1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
П О С Т А Н О В А
15.09.2010 N 352
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Центральної виборчої комісії N 356 від 24.04.2014 )
Про Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів депутатів Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів
Відповідно до пунктів 1, 7 частини першої статті 24, статей 85 - 90 Закону України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", керуючись статтями 11 - 13, пунктами 4, 5 статті 17, пунктами 2, 9 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Затвердити Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (додається).
2. Цю постанову надіслати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям для доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій після сформування нового складу цих комісій.
Голова Центральної виборчої комісії В.ШАПОВАЛ
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 15 вересня 2010 року N 352
ПОРЯДОК
розгляду скарг виборчими комісіями з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів
1. Загальні положення
1.1. Цей Порядок застосовується виборчими комісіями при розгляді передбачених Законом України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів" (далі - Закон) скарг, що стосуються виборчого процесу з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (далі - місцеві вибори).
1.2. Згідно зі статтею 85 Закону скарги, що стосуються виборчого процесу, розглядаються у передбачених законом випадках відповідними виборчими комісіями.
1.3. Під скаргою, що стосуються виборчого процесу, слід розуміти звернення, в якому містяться інформація щодо порушення законодавства України про місцеві вибори та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів суб'єктів виборчого процесу з місцевих виборів, поновити порушені виборчі права.
1.4. Скарги розглядаються виборчими комісіями в порядку, встановленому Законами України "Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів", "Про Центральну виборчу комісію", цим Порядком та іншими актами Центральної виборчої комісії.
2. Суб'єкти звернення зі скаргою. Суб'єкти оскарження
2.1. Відповідно до частини першої статті 85 Закону суб'єктом звернення зі скаргою до виборчої комісії у передбачених Законом випадках можуть бути:
1) кандидат у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, селищної, сільської ради (далі - кандидат у депутати);
2) довірена особа кандидата у депутати в одномандатних, одномандатних мажоритарних виборчих округах - від імені кандидата у депутати;
3) кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови;
4) довірена особа кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови - від імені кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;
5) місцева організація політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах;
6) представник місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу - від імені місцевої організації політичної партії;
7) уповноважена особа місцевої організації політичної партії, кандидати в депутати від якої зареєстровані у багатомандатному виборчому окрузі, - від імені місцевої організації політичної партії. При цьому згідно з пунктом 2 частини шістнадцятої статті 54 Закону уповноважена особа представляє місцеву організацію політичної партії у відносинах з виборчими комісіями, крім Центральної виборчої комісії;
8) виборець - громадянин України, який згідно з частиною першою статті 3 Закону має право голосу на відповідних місцевих виборах. При цьому виборець має право звернутися зі скаргою в разі, якщо рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта оскарження порушено його виборчі права або охоронювані законом інтереси щодо участі у виборчому процесі.
2.2. Суб'єкт виборчого процесу може звернутися до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
2.3. Відповідно до частини другої статті 85 Закону суб'єкти звернення зі скаргою можуть з урахуванням вимог Закону та цього Порядку оскаржити до відповідної виборчої комісії рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, таких суб'єктів оскарження:
- виборчої комісії, члена виборчої комісії;
- місцевої організації політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах, крім рішення чи дій, які відповідно до закону, її статуту (положення) належать до внутрішньої організаційної діяльності місцевої організації політичної партії;
- кандидата у депутати;
- кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;
- уповноважених осіб, довірених осіб, офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу - лише щодо порушень, які мали місце під час голосування.
2.4. Виборча комісія може оскаржити до суду рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, таких суб'єктів оскарження:
- органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, закладу, підприємства, установи, організації, їх посадових чи службових осіб;
- засобу масової інформації, його посадової чи службової особи або творчого працівника;
- кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови;
- місцевої організації політичної партії, крім рішення чи дій, які відповідно до закону, її статуту (положення) належать до внутрішньої організаційної діяльності відповідної місцевої організації політичної партії.
3. Суб'єкти розгляду скарг
3.1. Суб'єктом розгляду скарг, що стосуються призначення, підготовки і проведення місцевих виборів, є виборча комісія у випадках, визначених Законом, або суд.
3.2. Виключно до суду оскаржуються:
- рішення, дії чи бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена Центральної виборчої комісії;
- рішення чи дії територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів;
- рішення, дії чи бездіяльність члена територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів;
- рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових та службових осіб;
- дії чи бездіяльність засобів масової інформації, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників.
3.3. До Центральної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржується бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів (частини шоста, сьома статті 85 Закону) .
3.4. До відповідної територіальної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) оскаржуються рішення, дії чи бездіяльність:
- дільничної виборчої комісії, її члена - до територіальної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію (частина четверта статті 85 Закону) ;
- територіальної виборчої комісії, її члена - до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів (частина п'ята статті 85 Закону) ;
- місцевої організації політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах, - до територіальної виборчої комісії, яка зареєструвала відповідного кандидата;
- кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови - до територіальної виборчої комісії, яка зареєструвала відповідного кандидата.
3.5. До дільничної виборчої комісії або до суду (шляхом подання позовної заяви) може бути оскаржено такі, що мали місце під час голосування, рішення, дії чи бездіяльність щодо порушень:
- уповноважених осіб місцевих організацій партій, кандидати у депутати від яких зареєстровані в багатомандатних виборчих округах;
- довірених осіб кандидатів у депутати в одномандатних, одномандатних мажоритарних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови;
- офіційних спостерігачів від місцевих організацій партій, кандидати в депутати від яких зареєстровані в багатомандатних виборчих округах, кандидатів у депутати в одномандатних, одномандатних мажоритарних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
3.6. Суд, до якого подано позовну заяву, невідкладно повідомляє відповідну виборчу комісію та комісію вищого рівня про її надходження, а також про ухвалене судом рішення.
3.7. У разі отримання повідомлення суду про відкриття провадження в адміністративній справі за позовною заявою виборча комісія, до якої подано аналогічну скаргу (скаргу аналогічного змісту), повертає таку скаргу суб'єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніше наступного дня з дня отримання повідомлення суду із зазначенням підстав її повернення (частина дванадцята статті 85 Закону) .
3.8. Скарга, подана до Центральної виборчої комісії, яка відповідно до частини дванадцятої статті 85 Закону підлягає поверненню суб'єкту звернення без розгляду, згідно з частинами п'ятою, сьомою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" може бути повернута без винесення рішення Центральною виборчою комісією Головою Центральної виборчої комісії або за його дорученням іншим членом Центральної виборчої комісії, який попередньо розглядав цю скаргу, із відповідним супровідним листом.
Скарга, подана до територіальної чи дільничної виборчої комісії, яка відповідно до частини дванадцятої статті 85 Закону підлягає поверненню суб'єкту звернення без розгляду, може бути повернута без винесення рішення виборчою комісією із супровідним листом за підписом голови цієї виборчої комісії або заступника голови комісії.
4. Строки подання скарги до виборчої комісії
4.1. Загальний строк оскарження встановлено частиною першою статті 86 Закону, згідно з якою скарга до виборчої комісії може бути подана відповідним суб'єктом звернення зі скаргою у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності суб'єктом оскарження.
4.2. Законом також установлено спеціальні строки оскарження.
4.2.1. Відповідно до частини другої статті 86 Закону скарга, що стосується порушення, яке мало місце до дня голосування, може бути подана у строк, установлений частиною першою цієї статті, але не пізніше 22 години дня, що передує дню голосування.
4.2.2. Згідно з частиною третьою статті 86 Закону скарга, що стосується порушення, яке мало місце під час голосування, може бути подана до відповідної дільничної виборчої комісії не пізніше закінчення голосування.
4.2.3. Скарга на рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, члена цієї комісії, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування, може бути подана до виборчої комісії вищого рівня у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності
4.3. При розгляді виборчою комісією питання щодо дотримання суб'єктом звернення зі скаргою строків оскарження, встановлених Законом, виборча комісія повинна також враховувати такі положення Закону:
1) першим днем строку, який відповідно до Закону має початися у зв'язку з настанням певної події, є день, наступний за днем настання такої події; останнім днем строку, який згідно із Законом має закінчитися у зв'язку з настанням певної події, є день, що передує дню такої події (частини десята та одинадцята статті 15 Закону) ;
2) днем вчинення бездіяльності вважаться останній день строку, в який мала бути вчинена дія, передбачена цим чи іншими законами України (частина дванадцята статті 15 Закону) ;
3) обчислення строку оскарження починається з наступного дня після дня прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності, які оскаржуються (статті 15, 86 Закону) ;
4) строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб'єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини третьої статті 88 Закону (частина шоста статті 86 Закону) ;
5) зміна або уточнення вимог суб'єкта звернення зі скаргою під час розгляду скарги відповідною виборчою комісією, викликані виявленням обставин, не відомих раніше суб'єкту звернення зі скаргою, не вважається новою скаргою і не підлягає встановленим обмеженням строків (частина сьома статті 86 Закону) .
При цьому скаржник повинен довести, що обставини, які зумовили зміну або уточнення його вимог, не були відомі йому на момент звернення зі скаргою;
6) днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги відповідною виборчою комісією (частина п'ята статті 86 Закону) .
5. Приймання та реєстрація скарг
Скарги, подані до територіальних та дільничних виборчих комісій, приймаються та реєструються відповідно до Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року N 350.
6. Вимоги до змісту і форми скарги. Наслідки подання неналежно оформленої скарги
6.1. Невідкладно після надходження скарги виборча комісія перевіряє дотримання суб'єктом звернення зі скаргою вимог Закону щодо форми та змісту скарги, передбачених статтею 87 Закону.
6.2. Згідно з частиною першою статті 87 Закону скарга подається до виборчої комісії в письмовій формі. Скарга має містити:
1) назву виборчої комісії, до якої подається скарга;
2) прізвище, власне ім'я (усі власні імена), по батькові (за наявності) або найменування суб'єкта звернення зі скаргою, адресу місця його проживання, місцезнаходження (поштова адреса), а також номер засобу зв'язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;
3) прізвище, власне ім'я (усі власні імена), по батькові (за наявності) або найменування суб'єкта оскарження, адресу місця його проживання, місцезнаходження (поштова адреса), а також номер засобу зв'язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;
4) суть порушеного питання;
5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб'єкт звернення зі скаргою обґрунтовує свої вимоги;
6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від суб'єкта розгляду скарги;
7) перелік документів і матеріалів, що додаються;
8) зазначення заінтересованих осіб, яких суб'єкт звернення зі скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги;
9) підпис суб'єкта звернення зі скаргою або його представника із зазначенням дати підписання.
6.3. Якщо скарга від імені кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови подається його довіреною особою, то:

................
Перейти до повного тексту