1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
08.07.2013 № 1/9-480
Міністерству освіти і науки, молоді та спорту
Автономної Республіки Крим, управлінням
(департаментам) освіти і науки Київської,
Севастопольської міських державних
адміністрацій
Ректорам (директорам) Кримського
республіканського, обласних інститутів
післядипломної педагогічної освіти,
Київського університету
імені Бориса Грінченка, інституту
післядипломної освіти Севастопольського
міського гуманітарного університету
Про методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2013/2014 навчальному році
Міністерство надсилає для практичного використання методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2013/2014 навчальному році.
Просимо довести їх до відома керівників навчальних закладів та педагогічних працівників.
Рекомендації будуть розміщені на сайті МОН www.mon.gov.ua та на сайті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти www.iitzo.gov.ua
Заступник Міністра Б.М. Жебровський
Додаток
до листа Міністерства освіти
і науки України
08.07.2013 № 1/9-480
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у 2012/2013 навчальному році
В Україні забезпечено правове регулювання питань функціонування системи освіти, всіх її рівнів і підсистем, діяльності навчальних закладів різних типів і форм власності, організації різних форм навчання.
Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344 затверджено Національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до 2021 року.
Серед основних завдань Національної стратегії є побудова ефективної системи національного виховання на засадах загальнолюдських, полікультурних, громадянських цінностей, забезпечення фізичного, морально-духовного, культурного розвитку дитини, формування соціально зрілої творчої особистості, громадянина України і світу, підготовка молоді до свідомого вибору сфери життєдіяльності та підвищення відповідальності сім'ї за освіту і виховання дітей.
1. Ключовим нормативним документом у сфері освітньої політики щодо виховання є наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 № 1243, яким затверджено Основні орієнтири виховання учнів 1 - 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України.
Орієнтири виховання розроблені для практичного використання заступниками директора з виховної роботи, педагогами-організаторами, класними керівниками, вихователями у своїй практичний діяльності. Так, у цьому документі подано перелік виховних заходів для проведення у школі, а також перелік можливих виїзних заходів залежно від регіону України, зокрема:
• тематичні екологічні екскурсії;
• експедиції;
• маршрути "вихідного дня";
• виїзні форми навчання у школах та позашкільних навчальних закладах;
• комплексні навчально-тематичні екскурсії.
Крім того, в Орієнтирах виховання подано перелік сайтів, рекомендованих для використання, та календар державних, народних, професійних і неофіційних свят.
Відповідно до Орієнтирів виховання у сучасній школі виховання учнів здійснюється у контексті громадянської і загальнолюдської культури, охоплює весь навчально-виховний процес, ґрунтується на свободі вибору мети життєдіяльності та поєднує інтереси особистості, суспільства і держави.
Метою Орієнтирів виховання є створення цілісної моделі виховної системи у загальноосвітньому навчальному закладі на основі громадянських та загальнолюдських цінностей.
2. Особливої уваги потребують питання превентивного виховання.
Превентивне виховання забезпечується на законодавчому рівні Законом України від 26.04.2001 № 2402-III "Про охорону дитинства"; Законом України від 21.06.2001 № 2558-III "Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю"; постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2009 "Про затвердження Державної цільової соціальної програми зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров'я населення на період до 2012 року", розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22.11.2010 № 2140 "Про затвердження плану заходів щодо виконання Концепції реалізації державної політики у сфері протидії поширенню наркоманії, боротьби з незаконним обігом наркотичних засобів, психотропних речовин та прекурсорів на 2011-2015 роки", постановою Кабінету Міністрів України від 21.03.2012 № 350 "Про затвердження Державної цільової соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2015 року", розпорядженням Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 № 1209 "Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері профілактики правопорушень на період до 2015 року".
Плануючи роботу із означеного напрямку, необхідно взяти до уваги, що упродовж минулого року неповнолітніми або за їх участю скоєно 14238 злочинів. Стосовно дітей учинено 9677 злочинів, у тому числі 2885 - тяжких та особливо тяжких злочинів. Від протиправних діянь потерпіло 10590 дітей, у тому числі 2961 малолітня дитина (до 14 років).
Особливістю криміногенної ситуації в підлітковому середовищі є зміна її структури в бік зростання корисливих злочинів. Найпоширенішими злочинами залишаються крадіжки, тобто майнові злочини, які складають майже 66 % усіх злочинів, скоєних підлітками. Значною мірою на стан оперативної ситуації впливає незайнятість населення та трудова міграція.
На кінець минулого року у підрозділах кримінальної міліції у справах дітей органів внутрішніх справ України перебувало 14 тис. 213 дітей.
Із них:
• 1 тис. жіночої статі;
• 1 тис. 777 дітей віком до 11 років;
• 1 тис. 557 дітей віком від 11 до 14 років;
• 5 тис. 665 дітей віком від 14 до 16 років;
• 6 тис. 814 дітей віком від 16 до 18 років.
Непокоїть той факт, що на обліку перебувають дівчата - 860 осіб.
Найбільша кількість дітей, які перебувають на обліку, це учні загальноосвітніх навчальних закладів - 7 тис. 915 осіб, 3 тис. 116 осіб становлять учні професійно-технічних навчальних закладів; 152 - студенти, курсанти вищих навчальних закладів.
Залишається складним питання обліку дітей, які вживають наркотичні засоби та алкогольні напої.
У минулому році поставлено на облік 1 тис. 830 дітей, схильних до вживання алкогольних напоїв, із них з діагнозом "алкоголізм" - 26 осіб.
Поставлено на облік 887 дітей, схильних до вживання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів, із них з діагнозом "наркоманія" - 62 особи.
До адміністративної відповідальності притягнуто 2006 неповнолітніх за вчинення дрібного хуліганства (ст. 173 КУпАП), 7796 - за розпивання спиртних напоїв у громадських місцях і появу в громадських місцях у стані сп'яніння (ст. 178 КУпАП), 3998 - за доведення дорослими особами неповнолітніх до стану сп'яніння (ст. 180 КУпАП).
Основними причинами вчинення неповнолітніми протиправних дій є недостатній життєвий досвід, схильність до наслідування дорослих, не завжди позитивний вплив на дітей оточуючого середовища, намагання звільнитися від опіки з боку батьків, віра в безкарність, недостатній рівень самокритичного ставлення до власних вчинків, хибна оцінка складних життєвих ситуацій, вживання спиртних напоїв чи наркотичних речовин, безконтрольність з боку вихователів та недостатній рівень профілактичної роботи з неповнолітніми тощо.
Беручи до уваги зазначене вище та наказ Міністерства від 03.08.2012 № 888 "Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти, молоді та спорту щодо профілактики правопорушень серед дітей та учнівської молоді на період до 2015 року", пріоритетними в роботі навчальних закладів із означеної проблеми залишаються:
• упровадження просвітницької діяльності, спрямованої на формування негативного ставлення до протиправних діянь, проведення тижнів правових знань;
• використання інтерактивних педагогічних технологій, зокрема ділові та рольові ігри, моделювання життєвих ситуацій, суспільних процесів та процедур, дискусії, робота в малих групах на уроках правознавства та в позакласній діяльності;
• впровадження шкільного самоврядування в начально-виховний процес;
• ужиття заходів, спрямованих на підвищення моральності в суспільстві, правової культури громадян, утвердження здорового способу життя;
• запобігання проявам екстремізму, расової та релігійної нетерпимості;
• впровадження нових педагогічних комунікацій між усіма учасниками навчально-виховного процесу;
• перетворення навчальних закладів на зразок демократичного правового простору та позитивного мікроклімату тощо.
Одним із дієвих способів встановлення безпечного, комфортного середовища у навчальному закладі, вирішення учнівських конфліктів є впровадження програм примирення серед однолітків, які навчають учнів засвоїти навички вирішення конфліктів ненасильницьким шляхом за допомогою медіаторів (посередників) шляхом створення у навчальних закладах шкільних служб порозуміння. Діяльність цих служб дозволяє формувати у школярів навички співпраці, будувати ефективну систему вирішення конфліктних ситуацій у закладі, забезпечувати психологічно здорове середовище в учнівському колективі.
Інформація про ці форми роботи, досвід та методичні матеріали розміщена на офіційному сайті МОНмолодьспорту (www.mon.gov.ua, сторінка "Позашкільна освіта, виховна робота та захист прав дитини").
З метою профілактики та усунення явищ дискримінації і насильства в учнівському середовищі, створення безпечного середовища в навчальних закладах необхідно впроваджувати інтерактивні форми роботи за навчально - методичним посібником "Організація роботи з розв'язання проблем насильства в школі" (схвалений для використання на засіданні науково-методичної комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді, Науково-методичної ради з питань освіти МОНмолодьспорту України від 22 травня 2012 року, протокол № 2).
Адміністрації та педагогічним працівникам навчальних закладів України необхідно забезпечити неухильне виконання спільного наказу Державного комітету України у справах сім'ї та молоді, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров'я України від 16.01.2004 № 5/34/24/11 "Про затвердження Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення".
Окрім того зауважуємо, що відповідно до Порядку взаємодії суб'єктів соціальної роботи з сім'ями, які опинились у складних життєвих обставинах, з метою підтримки дітей, що проживають у таких сім'ях, попередження безпритульності й бездоглядності, насильства над неповнолітніми, підліткової злочинності та правопорушень, запобігання торгівлі дітьми педагогічним колективам необхідно здійснювати:
• внутрішній облік дітей, які потребують посиленої уваги з боку педагогічного працівника, соціального педагога;
• інформувати служби у справах дітей, центри соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді, дорадчий орган по роботі з сім'ями, які опинились у складних життєвих обставинах, при органах виконавчої влади;
• розробляти плани психолого-педагогічного супроводу таких дітей;
• контролювати відвідування ними навчальних закладів та якість навчання;
• активно залучати до громадської та гурткової роботи в загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах дітей із сімей, які опинилися у складних життєвих обставинах тощо.
3. Особливої ваги набуває питання патріотичного виховання підростаючого покоління.
Указом Президента України "Про заходи у зв'язку з відзначенням 70-ї річниці визволення України від фашистських загарбників та 70-ї річниці Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років" передбачено проведення заходів з патріотичного виховання молоді, виховання шанобливого ставлення до пам'яті про Перемогу і ветеранів Великої Вітчизняної війни.
Міністерством спільно із Міністерством оборони України затверджено спільний план заходів щодо виховання патріотично свідомої молоді, зокрема, використовувати ефективні засоби взаємодії з підростаючим поколінням задля шанування ним військової історії та підняття престижу Збройних сил і військової служби.
Рекомендуємо Всеукраїнську військово-патріотичну спортивну гру "Зірниця" у 2013 - 2015 роках присвятити саме цим подіям, спрямувати роботу з підготовки учасників гри на вивчення героїчних сторінок історії українського народу в період Великої Вітчизняної війни 1941 - 1945 років.
Всеукраїнська дитячо-юнацька військово-патріотична гра "Сокіл" ("Джура") проводиться відповідно до наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 13.06.2012 № 687 "Про затвердження Положення про Всеукраїнську дитячо-юнацьку військово-патріотичну гру "Сокіл" ("Джура"), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 3 липня 2012 року за № 1094/21406. У 2013 - 2014 навчальному році будуть проходити обласні (міські) етапи Всеукраїнської гри "Сокіл" ("Джура").
Для забезпечення змістовного дозвілля, патріотичного виховання, формування почуттів любові до України, поваги до народних традицій, національних цінностей українського народу, зміцнення духовного і фізичного здоров'я дітей, їх активного та доступного відпочинку рекомендуємо залучати скаутські організації, які входять до складу Національної Організації Скаутів України.
Діяльність скаутських громадських організацій регламентується Законами України від 05.02.93 № 2998-XII "Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні", від 01.12.98 № 281-XIV "Про молодіжні та дитячі громадські організації"; Указом Президента України від 06.10.99 № 1284 "Про першочергові заходи щодо реалізації державної молодіжної політики та підтримки молодіжних громадських організацій". Указ Президента України від 28.03.2008 № 279 "Про заходи щодо сприяння розвитку пластового (скаутського) руху в Україні", Постанова Верховної Ради України від 01.11.2011 № 3984 "Про відзначення 100-річчя українського скаутського руху", наказ Міністерства освіти і науки від 05.05.2008 № 367 "Про сприяння розвитку пластового (скаутського) руху в Україні" передбачають виконання відповідних заходів щодо підтримки та розвитку скаутського руху.
Основними шляхами використання потенціалу Національної Організації Скаутів України у вихованні учнівської молоді може стати проведення акцій за участю скаутів і школярів; залучення фахівців скаутського руху до виховної роботи навчальних закладів; ознайомлення педагогів з методикою виховної роботи скаутських організацій через систему спільних семінарів, конференцій, тренінгів за такими темами: "Освіта протягом життя на основі Скаутського Методу", "Скаутський Метод - ефективна система самоосвіти молоді", "Особливості формування скаутських груп на базі загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів", "Скаутська молодіжна програма", "Система малих груп у скаутському русі", "Взаємодія педагогів, батьків і місцевої громади з питань виховання дітей та молоді".

................
Перейти до повного тексту