- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
Про затвердження звіту про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2004 рік
З метою забезпечення оприлюднення річного звіту про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2004 рік Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
ПОСТАНОВИЛА:
1. Затвердити звіт про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2004 рік (додається).
2. Департаменту державного регулювання та розвитку ринків фінансових послуг України (Мосійчук Т.К.) та управлінню організаційно-аналітичного забезпечення роботи керівника (Шевченко Т.М.) опублікувати звіт про роботу Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України за 2004 рік.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника Голови Комісії Мосійчук Т.К.
Протокол засідання Комісії від 16 травня 2005 р. N 138 |
Додаток
ЗВІТ
ПРО РОБОТУ ДЕРЖАВНОЇ КОМІСІЇ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ ЗА 2004 РІК
Вступне слово Голови Держфінпослуг
Минулий 2004 рік, відзначений історичними подіями в суспільно-політичному житті країни, для Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України виявився дуже насиченим, відповідальним і результативним. Якщо 2003-й був роком організації діяльності комісії і формування колективу, то 2004-й став роком становлення Держфінпослуг як регулятора, визнання і входження її до світового співтовариства регуляторів фінансових ринків.
З багатьох напрямків роботи комісії в минулому році було виділено ряд пріоритетних: розробка нормативно-правової бази для втілення в життя системи недержавного пенсійного забезпечення, впровадження обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, формування Державного реєстру фінансових установ України, створення перепон на шляху використання страхового ринку з метою виводу коштів за кордон через операції перестрахування та відмивання "брудних" грошей.
У ході цієї роботи Держфінпослуг було розроблено 51 власний нормативно-правовий акт та 15 проектів законів України, указів Президента і постанов Кабінету Міністрів України, прийнято понад 3000 розпоряджень з питань видачі, зупинення дії та анулювання ліцензій на надання різних видів фінансових послуг, внесення організацій до реєстру фінансових установ, державної реєстрації кредитних спілок, видачі дозволів на проведення аудиту небанківських фінансових установ, взяття на облік юридичних осіб, що надають окремі види фінансових послуг тощо.
В 2004 році завдяки вжитим заходам по приведенню діяльності небанківського фінансового сектору у відповідність до міжнародних стандартів та встановленню жорсткого контролю за цією діяльністю Держфінпослуг зіграла провідну роль у процесі забезпечення виключення нашої країни з "чорного списку" Міжнародної групи з розробки фінансових заходів боротьби з легалізацією доходів, отриманих злочинним шляхом. До речі, всі 40 рекомендацій FATF по боротьбі з відмиванням грошей Україна виконала, що засвідчили інспектори Комітету Ради Європи з оцінки заходів у сфері боротьби з легалізацією злочинних доходів (MONEYVAL) на пленарному засіданні у Страсбурзі. Ми намагаємося працювати так, щоб прийняті Держфінпослуг нормативні акти сприяли всебічному розвитку вітчизняних фінансових ринків і відповідали міжнародне визнаним стандартам. Забезпечення детінізації фінансових ринків ми розглядаємо як одне з найголовніших своїх завдань.
До компетенції Держфінпослуг належить також здійснення нагляду за діяльністю з надання послуг у сфері страхування, накопичувального пенсійного забезпечення, довірчого управління фінансовими активами, фінансового лізингу, факторингу, діяльністю кредитних спілок та ломбардів. З метою контролю за дотриманням чинного законодавства та захисту майнових інтересів і прав споживачів фінансових послуг наглядові департаменти і територіальні управління комісії регулярно проводять перевірки фінансових установ та аналізують їх звітність. Протягом року нашими працівниками проведено 1724 таких перевірки. При виявленні порушень до фінансових установ застосовуються відповідні заходи впливу згідно з законом.
Говорячи про здобутки, ми не забуваємо і про можливі недоліки та проблеми в нашій роботі і докладатимемо зусиль для їх вирішення.
Комісія вживає заходів для того, щоб її діяльність була прозорою і відкритою для громадян України. Підготовлені проекти нормативно-правових актів Держфінпослуг не менш як за місяць до затвердження виносяться на розгляд громадськості шляхом їх опублікування у ЗМІ та на офіційному сайті, обговорюються з представниками об'єднань учасників ринків фінансових послуг, фахівців провідних фінансових установ, науковцями та зарубіжними експертами. Діє громадська приймальня Голови Держфінпослуг. Усі найважливіші кроки на шляху вдосконалення державного регулювання та нагляду за діяльністю з надання фінансових послуг роз'яснюються та висвітлюються в пресі та шляхом проведення прес-конференцій, "круглих столів", виступів на телебаченні і в пресі.
У 2005 році ми плануємо продовжити роботу по завершенню розробки нормативної бази функціонування різних видів фінансових установ та юридичних осіб, що надають окремі види фінансових послуг, окреслити основні стратегічні напрямки інституційного розвитку Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України і дотримуватися цих напрямків у її подальшому становленні.
Голова Держфінпослуг |
В.Суслов |
Розділ I. Стан розвитку ринків фінансових послуг в Україні
Розвиток небанківського фінансового сектору є необхідною передумовою розвитку інших секторів економіки України. Добре функціонуючий страховий ринок, розвинені небанківські кредитні установи, пенсійні фонди та інші фінансові установи сприяють стабільному та прогнозованому розвитку усіх економічних процесів у суспільстві. Акумулюючи значні обсяги коштів, небанківські фінансові установи слугують потужним джерелом інвестицій в економіку країни, що розвивається стрімкими темпами.
1.1. Ринок страхових послуг
У небанківському фінансовому секторі найвищих темпів розвитку в 2004 році досягнув ринок страхових послуг. Станом на 1 січня 2005 року в Україні діяло 387 страхових компаній (на 1 січня 2004 року - 357). Із загальної кількості страховиків 45 здійснюють діяльність зі страхування життя та 342 - з інших видів страхування. Наявність значного потенціалу для розвитку страхування життя сприяла зростанню за рік кількості компаній, що провадять даний вид страхування, в 1,5 раза.
Загальна сума валових страхових премій, отриманих страховиками у 2004 році, становила 19431,4 млн. грн., сума чистих страхових премій (сума страхових премій без урахування страхових премій, переданих в перестрахування українським страховикам) - 9664,5 млн. грн. Сума страхових премій, отриманих у 2004 році безпосередньо від страхувальників-громадян, становила 1046,2 млн. грн.
Частка валових страхових премій у внутрішньому валовому продукті (ВВП) у 2004 році склала 5,6 %, частка чистих страхових премій - 2,8 %, що свідчить про наявність значного потенціалу для подальшого розвитку страхування в Україні (у більшості з економічно розвинутих країн значення останнього показника перевищує 8 %).
В цілому по страховому ринку рівень виплат (відношення валових виплат до валових премій) у 2004 році склав 7,9 % (на 1,5 п. п. менше рівня 2003 року), що свідчить про продовження тенденції до зниження даного показника, яка спостерігається з 1999 року. Проте при цьому рівень чистих виплат (відношення чистих виплат до чистих премій) за рік зріс з 11,6 до 14,6 %. Таким чином, вперше за останні роки відбулася зміна тенденції до зменшення рівня чистих страхових виплат і в 2004 році цей показник вже перевищив аналогічний показник за 2002 та 2003 роки.
Структура валових страхових премій, отриманих страховиками у 2004 році, наведена у діаграмі (Мал. 4). Як видно з діаграми, в Україні переважає страхування фінансових ризиків (46,2 % від загальної суми отриманих премій) та добровільне майнове страхування (39,3 %).
Страхування є конкурентною галуззю. Частка валових премій зі страхування життя, належна першим за обсягами премій 3 страховикам, складає 56,3 % (у 2003 році цей показник становив 69,2 %). Першим 10 страховим компаніям зі страхування життя належить 93 % зібраних премій (у 2003 р. - 95,3 %). В цілому по ринку страхування життя індекс Герфіндаля - Гіршмана (ННІ) склав 1443,9 (у 2003 р. - 1941,8).
Частка валових премій з ризикових видів страхування, належна першим за обсягами таких премій 3 страховикам, складає 22,6 % (у 2003 році цей показник становив 23,3%). Першим 50 страховикам належить 83 % зібраних премій (77,7% у 2003 р.). В цілому по ринку ризикових видів страхування індекс Герфіндаля - Гіршмана (ННІ) склав 315,9 (у 2003 р. - 282,1). Наведені дані свідчать, що на ринку видів страхування інших, ніж страхування життя, спостерігається значний рівень конкуренції (ННІ втричі менше за 1000), в той час як на ринку страхування життя наявна помірна монополізація (1000 < ННІ < 1500).
У 2004 році спостерігалися позитивні тенденції до зростання рівня конкуренції на ринку страхування життя, а також до консолідації ринку ризикових видів страхування, наслідком чого може стати вихід з ринку слабких і дрібних компаній або поглинання їх більш фінансово сильними компаніями. Значне зростання обсягів зібраних премій було підкріплене відповідним зростанням активів та резервів страховиків України.
Загальна сума активів страховиків, визначених для представлення страхових резервів статтею
31 Закону України
"Про страхування", станом на 31.12.2004 становила 17543,4 млн. грн. та мала таку структуру.
Протягом 2004 року на страховому ринку України спостерігалося збереження тенденції зростання обсягів сплачених статутних фондів страховиків:
Окремо слід відзначити значні темпи розвитку ринку страхування життя. Обсяг премій з цього виду страхування у 2004 році виріс у 2,6 рази та сягнув величини 186,9 млн. грн. Частка чистих премій зі страхування життя у загальному обсязі чистих премій з усіх видів страхування склала 1,9%.
Ці зрушення є позитивними, оскільки на сьогодні в Україні ринок страхування життя ще недостатньо розвинений. Враховуючи, що страхування життя є потужним джерелом довгострокових інвестицій в економіку будь-якої країни, створення умов для більш стрімкого його розвитку є важливою складовою роботи Держфінпослуг. Незважаючи на те, що частка страхування життя на страховому ринку України постійно зростає, цей показник ще дуже далекий від рівня економічно розвинених країн.
За даними експертів, в Україні застрахованими є лише близько 10% ризиків, тоді як у більшості економічно розвинутих країн цей показник сягає 90 - 95%. Це є ще одним свідченням низького рівня розвитку страхового ринку України і підтвердженням наявності значного потенціалу для зростання обсягів страхування в майбутньому.
Обсяги перестрахування за кордон, котрі з 1997 по 2003 рік стабільно зростали, у 2004 році зменшилися як в абсолютних (з 3175,6 млн. грн. у 2003 році до 1 907,2 млн. грн. за 2004), так і у відносних величинах (з 46,1 % від чистих премій у 2003 році до 19,7% у 2004).
Проте різке зниження обсягів перестрахування в 2004 році однозначно вважати негативним показником не можна, оскільки до 2004 року близько 80% коштів, переданих страховиками України в перестрахування нерезидентам, спрямовувалось до країн, де з боку держави відсутній нагляд за перестраховою діяльністю - Литву, Латвію, Молдову. Таким чином перестрахування переважно використовувалось для виведення за кордон доходів, отриманих від реалізації схем ухилення від сплати податку на прибуток підприємствами реального сектору економіки.
Завдяки заходам, вжитим Держфінпослуг, насамперед прийняттям за її ініціативою постанови Кабінету Міністрів України від 4 лютого 2004 року
N 124 "Про затвердження Порядку та вимог щодо здійснення перестрахування у страховика (перестраховика) нерезидента", 66 страхових компаній були змушені розірвати договори перестрахування з перестраховиками цих країн, внаслідок чого відтік сумнівних грошей за кордон через канали перестрахування різко зменшився, а з IV кварталу 2004 року був остаточно зупинений.
1.2. Розвиток небанківських кредитних установ
Кредитні спілки.
Станом на 31.12.2004 до Державного реєстру фінансових установ внесено інформацію про 612 кредитних спілок. Найбільша кількість кредитних спілок зареєстрована в м. Києві (85), Донецькій (56), Луганській (47), Одеській (33), Черкаській (32) та Дніпропетровській (30) областях.
У квітні 2004 року Держфінпослуг вперше розпочала прийняття та обробку звітних даних кредитних спілок за результатами їх діяльності. На основі аналізу звітів кредитних спілок встановлено їх структуру за кількістю членів кредитної спілки.
За даними отриманої звітності, кредитні спілки об'єднують понад 785 тисяч громадян, з яких 66,8 тисячі членів мають внески (вклади) на депозитні рахунки, а 302,9 тисяч членів мають діючі кредитні договори.
Протягом звітного періоду спостерігався ріст активів кредитних спілок: вартість активів на кінець року збільшилась у порівнянні з даними на початок року на 43,1%. Загальні активи кредитних спілок станом на 31.12.2004 склали 870,3 млн. грн., з яких близько 89,5% (779,3 млн. грн.) - це продуктивні та 10,5% (91 млн. грн.) - непродуктивні активи. Майже 91,3% продуктивних активів, що становить 711,8 млн. грн., розміщено у кредитах, наданих членам кредитних спілок, решта 8,7% - у фінансових інвестиціях.
У наступній діаграмі наведена структура кредитних спілок за розмірами їх активів.
5,4% від загальної кількості спілок складають кредитні спілки з розміром активів більше 5 млн. грн., близько 14,6% - кредитні спілки з активами від 50 до 150 тис. грн., 19,2% - з активами від 150 до 500 тис. грн. Кредитні спілки з активами від 500 тис. грн. до 5 млн. грн. складають 29,1% загальної кількості. Незначні активи (менше ніж 50 тис. грн.) має 221 кредитна спілка (31,7% від загальної кількості кредитних спілок).
Сума кредитів, наданих членам кредитних спілок, на кінець 2004 року становила 711,8 млн. грн. За терміном погашення структура наданих кредитів змінювалася в бік переваги середньострокових кредитів (від 3 - 12 міс.) над короткостроковими та довгостроковими (66% всього портфеля кредитних спілок проти 3% та 31% відповідно).
Протягом звітного періоду спостерігається ріст кредитного портфеля: на кінець звітного періоду його обсяг збільшився у порівнянні з початком року на 59,6%.
Структура кредитного портфеля за обсягом наданих кредитів є такою:
- 55,0% складають споживчі кредити;
- 11,6% - комерційні кредити (для здійснення господарської діяльності);
- 6% - кредити, надані на придбання, будівництво, ремонт житла;
- 2,1% - кредити, надані на ведення фермерських та особистих селянських господарств;
- 25,3% - кредити, надані на інші потреби.
Загальний обсяг капіталу кредитних спілок за 2004 рік збільшився на 42,8% і склав на 31.12.2004 250,9 млн. грн. Цей обсяг на 14,6% сформовано за рахунок резервного капіталу, на 75,6% - за рахунок пайового капіталу, на 9,8% - додаткового капіталу. Протягом року структура капіталу кредитних спілок змінилась у бік збільшення частки резервного капіталу та зменшення пайового. В цілому по системі кредитних спілок співвідношення капіталу до зобов'язань складає 40,8%.
У 2004 році було забезпечене зростання всіх показників діяльності кредитних спілок, але в першу чергу необхідно відмітити значний та стабільний ріст резервного капіталу. Зростання резервного капіталу за перший квартал склало 30,6% від початку року, за півріччя - 51,7%, за 9 місяців - 71,2%, за рік - 100,6%. Це свідчить про те, що кредитні спілки досить відповідально ставляться до формування власного капіталу.
Протягом року кредитними спілками залучено внесків (вкладів) на депозитні рахунки членів кредитної спілки на суму 746,2 млн. грн. Станом на 31.12.2004 зобов'язання кредитних спілок перед своїми членами складало 554,3 млн. грн, що на 72,1% більше за аналогічний показник на початку року.
В залежності від терміну залучення внески (вклади) на депозитні рахунки розподіляються таким чином:
Загальна сума проблемних кредитів зросла більш ніж у 2 рази з суб'єктивних причин. Керівництво кредитних спілок стало більш зважено оцінювати якість кредитного портфеля, що у свою чергу вплинуло на формування резерву забезпечення покриття втрат від неповернених позичок. Необхідність дотримання певних нормативів обумовило ріст фактично сформованого резерву забезпечення покриття втрат від неповернених позичок у 3,7 рази порівняно з початком року. Загальна сума прострочених, неповернених та безнадійних кредитів складає близько 10% від загальної суми наданих кредитів.
Перевищення рівня росту залучених внесків на депозитні рахунки членів кредитної спілки над ростом активів обумовлюється приведенням кредитними спілками у відповідність до законодавства структури наявних внесків членів, розмежуванням їх на додаткові, пайові внески та внески (вклади) на депозитні рахунки. Крім того, збільшення резерву забезпечення покриття втрат від неповернених позичок, у свою чергу, зменшує активи.
З метою забезпечення стабільної діяльності кредитних спілок Держфінпослуг зобов'язала всі кредитні спілки, що мають прострочені, неповернені та безнадійні кредити, сформувати резерв забезпечення покриття втрат від неповернених позичок.
Ломбарди.
Ринок небанківських кредитних установ представлений також ломбардами, повноваження щодо контролю та нагляду за якими у 2003 році перейшли до Держфінпослуг.
Згідно з вимогами Держфінпослуг усі діючі ломбарди як фінансові установи повинні були до 1 грудня 2004 року подати необхідні документи для внесення інформації про них до Державного реєстру фінансових установ. По закінченні зазначеного строку ломбарди, що не виконали цієї вимоги, зобов'язані припинити надання будь-яких фінансових послуг. Станом на 31.12.2004 до Державного реєстру фінансових установ внесено інформацію про 262 ломбарди, що складає близько двох третин від усіх діючих ломбардів.
Враховуючи те, що ломбарди відповідно до Порядку складання та подання звітності ломбардами до Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 04.11.2004
N 2740, вперше повинні подати звітність за перше півріччя 2005 року, на даний час інформації та звітні дані щодо діяльності ломбардів у Держфінпослуг відсутні.
Оскільки досі немає спеціального законодавства щодо діяльності ломбардів, це зумовлює непрогнозований розвиток ломбардної справи та ускладнює проведення ефективної державної політики у сфері діяльності ринків фінансових послуг та захист прав споживачів послуг ломбардів. Фахівцями Держфінпослуг розроблений проект Положення про надання фінансових послуг ломбардами, яке регламентуватиме діяльність ломбардів до прийняття Закону України "Про ломбарди і ломбардну діяльність".
1.3. Недержавне пенсійне забезпечення
За минулий рік Держфінпослуг зробила вагомий внесок у розвиток системи недержавного пенсійного забезпечення. Розроблені нею нормативно-правові акти повністю забезпечують умови створення, функціонування і розвитку недержавних пенсійних фондів та їх адміністраторів згідно з вимогами законодавства.
На 31.12.2004 було погоджено 37 статутів та пенсійних схем недержавних пенсійних фондів, до Державного реєстру фінансових установ внесено інформацію про 26 недержавних пенсійних фондів (з них 21 - відкритих, 4 - корпоративних та 1 - професійний недержавний пенсійний фонд) та про 28 осіб, які планують отримати ліцензію на провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів, видано 8 ліцензій на провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів. Це дає підстави стверджувати, що основа для початку повноцінного функціонування системи недержавного пенсійного забезпечення вже закладена.
Як показали проведені Держфінпослуг обстеження, в Україні здійснюють свою діяльність більше 40 установ недержавного пенсійного забезпечення, створених до набрання чинності Законом України
"Про недержавне пенсійне забезпечення", в назвах яких є словосполучення "недержавний пенсійний фонд". З них 22 безпосередньо займалися недержавним пенсійним забезпеченням, 12 фондів не були знайдені, 9 не здійснювали фінансово-господарської діяльності, 4 здійснювали діяльність, не пов'язану з додатковим недержавним пенсійним забезпеченням.
За результатами відповідного аналізу було встановлено, що 31 недержавний пенсійний фонд своєчасно не здійснив дій по реорганізації у пенсійні фонди, створені відповідно до вимог
Закону, або ліквідації чи реорганізації в один з видів небанківських фінансових установ, передбачених Прикінцевими положеннями Закону. Для приведення діяльності зазначених недержавних пенсійних фондів у відповідність до вимог чинного законодавства працівниками Держфінпослуг було направлено до органів прокуратури необхідні документи з метою застосування до порушників заходів впливу відповідно до чинного законодавства.
Держфінпослуг зареєстровані як фінансові установи п'ять організацій, які займалися недержавним пенсійним забезпеченням до набрання чинності Законом України
"Про недержавне пенсійне забезпечення" та прийняли рішення про реорганізацію в пенсійні фонди, створені відповідно до вимог зазначеного закону. На виконання Прикінцевих положень Закону цими установами розроблені плани реорганізації, які містять інформацію про методологію розрахунків пенсійних виплат, а також заходи щодо поступового переходу від пенсійних планів (схем) з визначеними пенсійними виплатами до пенсійних схем з визначеними пенсійними внесками. Фахівці Держфінпослуг постійно надають консультації та методичну допомогу зазначеним установам щодо розробки та впровадження планів реорганізації.
Таблиця 1
Загальні показники діяльності системи недержавного пенсійного забезпечення станом на 31.12.2004
Загальна кількість поданих звітів про діяльність недержавних пенсійних фондів |
4 |
Загальна кількість недержавних пенсійних фондів, які створені у відповідності до Закону та фактично здійснювали діяльність з недержавного пенсійного забезпечення |
1 |
Загальна сума активів недержавних пенсійних фондів (тис. грн.) |
10504,14886 |
з них: |
|
1) активи недержавних пенсійних фондів, створених у відповідності до Закону |
92,481 |
в тому числі, пенсійні внески: |
92,481 |
- від юридичних осіб |
92,381 |
- від фізичних осіб |
0,1 |
2) активи недержавних пенсійних фондів, які були створені до набрання чинності Законом та прийняли рішення про реорганізацію |
10226,69786 |
Загальна кількість укладених пенсійних, контрактів з недержавного пенсійного забезпечення (од.) |
41 |
з них: |
|
1) пенсійні контракти, укладені недержавними пенсійними фондами, які створені у відповідності до Закону: |
|
- з юридичними особами |
13 |
- з фізичними особами |
1 |
2) пенсійні контракти, укладені недержавними пенсійними фондами, які були створені до набрання чинності Законом та прийняли рішення про реорганізацію: |
|
- з юридичними особами |
21 |
- з фізичними особами |
6 |
Загальна кількість учасників за укладеними пенсійними контрактами з недержавного пенсійного забезпечення (осіб) |
25448 |
з них: |
|
учасники недержавних пенсійних фондів, які створені у відповідності до Закону |
690 |
учасники недержавних пенсійних фондів, які були створені до набрання чинності Законом та прийняли рішення про реорганізацію |
24758 |
1.4. Розвиток лізингу, факторингу та довірчого управління майном: проблеми і перспективи
Станом на 31 грудня 2004 року до Державного реєстру фінансових установ (далі - Реєстр) внесено інформацію про 45 фінансових компаній, які здійснюють надання різних видів фінансових послуг юридичним та фізичним особам.
Мал. 14. Кількість фінансових компаній, внесених до
РеєструСлід зазначити, що з 45 внесених до Реєстру фінансових компаній 38, або 84,4% - новостворені. Узагальнені дані щодо видів фінансових послуг, які мають право надавати фінансові компанії, інформація про яких внесена до Реєстру, наведено у наступній таблиці.
Таблиця 2
Види фінансових послуг, які надають фінансові компанії
Вид фінансової послуги |
Кількість фінансових компаній, які можуть надавати послуги, станом на: |
31.03.2004 |
30.06.2004 |
30.09.2004 |
31.12.2004 |
залучення фінансових активів юридичних осіб із зобов'язанням щодо наступного повернення шляхом укладання договорів управління майном |
2 |
17 |
27 |
37 |
залучення фінансових активів фізичних осіб із зобов'язанням щодо наступного їх повернення шляхом укладання договорів управління майном |
2 |
17 |
27 |
37 |
надання порук (поручительств) |
2 |
11 |
12 |
14 |
фінансовий лізинг |
1 |
10 |
10 |
12 |
надання гарантій |
2 |
9 |
10 |
12 |
надання позик |
|
8 |
8 |
11 |
факторинг |
1 |
7 |
9 |
11 |
надання фінансових кредитів за рахунок власних коштів |
1 |
6 |
7 |
9 |
надання фінансових кредитів за рахунок залучених коштів |
1 |
5 |
5 |
6 |
переказ грошових коштів |
1 |
2 |
2 |
2 |
діяльність з обміну валют |
1 |
2 |
2 |
2 |
обслуговування дорожніх чеків |
|
1 |
1 |
1 |
Аналіз свідчить, що найбільш поширеним серед фінансових компаній видом фінансових послуг є послуги по залученню фінансових активів фізичних та юридичних осіб із зобов'язанням щодо наступного їх повернення шляхом укладання договорів на управління майном. Зазначений від фінансових послуг мають право надавати 37 фінансових компаній. Узагальнені дані щодо територіального представництва фінансових компаній наведено у таблиці 3.
Таблиця 3
Територіальне розміщення фінансових компаній
Місцезнаходження |
Кількість фінансових компаній станом на: |
31.03.2004 |
30.06.2004 |
30.09.2004 |
31.12.2004 |
м. Київ |
3 |
17 |
26 |
36 |
Донецька обл. |
|
1 |
2 |
3 |
Одеська обл. |
|
1 |
2 |
3 |
Тернопільська обл. |
1 |
1 |
1 |
1 |
Львівська обл. |
|
1 |
1 |
1 |
Харківська обл. |
|
|
|
1 |
Всього |
4 |
21 |
32 |
45 |
Значна частина фінансових компаній розташована у місті Києві (80%). Слід зазначити, що протягом останніх років географія фінансових компаній, інформація про які внесена до Реєстру, поступово розширилася. На кінець 2004 року до Реєстру внесено інформацію про компанії, які діють у шести областях України.
Послуги по залученню фінансових активів фізичних та юридичних осіб із зобов'язанням щодо наступного їх повернення шляхом укладання договорів управління майном фінансові компанії до 2004 року не здійснювали у зв'язку з відсутністю необхідної нормативної бази. В 2004 році Держфінпослуг було створено основу такої бази. Зокрема, Ліцензійні умови провадження діяльності із залучення коштів фізичних осіб - установників управління майном для фінансування об'єктів будівництва та/або здійснення операцій з нерухомістю були затверджені розпорядженням Держфінпослуг від 24 червня 2004 року
N 1225, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 липня 2004 року за N 927/9526. Держфінпослуг почала видавати зазначені ліцензії починаючи з третього кварталу 2004 року. У III кварталі було видано 17 ліцензій, у IV - 10 та 1 дублікат ліцензії.
(Слід зазначити, що такі послуги, як фінансовий лізинг, надання позик та поручительств згідно з чинним законодавством можуть надавати будь-які юридичні особи).
З метою впорядкування діяльності таких юридичних осіб розроблене Положення про надання окремих фінансових послуг юридичними особами - суб'єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами (далі - Положення), затверджене розпорядженням Держфінпослуг від 22 січня 2004 року
N 21 та зареєстроване Міністерством юстиції України 16 квітня 2004 року за N 492/9091. Дія Положення поширюється на юридичних осіб, які систематично надають фінансові послуги з фінансового лізингу, надання порук, позик фінансовими активами або здійснюють інші операції, які відповідно до висновків Держфінпослуг віднесені до того чи іншого виду фінансових послуг.
Вказаним
Положенням передбачено ведення Переліку юридичних осіб, які мають право надавати фінансові послуги та перебувають на обліку в Держфінпослуг (далі - Перелік). Облік таких юридичних осіб розпочався у другому кварталі. Станом на 31 грудня 2004 року до Переліку було внесено інформацію про 126 юридичних осіб. Нижче наведені узагальнені дані щодо юридичних осіб, внесених до Переліку.
Мал. 15. Кількість юридичних осіб, внесених до
ПерелікуТаблиця 4
Територіальне розміщення юридичних осіб, внесених до Переліку
Місцезнаходження (області) |
Кількість юридичних осіб станом на: |
30.06.2004 |
30.09.2004 |
31.12.2004 |
Київська |
2 |
34 |
64 |
Одеська |
|
4 |
15 |
Донецька |
|
7 |
12 |
Дніпропетровська |
|
4 |
6 |
Черкаська |
|
2 |
5 |
Полтавська |
1 |
3 |
5 |
Запорізька |
|
2 |
5 |
Харківська |
|
|
3 |
Кіровоградська |
|
1 |
3 |
Тернопільська |
1 |
1 |
3 |
Рівненська |
|
|
2 |
Хмельницька |
|
|
1 |
Луганська |
|
1 |
1 |
Вінницька |
|
|
1 |
Всього |
4 |
59 |
126 |
Як видно з таблиці, більшість юридичних осіб, які мають право надавати фінансові послуги, розташовані в Київській, Одеській, Донецькій та Дніпропетровській областях.
Узагальнені дані щодо обсягів наданих фінансовими компаніями фінансових послуг наведені в наступній таблиці.
Таблиця 5
Види та обсяги послуг, наданих фінансовими компаніями
Найменування фінансової послуги |
Розмір фінансових активів, що є предметом договору(ів), тис. грн. |
I кв. 2004 |
II кв. 2004 |
III кв. 2004 |
IV кв. 2004 |
Переказ грошових коштів |
260141,10 |
291579,30 |
303640,60 |
308048,20 |
Надання позик |
|
16530,30 |
2572,55 |
750,00 |
Діяльність з обміну валют |
401365,60 |
514776,50 |
698933,70 |
578935,10 |
Надання порук (поручительств) |
|
2436,00 |
|
|
Факторинг |
|
192,00 |
3350,85 |
3704,83 |
Залучення фінансових активів фізичних осіб із зобов'язанням щодо наступного їх повернення шляхом укладання договорів на управління майном |
|
|
526,20 |
21141,02 |
Залучення фінансових активів юридичних осіб із зобов'язанням щодо наступного їх повернення шляхом укладання договорів на управління майном |
|
|
300,00 |
5585,65 |
Надання фінансових кредитів за рахунок власних коштів |
|
|
|
140,00 |
Всього |
661506,70 |
825514,10 |
1009323,90 |
918304,80 |
Дані таблиці свідчать, що панівне становище за обсягом фінансових активів, що є предметом договору, належить діяльності з обміну валют (64,3%) та переказу грошових коштів (34,1%). Загалом у 2004 році обсяг фінансових активів, які були предметом договору з надання фінансових послуг, становив 341,465 млн. грн., що складало близько 1 % від ВВП. Узагальнені дані щодо видів наданих послуг, кількості фінансових компаній, які їх надавали, та обсягів послуг поквартально наведені у діаграмі.
Як видно з діаграми, із 12 заявлених видів фінансових послуг фінансові компанії протягом 2004 року надавали послуги лише за 8 видами.
Розділ II. Діяльність Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України у 2004 році
2.1. Реалізація державної політики у сфері розвитку і регулювання ринків фінансових послуг, визначеної у стратегічних документах держави
Протягом 2004 року комісією в межах її компетенції здійснювалася робота по виконанню постанов Верховної Ради України за результатами парламентських слухань, а саме:
- від 03.02.2004
N 1427-IV "Про Рекомендації парламентських слухань "Про державну політику в галузі повернення та компенсації втрачених заощаджень громадян. Стан відновлення та перспективи";
- від 15.05.2003
N 781-IV "Про Рекомендації парламентських слухань "Фінанси і банківська діяльність: сучасний стан та перспективи розвитку";
- від 19.06.2003
N 990-IV "Про рекомендації парламентських слухань "Проблемні питання розвитку підприємництва в Україні: регуляторна політика держави та заходи щодо підтримки малого та середнього бізнесу".
На виконання пункту VIII заходів щодо усунення причин та умов, які сприяють злочинним проявам і корупції, затверджених Указом Президента України від 09.02.2004
N 175/2004, Держфінпослуг підготувала пропозиції щодо унеможливлення використання страхової системи для ухилень від оподаткування, розмивання активів підприємств, відмивання коштів та їх виведення за кордон. При підготовці пропозицій проведено аналіз можливостей використання страхової системи для ухилення від оподаткування, розмивання активів підприємств, відмивання коштів та їх виведення за кордон, а також визначені заходи, які вживаються Держфінпослуг для запобігання цим явищам. Зокрема, з метою реалізації зазначених пропозицій Держфінпослуг ініційовано внесення змін до ряду законопроектів.
Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (реєстраційний номер 6260) передбачає розширення повноважень Держфінпослуг шляхом віднесення до її компетенції погодження внутрішніх документів фінансових установ; проведення перевірок діяльності фінансових установ, а також їх афілійованих, споріднених та пов'язаних осіб; встановлення вимог до засновників, керівників та працівників фінансових установ; визначення вимог до джерел походження коштів, за рахунок яких формується статутний капітал фінансових установ; застосування додаткових заходів впливу та ін.
Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про страхування" (реєстраційний номер 5296-2) передбачає встановлення законодавчих вимог щодо обов'язкового ліцензування перестрахової діяльності, що дозволить встановити особливі вимоги для страхових компаній, які займаються перестрахуванням, та обмежити коло суб'єктів перестрахування з нерезидентами лише тими компаніями, що відповідають цим вимогам.
Головне завдання проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" полягає у тому, щоб урівняти податкове навантаження сектору страхування з реальним сектором економіки, оскільки саме низький рівень оподаткування страхової діяльності створює передумови для запровадження фінансових схем за участю страхових організацій з метою зменшення витрат на сплату податку на прибуток.
За ініціативою Держфінпослуг прийнята постанова Кабінету Міністрів України від 04.02.2004
N 124 "Про затвердження Порядку та вимог щодо здійснення перестрахування у страховика (перестраховика) нерезидента", яка запроваджує ефективний контроль за здійсненням перестрахування у страховика (перестраховика) нерезидента.
До Кабінету Міністрів України, Ради національної безпеки та оборони України, Адміністрації Президента України систематично надавалась інформація щодо виконання заходів щодо запобігання використання страхової системи для ухилень від оподаткування, розмивання активів підприємств, відмивання коштів та їх виведення за кордон.
2.2. Участь у підготовці Державної програми економічного і соціального розвитку України
Держфінпослуг надала пропозиції до проекту Державної програми економічного і соціального розвитку України на 2005 рік та Заходів щодо її реалізації до Кабінету Міністрів України та Мінекономіки по розділах "Розвиток небанківських фінансових установ та ринку фінансових послуг" та "Пенсійна реформа" з визначенням основних завдань та актуальних проблемних питань для вирішення у 2005 році і зазначенням критеріїв ефективності реалізації завдань державної політики.
Також відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2003
N 621 "Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проекту державного бюджету" підготовлено матеріали щодо проекту Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2005 - 2009 роки.
2.3. Розробка стратегічних документів щодо розвитку ринків фінансових послуг
З метою встановлення стратегічних підходів, які мають бути покладені в основу державної політики у сфері страхування, створення законодавчих та економічних умов для стимулювання розвитку страхового ринку Держфінпослуг було розроблено і подано до Кабінету Міністрів України проект Концепції розвитку страхового ринку України до 2010 року.
Концепція визначає стратегічні підходи, які мають бути покладені в основу державної політики у сфері страхування, створення законодавчих та економічних умов для стимулювання розвитку страхового ринку, а також основну мету, завдання і напрями розвитку страхового ринку на період до 2010 року відповідно до головних стратегічних цілей розвитку країни.
Для забезпечення формування ефективних ринкових механізмів залучення довгострокових фінансових ресурсів у фінансово-кредитну сферу та функціонування на цій основі ринку довгострокового іпотечного кредитування із застосуванням сучасної ринкової інфраструктури Держфінпослуг брала участь у розробці Концепції створення національної системи іпотечного кредитування, яка була схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10 серпня 2004 року
N 559-р.
2.4. Діяльність зі сприяння інтеграції ринку фінансових послуг України у європейський та світовий ринки фінансових послуг
Європейський Союз (ЄС)
З огляду на те, що одним з головних завдань Держфінпослуг є сприяння інтеграції в європейський та світовий ринки фінансових послуг, нею проводилася робота щодо сприяння інтеграції України до Європейського Співтовариства у сфері застосування європейського досвіду, в тому числі з реєстрації, ліцензування небанківських фінансових установ та нагляду за їх діяльністю, а також адаптації законодавства України до законодавства ЄС.
Працівники Держфінпослуг брали участь в обговоренні структури та змістовного наповнення проекту
Плану дій Україна-ЄС (робоча група "Економічні та соціальні реформи, торгівля, ринкові та регулятивні реформи"). Зокрема, обговорювались питання щодо поступової відміни обмежень, що сприяють обміну послуг між ЄС та Україною. Держфінпослуг було опрацьовано та надано пропозиції до економічної частини проекту Плану дій Україна-ЄС.
Взято участь також у шостому засіданні Підкомітету з питань фінансів, економіки та статистики Комітету з питань співробітництва між Україною та ЄС. Було підготовлено аналітичні матеріали щодо тенденції розвитку сфери небанківських фінансових послуг України, надано характеристику структури та стану розвитку страхового сектору, проінформовано про зміни нормативно-правової бази у сфері фінансових послуг та створення Державного реєстру фінансових установ з метою запровадження належного регулювання даного сектору, досягнуто домовленостей щодо обміну інформацією з Представництвом ЄС в Україні.
У 2004 році були опрацьовані матеріали та підготовлені пропозиції до проекту Плану дій щодо реалізації пріоритетних положень Програми інтеграції України до ЄС у 2005 році з питань, що відносяться до компетенції Держфінпослуг.
Держфінпослуг проведено комплексний аналіз законодавства України щодо страхового посередництва та рівня його адаптації до законодавства ЄС згідно з Планом роботи з адаптації законодавства України до законодавства ЄС в 2004 році.
Відповідно до Загальнодержавної програми адаптації законодавства України до
законодавства ЄС Держфінпослуг проводилася робота щодо підготовки довідок на відповідність нормативно-правових актів Держфінпослуг до acquis communautaire ЄС.
Світова організація торгівлі (СОТ)
В напрямку наближення вступу України до СОТ Держфінпослуг здійснювалася робота щодо прискорення процесу підписання двосторонніх протоколів з членами Робочої групи з розгляду заявки зі вступу України до СОТ.
Надзвичайно актуальним в переговорах з країнами - членами Робочої групи з розгляду заявки зі вступу України до СОТ є питання допуску філій іноземних страхових компаній до ринку страхових послуг України, який є одним із найбільш чутливих секторів економіки України. В цьому напрямку інтеграційних процесів України Держфінпослуг проведено аналіз наслідків вступу України до СОТ для ринку фінансових послуг та підготовлено пропозиції щодо узгодження Графіка специфічних зобов'язань України в секторі "Фінансові послуги", підсекторі "Послуги страхування та послуги, що мають відношення до страхування".
Слід зазначити, що допуск відразу після вступу України до СОТ філій іноземних страхових компаній на страховий ринок України негативно вплине на конкурентоспроможність та прибутковість вітчизняних страхових компаній, а також несе загрозу інтересам споживачів страхових послуг. Саме з метою запобігання такого негативного впливу Держфінпослуг було надано пропозиції до Графіка специфічних зобов'язань, відповідно до якого іноземні страхові компанії можуть надавати страхові послуги через свої філії тільки через 10 років з дня вступу України до СОТ, а посередницька діяльність на території України з укладання договорів страхування з іноземними страховиками не допускається, крім договорів перестрахування. Держфінпослуг визначено, що допуск на страховий ринок України філій іноземних страхових компаній за більш короткого перехідного періоду після вступу України до СОТ негативно вплине на стабільність розвитку вітчизняного страхового ринку. Насамперед, це може призвести до загострення ситуації з легалізацією (відмиванням) доходів, отриманих злочинним шляхом, і фінансуванням тероризму в фінансовому секторі України, посилення вразливості України щодо використання її фінансової системи для відмивання коштів, набутих злочинним шляхом, і фінансування тероризму та створення перепон для держави в боротьбі з ними.
НАТО
Держфінпослуг брала участь у розробці та виконанні щорічних Цільових планів Україна - НАТО в сфері фінансових послуг. Проводились внутрішні заходи щодо організації роботи по виконанню Цільового плану та з метою виконання Державної програми підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації фахівців у сфері європейської та євроатлантичної інтеграції. Протягом року Держфінпослуг регулярно надавала інформацію Національному центру з питань євроатлантичної інтеграції України щодо виконання Цільового плану Україна - НАТО. Заходи
Цільового плану Україна - НАТО на 2004 рік, за які Держфінпослуг визначено відповідальною, повністю виконані.
В межах компетенції комісії були надані пропозиції до
Цільового плану Україна - НАТО на 2005 рік. Відповідна інформація направлена до Національного центру з питань євроатлантичної інтеграції, Міністерства фінансів України та Міністерства закордонних справ України.
Єдиний економічний простір (ЄЕП)
Держфінпослуг були підготовлені пропозиції до проекту Комплексу основних заходів по формуванню ЄЕП стосовно руху капіталу та діяльності фінансових компаній, підготовлені та передані на розгляд засідання робочої групи N 5 "Послуги" основний перелік законодавчих та нормативних актів, що регулюють діяльність в сфері послуг, та оцінки ступеню їх відповідності зобов'язанням України, внесеним до графіка специфічних зобов'язань.
В межах реалізації домовленостей щодо формування Комплексу основних заходів по формуванню ЄЕП по групі N 4 "Податкова, бюджетна та грошово-кредитна політика. Валютне регулювання та контроль, макроекономічні показники" Держфінпослуг були опрацьовані проекти таких угод:
1. Про міжнародну систему страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів на території країн - учасників Єдиного економічного простору.
2. Про консолідований нагляд, обмін інформацією, співробітництво органів фінансового нагляду і регулювання фінансового ринку.
3. Про інвестиційну діяльність і вільний рух капіталу на території країн - учасниць ЄЕП.
Співдружність незалежних держав (СНД)
Держфінпослуг у 2004 році брала участь у розробці Концепції координації страхової політики держав - учасниць СНД та плану реалізації цієї Концепції. З метою активізації взаємодії органів страхового нагляду держав - учасниць СНД Держфінпослуг було опрацьоване питання зі створення Міждержавної координаційної ради керівників страхового нагляду держав - учасниць СНД. Для врегулювання спірних питань Держфінпослуг брала участь у обговоренні та узгодженні проекту Директив делегації України на 22 засідання Економічної ради СНД. Зокрема, були окреслені основні завдання створення Міждержавної координаційної ради керівників установ страхового нагляду, узгоджено директиви до Угоди щодо створення сприятливих правових, економічних та організаційних умов для розширення лізингової діяльності в СНД. Розроблені аналітичні матеріали щодо наслідків ратифікації зазначеної угоди. Зокрема, було визначено, що ратифікація Україною угоди сприятиме створенню ефективних та відповідних до світової практики міжнародного лізингу правових, економічних та організаційних вимог до лізингу техніки та устаткування у державах - членах СНД, а також формуванню дієвого механізму захисту прав та інтересів суб'єктів міжнародного лізингу в СНД.
Участь у підготовці міжнародних угод
Протягом 2004 року Держфінпослуг було опрацьовано ряд міжнародних нормативно-правових актів у сфері фінансових послуг.
З метою усунення розбіжностей в регулюванні предмета фінансового лізингу Держфінпослуг були опрацьовані проекти Закону України "Про приєднання України до Конвенції УНІДРУА про міжнародний фінансовий лізинг" та Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України".
Також Держфінпослуг брала участь у підготовці проекту Рамкової угоди між Україною та Європейським інвестиційним банком (ЄІБ). Зауваження, які були підготовлені до проекту зазначеної Рамкової угоди, були враховані в остаточній редакції.
2.5. Організаційна структура Держфінпослуг
Штат Держфінпослуг складається з центрального апарату та територіальних управлінь. На кінець 2004 року до структури центрального апарату входили методологічний, галузеві, обслуговуючі та інші підрозділи.
Департамент державного регулювання та розвитку ринків фінансових послуг, на який покладені методологічні функції, складається з чотирьох управлінь:
- управління розвитку ринків фінансових послуг, європейської та євроатлантичної інтеграції;
- управління зведеного аналізу ринків фінансових послуг;
- управління методології бухгалтерського обліку нагляду та аудиту;
- управління методології страхування і недержавного пенсійного забезпечення.
Галузеві підрозділи (наглядові департаменти) сформовані за видами фінансових установ, нагляд за діяльністю яких вони здійснюють. До них належать:
- Департамент страхового нагляду;
- Департамент нагляду за недержавними пенсійними фондами;
- Департамент нагляду за кредитними установами;
- Департамент нагляду за фінансовими компаніями.
У галузевих підрозділах структурні одиниці поєднують аналітичні (аналіз звітності), дозвільні (ліцензування і реєстрація) та наглядові функції. Окремо в галузевих підрозділах виділені структурні одиниці, що відповідають за роботу з територіальними управліннями.
Самостійним структурним підрозділом Держфінпослуг є Юридичне управління.
Окрім зазначених вище підрозділів, що забезпечують виконання функцій та реалізацію повноважень, покладених на Держфінпослуг, виділяються підрозділи, що виконують функції, пов'язані із забезпеченням належних умов функціонування Держфінпослуг. До них належать:
- Адміністративно-господарський департамент;
- Управління організаційно-аналітичного забезпечення роботи керівника;
- Відділ міжнародного співробітництва та протоколу;
- Відділ кадрів;
- Відділ діловодства та контролю;
- Відділ фінансового моніторингу та внутрішнього аудиту.
Територіальна структура Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг складається з восьми територіальних управлінь і налічує 90 працівників. Територіальні управління мають уніфіковану структуру з двох відділів: страхового нагляду та нагляду за фінансовими установами.
2.6. Кадрове забезпечення діяльності Держфінпослуг
Згідно із штатним розписом гранична чисельність працівників Держфінпослуг складає 200 осіб у центральному апараті і 90 - в територіальних управліннях. Станом на 31 грудня 2004 року фактично працювало 238 осіб, з них 177 - у центральному апараті, 61 - в територіальних управліннях (4 особи перебувають в декретних відпустках).
Слід зазначити, що в зв'язку з дефіцитом у регіонах кваліфікованих кадрів з досвідом роботи на фінансових ринках рівень укомплектованості кадрами теруправлінь на кінець 2004 року ледь перевищував дві третіх.
На керівних посадах працює 90 осіб, на посадах спеціалістів - 145. У штаті Держфінпослуг, як і в інших організаціях економічного напрямку, переважають жінки: на 31.12.2004 вони складали 58 % від загальної кількості працюючих (138 осіб, з них 49 - керівники), чоловіки - 42 (100 осіб, з них 41 - керівники). Середній вік працівників Держфінпослуг становить 33,5 року.
Таблиця 6
Розподіл держслужбовців Держфінпослуг за віком
Вік |
Кількість держслужбовців центрального апарату (осіб) |
% |
Кількість держслужбовців теруправлінь (осіб) |
% |
до 27 років |
82 |
47,1 |
21 |
34,4 |
28 - 35 років |
41 |
23,6 |
11 |
18 |
36 - 45 років |
27 |
15,5 |
14 |
23 |
46 - 54 років |
23 |
13,2 |
12 |
19,7 |
55 - 59 років |
1 |
0,6 |
3 |
4,9 |
Таблиця 7
Розподіл держслужбовців центрального апарату та територіальних управлінь Держфінпослуг за стажем державної служби
Стаж державної служби держслужбовців |
Кількість держслужбовців (осіб) |
% |
До 1 року |
69 |
29,4 |
1 - 3 роки |
45 |
19,1 |
3 - 5 років |
26 |
11,1 |
5 - 10 років |
58 |
24,7 |
10 - 15 років |
19 |
8,0 |
15 - 25 років |
14 |
6,0 |
понад 25 років |
4 |
1,7 |
Таблиця 8
Розподіл держслужбовців за рівнем освіти
Рівень освіти |
Кількість держслужбовців (осіб) |
% |
Базова вища |
18 |
7,6 |
Повна вища |
217 |
91,2 |
Таблиця 9
Розподіл держслужбовців за напрямком освіти
Напрямок освіти |
Кількість держслужбовців (осіб) |
% |
Економічна освіта |
139 |
58,4 |
Юридична освіта |
43 |
18,1 |
Гуманітарна освіта |
33 |
14,3 |
Технічна освіта |
34 |
16,0 |
39 осіб мають по дві вищих освіти, з них 25 осіб - за напрямом "Державне управління". 8 працівників Держфінпослуг мають наукову ступінь кандидата наук, 2 - почесні звання. Випускниками вузів 2003 - 2004 навчального року є 97 працівників.
У 2004 році було оголошено 9 конкурсів на заміщення вакантних посад у Держфінпослуг, подано 170 заяв претендентів на посади. Всього протягом року було призначено на посади 87 осіб, з них: за конкурсом - 72 особи (82,8 %), порядком переведення - 8 осіб, за направленням Національної Академії державного управління при Президентові України - 7 осіб.
З метою більш ефективного використання кадрового потенціалу та підвищення на посаді працівників, які добре проявили себе в роботі, у штаті Держфінпослуг та її територіальних управлінь протягом року було здійснено 236 переведень (138 працівників - на рівнозначні посади, 98 - з підвищенням посади, з них 23 - з посад спеціалістів на керівні). При цьому 27 працівників було переведено з центрального апарату в територіальні управління.
Протягом року підвищили кваліфікацію за професійними програмами 38 працівників, взяли участь у навчальних семінарах та курсах 139 осіб, навчальні відпустки отримали 65 осіб, 22 особи проходили стажування. В закордонних відрядженнях з метою навчання були 34 працівника. У Держфінпослуг проходили практику 14 студентів вищих навчальних закладів.
В ході реалізації кадрової політики Держфінпослуг широко використовуються можливості матеріального та морального заохочення працівників. Так, у 2004 році премії отримали 112 осіб, 25 працівникам були встановлені надбавки за високі досягнення в праці, 28 - за вислугу років, 45 оголошені подяки, 5 працівникам достроково присвоєно ранг, 54 отримали матеріальну допомогу.
2.7. Фінансове забезпечення діяльності Держфінпослуг
Відповідно до законодавства Держфінпослуг фінансується із загального фонду державного бюджету. Законом України
"Про Державний бюджет України на 2004 рік" Держфінпослуг були передбачені видатки в сумі 6743,6 тис. грн. за КПКВ 5501010 Керівництво та управління у сфері регулювання ринків фінансових послуг, з них на оплату праці - 3004,9 тис. грн. Фактично було профінансовано 6695,5 тис. грн., в тому числі за видатками по оплаті праці - 3004,3 тис. грн. Заборгованості із заробітної плати та інших соціальних виплат немає. В 2004 році виплачено матеріальної допомоги 246, 6 тис. грн., в тому числі - соціально-побутової - 31,1 тис. грн. та на оздоровлення - 213,5 тис. грн. На підвищення кваліфікації працівників Держфінпослуг та проведення семінарів витрачено 15,7 тис. грн.
Відповідно до Закону України
"Про державні закупівлі" тендерним комітетом Держфінпослуг у 2004 році проведено 22 тендери на закупівлю товарів та послуг на загальну суму 1881,6 тис. грн. За результатами проведених тендерів з закупівлі товарів та послуг: проведено ремонт приміщень для прийому делегацій та відвідувачів та закуплені меблі; проведено ремонт серверної кімнати; закуплено та встановлено систему контролю доступу до приміщення Держфінпослуг; закуплено комп'ютерну техніку (91 комп'ютер та 21 принтер); закуплено легковий автомобіль та закуплена та впроваджена системи електронного діловодства та система для ведення Державного реєстру фінансових установ.
Дебіторська заборгованість на 1 січня 2005 року становить 60,3 тис. грн., кредиторська заборгованість - 200 грн. Розрахункової заборгованості немає. За результатами щорічної амортизації активів та зобов'язань надлишків та нестач не виявлено.
Розділ III. Діяльність Держфінпослуг з проведення ефективної державної політики у сфері фінансових послуг
Діяльність Держфінпослуг у 2004 році була спрямована на створення сприятливих умов для розвитку ринків небанківських фінансових послуг та захисту інтересів споживачів послуг. Відповідно до покладених на Держфінпослуг завдань та наданих повноважень державне регулювання здійснювалось шляхом розробки нормативно-правових актів, ведення Державного реєстру фінансових установ, ліцензування діяльності з надання фінансових послуг, нагляду за діяльністю фінансових установ та перевірки дотримання фінансовими установами законодавства у сфері фінансового моніторингу.
3.1. Робота Комісії як колегіального органу
Протягом 2004 року було проведено 63 засідання Комісії вищого керівного колегіального органу Держфінпослуг, на яких затверджено 3074 розпорядження. Прийнято 66 власних нормативно-правових актів, в тому числі 51 власний нормативний акт і 15 проектів указів Президента, законів України та постанов Кабінету Міністрів України. Перелік зазначених нормативно-правових актів наведено в додатку.
Відповідно до Закону України
"Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" проекти нормативно-правових актів Держфінпослуг до їх затвердження та подання на державну реєстрацію оприлюднювались у ЗМІ та на офіційному сайті Держфінпослуг і проходили процедуру погодження з Держпідприємництва та іншими заінтересованими міністерствами і відомствами, а також з об'єднаннями учасників ринків фінансових послуг - Лігою страхових організацій України, Національною асоціацією кредитних спілок та іншими. Крім того, проекти нормативних актів згідно з домовленістю про співробітництво та з метою організації широкого обговорення у підприємницькому середовищі надсилались Раді підприємців України як представнику інтересів суб'єктів підприємницької діяльності. Зауваження та пропозиції, отримані в ході оприлюднення, детально опрацьовувались за участю їх авторів, фахівців ринків фінансових послуг, міжнародних експертів та науковців і при підтвердженні їх доцільності та відповідності чинному законодавству враховувались у регуляторних актах.
З 66 прийнятих у 2004 році нормативно-правових актів Держфінпослуг 13 стосуються страхового ринку, в т. ч. 4 - обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів; 14 - запровадження системи недержавного пенсійного забезпечення, 8 - регулювання діяльності фінансових компаній, 7 - діяльності кредитних спілок та ломбардів, 10 - усіх видів небанківських фінансових установ. П'ять присвячені питанням фінансового моніторингу та боротьби з відмиванням "брудних" грошей.
3.2. Удосконалення законодавчого забезпечення функціонування ринків фінансових послуг та впровадження світових стандартів
У 2004 році фахівцями Держфінпослуг підготовлено п'ять законопроектів, які перебували на розгляді у комітетах Верховної Ради України.
Проект Закону України "Про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо обов'язкових видів страхування" (реєстраційний N 5272) у червні 2004 року Верховною Радою України за постановою
N 1838-IV прийнято за основу. Законопроектом пропонується скоротити перелік видів обов'язкового страхування.
Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" зареєстровано в Верховній Раді України за N 6260 від 18.10.2004 Розробка законопроекту зумовлена реалізацією Пропозицій щодо унеможливлення використання страхової системи для ухилень від оподаткування, розмивання активів підприємств, відмивання коштів та їх виведення за кордон, підготовлених Держфінпослуг на виконання Указу Президента України "Про систему заходів щодо усунення причин та умов, які сприяють злочинним проявам і корупції"
N 175 від 9 лютого 2004 року, а також приведенням процедур нагляду за фінансовими установами у межах компетенції у відповідність із рекомендаціями ФАТФ.
Проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про страхування", зареєстрований у Верховній Раді України за N 5296-2, як вже зазначалось, передбачає введення обов'язкового ліцензування перестрахової діяльності, що дозволить встановити особливі вимоги для страхових компаній, які займаються перестрахуванням, з метою унеможливлення використання страхової системи для ухилень від оподаткування та відтоку капіталу за межі України.
На виконання Указу Президента України
"Про заходи щодо розвитку іпотечного ринку в Україні" було розроблено проект Закону України "Про довірче управління окремими видами майна", який у серпні 2004 року було зареєстровано у Верховній Раді України за N 6068. Зазначений проект Закону визначає правові засади здійснення операцій з довірчого управління іпотечним покриттям та іпотечними активами, а також іншими фінансовими активами, умов договорів з довірчого управління цим майном. Законопроект встановлює вимоги до створення та професійної діяльності компаній з довірчого управління.
З метою підвищення ефективності використання бюджетних коштів, що виділяються для фінансування діяльності Держфінпослуг, було розроблено проект Закону України "Про внесення зміни до статті 4 Декрету Кабінету Міністрів України "Про державне мито" (реєстраційний номер 5084), який передбачає звільнення Держфінпослуг від сплати державного мита за позовами до суду та господарського суду у зв'язку з порушенням законодавства України про фінансові послуги.
Держфінпослуг також розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про кредитні спілки", який направлений до Кабінету Міністрів України для внесення ним даного законопроекту до парламенту в порядку законодавчої ініціативи.
Для забезпечення реалізації Закону України
"Про державну підтримку сільського господарства України" Держфінпослуг розроблено проект Указу Президента України "Про внесення змін до Положення про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженого Указом Президента України від 04.04.2003 N 292".
Одним із пріоритетних напрямків роботи Держфінпослуг у 2004 році була розробка нормативно-правових актів щодо страхування життя. Розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про страхування". Даним законопроектом передбачається приведення Закону України
"Про страхування" у відповідність до Закону України
"Про недержавне пенсійне забезпечення" щодо здійснення страховими організаціями зі страхування життя страхування довічної пенсії.
Крім цього, з метою врегулювання питань щодо повернення знецінених заощаджень громадян України Держфінпослуг брала участь у розробці пропозицій щодо удосконалення механізмів повернення знецінених заощаджень громадян. Протягом 2004 року розглянуто 8 відповідних законопроектів та внесено рекомендації на розгляд Міністерству фінансів України та Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці.
Держфінпослуг брала активну участь в опрацюванні законопроектів "Про систему валютного регулювання і валютного контролю", "Про внесення змін до Закону України "Про платіжні системи та переказ грошей в Україні", "Про внесення змін до Закону України "Про податок з доходів фізичних осіб", "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (у зв'язку з прийняттям Закону України "Про внесення змін до Закону України
"Про лізинг", "Про порядок надання гарантій митним органам", "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств". Працівники Держфінпослуг брали участь в опрацюванні законопроектів щодо врегулювання питань випуску та обігу іпотечних цінних паперів (проект Закону України "Про іпотечні цінні папери", реєстраційний номер 5159), розвитку фінансового лізингу (проект Закону України 5464), іпотечного кредитування (проект Закону України 6062).
Були опрацьовані проекти постанов Кабінету Міністрів України "Про проведення експерименту по запровадженню обов'язкового медичного страхування у транспортній галузі", "Про затвердження Комплексної програми протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, і фінансуванню тероризму, на 2005 рік", "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань запобігання легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму", проект постанови Кабінету Міністрів України "Про визнання такими, що втратили чинність, деяких нормативно-правових актів".
У 2004 році під час п'ятої та шостої сесій Верховної Ради України було прийнято законопроектів, які супроводжувались працівниками Держфінпослуг. Зокрема, прийнято наступні Закони України:
- Про внесення змін до Закону України "Про страхування".
Створення бази даних страховиків (перестраховиків) нерезидентів
З метою забезпечення умов виконання норм постанови Кабінету Міністрів України від 04.02.2004
N 124 "Про затвердження Порядку та вимог щодо здійснення перестрахування у страховика (перестраховика) нерезидента" Держфінпослуг було створено Базу даних страховиків (перестраховиків) нерезидентів. На даний час ведеться регулярна робота з її заповнення та розміщення на офіційному сайті Держфінпослуг. Дані про операції перестрахування, що надаються у звітності страховиків відповідно до законодавства, у найбільш стислі терміни перевіряються на предмет наявності у базі інформації про наведених у звітності перестраховиків-нерезидентів. У разі відсутності в базі інформації про перестраховика-нерезидента формується офіційний запит до іноземного регулятора країни його реєстрації та проводиться пошук інформації про нього з неофіційних джерел (бюлетені та сайти рейтингових агентств, сайти органів регулювання ринків фінансових послуг тощо). Станом на 31 грудня 2004 року в базі міститься неофіційна інформація про 134 компанії-нерезидента та узагальнена офіційна інформація про 86 компаній-нерезидентів, стосовно яких одержано підтверджуючі відповіді органів регулювання ринків фінансових послуг. Офіційні запити направлено до всіх країн, з перестраховиками яких співпрацювали українські страховики.
З метою забезпечення бази даних найновішою інформацією спеціалістами Держфінпослуг провадиться безперервний моніторинг найбільш важливих джерел інформації в Internet, серед яких:
- база перестраховиків IAIS;
- сайти рейтингових агентств "A.M.Best" (США), "Moody's Investors Service" (США), "Standard & Poor's" (США), "Fitch" (Великобританія);
- інші бази даних провідних учасників світового ринку страхування.
3.3. Аналітична робота
Відповідно до завдань Держфінпослуг проводиться робота по узагальненню та детальному аналізу звітних даних про діяльність учасників ринків фінансових послуг. Щоквартально формувалися та розміщувалися на офіційному сайті Держфінпослуг такі звіти:
- "Інформація про стан і розвиток страхового ринку України";
- "Інформація про фінансовий стан і розвиток кредитних спілок".
Щомісячно узагальнювалися дані наглядових департаментів стосовно динаміки внесення фінансових установ до Державного реєстру та вилучення з нього, видачі (анулювання) ліцензій та застосування заходів впливу, щоквартально готувалися детальні аналітичні звіти з цих питань.
................Перейти до повного тексту