- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО
РИНКУ
РІШЕННЯ
26.04.2012 № 645
Про схвалення Концепції розкриття інформації на фондовому ринку
1. Схвалити Концепцію розкриття інформації на фондовому ринку (далі - Концепція) (додається) для подальшої її реалізації.
2. Протягом місяця управлінню інформаційних технологій (Заїка А.Л.) забезпечити розробку плану заходів щодо реалізації Концепції на підставі наданих пропозицій від структурних підрозділів НКЦПФР.
3. Управлінню інформаційних технологій (Заїка А.Л.) забезпечити оприлюднення Концепції на офіційному веб-сайті НКЦПФР.
4. Відділу зовнішніх та внутрішніх комунікацій (Жулій Ю.О.) забезпечити опублікування Концепції в офіційному друкованому виданні.
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Кривенка К.Є.
Голова Комісії |
Д. Тевелєв |
Протокол засідання Комісії від 26 квітня 2012 р. № 20 |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної
комісії з цінних паперів
та фондового ринку
26.04.2012 № 645
КОНЦЕПЦІЯ
розкриття інформації на фондовому ринку
Протягом усього тексту Концепції використані наступні умовні позначення:
• Комісія - Національна (Державна) комісія з цінних паперів та фондового ринку України;
• СМФР - Система моніторингу фондового ринку;
• АЦСК - акредитований центр сертифікації ключів;
• ПТК - програмно-технічний комплекс;
• ЕДО - Електронний документообіг;
• ЕЦП - Електронний цифровий підпис;
• ПЗ - програмне забезпечення;
• ФР - фондовий ринок;
• Емітенти - юридичні особи, АРК або міські ради, а також держава в особі уповноважених нею органів влади, які від свого імені випускають цінні папери та зобов'язуються виконувати обов'язки, що випливають з їх випуску;
• Професійні учасники - юридичні особи, які надають фінансові та інші послуги у сфері розміщення та обігу цінних паперів, обліку прав за цінними паперами, управління активами інституційних інвесторів, що відповідають вимогам законодавства України.
Розділ I. Вступ
Програмою економічних реформ Президента України
"Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава" передбачено на 2010 - 2014 роки запровадження реформ, які будуть спрямовані на побудову сучасної, стійкої, відкритої й конкурентоспроможної у світовому масштабі економіки, формування професійної й ефективної системи державного управління, і зрештою - на підвищення добробуту українських громадян. Програмою визначені кроки для зростання та розвитку фондового ринку України, зокрема щодо розкриття інформації на фондовому ринку України. Запропоновані заходи спрямовані на виконання перших кроків на шляху до реалізації планів розвитку фондового ринку України в цілому.
Розкриття інформації - система заходів, що здійснюються емітентом, які направлені на інформування акціонерів, державних органів та інших учасників ринку цінних паперів про своє фінансово-економічне становище, свої дії та інші відомості, які передбачені законодавством України та нормативними актами. Це механізм, який дозволяє підвищити прозорість роботи фондового ринку, зробити його більш відкритим, що в свою чергу призводить до підвищення інвестиційної привабливості фондового ринку.
До основних принципів розкриття інформації належать:
• суттєвість;
• своєчасність, достовірність та повнота;
• вільний доступ до інформації;
• зацікавленість суб'єктів розкриття у покращенні інформаційної прозорості;
• зручність для користувачів засобів поширення інформації;
• уникнення інсайду.
На даний момент розкриття інформації на фондовому ринку включає в себе декілька етапів, а саме:
• оприлюднення інформації в Загальнодоступній інформаційній базі даних Комісії про ринок цінних паперів або в інших джерелах (як приклад, професійні учасники фондового ринку оприлюднюють інформацію на сайтах бірж та СРО, на сайті Комісії);
• опублікування інформації в офіційних друкованих виданнях Комісії та інших періодичних виданнях;
• безпосередня подача інформації в електронному та паперовому вигляді до регулятора - центрального апарату Комісії чи її територіальних управлінь.
Отже, основним завданням розкриття є висвітлення актуальної інформації про стан функціонування фондового ринку, що дозволяє зробити роботу фондового ринку більш прозорою для інвестора, а отже, збільшити економічну привабливість фондового ринку та держави в цілому.
Дана Концепція висвітлює основні напрями розвитку оприлюднення інформації на фондовому ринку, враховує існуючий стан системи розкриття інформації, ґрунтуючись як на детальному аналізі нормативно-правової бази, так і на базових принципах корпоративного управління.
Розділ II. Нормативно-правова база для створення Концепції
Метою формування нормативно-правової бази є створення необхідних організаційно-правових умов, що забезпечують розробку та реалізацію Концепції.
Створення Концепції повинно здійснюватись відповідно до наступних документів:
• Програма розвитку фондового ринку України на 2011 - 2015 роки;
• Закон України від 22.05.2003
№ 851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг" (із змінами і доповненнями, внесеними Законом України від 31 травня 2005 року
№ 2599-IV);
• Закон України від 22.05.2003
№ 852-IV "Про електронний цифровий підпис" (із змінами і доповненнями, внесеними Законом України від 15 січня 2009 року
№ 879-VI);
• Закон України від 13.01.2011
№ 2939-VI "Про доступ до публічної інформації";
• Закон України від 05.07.94
№ 80/94-ВР "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах" (із змінами і доповненнями, внесеними законами України від 11 травня 2004 року
№ 1703-IV, від 31 травня 2005 року
№ 2594-IV, від 15 січня 2009 року
№ 879-VI, від 19 березня 2009 року
№ 1180-VI);
• Закон України від 02.10.92
№ 2657-XII "Про інформацію" (із змінами і доповненнями, внесеними законами України від 6 квітня 2000 року
№ 1642-III, від 7 лютого 2002 року
№ 3047-III, від 3 квітня 2003 року
№ 676-IV, від 18 листопада 2003 року
№ 1268-IV, від 11 травня 2004 року
№ 1703-IV, від 23 червня 2005 року
№ 2707-IV, від 1 липня 2010 року
№ 2388-VI, від 7 жовтня 2010 року
№ 2592-VI, від 30 листопада 2010 року
№ 2724-VI, від 2 грудня 2010 року
№ 2756-VI, від 13 січня 2011 року
№ 2938-VI);
• Закон України від 01.06.2010
№ 2297-VI "Про захист персональних даних";
• Закон України від 30.10.96
№ 448/96-ВР "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" (із змінами і доповненнями, внесеними законами України від 18 листопада 1997 року
№ 642/97-ВР, від 14 липня 1999 року
№ 938-XIV, від 15 березня 2001 року
№ 2299-III, від 10 січня 2002 року
№ 2921-III, від 10 січня 2002 року
№ 2922-III, від 7 лютого 2002 року
№ 3047-III, від 20 листопада 2003 року
№ 1294-IV, від 6 вересня 2005 року
№ 2800-IV, від 6 вересня 2005 року
№ 2802-IV, від 6 вересня 2005 року
№ 2804-IV, від 15 грудня 2005 року
№ 3201-IV, від 22 грудня 2005 року
№ 3273-IV, від 23 лютого 2006 року
№ 3480-IV, від 15 березня 2006 року
№ 3541-IV, від 17 вересня 2008 року
№ 514-VI, від 25 грудня 2008 року
№ 801-VI, від 17 листопада 2009 року
№ 1720-VI, від 18 травня 2010 року
№ 2258-VI, від 1 липня 2010 року
№ 2388-VI, від 7 жовтня 2010 року
№ 2592-VI, від 22 грудня 2010 року
№ 2850-VI, від 13 січня 2011 року
№ 2927-VI, від 21 квітня 2011 року
№ 3265-VI, від 21 квітня 2011 року
№ 3267-VI, від 22 квітня 2011 року
№ 3306-VI, від 7 липня 2011 року
№ 3610-VI;
• Закон України від 28.11.2002
№ 249-IV "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму" (із змінами і доповненнями, внесеними законами України від 24 грудня 2002 року
№ 345-IV, від 6 лютого 2003 року
№ 485-IV, від 18 травня 2004 року
№ 1726-IV, від 1 грудня 2005 року
№ 3163-IV, від 18 травня 2010 року
№ 2258-VI, від 7 квітня 2011 року
№ 3205-VI, від 7 липня 2011 року
№ 3610-VI;
• Постанова КМУ від 28.10.2004 р.
№ 1452 "Про затвердження Порядку застосування електронного цифрового підпису органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями державної форми власності";
• Постанова КМУ від 04.02.98
№ 121 "Про затвердження переліку обов'язкових етапів робіт під час проектування, впровадження та експлуатації засобів інформатизації" (із змінами).
Розділ III. Основна частина
Частина 1. Розкриття інформації
Основні принципи розкриття інформації містяться у розділі IV "Принципів корпоративного управління", які затверджені Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку України (рішення від 11 грудня 2003 р.
№ 571). Цей документ ґрунтується здебільшого на розроблених у 1999 р. Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР)
Принципах корпоративного управління.До інших важливих міжнародних джерел, що регулюють розкриття інформації, відносяться:
• Стандарти розкриття інформації, схвалені Міжнародною організацією Комісій з цінних паперів (IOSCO)
- Принципи регулярного розкриття інформації та звітування про суттєві події компаніями, які знаходяться в лістингу;
- Загальні принципи розкриття обговорень керівництва та аналізу фінансового становища і результатів діяльності (MDA).</par>
<par>• Директиви Європейського Співтовариства</par>
<par>- Директива "Про проспект емісії, що підлягає оприлюдненню, коли цінні папери пропонуються широкому загалу або допускаються до торгівлі" (2003/71/ЕС)
- Директива "Про включення цінних паперів до офіційного лістингу на фондовій біржі та інформація про ці цінні папери, яка підлягає опублікуванню" (2001/34/ЕС);
- Директива "Про гармонізацію вимог щодо прозорості стосовно інформації про емітентів, цінні папери яких допускаються до торгівлі на організованому ринку зі змінами до Директиви 2001/34/ЕС" (2004/109/ЕС).
Акції далеко не всіх емітентів є доступними на публічному ринку цінних паперів (організатори торгівлі), сама їх правова природа, порядок відчуження, що надаються ними права такі, що необхідною умовою нормальної діяльності емітентів та побудови ними нормальних взаємин з іншими учасниками ринку цінних паперів є їх (емітентів) інформаційна прозорість і відкритість. З цією метою в законодавчому порядку (і більш того в договірному і добровільному порядку) на емітентів покладається обов'язок регулярно і повно інформувати про свою діяльність, у тому числі розкривати інформацію про свою діяльність на основі Міжнародних стандартів бухгалтерського обліку та фінансової звітності; при цьому порядок та обсяг інформації, що повідомляється, тим вище, чим активніше залучений емітент в діяльність на фондовому ринку. Найбільше навантаження з розкриття інформації лежить на акціонерних товариствах, що здійснили розміщення додаткового випуску цінних паперів на публічному ринку капіталу, та включених в списки організаторів торгівлі.
Аналогічно вимоги щодо розкриття інформації про результати своєї діяльності повинні поширюватися й на професійних учасників фондового ринку, адже Комісія повинна забезпечити регуляторні вимоги та впевнитися, що інвестори володіють достатньою інформацією про стан та діяльність професійних учасників фондового ринку для розуміння ризиків, які вони несуть, та розуміють власну відповідальність за вибір того чи іншого торговця цінними паперами.
Враховуючи, що Комісія несе відповідальність за державне регулювання ринку цінних паперів, вона повинна мати право вимагати з метою захисту прав інвесторів та дотримання вимог законодавства від професійних учасників фондового ринку зменшення рівня ризику у їх діяльності.
Як для емітентів, так і для професійних учасників логічним є ділення інформації, що подається, за наступними критеріями:
• за способом подачі:
- публікація в офіційному друкованому виданні для інформування частини спільноти, що не має можливості виходу в мережу інтернет;
- публікація на власному веб-ресурсі учасника;
- подання у Комісію;
- оприлюднення в Загальнодоступній інформаційній базі даних Комісії про ринок цінних паперів;
• за формою подачі:
- у вигляді річного звіту;
- у вигляді квартальної інформації;
- у вигляді нерегулярної інформації про настання істотної події (зміна складу власників крупних пакетів акції, отримання значної суми позики тощо);
• за необхідністю:
- обов'язково (на регулярній основі, при настанні істотної події, за запитом акціонерів тощо);
- за власним бажанням (для підвищення ділової репутації, підтримки довіри з боку акціонерів тощо).
При цьому розкриття шляхом публікації в мережі інтернет та офіційному друкованому виданні повинно відбуватися одночасно з метою одночасного інформування усіх зацікавлених осіб.
Частина 2. Аналіз нормативної бази
Вивчення нормативної бази проводилось як у розрізі розкриття інформації емітентами, так і у розрізі розкриття інформації професійними учасниками фондового ринку. У додатках приведено нормативно-правові акти (далі - НПА), що регулюють порядок розкриття інформації цими учасниками фондового рику України.
Здійснивши комплексний аналіз нормативно-правової бази, яка регулює розкриття інформації на фондовому ринку, можна сказати, що існує значна кількість актів, які визначають порядок та обсяг розкриття інформації або адміністративних даних. Зазначені НПА передбачають розкриття інформації шляхом:
• опублікування на власному веб-сайті;
• оприлюднення в Загальнодоступній інформаційній базі даних Комісії;
• розміщення повідомлення в офіційному друкованому виданні;
• подання в Комісію в паперовому та електронному вигляді або у вигляді електронних документів;
• розкриття інформації на веб-сайті Комісії.
На даний момент часу розкривається значний обсяг інформації про діяльність учасників ринку. Але процес розкриття є незручним як для учасників, що оприлюднюють інформацію, так і для цільової аудиторії цієї інформації, зокрема інвесторів.
Розглянемо розкриття інформації на прикладі емітентів цінних паперів.
На даний час емітенти цінних паперів розділені на 2 частини та вимушені розкривати інформацію, керуючись декількома нормативно-правовими актами, а саме - на сьогоднішній день розкриття інформації емітентами регулюється двома Положеннями Комісії:
Незважаючи на приблизно рівний обсяг інформації, що розкривається, положення мають відмінності:
• різні формати звітності (окреме програмне забезпечення, що необхідно підтримувати Комісії та використовувати емітентам);
• різний порядок подання такої звітності до Комісії (для емітентів, на яких поширюється
Положення 981, - з використанням ЕЦП);
• відрізняються строки подання;
• нема однозначності подачі та розкриття інформації (вимога розкриття квартальної інформації поширюється лише на деяких емітентів);
• окремі ПТК для подання інформації за кожним з положень;
• необхідність часткового дублювання інформації в друкованих виданнях;
• деяку інформацію достатньо оприлюднювати в друкованому виданні, але не обов'язково оприлюднювати в електронній формі.
Схожа ситуація і з оприлюдненням інформації професійних учасників. Але у випадку з професійними учасниками основним недоліком є недостатність інформації, що оприлюднюється. Це призводить до недостатнього висвітлення їх діяльності.
................Перейти до повного тексту