоящее здание на охраняемой
территории предприятия. Комната
N 3 оборудована свинцовым
смотровым окном и чугунными
дверями. Работы с ЯМ выполняются
по письменному разрешению
главного инженера предприятия
(название предприятия). ЯМ во
время работы находится ...),
ссылка (рисунок) на место
хранения изделий и возможные
пути перемещения (для работающих
в экспедиционныхусловиях -
указать, что возможно
кратковременное, до ... дней,
перемещение для использования в
полевых условиях).
МЕРЫ ЗАЩИТЫ И БЕЗОПАСНОСТИ
12. ОСНОВНЫЕ МЕРЫ ПО
ФИЗИЧЕСКОЙ ЗАЩИТЕ ЯДЕРНОГО
МАТЕРИАЛА
Указать, что: "Помещение хранения
оборудовано средствами охраны.
При перевозке осуществляются меры
предосторожности в соответствии с
законодательством Украины".
13. СПЕЦИАЛЬНЫЕ САНИТАРНЫЕ
ПРАВИЛА И ПРАВИЛА
БЕЗОПАСНОСТИ, КОТОРЫХ ДОЛЖНЫ
ПРИДЕРЖИВАТЬСЯ ИНСПЕКТОРЫ
Указать имеющиеся инструкции по
ЯРБ и, при необходимости,
специфические правила. В
остальных случаях указать, что
правила безопасности находятся в
соответствии с общими
нормативно-правовыми актами
Украины.
УЧЕТ И КОНТРОЛЬ ЯДЕРНОГО МАТЕРИАЛА
14. ОПИСАНИЕ СИСТЕМЫ
Дайте описание:
- системы учета ядерного
материала;
- методов ведения записей
учетных данных, предоставления
отчетов и подведения баланса
материала;
- процедур уточнения учетных
данных и исправления ошибок
после проведения
инвентаризации по следующим
пунктам:
i. Общая часть
При наличии программы
компьютерного учета - дать
перечень документов, формируемых
программой.
При ручной системе учета на
бумажных носителях - дать
перечень учетных и отчетных
документов.
Учет выполняется по учетным
единицам - изделиям, содержащим
ЯМ, для материала в балк-форме -
контейнер, заполненный
веществом, содержащим ЯМ.
Корректировка записей путем
исправления не допускается. В
случае обнаружения ошибки в
учетные документы заносятся новые
корректирующие строки, содержащие
ссылку на ошибочную строку.
ii. Получения Получение ЯМ в изделиях
осуществляются с оформлением
отчета об инвентарных изменениях
и соответствующих документов
(накладной, предварительного
уведомления). Датой изменения
инвентарного количества по коду
"получение ядерного материала"
считается дата принятия ЯМ по
сопроводительной документации.
Исходные данные поставщика
являются исходными данными для
ведения учетной документации.
Регулирующему органу направляется
ОИИ о получении не позднее
14-дневного срока после того, как
произошли изменения.
iii. Отправления Отправка ЯМ в изделиях
осуществляются с оформлением
отчета об инвентарных изменениях
и соответствующих документов
(накладной, предварительного
уведомления). Отправка
производится только предприятиям,
имеющим систему учета и контроля
ЯМ.
Регулирующему органу направляется
ОИИ о получении не позднее 14
дневного срока после того, как
произошли изменения.
iv. Измеренные безвозвратные
потери, сохраняемые отходы
Обычно отсутствуют. Для материала
в балк-форме дать описание
обращения с отходами.
v. Фактически наличное
количество ядерного материала
(инвентаризация).
Описание процедур,
запланированная периодичность,
методика установления
фактически наличного
количества ядерных материалов
оператором, ожидаемая
точность, доступ к ядерным
материалам
Как правило, указывается:
"Физическая инвентаризация
производится ежегодно

______________ (число, месяц)".
Физическая инвентаризация
обеспечивается ответственным за
учет и контроль ядерных
материалов.
Не позднее чем за 3 дня до начала
инвентаризации, ответственный за
учет и контроль ЯМ должен
убедиться в:
- отсутствии движения ЯМ;
- соответствии количеств учетных
единиц, указанных в учетных
документах, реальному количеству
учетных единиц.
Физическая инвентаризация
включает:
- проверку соответствия
количества учетных единиц данным
учетных документов;
- проверку соответствия
количества ЯМ вкаждой учетной
единице данным учетных документов
(в случае признаков
несанкционированного
вмешательства).
Возможна качественная проверка,
включающая взвешивание учетных
единиц и/или измерение уровня
ионизирующего излучения на
поверхности учетных единиц.
Проводится для учетных единиц, не
прошедших количественной
проверки.
Идентификация учетных единиц
производится по заводскому номеру
или по идентификационному номеру
на упаковке (номеру учетной
единицы), содержащей ЯМ в
балк-форме".
По результатам инвентаризации в
регулирующий орган в течение
14 дней направляются отчетные
документы:
1. Список фактически наличного ЯМ

по состоянию на

_________________ (число, месяц).
2. Материально-балансовый отчет

за период с ___ ____________
прошедшего года

по ___ ___________ текущего года.
vi. Эксплуатационные учетные
документы и
материально-балансовые учетные
документы (включая способ
округления или внесения
исправлений, место хранения и
язык записей)
К эксплуатационным документам
относятся: накладные,
техническое описание изделий
(схемы изделий, габаритные
размеры изделий,толщина стенок,
материал) сопроводительные
накладные, акты, паспорта.
К учетным документам относятся:
Журнал учета ядерного материала,
Учетная карточка.
К отчетным документам относятся:
Отчет об изменении инвентарного
количества ядерного материала;
Материально-балансовый отчет;
Список фактически наличного
материала; Специальный
отчет.
Данные заносятся с точностью до
грамма. Язык записей - русский.
15. ДЛЯ КАЖДОЙ ТОЧКИ ИЗМЕРЕНИЯ
ПОДОТЧЕТНЫХ ЗОН, УКАЗАННЫХ В
ПУНКТЕ 11, ПРЕДСТАВИТЬ
СЛЕДУЮЩЕЕ
(если применимо)
i. Описание места нахождения,
типа, идентификации
Поскольку, как правило,
используется 1 КТИ, привести
ссылку на п. 11.
Идентификация учетной единицы
производится визуально по
заводскому номеру или по
идентификационному номеру на
упаковке (номеру партии),
содержащей ЯМ в балк-форме
(если имеется).
ii. Физическая форма и
химическая формула ядерного
материала
(с описанием материала
оболочки)
Дать ссылку на п. 6
iii. Методики измерения и
используемое оборудование
Для урана в изделиях отсутствуют.
iv. Методика преобразования
исходных данных в данные
учетных единиц ядерного
материала
Отсутствует, поскольку данными
учетной единицы являются
заводские данные изделия, которые
регистрируются во всех учетных и
отчетных документах.
v. Способы идентификации и
описания учетных единиц
ядерного материала
Идентификация учетной единицы
производится визуально по
заводскому номеру или по
идентификационному номеру на
упаковке (номеру партии),
содержащей ЯМ в балк-форме (если
имеется).
ДОПОЛНИТЕЛЬНАЯ ИНФОРМАЦИЯ
16. Дополнительная информация
(которую оператор предприятия
рассматривает как такую, что
относится к выполнению
гарантий на установке)
При необходимости, любая
дополнительная информация

................
Перейти до повного тексту