- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 5 вересня 2015 року № 229 |
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Центральної виборчої комісії
№ 192 від 21.08.2020 )
Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з місцевих виборів
1. Затвердити Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з місцевих виборів (додається).
2. Визнати такими, що втратили чинність:
- пункт 2 постанови Центральної виборчої комісії від 15 травня 2014 року № 588 "Про внесення змін до постанов Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 та від 24 квітня 2014 року № 356".
3. Цю постанову надіслати обласним та Київській міській державним адміністраціям для доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій, а також оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісії |
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ |
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 5 вересня 2015 року № 229
ПОРЯДОК
розгляду скарг виборчими комісіями з місцевих виборів
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок застосовується виборчими комісіями при розгляді передбачених Законом України
"Про місцеві вибори" (далі - Закон) скарг, що стосуються виборчого процесу з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори).
1.2. Під скаргою, що стосується виборчого процесу з місцевих виборів, слід розуміти звернення, в якому містяться інформація щодо порушення законодавства України про місцеві вибори та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів суб'єктів виборчого процесу з місцевих виборів, поновити порушені виборчі права.
2. Суб'єкти звернення зі скаргою. Суб'єкти оскарження
2.1. Відповідно до частини першої статті
94 Закону суб'єктом звернення зі скаргою до виборчої комісії у передбачених
Законом випадках можуть бути:
1) кандидат у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, селищної, сільської ради (далі - кандидат у депутати);
2) довірена особа кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі (далі - довірена особа кандидата у депутати) - від імені кандидата у депутати;
3) кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, старости;
4) довірена особа кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости - від імені кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости;
5) місцева організація політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах;
6) представник місцевої організації політичної партії в територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу (далі - представник місцевої організації партії) - від імені місцевої організації партії;
7) уповноважена особа місцевої організації партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані у багатомандатному виборчому окрузі (далі - уповноважена особа місцевої організації партії), - від імені місцевої організації партії. При цьому за змістом статті
61 Закону уповноважені особи місцевої організації партії у багатомандатному, територіальному виборчому окрузі представляють місцеву організацію партії у відносинах з виборчими комісіями, крім Центральної виборчої комісії, на території відповідного виборчого округу;
8) офіційний спостерігач від місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі, від кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі, від кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости (далі - офіційний спостерігач від місцевої організації партії, від кандидата);
9) офіційний спостерігач від громадської організації;
10) виборча комісія, утворена відповідно до
Закону;
11) виборець - громадянин України, який згідно з частиною першою статті
3 Закону має право голосу на відповідних місцевих виборах. При цьому виборець може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів оскарження, якщо ці рішення, дії чи бездіяльність порушили або порушують особисто його виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі.
2.2. Представник, уповноважена особа місцевої організації партії, довірена особа кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости діють в інтересах відповідно місцевої організації партії, кандидата без додаткового уповноваження. Документом, що підтверджує повноваження представника, уповноваженої особи місцевої організації партії, довіреної особи кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости є відповідне посвідчення, видане в порядку, встановленому
Законом.
2.4. Відповідно до частини другої статті
94 Закону суб'єкти звернення зі скаргою можуть з урахуванням вимог
Закону та цього Порядку оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, таких суб'єктів оскарження:
1) виборчої комісії, члена виборчої комісії;
2) місцевої організації партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах, крім рішення чи дій, які відповідно до закону, її статуту (положення) належать до внутрішньої організаційної діяльності місцевої організації партії;
3) кандидата у депутати;
4) кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости;
5) уповноважених осіб місцевих організацій партій, довірених осіб кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, офіційних спостерігачів від місцевих організацій партій, від кандидатів - лише щодо порушень, які мали місце під час голосування.
3. Суб'єкти розгляду скарг
3.1. Суб'єктом розгляду скарг, що стосуються виборчого процесу з місцевих виборів, є виборча комісія у випадках, визначених
Законом, або суд.
3.2. Виключно до суду оскаржуються:
1) рішення, дії чи бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена Центральної виборчої комісії;
2) рішення чи дії територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів;
3) рішення, дії чи бездіяльність члена територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів;
4) рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових та службових осіб;
5) рішення, дії чи бездіяльність засобів масової інформації, інформаційних агентств, засобів масової інформації та інформаційних агентств, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників;
6) бездіяльність місцевої організації політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах;
7) дії чи бездіяльність уповноважених осіб місцевих організацій партій, довірених осіб кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, офіційних спостерігачів від місцевих організацій партій, від кандидатів, крім порушень, що мали місце під час голосування;
У разі якщо дільничні виборчі комісії з місцевих виборів не утворюються, а їх повноваження у порядку, встановленому
Законом, виконують дільничні виборчі комісії з виборів Президента України, з виборів народних депутатів України або з всеукраїнського референдуму, рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, її члена щодо забезпечення підготовки та проведення місцевих виборів може бути оскаржено до суду.
3.3. До Центральної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржується бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів (частини шоста, сьома статті
94 Закону).
3.4. До відповідної територіальної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються:
1) рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії, її члена - до територіальної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію (частина четверта статті
94 Закону);
2) рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, її члена - до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів (частина п'ята статті
94 Закону);
3) рішення чи дії місцевої організації політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах, її посадової особи чи повноважного представника, крім тих рішень чи дій, які відповідно до закону, статуту (положення) належать до внутрішньої організаційної діяльності відповідної місцевої організації партії, - до територіальної виборчої комісії, яка зареєструвала відповідного кандидата (кандидатів) (частина восьма статті
94 Закону);
4) дії чи бездіяльність кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости - до територіальної виборчої комісії, яка зареєструвала відповідного кандидата (частина дев'ята статті
94 Закону).
3.5. До дільничної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються порушення, що мали місце під час голосування, допущені уповноваженими особами місцевих організацій партій, довіреними особами кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, офіційними спостерігачами від місцевих організацій партій, від кандидатів (частина десята статті
94 Закону).
3.6. Суд, до якого подано позовну заяву, невідкладно повідомляє відповідну виборчу комісію та комісію вищого рівня про її надходження, відкриття провадження в адміністративній справі, а також про ухвалене судом рішення.
3.7. У разі отримання повідомлення суду про відкриття провадження в адміністративній справі за позовною заявою виборча комісія, до якої подано аналогічну скаргу (скаргу аналогічного змісту), повертає таку скаргу суб'єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніше наступного дня з дня отримання повідомлення суду із зазначенням підстав її повернення (частина чотирнадцята статті
94 Закону).
3.8. Скарга, подана до Центральної виборчої комісії, яка відповідно до частини чотирнадцятої статті
94 Закону підлягає поверненню суб'єкту звернення без розгляду, повертається без винесення рішення Центральною виборчою комісією Головою Центральної виборчої комісії або за його дорученням іншим членом Центральної виборчої комісії, який попередньо розглядав цю скаргу, із відповідним супровідним листом.
Скарга, подана до територіальної чи дільничної виборчої комісії, яка відповідно до частини чотирнадцятої статті
94 Закону підлягає поверненню суб'єкту звернення без розгляду, повертається без винесення рішення виборчою комісією із супровідним листом за підписом голови або заступника голови цієї виборчої комісії.
4. Строки подання скарги до виборчої комісії
4.1. Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті
95 Закону, згідно з якою скарга до виборчої комісії може бути подана відповідним суб'єктом звернення зі скаргою у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності суб'єктом оскарження.
4.2.
Законом установлено такі спеціальні строки оскарження:
1) відповідно до частини другої статті
95 Закону скарга, що стосується порушення, яке мало місце до дня голосування, може бути подана у п'ятиденний строк, але не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування;
2) згідно з частиною третьою статті
95 Закону скарга, що стосується порушення, яке мало місце під час голосування, може бути подана до відповідної дільничної виборчої комісії не пізніше закінчення голосування;
3) скарга на рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, члена цієї комісії, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування, може бути подана до виборчої комісії вищого рівня у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності (частина четверта статті
95 Закону).
4.3. При розгляді виборчою комісією питання щодо дотримання суб'єктом звернення зі скаргою строків оскарження, встановлених
Законом, виборча комісія також повинна враховувати такі положення
Закону:
1) першим днем строку, який відповідно до
Закону має початися у зв'язку з настанням певної події, є день, наступний за днем настання такої події; останнім днем строку, який згідно із
Законом має закінчитися у зв'язку з настанням певної події, є день, що передує дню такої події (частини десята та одинадцята статті
15 Закону);
2) днем вчинення бездіяльності вважається останній день строку, в який мала бути вчинена дія, передбачена законами України (частина дванадцята статті
15 Закону);
3) обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються (статті
15,
95 Закону);
4) строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб'єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини другої статті
97 Закону (частина шоста статті
95 Закону);
5) зміна або уточнення вимог суб'єкта звернення зі скаргою під час розгляду скарги відповідною виборчою комісією, викликані виявленням обставин, не відомих раніше суб'єкту звернення зі скаргою, не вважається новою скаргою і не підлягає встановленим обмеженням строків (частина шоста статті
95 Закону).
При цьому скаржник повинен довести, що обставини, які зумовили зміну або уточнення його вимог, не були відомі йому на момент звернення зі скаргою;
6) днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги відповідною виборчою комісією (частина п'ята статті
95 Закону).
5. Приймання та реєстрація скарг
6. Вимоги до форми і змісту скарги. Наслідки подання неналежно оформленої скарги
6.1. Невідкладно після надходження скарги виборча комісія перевіряє дотримання суб'єктом звернення зі скаргою вимог
Закону та цього Порядку щодо форми та змісту скарги.
................Перейти до повного тексту