1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
09.08.2010 N 804
Про затвердження науково-пошукового проекту "Критеріальний підхід до оцінки діяльності районних методичних кабінетів як науково-методичних установ"
З метою поліпшення діяльності районних (міських) методичних кабінетів (центрів) та подальшого їхнього інноваційного розвитку як науково-методичних установ, відповідно до Положення про районний (міський) методичний кабінет (центр), затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 08.12.2008 N 1119,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити:
1.1 науково-пошуковий проект "Критеріальний підхід до оцінки діяльності районних методичних кабінетів як науково-методичних установ" (додається);
1.2 науковим керівником проекту - Боднар О.С., доцента кафедри менеджменту освіти Тернопільського інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидата педагогічних наук;
1.3 керівником творчої групи з реалізації проекту - Дутчак А.О., завідуючу відділом координації роботи з методичними службами лабораторії організації й управління освітою Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
2. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Удод О.А.) надавати організаційну та науково-методичну допомогу районним (міським) науково-методичним установам з питань реалізації проекту.
3. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, інститутам післядипломної педагогічної освіти сприяти науково-педагогічним дослідженням в процесі реалізації та впровадження науково-пошукового проекту.
4. Опублікувати даний наказ в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України" та розмістити на сайті www.mon.gov.ua.
5. Контроль за виконанням даного наказу покласти на директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Єреська О.В.
Перший заступник Міністра Б.М.Жебровський
Додаток
до наказу МОН
09.08.2010 N 804
ЗАТВЕРДЖЕНО
Вченою радою Інституту
інноваційних технологій
і змісту освіти
Міністерства освіти і науки
26.05.2010
(протокол N 7)
НАУКОВО-ПОШУКОВИЙ ПРОЕКТ
"Критеріальний підхід до оцінки діяльності районних методичних кабінетів як науково-методичних установ"
Відомості про організаторів проекту та ресурси
1. Головний організатор та керівник проекту:
Удод О.А., директор Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, доктор історичних наук, професор (тел./факс: (044)-417-81-81, e-mail: iitzo_so@svitonline.com).
2. Ініціатори та координатори проекту:
Пушкарьова Т.О., заступник директора Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки (тел.: (044)-417-81-98, моб.: 0505118816, e-mail: iitzo_so@svitonline.com, pushkaryova@br.ru).
Литвиненко Г.М., доцент відділу менеджменту освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки (тел.: (044)-425-25-03; моб.: 050-959-14-36; e-mail: iitzo_so@svitonline.com).
3. Науковий керівник:
Боднар О.С., доцент кафедри менеджменту освіти Тернопільського інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат педагогічних наук; (тел. моб.: 0672590739; e-mail: bodnarotern@ukr.net).
4. Експерти:
Терещук Б.М., начальник відділення змісту освіти дошкільної та загальної середньої освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки (тел.: (044)-390-76-71; моб.: 0674199458; e-mail: iitzo_so@svitonline.com).
Дивак В.В., завідувач кафедри філософії та освіти дорослих Центрального інституту ПППО Університету менеджменту освіти Національної АПН України, кандидат педагогічних наук, доцент (тел.: (044)-481-38-36, моб.: 093-2735457, e-mail: ktmpo@ukr.net).
Ануфрієва О.Л., завідувач аспірантури та докторантури Університету менеджменту освіти Національної АПН України, кандидат педагогічних наук, доцент (тел.моб.: 0662869151, e-mail: asp_bingo@ukr.net).
5. Консультанти проекту:
Оскалов П.В., завідуючий сектором координації діяльності інститутів ППО і методичних установ відділу менеджменту освіти Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міносвіти освіти і науки (тел.: (044)-425-25-03; моб.: 050-959-14-36; e-mail: iitzo_so@svitonline.com).
Полякова Г.А., доцент кафедри соціології і психології управління Харківського національного економічного університету, кандидат педагогічних наук, доцент (e-mail: http//polyakovaaa@mail.ru).
Старченко К.М., старший викладач кафедри філософії та освіти дорослих Університету менеджменту освіти Національної АПН України, кандидат педагогічних наук, доцент (тел.: (044)-481-38-36, моб.: 093-2735457, e-mail: ktmpo@ukr.net).
6. Творча група з реалізації проекту
Керівник творчої групи - Дутчак А.О., завідуюча відділом координації роботи з методичними службами лабораторії організації й управління освітою Івано-Франківського обласного інституту 11110 (тел.: (03422)-2-23-87, моб.: 0506072682, e-mail: admin@ippo.if.ua).
Члени творчої групи:
Бегей Т.П., завідуюча Снятинським районним методичним кабінетом Івано-Франківської області (тел.: (03476)-2-50-69, e-mail: metodkab76@mail.ru);
Витовита А.А., завідуюча Татарбунарським районним методичним кабінетом Одеської області (тел.: (048-44)-3-33-01; 3-18-34; e-mail: atrvo@ ukr. net);
Гладка Н.М., завідуюча лабораторією розвитку освіти і педагогічних інновацій Черкаського обласного інституту ППО (тел.: 0472-64-05-90; моб.: 0992835269; e-mail: oipopp@ukr.net);
Дзямко С.С., завідувач Ялтинського міського методичного кабінету Автономної Республіки Крим (тел.: (065-42)-3-50-22, моб.: 0502371377);
Захарчук О.П., завідувач Чортківського районного методичного кабінету Тернопільської області (035-52)-2-02-54, e-mail: metodkabinet@ cor.tr.ukrtel.net);
Каторгіна Л.І., директор Оболонського районного науково-інформаційного центру м. Києва (тел.: 410-93-22, факс: 419-73-59; e-mail: katorgina@ukr.net);
Кашуба Г.Т., спеціаліст відділу освіти Борщівської районної державної адміністрації Тернопільської області (тел.: (03541)-2-18-02, моб.: 0972784774; e-mail: raivo@bor.tr.ukrtel.net);
Ковальчук В.І., завідуюча відділом управління освітою Вінницького обласного інституту ППО (тел.: (043-2)-67-08-91, моб.: 0963527961);
Мельник Н.А., завідуюча кабінетом координації методичної роботи Рівненського обласного ШЛО (тел.: (036-2)-64-96-70, моб.: 0985256989);
Михальчук Г.І., методист Бережанського районного методичного кабінету Тернопільської області (тел.: (035-48)-2-19-85, моб.: 0972701683, e-mail:osvita@ber.e.ua);
Обершт О.І., завідуюча Новоселицьким районним методичним центром Чернівецької області (тел.: (037-33)-2-12-36, моб.: 0956454354);
Пащенко В.В., завідуюча центром координації роботи методичних служб Донецького обласного ШЛО (тел.: (062)-304-64-51, моб.: 0638574671);
Половенко О.В., методист центру координації методичних служб Кіровоградського обласного ШЛО (тел.: (052-2)-22-25-65; моб.: 0996838756);
Расевич Р., завідувач Монастириського районного методичного кабінету Тернопільської області (тел.: (035))-55-2-00-46; (035)-55-2-11-84; моб.: 098-665-91-57; e-mail: r.rasevych@online.ud);
Ратушко В.А., завідувач відділу освіти Лановецької районної державної адміністрації Тернопільської області (тел.: (035-49)-2-20-52, e-mail: lan-metodl@ukr.net);
Рибальченко О.О., завідуюча Артемівським міським методичним кабінетом Донецької області (тел.: (06274)-44-15-42, e-mail: artem-metod@yandex.ru)
Сакевич Г.Р., завідувач Підволочиського районного методичного кабінету Тернопільської області (тел.: (035-43)-2-31-59, osvita_pidvol@ukr.net)
Шкарпітко Н.О., завідуюча Ірпінським міським методичним кабінетом Київської області (тел.: (045-97)-5-33-98), моб.: 0631350655);
Удовиченко І.В., проректор з навчально-методичної роботи Сумського обласного інституту ППО (тел.: (0542)-65-04-95, моб.: 0502788647; e-mail: hqfran@ukr).
Яцишин І.В., завідуюча лабораторією післядипломної освіти і дистанційного навчання Тернопільського обласного інституту ППО (тел.: (035-2)-53-39-62, моб.: 0667329476).
Ресурси
1. Навчальна база:
Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України;
районні (міські) методичні кабінети (центри) (відповідно до потреб та можливостей фінансового забезпечення проекту).
2. Бюджет проекту
Проїзд, харчування та проживання
учасників
За рахунок сторони, яка
відряджає
Інтернет-послуги В межах інтернетчасу, яким
користуються в організаціях,
задіяних до проекту.
Оплата відряджень За рахунок відряджаючої сторони
Копіювальні послуги За рахунок коштів інститутів
ППО та методкабінетів, задіяних
у проекті
Використання мультимедійних
засобів та комп'ютерної техніки
За рахунок коштів інститутів
ППО та методкабінетів, задіяних
у проекті
3. Термін виконання проекту: травень 2010 - грудень 2012 років
I. Актуальність досліджуваної проблеми проекту
Реформування загальної середньої освіти, перехід на новий зміст, структуру і 12-річний термін здобуття повної загальної середньої освіти супроводжується використанням у навчально-виховному процесі нового покоління підручників і навчальних посібників, запровадженням державної атестації випускників навчальних закладів і зовнішнього незалежного оцінювання, інноваційною діяльністю навчальних закладів і педагогічних працівників, іншими нововведеннями в галузі освіти. Ці нововведення значно розширили функції та завдання діяльності районних (міських) методичних кабінетів і центрів.
Положення про районний (міський) методичний кабінет (центр), затверджене наказом Міносвіти і науки України N 1119 від 08.12.2008 року та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 25.12.2008 року за N 1239/15930, передбачає приведення статусу, функцій та змісту діяльності методкабінетів і центрів у відповідність до сучасних вимог.
Згідно із статтями 42 і 25 Законів України "Про загальну середню освіту" та "Про дошкільну освіту" методкабінети здійснюють науково-методичне забезпечення системи загальної середньої та дошкільної освіти району, районів у містах Києві та Севастополі, міста (без районного поділу), підвищення кваліфікації педагогічних працівників у період між курсовою підготовкою у системі підвищення кваліфікації, що проводиться відповідно до статті 57 Закону України "Про освіту" не рідше одного разу на п'ять років, тобто у міжкурсовий період.
Тому на підставі статті 18 Закону України "Про освіту" та нового Положення їх віднесено до науково-методичних установ, в яких науково-методична робота з педагогічними працівниками, підвищення їх кваліфікації здійснюється на основі науково-пошукових та експериментальних досліджень.
Новий статус методкабінетів покликаний сприяти їхньому інноваційному розвитку, позитивний досвід якого на сьогодні накопичено окремими з них. Як науково-методична установа працює з 2007 року Ялтинський міський методичний кабінет Автономної Республіки Крим (завідувач С.С.Дзямко). Цей статус надав йому виконавчий комітет міської ради. Методкабінет має власний Статут та зареєстрований як юридична особа.
З 1997 року Монастирський районний методичний кабінет Тернопільської області (завідувач Р.П.Расевич) відповідно до рішення районної державної адміністрації від 3 листопада 1997 року N 263 функціонував як навчально-методична установа. Відповідно до нового Положення про районний (міський) методичний кабінет (центр) внесено відповідні корективи до Статуту кабінету і рішенням районної державної адміністрації від 22 травня 2009 року йому надано статус науково-методичної установи. Методкабінет також має власний Статут і є юридичною особою.
Фактично, як науково-методичні установи, працюють Маріупольський науково-методичний центр Донецької області (завідуюча Т.І.Кустенко), Чернівецький міський методичний кабінет Чернівецької області (завідуюча А.І.Соловська), Оболонський районний науково-методичний центр м. Києва (Л.І.Каторгіна) та ряд інших закладів районної (міської) методичної служби. Головним в їхній діяльності є те, що робота методичних кабінетів спрямована на трансформацію наукових здобутків у сфері медичного забезпечення та організацію експериментально-дослідницької діяльності регіонального рівня, а співпраця з відділами управління освітою будуються, як правило, на принципах субординації та координації.
Подальший розвиток методкабінетів як науково-методичних установ гальмується, перш за все, через відсутність критеріїв оцінки їх діяльності в той час, як Міносвіти і науки України наказами N 99 від 14.02.2005 та N 567 від 21.08.2003 затвердило орієнтовні критерії оцінки діяльності відповідно до середніх загальноосвітніх, дошкільних і позашкільних навчальних закладів. На основі критеріально-орієнтованого підходу розроблені й затверджені Міносвіти і науки України Рекомендації щодо планування роботи класного керівника навчального закладу системи загальної середньої освіти.
Застарілими слід вважати поняття про кабінет як структурний підрозділ районного (міського) відділу (управління) освіти, яке сформувалося на основі Типового положення про відділ освіти, районної у мм. Києві та Севастополі державної адміністрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 1999 року N 347, а також Примірного положення про відділ (управління) освіти виконавчого комітету міської ради, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 1 квітня 2003 року N 192, і, по суті, не відповідають сучасному законодавству, оскільки прийняті вони лише на основі лише одного закону - Закону України "Про освіту".
Негативно позначається на діяльності методкабінетів скорочення чисельності працівників апарату відділів (управлінь) освіти, яке відбулося за остання кілька років. Їх кількість, доведена до мінімальних розмірів (3-5 чол.), змушує керівників органів управління освітою залучати працівників методичної служби до виконання не властивих їм функцій. Як наслідок, методкабінети поступово втрачають своє пряме призначення, набуваючи рис адміністративного органу.
Все це призводить до того, що значну частину робочого часу працівники районних (міських) методичних кабінетів і центрів витрачають на виконання доручень, не передбачених їхніми посадовими інструкціями. Відтак, виникає перевантаження їх обов'язками, що, в свою чергу, заважає їхньому самовдосконаленню, відсутня належна система підвищення кваліфікації працівників методичних служб.
Аналіз науково-методичної і педагогічної літератури засвідчив недостатню кількість наукових публікацій стосовно діяльності закладів районної (міської) методичної служби, зокрема їх діяльності як науково-методичних установ.
Таким чином, між сучасним станом районних (міських) методичних кабінетів і центрів, що склався останнім часом, і подальшим їхнім розвитком як науково-методичних установ, що має інноваційний характер, виникло протиріччя, яке необхідно усунути. Це й визначає актуальність науково-педагогічного проекту та проведення наукових пошуків стосовно розроблення критеріїв діяльності методичних кабінетів як науково-методичних центрів і приведення їх у відповідність до сучасних вимог.
II. Обгрунтування концептуальних засад проекту
Науково-педагогічний проект базується на концептуальних засадах, що випливають з досягнень науково-експериментальних пошуків з розробки критеріїв оцінки діяльності складових освітньої галузі та освітніх установ, що проводять О.С.Боднар, Л.М.Ващенко, Л.І.Даниленко, Г.С.Данилова, Г.А.Дмитренко, Г.В.Єльникова, Г.М.Литвиненко, М.М.Поташник, В.І.Пуцов, К.М.Старченко, Г.В.Федоров та інші.
Науково-методична робота, що реалізується на базі методичних кабінетів, розглядається в сучасних умовах як система з основними її ознаками організаційного та науково-методичного забезпечення неперервного духовного та професійно-творчого розвитку особистості педагогічного працівника в міжкурсовий період. Вона є дієвим засобом педагогічного управління навчально-виховним процесом у загальноосвітніх закладах і динамічною системою, управління якою передбачає адекватні до змін управлінські заходи.
В сучасній науково-методичній літературі науково-методична робота розглядається також в двох аспектах - управлінському, коли вона виступає як складова організаційної структури управління освітнім процесом і реалізується на засадах методичного менеджменту, і професійно-освітньому, коли вона визначається як структурна ланка системи безперервної педагогічної освіти або як компонент системи підвищення кваліфікації педагогічних працівників і проводиться на основі принципів маркетингу.
Останнім часом педагогічна й управлінська думка зосереджується навколо проблеми регулювання педагогічного процесу як системи передачі інформації та організаційних форм оволодіння нею. Тому з'являються нові понятійні виміри управлінського впливу через методичну службу на педагогічний процес. Учені й практики все частіше сходяться на думці, що саме педагогіка є формою передачі соціального досвіду з покоління в покоління і тому організація передачі цього досвіду вимагає управлінського втручання, що базується на принципах методичного менеджменту.
Відбувається процес докорінного переосмислення характеру діяльності органів управління освітою відповідно до демократично-правових норм, сучасного розуміння самого поняття управління в освіті та з урахуванням нового статусу методичних кабінетів. На сьогодні багатьом відділам (управлінням) освіти бракує нових орієнтирів, усвідомлення важливої ролі методичної служби в освіті, тому за зовнішніми, нібито змінами у їхній діяльності, наприклад, відмова від інспектування підвідомчих навчальних закладів, зберігаються традиційні форми і методи звичайного інспектування, до якого залучаються методичні працівники.
Розвиток науково-методичних установ має інноваційний характер, тому система науково-методичної роботи, що здійснюється на їхній базі та під їхнім керівництвом утворює інноваційне середовище. Л.М.Ващенко у своїх роботах, присвячених методиці оцінки інноваційних процесів, що відбуваються в системі освіти, визначає критеріальну базу, що містить дев'ять критеріїв інноваційного середовища (стратегічна спрямованість, широта охоплення, інтенсивність, формалізованість, упорядкованість, узгодженість, інформаційність, професійна компетентність та соціокультурна активність), кожний з яких розкривається у змісті та ознаках, має власний об'єкт та методи аналізу, виявляється у кількісних показниках вираженості.
Районні (міські) методичні кабінети (центри) повинні мати чіткі, однозначні і прозорі критерії, тобто підстави з одного боку для ідентифікації їх як науково-методичних установ, а з другого - для оцінки їхньої діяльності з метою прийняття відповідних управлінських рішень на принципах методичного менеджменту. Це дасть можливість забезпечити взаємодію методкабінетів і органів управління освіти на принципах субординації та координації.
Методологічною основою проекту є положення філософії про об'єктивність процесу розвитку суспільства; закони діалектики, що розкривають внутрішні механізми розвитку та взаємозумовленість внутрішніх і зовнішніх чинників саморозвитку особистості; основні ідеї гуманістичної парадигми освіти; системний підхід як методологічний спосіб пізнання фактів, явищ, об'єктів, процесів в їх цілісності; поєднання особистісно орієнтованого та діяльнісного підходів, що передбачає розкриття та врахування потреб і можливостей, інтересів і прав окремого індивіда, створення умов для його самореалізації, самоутвердження та цілеспрямованої активності; методологічні принципи педагогіки - демократизації, самоактивності, саморегуляції, комплексності, міждисциплінарної інтегративності, наступності й безперервності проекту.
Теоретичною основою проекту стали наукові праці, в яких розкриваються сучасні підходи до організації методичних, науково-методичних установ, інших освітніх закладів системи підвищення кваліфікації (В.І.Маслов, Л.М.Ващенко, І.Г.Осадчий, Н.Г.Протасова, В.І.Пуцов), дослідження, що розкривають теоретико-методологічні основи, принципи, механізм програмно-цільового управління (Г.А.Дмитренко, Г.В.Єльникова, Б.З.Мільнер, М.М.Мартиненко, В.І.Маслов, В.В.Олійник); наукові розробки з проблеми організаційного моделювання та проектування динамічних організаційних структур (Ю.П.Васильєв, Б.М.Герасимов, В.І.Глуцький, В.С.Пікельна, О.О.Рабчун).
Проект базується також на чинному законодавстві в галузі освіти, державних нормативно-правових актах і документах Міносвіти і науки України, що регламентують функціонування освітньої системи та діяльності науково-методичних установ.
Гіпотеза:
Ймовірно, що районні (міські) методичні кабінети (центри) аналогічно до середніх загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів, мають критерії, за допомогою яких можна ідентифікувати їх як науково-методичні установи та оцінити їхню діяльність щодо реалізації науково-методичного забезпечення загальної середньої та дошкільної освіти та підвищення кваліфікації педагогічних працівників у міжкурсовий період.
Ключові категорії та поняття.
Ідентифікація, інновації, інноваційна діяльність, кількісні показники, критеріальна база, експертиза, експертне оцінювання, експерт, навчання експертів, сертифікат експерта, параметри і критерії експертного оцінювання, маркетинг, методичний менеджмент, науково-методична установа, методичний кабінет, принципи субординації та координації, проектно-модульний план.
III. Об'єкт дослідження:
Організація діяльності районного методичного кабінету в умовах реформування освіти України.
Предмет дослідження:
Критерії та кількісні показники оцінювання діяльності районного методичного кабінету як науково-методичної установи.
Методи дослідження:
Для вирішення завдань і перевірки гіпотези проекту будуть використовуватися такі методи дослідження:
- теоретичного пошуку (аналіз, порівняння, класифікація, систематизація й узагальнення теоретичних і емпіричних даних, теоретичне моделювання);
- емпіричного характеру (анкетування, бесіда, інтерв'ювання);
- діагностичні (тести, рейтинг);
- обсерваційні (спостереження, самоспостереження);
- прогностичні (метод експертних оцінок, моделювання);
- експериментальні (інформаційно-пошуковий, констатуючий, формуючий);
праксиметричні (аналіз досвіду, аналіз результатів діяльності).
IV. Мета і завдання проекту.
Мета: Розробити критерії діяльності закладів методичної служби як науково-методичних установ та кількісні показники її оцінювання, і на цій основі розмежувати функції методичного кабінету (центру) і відділу (управління) освіти як установ, що здійснюють притаманні їм управлінські функції і взаємодіють між собою на принципах субординації та координації.

................
Перейти до повного тексту