- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
Р І Ш Е Н Н Я
Щодо звіту про роботу Консультаційно-експертної ради Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку в 2005 році
Відповідно до плану роботи Комісії на 2006 рік, затвердженого рішенням Комісії від 14.02.06 р. N 83, Державна комісія з цінних паперів та фондового ринку
ВИРІШИЛА:
1. Звіт про роботу Консультаційно-експертної ради Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку в 2005 році взяти до відома (додається).
2. Керівнику апарату Комісії М.Непрану опублікувати Звіт Консультаційно-експертної ради відповідно до законодавства України.
3. Контроль за виконанням цього рішення залишаю за собою.
Протокол засідання Комісії від 18 квітня 2006 р. N 12 |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Державної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
18.04.2006 N 279
ЗВІТ
про роботу Консультаційно-експертної ради Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку в 2005 році
Розділ 1. Організація діяльності Консультаційно-експертної ради Комісії
Консультаційно-експертна рада Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - КЕР) здійснювала свою роботу згідно з рішенням Комісії від 10.09.2002 р.
N 248 та від 29.10.2002 р.
N 340, якими було затверджено Положення про КЕР та склад КЕР.
Головою КЕР було призначено Бурмаку М.О. - члена Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Співголовою КЕР було призначено Отченаша А.А. - президента фінансової групи "Автоальянс", члена ради Української асоціації інвестиційного бізнесу.
Секретарем КЕР було призначено Харламова П.П. - головного спеціаліста секретаріату Координаційної ради при Президентові України з питань функціонування ринку цінних паперів в Україні
Порядок роботи КЕР, її органів та посадових осіб визначається Положенням про Консультаційно-експертну раду Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, (зі змінами), затвердженого рішенням Комісії від 10.09.2002 р.,
N 248. У 2004 році були внесені зміни до Положення, затверджені рішенням Комісії від 01.12.2004 р., N 502. Склад КЕР затверджено також відповідним рішенням Комісії від 29.10.2002 р.,
N 340, а зміни у складі Ради затверджені відповідними рішеннями Комісії від 29.09.2004 р., N 422, від 13.10.2004 р., N 449, від 01.12.2004 р., N 502, від 15.12.2004 р.,
N 558, від 23.02.2005 р., N 76, від 02.03.2005 р., N 103, від 16.03.2005 р., N 120.
Порядок скликання і проведення засідань КЕР, роботи її секцій та іншу діяльність встановлює Регламент КЕР, затверджений рішенням Ради від 18.12.2002 р.
У складі КЕР працюють такі секції: правового забезпечення розвитку фондового ринку та з питань інтеграції; розвитку інфраструктури фондового ринку; розвитку корпоративного управління; інституціональних інвесторів (Додаток N 1).
Розділ 2. Діяльність Консультаційно-експертної ради Комісії
У 2005 році було проведено дев'ять засідань КЕР.
На засіданнях КЕР розглядалися наступні питання: проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні"; проект Положення про порядок реєстрації випуску іпотечних сертифікатів та інформації про їх випуск, що випускаються в бездокументарній формі; проект Концепції розвитку фондового ринку України на 2005-20010 роки у контексті Програми діяльності Уряду
"Назустріч людям"; заходи щодо розвитку організованого фондового ринку в Україні; участь КЕР у реалізації Закону України
"Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та адаптації законодавства України до директиви
2004/39/ЄС від 21.04.2004 р."Про ринки фінансових інструментів"; хід реалізації
Державної програми розвитку НДС в Україні; діяльність фондових бірж як саморегулівних організацій на фондовому ринку; рекомендації УАІБ щодо розвитку інститутів спільного інвестування та пенсійних фондів (за результатами щорічної конференції); проекту Закону України "Про акціонерні товариства"; внесення змін та доповнень до
Правил здійснення торговцями цінними паперами комерційної та комісійної діяльності по цінних паперах; проект Положення про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів; проекту Положення про функціонування фондових бірж; нових механізмів ліцензування учасників фондового ринку; основних напрямів розвитку ринку цінних паперів; внесення змін до нормативно-правових документів Комісії, які регулюють діяльність інвестиційних фондів та взаємних фондів інвестиційних компаній та інші питання.
Члени КЕР вважали за доцільне підпорядкувати роботу КЕР у 2005 році головній меті: створенню законодавчих умов для залучення інвестицій в економіку України через фондовий ринок. Для забезпечення системної роботи в цьому напрямі пропонувалось розробити комплексну програму "Захист прав інвесторів на ринку цінних паперів" та провести конференцію з її обговорення за участю представників учасників ринку, комітетів Верховної Ради та міжнародних інвесторів.
На засіданні КЕР розглядався проект Закону "Про внесення змін до Закону України "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні". Було зазначено, що законопроект потрібно узгодити з принциповими положеннями
Державної програми розвитку Національної депозитарної системи. До таких положень, які повністю або частково не враховані в цьому проекті Закону, відносяться: створення в небанківському фінансовому секторі спеціалізованих депозитарних установ (СДУ) - юридичних осіб, які б поєднували функції реєстратора та зберігача цінних паперів, обслуговували як емітентів, так і власників цінних паперів, мали нормативно забезпечені інформаційні, технологічні та юридичні зв'язки з центральним депозитарієм та працювали в єдиній системі обліку цінних паперів, у тому числі як прав власності на цінні папери, так і прав за цінними паперами; передача функцій депозитарного обліку державних цінних паперів від Національного банку України центральному депозитарію; формування в структурі центрального депозитарію центрального реєстру власників цінних паперів, центрального сховища документарних цінних паперів та центральної розрахунково-клірингової палати.
Є декілька шляхів удосконалення законодавства про Національну депозитарну систему. Перший - внести принципові зміни до закону України, зберігаючи його структуру і контекст. У цьому разі зміни не потрібно узгоджувати з редакцією нового закону "Про цінні папери та фондовий ринок" чи "Про ринки фінансових інструментів". Це буде наступним кроком розвитку законодавства, який триватиме у подальшому. Другий - доопрацювати редакцію нового закону "Про цінні папери та фондовий ринок" таким чином, щоб закон
"Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні" перетворився на розділ закону "Про цінні папери та фондовий ринок". Це дозволить уникнути технологічних проблем узгодження двох законів. За умов розуміння необхідності швидкого адаптування законодавства до директив ЄС такий закон доцільно розробляти як закон "Про ринки фінансових інструментів", додавши розділ відносно державного регулювання, а також відобразивши всі законодавчі новели щодо строкових фінансових інструментів. Однак, це буде вимагати більшого часу і ухвалення закону можливе у 2006 р. Третій шлях - розробити нову редакцію закону "Про Національну депозитарну систему та особливості електронного обігу цінних паперів в Україні" в новому форматі, узгодивши її з новою редакцією закону "Про цінні папери та фондовий ринок". Потрібно зробити остаточний вибір між трьома варіантами підготовки законопроектів, щоб запобігти втрати часу на їх розгляд та прийняття.
На засіданні Ради також був схвалений проект Положення про порядок реєстрації випуску іпотечних сертифікатів та інформації про їх випуск, що випускаються в бездокументарній формі, який не отримав зауважень від членів КЕР.
Виконуючи Закон України
"Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Комісія розміщує проекти регуляторних актів на своєму сайті. У 2004 році Комісія входила до числа державних органів, що найбільш активно оприлюднювала проекти регуляторних актів, поступаючись тільки Державній податковій адміністрації. Зараз на сайті Комісії оприлюднені 53 проекти регуляторних актів, багато з них вже прийняті. Разом із цим, в процесі підготовки регуляторних актів не всі вони були оприлюднені. Так, наприклад, одне з найбільш резонансних рішень "Про запровадження системи обов'язкового рейтингування суб'єктів та інструментів фондового ринку" перед затвердженням не оприлюднювалось та не обговорювалось на засіданні КЕР, що викликало негативну оцінку учасників фондового ринку. Роль КЕР в аналізі регуляторного впливу кожного нормативного акта Комісії має значно зрости. Враховуючи це, доцільно вносити до порядку денного чергового засідання КЕР всі нові проекти регуляторних актів Комісії, які з'явились на її офіційному сайті за період, починаючи з дати попереднього засідання Ради.
Члени КЕР зауважили, що крім вказаної директиви, доцільно розглянути ще кілька документів ЄС, які стосуються фінансових ринків, а також врахувати позитивний досвід законодавчого регулювання інших країн світу. За результатами обговорення було прийнято рішення запропонувати Комісії розробити та затвердити план заходів щодо адаптації вітчизняного законодавства до законодавства Європейського Союзу.
У Комісії створено робочу групу з розробки концепції розвитку фондового ринку на найближчі роки. Зважуючи на те, що програма Уряду включає ряд концептуальних позицій щодо розвитку фондового ринку, які вимагають деталізації і які можуть бути покладені в основу концепції розвитку фондового ринку України на 2005-2010 роки. Насамперед, це захист прав інвесторів.
У правовій площині ця проблема може бути розв'язана двома шляхами.
Перший шлях - прийняття Закону України "Про акціонерні товариства", з тексту якого доцільно вилучити поняття щодо ЗАТ, акції яких за своєю суттю не є ринковим інструментом і не є об'єктом регулювання Комісії. Другий шлях - внесення термінових змін до Закону України
"Про господарські товариства" з метою запобігання корпоративних конфліктів. Поряд із цим, доцільно розпочати розробку закону "Про публічні акціонерні компанії".
Наступним напрямом є удосконалення правових засад випуску та обігу цінних паперів і деривативів. Правові засади функціонування фондового ринку застаріли і не відповідають його сучасному стану та вимогам розвитку фондового ринку. Сьогодні є унікальний шанс прийняти новий закон "Про ринки фінансових інструментів", який скасував би дію чинних законів та встановив би чіткі та зрозумілі правові засади функціонування фондового ринку на основі досвіду інших країн, в першу чергу, країн ЄС.
Необхідно сприяти запровадженню нових інструментів та поліпшенню їх інвестиційних характеристик. На ринку повинні з'явитись акції ВАТ та публічних компаній, державні облігації, муніципальні облігації, іпотечні сертифікати та облігації, опціони, ф'ючерси, свопи, форвардні угоди тощо.
Особливої уваги потребує питання інституціалізації фондового ринку. Однією з пріоритетних задач є перетворення торговців цінними паперами небанківського сектора в повнофункціональні, фінансово стійкі інститути, що надаватимуть широкий перелік фінансових послуг.
Іншими кроками мають бути розробка та прийняття закону "Про інвестиційні компанії та інвестиційні банки", підвищення вимог до організаторів торгівлі стосовно щорічного мінімального обсягу торгів тощо. Беззаперечними складовими нового напряму в розвитку ринку цінних паперів - це можливість функціонування в Україні тільки одного Центрального депозитарію цінних паперів та ліквідація поділу випусків цінних паперів на документарні та бездокументарні. Доцільно передбачити існування в небанківському фінансовому секторі спеціалізованих депозитарних установ - юридичних осіб, які б поєднували функції існуючих реєстраторів та зберігачів цінних паперів, обслуговували як емітентів, так і власників цінних паперів, мали нормативно забезпечені інформаційні технологічні та юридичні зв'язки з центральним депозитарієм та працювали в єдиній системі обліку цінних паперів, в тому числі як прав власності на цінні папери, так і прав за цінними паперами.
На засіданні КЕР були розглянуті шляхи розвитку законодавства про фінансові інструменти. У березні 2005 року Комітет з питань фінансів і банківської діяльності Верховної Ради України схвалив законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України". Ним передбачалось внесення змін до
Господарського кодексу України, Законів
"Про цінні папери і фондову біржу",
"Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні". В цьому документі вперше у вітчизняній практиці з'явився термін "фінансові інструменти", що є позитивним напрямом. Прийняття нових
Цивільного та
Господарського кодексів України не покращили ситуацію в сфері регулювання фондового ринку. При цьому з'явилися нові різновиди фінансових інструментів - заставні, іпотечні сертифікати, сертифікати участі у фондах операцій з нерухомістю та фондах фінансування будівництва які названі цінними паперами. Найближчим часом можуть бути запроваджені складські свідоцтва та іпотечні облігації. Однак, до цього часу не вирішено основне завдання - впорядкування цінних паперів, їх поділ на емісійні та неемісійні. Крім того, необхідно починати роботу щодо розвитку строкових фінансових інструментів і Комісія має стимулювати розробку відповідного законопроекту. В Росії запроваджується новий вид фінансових інструментів, так звані "структурні продукти", які можуть бути цікавими й для ринку України. Все це вимагає запровадження нових правил, які існують у світовій практиці.
Проаналізувавши проблемні питання реєстраторської діяльності, члени Ради рекомендували Комісії наступне: утриматись від затвердження Порядку та умов ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, яким вносяться зміни до Положення про порядок ведення реєстрів власників іменних цінних паперів, затверджених рішенням ДКЦПФР віл 26.05.98 р.
N 60, й прийняти зміни та доповнення до цього Положення на основі нової редакції документа, яка підготовлена ПАРД; застосувати аналогічний підхід щодо внесення змін до Положення про депозитарну діяльність, затвердженого рішенням Комісії від 26.05.1998 р.,
N 61; вирішити проблеми, пов'язані з обліком цінних паперів, якими володіють нерезиденти; створити робочу групи з питання ціноутворення на послуги реєстраторів.
Серед них:
внесення змін до законодавства України; розвиток Національного депозитарію, як повнофункціонального центрального депозитарію цінних паперів;
створення центрального реєстру власників іменних цінних паперів, центрального сховища знерухомлених та документарних цінних паперів, національної інформаційної мережі та системи передачі даних; розвиток операційної діяльності та її приведення до європейських стандартів.
Реалізація
Програми можлива лише за наявності її фінансування. При цьому документ може змінюватись відповідно до розвитку ситуації на ринку та відповідно до пропозицій його учасників. Програму розвитку Національної депозитарної системи доцільно пов'язувати з програмою розвитку фондового ринку та ринку фінансових послуг з метою підвищення конкурентноздатності фінансового ринку в цілому.
На травневому засіданні Ради було розглянуто питання щодо діяльності фондових бірж як СРО. Пункт 1.1
Положення про діяльність саморегулівної організації професійних учасників ринку цінних паперів, визначаючи СРО як неприбуткове об'єднання професійних учасників ринку, базується на трактуванні СРО відповідно до підпункту 9 п. 1 ст.
1 Закону України
"Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", що покладений в основу розробки Положення в цілому. Визначаючи СРО профучасників ринку цінних паперів як їх неприбуткове об'єднання, Положення не враховує особливостей, властивих тим СРО, якими можуть бути фондові біржі, що функціонують у якості СРО й одержали відповідний організаційно-правовий статус. Фондова біржа, як організатор торгівлі, відрізняється від усіх інших категорій професійних учасників ринку наявністю власної інфраструктури, яку утворюють акредитовані на біржі брокерські контори та торговці цінними паперами, що не є членами біржі, але є її акціонерами. Без цієї інфраструктури фондова біржа не може функціонувати. Більш того, наявність такої інфраструктури у відповідності до ст.
32-
34 Закону
"Про цінні папери та фондову біржу" є обов'язковою умовою одержання фондовою біржею статусу організатора торгівлі цінними паперами. Ст. 36 цього Закону встановлює мінімально необхідну кількість членів біржі, тому фондова біржа, на відміну від всіх інших категорій професійних учасників, виступає в якості специфічної СРО, що цілком відповідає вимогам
Положення про діяльність саморегулівної організації професійних учасників ринку цінних паперів, зокрема, у тій частині, що стосується її задач і членства в ній.
................Перейти до повного тексту