1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
14 березня 2025 року № 9
Про скарги Львівської територіальної організації Політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ", Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 12, 18, 19 та 24 лютого 2025 року за № 21-34-1018, 21-34-1200, 21-34-1203, 21-34-1230, 21-34-1320
До Центральної виборчої комісії 12 лютого 2025 року (вх. № 21-34-1018) надійшла скарга Львівської територіальної організації Політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ", суб’єктом оскарження в якій визначено Львівську обласну територіальну виборчу комісію.
У скарзі суб’єкт звернення просить:
визнати протиправною та такою, що порушує виборчі права громадян, бездіяльність Львівської обласної територіальної виборчої комісії щодо неприйняття рішення про визнання обраним у встановлений строк депутатом Львівської обласної ради на чергових виборах депутатів цієї ради 25 жовтня 2020 року кандидата в депутати указаної ради від Львівської територіальної організації Політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" Єрченко Роксолани Ярославівни;
зобов’язати Львівську обласну територіальну виборчу комісію визнати обраним депутатом Львівської обласної ради на чергових виборах депутатів цієї ради 25 жовтня 2020 року кандидата в депутати зазначеної ради від Львівської територіальної організації Політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" Єрченко Р.Я.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що рішенням Львівської обласної ради від 19 грудня 2024 року № 645 "Про дострокове припинення повноважень депутата Львівської обласної ради VIII скликання З. Мамчур" достроково припинено повноваження депутата цієї ради Мамчур Звенислави Ігорівни. Зазначене рішення Львівська обласна територіальна виборча комісія отримала 24 грудня 2024 року. У скарзі йдеться, що станом на 28 січня 2025 року ця територіальна виборча комісія не вчинила жодних дій щодо визнання обраною депутатом Львівської обласної ради Єрченко Р.Я. як наступного за черговістю кандидата в депутати вказаної ради від Львівської територіальної організації Політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" у територіальному виборчому окрузі № 4.
На підтвердження викладеного до скарги додано копії рішення Львівської обласної ради від 19 грудня 2024 року № 645, повідомлення про дострокове припинення повноважень депутата Львівської обласної ради VIII скликання Мамчур З.І. від 24 грудня 2024 року № 24-12/24, адресованого Львівською територіальною організацією Політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" Львівській обласній територіальній виборчій комісії.
Також до Центральної виборчої комісії 18, 19 та 24 лютого 2025 року надійшли скарги Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія" (вх. № 21-34-1200, 21-34-1203, 21-34-1230, 21-34-1320) на бездіяльність Львівської обласної територіальної виборчої комісії, у яких суб’єкт звернення просить:
визнати протиправною та такою, що порушує Конституцію України, Виборчий кодекс України (далі - Кодекс), Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" (далі - Закон), Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затверджене постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі - Роз’яснення), права і законні інтереси суб’єктів виборчого процесу, бездіяльність Львівської обласної територіальної виборчої комісії, що полягає у неприйнятті рішень про визнання обраними депутатами Львівської обласної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія" замість депутатів указаної ради Кульчицької-Волчко Марії Василівни, повноваження якої достроково припинено на підставі пункту 1 частини першої статті 5 Закону у зв’язку з її відкликанням за народною ініціативою на підставі рішення Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія", оформленого Протоколом засідання від 23 січня 2022 року № 23/01-22, а також Кравець Ірини Дмитрівни, повноваження якої достроково припинено на підставі пункту 2 частини другої статті 5 Закону у зв’язку з прийняттям Львівською обласною радою рішення про дострокове припинення її повноважень за особистою заявою про складення депутатських повноважень;
визнати обраними депутатами Львівської обласної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія" замість депутатів цієї ради Кульчицької-Волчко М.В., повноваження якої достроково припинено на підставі пункту 1 частини першої статті 5 Закону, а також Кравець І.Д., повноваження якої достроково припинено на підставі пункту 2 частини другої вказаної статті;
достроково припинити повноваження Львівської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку грубим та систематичним порушенням нею Конституції України, Кодексу та законів України.
Свої вимоги у скаргах суб’єкт звернення обґрунтовує тим, що Політична рада Політичної партії "Українська Галицька Партія" 23 січня 2022 року прийняла рішення про відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Кульчицької-Волчко М.В., оформлене Протоколом засідання від 23 січня 2022 року № 23/01-22, а згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону це є підставою для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради без прийняття рішення відповідної ради. Як ідеться у скарзі, рішення від 23 січня 2022 року Політична партія "Українська Галицька Партія" подала Львівській обласній територіальній виборчій комісії 24 січня 2022 року. Львівська обласна організація Політичної партії "Українська Галицька Партія" повідомляє, що Кульчицька-Волчко М.В. оскаржила до суду рішення Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" від 23 січня 2022 року про її відкликання за народною ініціативою (справа № 380/4166/22); постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 жовтня 2023 року в указаній справі, залишеною без змін постановою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 30 вересня 2024 року, Кульчицькій-Волчко М.В. у задоволенні позовних вимог відмовлено. Крім того, суб’єкт звернення зі скаргою зауважує, що за рішенням Львівської обласної ради від 27 серпня 2024 року № 603 "Про дострокове припинення повноважень депутата Львівської обласної ради VIII скликання І. Кравець" достроково припинено повноваження депутата цієї ради Кравець І.Д. на підставі її особистої заяви про складення депутатських повноважень; листом від 07 жовтня 2024 року № 02вих-1293 Львівська обласна рада надіслала копію вказаного рішення Львівській обласній територіальній виборчій комісії. Скаржник заявляє, що відповідно до статті 284 Кодексу, пункту 5.9 Роз’яснення Львівська обласна територіальна виборча комісія зобов’язана була у тридцятиденний строк з дня надходження указаних документів прийняти рішення про визнання обраними депутатами Львівської обласної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія", однак станом на дату подання Комісії скарг відповідних рішень не прийняла. Також указана місцева організація політичної парії звертає увагу на факти систематичного порушення Львівською обласною територіальною виборчою комісією норм Конституції України, Кодексу, Роз’яснення, що, на її думку, свідчить про неналежне виконання своїх обов’язків нинішнім складом цієї виборчої комісії.
На підтвердження викладеного до скарг додано, зокрема, копії: Протоколу засідання Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" від 23 січня 2022 року № 23/01-22; опису документів, поданих 24 січня 2022 року Політичною партією "Українська Галицька Партія" Львівській обласній територіальній виборчій комісії; повідомлення про прийняття Політичною радою Політичної партії "Українська Галицька Партія" рішень про відкликання депутатів фракції "Українська Галицька Партія" у Львівській обласній раді від 24 січня 2022 року за підписом голови відповідної Політичної ради Р. Коваля, адресованого Львівській обласній територіальній виборчій комісії; постанови Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 30 вересня 2024 року у справі № 380/4166/22; рішення Львівської обласної ради від 27 серпня 2024 року № 603; листа Львівської обласної ради від 07 жовтня 2024 року № 02-вих-1293; запитів на інформацію голови Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" Р. Коваля від 07 січня 2025 року № 1-07-01/25, № 2-07-01/25; адвокатських запитів Кавчука А.В. від 08 січня 2025 року № 01/08-01/25, № 02/08-01/25.
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копії скарг з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарг.
До Центральної виборчої комісії 03 та 05 березня 2025 року надійшло пояснення Львівської обласної територіальної виборчої комісії від 28 лютого 2025 року № 1, в якому вона інформує, що провела низку засідань, зокрема 20 та 27 лютого 2025 року. До порядку денного засідання цієї виборчої комісії 20 лютого 2025 року було включено питання про визнання обраними депутатами Львівської обласної ради Гаврона Володимира Івановича, Бек Ірини Володимирівни, а також Єрченко Р.Я. як наступних за черговістю кандидатів у депутати Львівської обласної ради від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія" та Львівської територіальної організації Політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" відповідно. Однак того дня ця територіальна виборча комісія прийняла лише рішення, яким визнала обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія" Гаврона В.І.; інші рішення не прийняла, оскільки їх не підтримала більшість членів виборчої комісії від її складу. Також суб’єкт оскарження зазначає, що засідання виборчої комісії 27 лютого 2025 року не відбулося через відсутність кворуму. При цьому в поясненні вказано, що Львівська обласна територіальна виборча комісія запланувала скликання наступного засідання для розгляду відповідних питань.
Разом з тим 04 березня 2025 року до Комісії надійшла копія постанови Львівської обласної територіальної виборчої комісії від 20 лютого 2025 року № 1 "Про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати Львівської обласної ради VIII скликання Гаврона Володимира Івановича, обраного від Львівської обласної організації політичної партії "Українська Галицька Партія" у єдиному багатомандатному виборчому окрузі", якою за наслідками розгляду рішення Львівської обласної ради від 27 серпня 2024 року № 603 визнано обраним депутатом цієї ради наступного за черговістю кандидата в депутати Львівської обласної ради у єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком кандидатів у депутати від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія" Гаврона В.І.
Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.
Відповідно до частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.
Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення: чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому частиною третьою статті 72 Кодексу, пунктом 10.6 Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.
Центральна виборча комісія, проаналізувавши зміст скарг Львівської територіальної організації Політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" та Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія", беручи до уваги предмет і суб’єкт оскарження, а також положення частин першої, третьої статті 65, статті 66 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1 розділу 4 Порядку, зазначає, що підстав для залишення відповідних скарг без розгляду по суті немає.
Розглядаючи скарги та додані до них документи, враховуючи пояснення суб’єкта оскарження, зважаючи на іншу наявну в Комісії інформацію, Центральна виборча комісія керується таким.
Згідно зі статтею 7, частиною першою статті 38, частиною першою статті 64 Конституції України громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В Україні гарантується місцеве самоврядування. Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантуються частиною другою статті 19 Кодексу.
За змістом частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, що належать до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.
Процедуру заміщення територіальними виборчими комісіями депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинено, визначено статтею 284 Кодексу. Водночас з метою забезпечення однакового застосування деяких положень Кодексу, зокрема під час вирішення територіальними виборчими комісіями вказаного питання, постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 затверджено Роз’яснення.
Частиною першою статті 284 Кодексу, пунктом 5.9 Роз’яснення встановлено, що в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу ( пунктом 5.4 Роз’яснення).
Питання дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради врегульовано статтею 5 Закону, згідно з якою повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 Закону повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому Законом порядку, а відповідно до пункту 2 частини другої вказаної статті - за рішенням відповідної ради у зв’язку з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень.
Як зазначено в пункті 5.9 Роз’яснення, рішення, вказане у частині першій статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження: від відповідної ради - належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради); від інших осіб - належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.
При цьому територіальна виборча комісія повинна враховувати, що спори щодо дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вирішуються судом (стаття 5 Закону).
Отже, в разі дострокового припинення повноважень депутата обласної ради, у тому числі з визначених пунктом 1 частини першої, пунктом 2 частини другої статті 5 Закону підстав, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, зокрема, рішення місцевої ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради, рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання за народною ініціативою депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, обласна територіальна виборча комісія у тридцятиденний строк з дня надходження таких документів ухвалює рішення, передбачене частиною першою статті 284 Кодексу, про визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку місцевої організації політичної партії обраним депутатом обласної ради.

................
Перейти до повного тексту