- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
Р І Ш Е Н Н Я
Щодо проекту змін до Положення про здійснення фінансового моніторингу інститутами спільного інвестування, фондовими біржами та іншими професійними учасниками ринку цінних паперів, затвердженого рішенням Комісії від 13.08.2003 р. N 359
1. Схвалити проект змін до Положення про здійснення фінансового моніторингу інститутами спільного інвестування, фондовими біржами та іншими професійними учасниками ринку цінних паперів, затвердженого рішенням Комісії від 13.08.2003 р.
N 359 (далі - Проект), що додається.
2. Т. в. о. Виконавчого секретаря В.Прядку забезпечити:
- оприлюднення Проекту на офіційному сайті Комісії;
- публікацію повідомлення в офіційному друкованому виданні Комісії про оприлюднення Проекту на офіційному сайті Комісії;
- подання Проекту на погодження до Державного департаменту фінансового моніторингу, Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва і Національного банку України;
- винесення, після закінчення місячного терміну для надання пропозицій та зауважень, Проекту на засідання Комісії для затвердження остаточної редакції з метою подання цих змін на державну реєстрацію.
3. Контроль за виконанням покласти на т. в. о. Виконавчого секретаря В.Прядка.
Протокол засідання Комісії від 21 липня 2004 р. N 23 |
Проект
СХВАЛЕНО
протоколом засідання
Комісії
21.07.2004 N 23
ПОЛОЖЕННЯ
про здійснення фінансового моніторингу учасниками ринку цінних паперів
Положення про здійснення фінансового моніторингу учасниками ринку цінних паперів (далі - Положення) розроблено відповідно до Законів України
"Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом" (далі - Закон),
"Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" та поширюється на торговців цінними паперами, депозитарії, зберігачів, реєстраторів, емітентів, які самостійно здійснюють ведення реєстру, фондові біржі та торговельно-інформаційні системи, компанії з управління активами, інститути спільного інвестування (далі - суб'єкти).
1. Загальні положення
Цим Положенням установлюються загальні вимоги Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку (далі - Комісія) щодо:
- призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу, його прав та обов'язків;
- основних вимог до кваліфікації працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу;
- програм навчання та підвищення кваліфікації працівників щодо здійснення заходів з фінансового моніторингу;
- установлення правил проведення фінансового моніторингу та програм його здійснення;
- виявлення операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та надання інформації про них;
- ідентифікації осіб, що здійснюють фінансові операції, зберігання відповідних документів;
- підготовки персоналу установи з метою виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу.
Банки та їх відокремлені підрозділи, що здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, організовують проведення фінансового моніторингу відповідно до вимог Національного банку України.
2. Призначення, права та обов'язки працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу, вимоги до його кваліфікації
2.1. З метою забезпечення належного виконання
Закону суб'єкти призначають працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу (далі - відповідальний працівник).
2.2. Відповідальний працівник є особою, на яку покладається координація діяльності з проведення суб'єктом заходів фінансового моніторингу.
Відповідальний працівник призначається керівником суб'єкта, є незалежним у своїй діяльності та підзвітним тільки керівнику суб'єкта.
На час відсутності відповідального працівника або неможливості виконання покладених на нього обов'язків має бути призначено особу, що виконує його обов'язки. На вказану особу поширюються права, обов'язки та вимоги, встановлені для відповідального працівника.
У разі недоцільності введення окремої посади відповідальним за проведення фінансового моніторингу призначається керівник суб'єкта.
Якщо суб'єкт здійснює кілька видів діяльності, зазначених в ліцензіях, призначається один відповідальний працівник.
2.3. З урахуванням особливостей організаційної структури суб'єкта може бути створено окремий структурний підрозділ з питань проведення фінансового моніторингу.
Зазначений підрозділ функціонує відповідно до Положення про цей структурний підрозділ, яке затверджується керівником суб'єкта.
У разі створення суб'єктом спеціального підрозділу з питань проведення фінансового моніторингу керівником цього підрозділу є відповідальний працівник.
2.4. При здійсненні фінансового моніторингу відповідальний працівник у межах своєї компетенції самостійно приймає рішення.
Посадова інструкція відповідального працівника затверджується керівником суб'єкта.
У разі незгоди відповідального працівника з вказівками керівника суб'єкта щодо організації системи запобігання легалізації, (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та інших питань стосовно проведення фінансового моніторингу відповідальний працівник може повідомити про це Державний департамент фінансового моніторингу (далі - Держфінмоніторинг) і Комісію з письмовим викладенням своїх заперечень.
2.5. Суб'єкт зобов'язаний повідомити Держфінмоніторинг про призначення або звільнення відповідального працівника (або особи, що тимчасово виконує його обов'язки) протягом трьох робочих днів з дати підписання відповідного документа.
Новостворені суб'єкти відповідальну особу призначають не раніше ніж за п'ять робочих днів до проведення першої фінансової операції.
Форма повідомлення про призначення на посаду (звільнення з посади) відповідального працівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу або особи, що тимчасово виконує його обов'язки, затверджена наказом Держфінмоніторингу від 13.05.2003
N 48 "Про затвердження деяких форм обліку та подання інформації, пов'язаної із здійсненням фінансового моніторингу, та Інструкції щодо їх заповнення", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23.05.2003 за N 394/7715 (форма N 1-ФМ).
2.6. У разі наявності у суб'єкта філій, інших відокремлених підрозділів, яким надано повноваження здійснювати професійну діяльність на ринку цінних паперів, за погодженням з відповідальним працівником суб'єкта, призначається відповідальний працівник філії (відокремленого підрозділу). Відповідальний працівник філії (відокремленого підрозділу) підзвітний тільки керівнику суб'єкта.
У разі недоцільності введення окремої посади відповідальним працівником суб'єкта у філії (відокремленому підрозділі) призначається керівник філії (відокремленого підрозділу).
2.7. До посадових обов'язків відповідального працівника, зокрема належать:
- розробка та постійне оновлення правил фінансового моніторингу й програм його здійснення;
- забезпечення дотримання всіма працівниками відповідних правил фінансового моніторингу та програм його здійснення;
- забезпечення підготовки та навчання персоналу;
- надання консультацій працівникам щодо виявлених ними підозрілих операцій або незаконних дій;
- прийняття відповідно до законодавства рішень щодо того, про які операції мають бути повідомлені Держфінмоніторинг і правоохоронні органи, та здійснення відповідних повідомлень;
- забезпечення надання інформації з питань фінансового моніторингу на запити Держфінмоніторингу;
- сприяння представникам Комісії та Держфінмоніторингу з питань проведення аналізу фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу;
- інформування керівника про виявлені підозрілі фінансові операції та заходи, які були вжиті, не менше одного разу на місяць;
- виконання інших обов'язків, передбачених
Законом та посадовою інструкцією.
2.8. Для виконання відповідальним працівником посадових обов'язків до його повноважень, зокрема відносять:
- проведення перевірок діяльності суб'єкта або філії (відокремленого підрозділу) та його працівників на предмет виконання ними правил фінансового моніторингу та програм його здійснення;
- залучення до проведення заходів фінансового моніторингу та проведення перевірок з цих питань будь-яких працівників, надання їм доручень і вказівок у межах своєї компетенції, обов'язкових до виконання, а також вимагання від них допомоги при провадженні окремих дій;
- одержання пояснень з питань здійснення фінансового моніторингу від працівників незалежно від займаних ними посад;
- отримання доступу до документів та іншої інформації, пов'язаних з проведенням фінансового моніторингу.
2.9. Відповідальний працівник повинен знати:
2.9.1. Нормативно-правові акти, які регулюють відносини у сфері запобігання та протидії запровадженню в легальний обіг доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму, у тому числі:
- постанову Кабінету Міністрів України і Національного банку України від 28.08.2001
N 1124 "Про Сорок рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF)";
- цілі та принципи регулювання ринків цінних паперів Міжнародної організації Комісій з цінних паперів (IOSCO).
2.9.2. Нормативно-правові акти Держфінмоніторингу та Комісії.
2.9.3. Законодавчі та інші нормативно-правові акти, що регулюють діяльність суб'єкта з проведення фінансових операцій.
2.9.4. Повний перелік видів фінансових операцій, що виконуються суб'єктом, порядок їх проведення.
2.9.5. Посадові інструкції та функціональні обов'язки працівників суб'єкта, залучених до виконання фінансових операцій.
2.9.6. Правила проведення фінансового моніторингу та програми його здійснення, що установлені суб'єктом.
2.9.7. Норми законодавства, які передбачають кримінальну, адміністративну та цивільно-правову відповідальність за порушення вимог законодавства, яке регулює відносини у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом.
2.9.8. Перелік країн, які не беруть участі в міжнародному співробітництві у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму, та перелік офшорних зон, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.
2.10. Відповідальний працівник повинен знати та володіти навичками щодо застосовування в практичній діяльності:
- порядку ідентифікації осіб;
- порядку зберігання документів, які стосуються ідентифікації осіб, та документації про здійснення фінансової операції;
- порядку виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та можуть бути пов'язані, мати відношення або призначатися для фінансування тероризму;
- критеріїв оцінки ймовірності віднесення операцій до таких, що пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, чи фінансуванням тероризму;
- ознак фінансових операцій, що підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу;
- ознак фінансових операцій, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу;
- порядку ведення реєстру фінансових операцій, що можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом;
- порядку надання Держфінмоніторингу інформації про фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу;
- порядку повідомлення Держфінмоніторингу та правоохоронних органів про фінансові операції, щодо яких є або має бути підозра, що вони пов'язані, мають відношення або призначені для фінансування терористичної діяльності, терористичних актів чи терористичних організацій;
- вимог щодо запобігання розголошенню інформації, яка надається Держфінмоніторингу, іншої інформації з питань фінансового моніторингу, у тому числі про факт її подання.
Відповідальний працівник повинен постійно підвищувати свою кваліфікацію з питань методології виявлення фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму, керуючись рекомендаціями Комісії та Держфінмоніторингу.
2.11. Не може бути призначена відповідальним працівником особа, що має судимість за вчинення умисного злочину, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому чинним законодавством порядку.
3. Встановлення правил проведення фінансового моніторингу та програм його здійснення
3.1. Суб'єкти розробляють правила проведення фінансового моніторингу (далі - Правила), що є внутрішнім документом суб'єкта, який визначає порядок та умови проведення заходів, спрямованих на запобігання та протидію використанню суб'єкта для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму.
3.2. Правила розробляються суб'єктом з урахуванням вимог чинного законодавства України, що регулює питання запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму, в тому числі Положення.
Правила проведення фінансового моніторингу затверджуються керівником суб'єкта за поданням відповідального працівника та повинні охоплювати всі напрями діяльності суб'єкта.
3.3. Для забезпечення виконання вимог чинного законодавства України з питань запобігання легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму, суб'єкти зобов'язані розробляти й реалізовувати програми здійснення фінансового моніторингу, що затверджуються керівником. Зазначені програми повинні містити:
- визначені чинним законодавством України ознаки фінансових операцій, які підлягають фінансовому моніторингу, інші ознаки таких операцій, які відповідно до специфіки та напрямів діяльності самостійно визначаються та оновлюються суб'єктом на постійній основі з урахуванням документів, розроблених Комісією та Держфінмоніторингом;
- питання ідентифікації та вивчення своїх клієнтів;
- заходи щодо навчання й підвищення кваліфікації працівників;
- інші заходи, направлені на запобігання використання суб'єкта для легалізації (відмивання) доходів, набутих злочинним шляхом.
Програма здійснення фінансового моніторингу є комплексом заходів з організації проведення фінансового моніторингу. Строк, на який складається програма, визначається, виходячи з реальних потреб суб'єкта.
3.4. Правила проведення внутрішнього фінансового моніторингу суб'єкта та програми здійснення фінансового моніторингу є документами з обмеженим доступом. Порядок та режим доступу до цих документів працівників суб'єкта визначаються відповідальним працівником установи залежно від їх функціональних обов'язків за погодженням із керівником суб'єкта.
3.5. Правила повинні відображати внутрішню систему фінансового моніторингу суб'єкта, забезпечувати виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу чи можуть бути пов'язані з фінансуванням тероризму, передбачати відповідно до чинного законодавства інформування про такі операції Держфінмоніторинг і правоохоронні органи та визначати порядок зберігання пов'язаних із ними документів.
3.6. Основними принципами розробки та здійснення Правил і програм фінансового моніторингу є:
- безпосередня участь кожного працівника суб'єкта в межах його компетенції у виявленні фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванням тероризму;
- неупередженість у здійсненні фінансового моніторингу;
- конфіденційність інформації, яка надається Держфінмоніторингу (у тому числі про факт передачі відомостей про фінансову операцію), та іншої інформації з питань фінансового моніторингу;
- запобігання залученню працівників суб'єкта до легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом.
3.7. Правила повинні містити:
1) опис організаційної внутрішньої системи фінансового моніторингу;
2) основні засади діяльності окремого структурного підрозділу суб'єкта з питань проведення фінансового моніторингу (у разі наявності);
3) права та обов'язки відповідального працівника суб'єкта, а також інших працівників суб'єкта, залучених до здійснення фінансового моніторингу;
4) порядок прийняття рішення щодо надання інформації про фінансову операцію, яка підлягає фінансовому моніторингу;
5) порядок зберігання інформації з питань фінансового моніторингу;
6) прийняття відповідно до законодавства рішень щодо того, про які операції має бути повідомлено Держфінмоніторинг і правоохоронні органи, та здійснення відповідних повідомлень;
7) порядок проведення заходів щодо з'ясування суті та мети операції клієнта, що підлягає фінансовому моніторингу;
8) порядок виявлення та реєстрації фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов'язані, мати відношення або призначатися для фінансування тероризму;
9) порядок вчинення заходів для з'ясування характеру та мети таких операцій;
10) порядок проведення ідентифікації осіб, що здійснюють такі операції;
11) порядок проведення реєстрації таких операцій або подання їх на реєстрацію відповідальному працівнику;
12) порядок підготовки та подання відповідальному працівнику інформації, необхідної для прийняття рішення про інформування відповідно до чинного законодавства Держфінмоніторингу та правоохоронних органів;
13) порядок збору та зберігання належним чином оформлених документів про такі операції та осіб із тим, щоб у разі виникнення потреби можна було відтворити деталі операції;
14) вимоги до забезпечення конфіденційності інформації щодо фінансових операцій, які підлягають фінансовому моніторингу та можуть бути пов'язані, мати відношення або призначатися для фінансування тероризму.
3.8. Банки та їх відокремлені підрозділи, що здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, зобов'язані розробляти правила проведення фінансового моніторингу та програми його здійснення, у відповідності з вимогами цього Положення.
4. Виявлення операцій, що підлягають фінансовому моніторингу
4.1. Перед здійсненням фінансової операції або після її здійснення працівник суб'єкта, що забезпечує здійснення фінансової операції або є відповідальним за проведення фінансового моніторингу, з'ясовує можливість віднесення її до такої, що відповідно до законодавства підлягає фінансовому моніторингу, та у разі виявлення такої фінансової операції того самого дня проводить її реєстрацію. Зазначені обов'язки встановлюються суб'єктом у відповідних посадових інструкціях.
................Перейти до повного тексту