1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


П О С Т А Н О В А
ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
Про Рекомендації парламентських слухань "Фінанси і банківська діяльність: сучасний стан та перспективи розвитку"
( Відомості Верховної Ради (ВВР), 2003, N 31-32, ст.264 )
Верховна Рада України
постановляє:
1. Схвалити Рекомендації парламентських слухань "Фінанси і банківська діяльність: сучасний стан та перспективи розвитку" (додаються).
2. Рекомендувати Національному банку України та Кабінету Міністрів України забезпечити повне і своєчасне виконання цієї Постанови.
3. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності.
Голова Верховної Ради України В.ЛИТВИН
м. Київ, 15 травня 2003 року
N 781-IV
Схвалено
Постановою Верховної Ради України
від 15 травня 2003 року
N 781-IV
РЕКОМЕНДАЦІЇ
парламентських слухань "Фінанси і банківська діяльність: сучасний стан та перспективи розвитку"
Учасники парламентських слухань 2 квітня 2003 року, обговоривши питання, пов'язані з розвитком банківської системи, відзначають таке.
Сприятлива макроекономічна динаміка, монетарна, валютно-курсова та регуляторна політика Національного банку України створили необхідні умови зростання обсягів капіталу, активів та залучених банками коштів, зміцнення фінансового стану банківських установ. Це сприяло посиленню ринкової орієнтації банківського сектору, його поступовому наближенню до світової практики банківської діяльності.
Спрямованість грошово-кредитної політики на підтримку зовнішньої та внутрішньої стабільності національної грошової одиниці забезпечила її адекватність загальноекономічним процесам.
Застосування заходів та механізмів монетарної політики з регулювання грошово-кредитного ринку сприяло створенню монетарних передумов для економічного піднесення, збільшення обсягів кредитування реального сектору економіки та населення, забезпечило більшу доступність до кредитів банків, підтримало прогрес у соціальній сфері та стабільність споживчого ринку.
Третій рік поспіль утримується економічне зростання. Зміцнилася фінансова система держави. Національна валюта залишається стабільною, що сприяє ціновій стабільності в Україні. Валютно-курсова політика, зорієнтована на помірну девальвацію курсу гривні, стимулює експортну активність, забезпечує зростання обсягів міжнародних валютних резервів держави та стримує інфляційні очікування. Знизилися ставки кредитування. Створено механізм гарантування вкладів. Це лише короткий перелік позитивних зрушень, які відбулися в економіці.
Протягом останніх років спостерігається стійка позитивна динаміка основних показників банківської діяльності. За період 2000-2002 років відбувається поступове зростання капіталу банківської системи, збільшуються залишки коштів на банківських рахунках суб'єктів господарювання, значними темпами зростають кошти населення в банківській системі, збільшуються обсяги кредитів, виданих суб'єктам господарської діяльності, в тому числі і довгострокові, що свідчить про збільшення довіри до банківської системи як з боку суб'єктів господарювання, так і з боку населення.
Водночас учасники слухань звертають увагу на те, що навіть за умов значних темпів зростання капіталу банків, у тому числі і за рахунок інвестиційних коштів, його загальний обсяг ще не відповідає рівню, який здатен захистити банківську систему у разі виникнення зовнішніх або внутрішніх факторів дестабілізації, що головним чином пояснюється несприятливим інвестиційним кліматом в Україні та ризиками, пов'язаними безпосередньо з діяльністю банків.
Недостатній рівень корпоративного управління в банках, у тому числі і державних, відсутність прозорої структури власності, слабка організація процедур управління ризиками не дозволяють забезпечити повною мірою захист інтересів вкладників та кредиторів банків.
Необхідність поліпшення діяльності державних банків зумовлює потребу підвищення ефективності наглядових рад і ротації їх членів з метою більш прозорої, результативної діяльності державних банків. Учасники парламентських слухань зазначають наявність випадків неефективної роботи наглядових рад у деяких державних банках України.
Незважаючи на те що обсяги кредитування в останні роки значно збільшились, потреби економіки у кредитах, особливо довгострокових, залишаються здебільшого незадоволеними. Значною мірою така ситуація продиктована відсутністю довгострокових ресурсів, високим рівнем процентних ставок та вузькістю асортименту кредитних послуг, які в свою чергу пов'язані із незадовільним станом економіки, відсутністю платоспроможного позичальника, а також недостатнім законодавчим захистом прав кредиторів, що обумовлює високі кредитні ризики при кредитуванні.
У зв'язку з відсутністю належного законодавчого забезпечення банківською системою України недостатньо використовуються такі інструменти поповнення ресурсної бази, як випуск цінних паперів, зокрема іпотечних, використання коштів таких фінансових установ, як недержавні пенсійні та інвестиційні фонди, страхові компанії тощо.
Одним із факторів, який впливає на вартість кредитних коштів, є формування кредитних ресурсів банків за рахунок депозитів, залучених у фізичних осіб, які є дорогими та переважно короткостроковими. До подальшого зростання вартості цих ресурсів може призвести і введення податку на доходи фізичних осіб від депозитів у банках.
Учасники парламентських слухань висловлювали занепокоєння з приводу постійних публічних звинувачень про високу криміналізацію банківської системи. Це є суттєвим чинником гальмування зростання рівня довіри до банківського сектору з боку потенційних вкладників.
Недостатнє використання у торговельному обороті безготівкових розрахунків із застосуванням платіжних інструментів та нерозвиненість інфраструктури існуючих платіжних систем, у тому числі через відсутність прийнятих рішень щодо державної підтримки, повільні темпи впровадження Національної системи масових електронних платежів (НСМЕП) створюють умови до збільшення питомої ваги готівки у грошовій масі і не сприяють збільшенню ресурсної бази банків.
Необхідність задоволення потреб держави і недержавних фондів та установ у виготовленні банкнотного та захищеного паперу, цінних паперів і документів суворого обліку, орденів, медалей і знаків України та недопущення масового доступу до елементів захисту банкнот (орловський офсетний друк та інтагліо-друк), що може призвести до підробки грошей і, як наслідок, до підриву економічної безпеки України, зумовлює потребу законодавчого закріплення права на виробництво цих видів продукції за Національним банком України як за таким, що має необхідну матеріально-технічну базу, сучасне обладнання та висококваліфікованих спеціалістів.
Потребує подальшого вдосконалення банківський нагляд шляхом перенесення акцентів на оцінку систем управління ризиками в банках та підвищення рівня корпоративного управління, здійснення нагляду на консолідованій основі, посилення контролю за операціями із пов'язаними особами та власниками істотної участі, підвищення якості зовнішнього та внутрішнього аудиту та забезпечення належної взаємодії служби банківського нагляду з аудиторами банків.
Особливої уваги потребує питання практичної реалізації законодавства, спрямованого на запобігання використанню банківської системи для легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом, та вдосконалення законодавчої бази у сфері боротьби з фінансуванням тероризму.
З метою поліпшення передумов для інтеграції банківської системи України у світовий фінансовий простір, подальшого посилення конкуренції в банківському секторі та залучення іноземного капіталу з метою збільшення можливостей кредитування економіки потребує законодавчого врегулювання відкриття іноземними банками своїх філій на території України.
Хоча банківська система працює за ринковими принципами господарювання, окремі її складові все ще залишаються високозатратними та монополізованими державними органами, зокрема охоронні послуги. Для поліпшення конкурентного середовища в цьому секторі слід законодавчо надати банкам право створювати власні структурні підрозділи для забезпечення озброєної охорони банківських установ, коштів та цінностей, що належать банку та його клієнтам, під час їх зберігання, перевезення та інкасації.
З метою збереження позитивної економічної динаміки, забезпечення подальшого розвитку банківського сектору учасники парламентських слухань р е к о м е н д у ю т ь:
Національному банку України:

................
Перейти до повного тексту