1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 24 квітня 2014 року № 356
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Центральної виборчої комісії № 229 від 05.09.2015 )
Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії № 588 від 15.05.2014 )
Відповідно до пунктів 1, 7 частини першої статті 24, статей 85 - 90 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" , керуючись статтями 11 - 13, пунктами 4, 5 статті 17, пунктами 2, 9 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" , Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Затвердити Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (додається).
2. Визнати такою, що втратила чинність, постанову Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року № 352 "Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів депутатів Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів".
3. Цю постанову надіслати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям для доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій, а також оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова
Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 24 квітня 2014 року № 356
ПОРЯДОК
розгляду скарг виборчими комісіями з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок застосовується виборчими комісіями при розгляді передбачених Законом України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (далі – Закон) скарг, що стосуються виборчого процесу з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (далі – місцеві вибори).
1.2. Згідно зі статтею 85 Закону скарги, що стосуються виборчого процесу з місцевих виборів, розглядаються у передбачених законом випадках відповідними виборчими комісіями.
1.3. Під скаргою, що стосується виборчого процесу з місцевих виборів, слід розуміти звернення, в якому містяться інформація щодо порушення законодавства України про місцеві вибори та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів суб'єктів виборчого процесу з місцевих виборів, поновити порушені виборчі права.
1.4. Скарги розглядаються виборчими комісіями в порядку, встановленому Законами України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", "Про Центральну виборчу комісію", цим Порядком та іншими актами Центральної виборчої комісії.
2. Суб'єкти звернення зі скаргою. Суб'єкти оскарження
2.1. Відповідно до частини першої статті 85 Закону суб'єктом звернення зі скаргою до виборчої комісії у передбачених Законом випадках можуть бути:
1) кандидат у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, селищної, сільської ради (далі – кандидат у депутати);
2) довірена особа кандидата у депутати в одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі (далі – довірена особа кандидата у депутати) – від імені кандидата у депутати;
3) кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови;
4) довірена особа кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови – від імені кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;
5) місцева організація політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах;
6) представник місцевої організації політичної партії в територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу (далі – представник місцевої організації партії) – від імені місцевої організації політичної партії;
7) уповноважена особа місцевої організації політичної партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані у багатомандатному виборчому окрузі (далі – уповноважена особа місцевої організації партії), – від імені місцевої організації політичної партії. При цьому згідно з пунктом 2 частини шістнадцятої статті 54 Закону уповноважена особа представляє місцеву організацію політичної партії у відносинах з виборчими комісіями, крім Центральної виборчої комісії;
8) офіційний спостерігач від місцевої організації політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі, від кандидата у депутати в одномандатному, одномандатному мажоритарному виборчому окрузі, від кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (далі – офіційний спостерігач від місцевої організації партії, від кандидата);
9) офіційний спостерігач від громадської організації;
10) виборча комісія, утворена відповідно до Закону;
11) виборець – громадянин України, який згідно з частиною першою статті 3 Закону має право голосу на відповідних місцевих виборах. При цьому виборець має право звернутися зі скаргою в разі, якщо рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта оскарження порушено його виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі.
2.2. Представник, уповноважена особа місцевої організації партії, довірена особа кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови діють в інтересах відповідно місцевої організації політичної партії, кандидата без додаткового уповноваження. Документом, що підтверджує повноваження представника, уповноваженої особи місцевої організації партії, довіреної особи кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, є відповідне посвідчення, видане в порядку, встановленому Законом.
2.3. Суб'єкт виборчого процесу може звернутися до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
2.4. Відповідно до частини другої статті 85 Закону суб'єкти звернення зі скаргою можуть з урахуванням вимог Закону та цього Порядку оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, таких суб'єктів оскарження:
1) виборчої комісії, члена виборчої комісії;
2) місцевої організації політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах, крім рішення чи дій, які відповідно до закону, її статуту (положення) належать до внутрішньої організаційної діяльності місцевої організації політичної партії;
3) кандидата у депутати;
4) кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;
5) уповноважених осіб місцевих організацій партій, довірених осіб кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, офіційних спостерігачів від місцевих організацій партій, від кандидатів – лише щодо порушень, які мали місце під час голосування.
3. Суб'єкти розгляду скарг
3.1. Суб'єктом розгляду скарг, що стосуються виборчого процесу з місцевих виборів, є виборча комісія у випадках, визначених Законом, або суд.
3.2. Виключно до суду оскаржуються:
1) рішення, дії чи бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена Центральної виборчої комісії;
2) рішення чи дії територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів;
3) рішення, дії чи бездіяльність члена територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів;
4) рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових та службових осіб;
5) рішення, дії чи бездіяльність засобів масової інформації, інформаційних агентств, засобів масової інформації та інформаційних агентств, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників;
6) дії чи бездіяльність уповноважених осіб місцевих організацій партій, довірених осіб кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, офіційних спостерігачів від місцевих організацій партій, від кандидатів, крім порушень, що мали місце під час голосування.
3.3. До Центральної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржується бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів (частини шоста, сьома статті 85 Закону).
3.4. До відповідної територіальної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються рішення, дії чи бездіяльність:
1) дільничної виборчої комісії, її члена – до територіальної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію (частина четверта статті 85 Закону);
2) територіальної виборчої комісії, її члена – до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів (частина п'ята статті 85 Закону);
3) місцевої організації політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах, – до територіальної виборчої комісії, яка зареєструвала відповідного кандидата;
4) кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови – до територіальної виборчої комісії, яка зареєструвала відповідного кандидата.
У разі проведення місцевих виборів одночасно з виборами Президента України, народних депутатів України або всеукраїнським референдумом рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії з виборів Президента України, народних депутатів України або дільничної комісії з всеукраїнського референдуму, члена цієї комісії, пов'язані з виконанням ними повноважень, визначених Законом, можуть бути оскаржені до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, або до суду (шляхом подання позовної заяви).
( Пункт 3.4 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Центральної виборчої комісії № 588 від 15.05.2014 )
3.5. До дільничної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються порушення, що мали місце під час голосування, допущені уповноваженими особами місцевих організацій партій, довіреними особами кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, офіційними спостерігачами від місцевих організацій партій, від кандидатів.
3.6. Суд, до якого подано позовну заяву, невідкладно повідомляє відповідну виборчу комісію та комісію вищого рівня про її надходження, відкриття провадження в адміністративній справі, а також про ухвалене судом рішення.
3.7. У разі отримання повідомлення суду про відкриття провадження в адміністративній справі за позовною заявою виборча комісія, до якої подано аналогічну скаргу (скаргу аналогічного змісту), повертає таку скаргу суб'єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніше наступного дня з дня отримання повідомлення суду із зазначенням підстав її повернення (частина дванадцята статті 85 Закону).
3.8. Скарга, подана до Центральної виборчої комісії, яка відповідно до частини дванадцятої статті 85 Закону підлягає поверненню суб'єкту звернення без розгляду, може бути повернута без винесення рішення Центральною виборчою комісією Головою Центральної виборчої комісії або за його дорученням іншим членом Центральної виборчої комісії, який попередньо розглядав цю скаргу, із відповідним супровідним листом.
Скарга, подана до територіальної чи дільничної виборчої комісії, яка відповідно до частини дванадцятої статті 85 Закону підлягає поверненню суб'єкту звернення без розгляду, може бути повернута без винесення рішення виборчою комісією із супровідним листом за підписом голови або заступника голови цієї виборчої комісії.
4. Строки подання скарги до виборчої комісії
4.1. Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті 86 Закону, згідно з якою скарга до виборчої комісії може бути подана відповідним суб'єктом звернення зі скаргою у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності суб'єктом оскарження.
4.2. Законом установлено такі спеціальні строки оскарження:
1) відповідно до частини другої статті 86 Закону скарга, що стосується порушення, яке мало місце до дня голосування, може бути подана у строк, установлений частиною першою цієї статті, але не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування;
2) згідно з частиною третьою статті 86 Закону скарга, що стосується порушення, яке мало місце під час голосування, може бути подана до відповідної дільничної виборчої комісії не пізніше закінчення голосування;
3) скарга на рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, члена цієї комісії, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування, може бути подана до виборчої комісії вищого рівня у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності.
4.3. При розгляді виборчою комісією питання щодо дотримання суб'єктом звернення зі скаргою строків оскарження, встановлених Законом, виборча комісія також повинна враховувати такі положення Закону:
1) першим днем строку, який відповідно до Закону має початися у зв'язку з настанням певної події, є день, наступний за днем настання такої події; останнім днем строку, який згідно із Законом має закінчитися у зв'язку з настанням певної події, є день, що передує дню такої події (частини десята та одинадцята статті 15 Закону);
2) днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути вчинена дія, передбачена цим чи іншими законами України (частина дванадцята статті 15 Закону);
3) обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються (статті 15, 86 Закону);
4) строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб'єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини третьої статті 88 Закону (частина шоста статті 86 Закону);
5) зміна або уточнення вимог суб'єкта звернення зі скаргою під час розгляду скарги відповідною виборчою комісією, викликані виявленням обставин, не відомих раніше суб'єкту звернення зі скаргою, не вважається новою скаргою і не підлягає встановленим обмеженням строків (частина сьома статті 86 Закону).
При цьому скаржник повинен довести, що обставини, які зумовили зміну або уточнення його вимог, не були відомі йому на момент звернення зі скаргою;
6) днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги відповідною виборчою комісією (частина п'ята статті 86 Закону).
5. Приймання та реєстрація скарг
Скарги, подані до територіальних та дільничних виборчих комісій, приймаються та реєструються відповідно до Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року № 350 (із наступними змінами).

................
Перейти до повного тексту