- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 03 червня 2024 року № 33
Про скаргу ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "РІДНИЙ ДІМ", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 14 травня 2024 року № 21-34-3127
До Центральної виборчої комісії 14 травня 2024 року надійшла скарга ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "РІДНИЙ ДІМ", суб’єктом оскарження в якій визначено Козелецьку селищну територіальну виборчу комісію Чернігівського району Чернігівської області (далі - Козелецька селищна територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить:
визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси суб’єкта виборчого процесу, бездіяльність Козелецької селищної територіальної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішення щодо визнання обраними депутатами Козелецької селищної ради Чернігівського району Чернігівської області (далі - Козелецька селищна рада) на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступних за черговістю кандидатів у депутати цієї ради у відповідних виборчих списках від ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "РІДНИЙ ДІМ" замість депутатів указаної ради Сочивця Руслана Олександровича та Лісковича Володимира Миколайовича, чиї повноваження достроково припинено;
зобов’язати Козелецьку селищну територіальну виборчу комісію не пізніше 20 днів з дня прийняття рішення Центральною виборчою комісією за результатом розгляду цієї скарги вирішити питання щодо визнання обраними депутатами Козелецької селищної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати цієї ради у відповідних виборчих списках від ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "РІДНИЙ ДІМ" замість депутатів зазначеної ради Сочивця Р.О. та Лісковича В.М., повноваження яких достроково припинені.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що 03 квітня 2024 року на позачерговому з’їзді ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "РІДНІЙ ДІМ" прийнято рішення № 2 "Про відкликання депутатів Козелецької селищної ради за народною ініціативою", яким було відкликано за народною ініціативою депутатів указаної ради Сочивця Р.О. та Лісковича В.М. Це рішення, як стверджує суб’єкт звернення зі скаргою, Козелецька селищна територіальна виборча комісія отримала 08 квітня 2024 року. Проте, як повідомив 12 травня 2024 року її голова, вказана виборча комісія не прийняла рішення по суті стосовно визнання обраними наступних за черговістю кандидатів у депутати Козелецької селищної ради замість депутатів цієї ради, повноваження яких достроково припинено.
На підтвердження викладеного до скарги додано, зокрема, копії рішення позачергового з’їзду ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "РІДНІЙ ДІМ" від 03 квітня 2024 року № 2 "Про відкликання депутатів Козелецької селищної ради за народною ініціативою" з відміткою про його отримання Козелецькою селищною територіальною виборчою комісією (вх. № 3 від 08 квітня 2024 року), доказів інформування засобами поштового зв’язку Сочивця Р.О. та Лісковича В.М. про прийняте партією рішення.
До Центральної виборчої комісії 24 травня 2024 року надійшло пояснення Козелецької селищної територіальної виборчої комісії від 23 травня 2024 року № 02, яким підтверджено отримання 08 квітня 2024 року вказаною виборчою комісією рішення позачергового з’їзду ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "РІДНІЙ ДІМ" від 03 квітня 2024 року № 2 "Про відкликання депутатів Козелецької селищної ради за народною ініціативою".
У поясненні також йдеться, що голова Козелецької селищної територіальної виборчої комісії неодноразово (шість разів) скликав засідання цієї комісії для вирішення питання визнання обраними депутатами Козелецької селищної ради наступних за черговістю кандидатів у депутати цієї ради від ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "РІДНИЙ ДІМ", але до сьогодні Козелецька селищна територіальна виборча комісія не прийняла рішення з указаного питання або через відсутність кворуму для проведення засідання виборчої комісії, або через несхвалення її членами у визначеній
Кодексом кількості відповідного рішення.
Згідно з частиною четвертою
статті 14, частиною четвертою
статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу та
Порядком.
Відповідно до частини четвертої
статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8
Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.
Частиною другою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення: чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому частиною третьою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.6
Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.
Центральна виборча комісія, проаналізувавши зміст скарги, беручи до уваги предмет і суб’єкт оскарження, а також положення частин першої, третьої
статті 65,
статті 66 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1, розділу 4
Порядку, зазначає, що підстав для залишення скарги ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ПАРТІЙНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "РІДНИЙ ДІМ" без розгляду по суті немає.
Розглядаючи скаргу з доданими до неї документами, пояснення суб’єкта оскарження, Комісія керується таким.
Відповідно до частини першої
статті 32, частин першої, четвертої, восьмої
статті 33,
статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії поза виборчим процесом місцевих виборів наділені певним обсягом повноважень, зокрема щодо реалізації передбаченої
статтею 284 Кодексу процедури заміщення депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинені.
З метою забезпечення однакового застосування деяких положень
Кодексу, зокрема під час вирішення територіальними виборчими комісіями вказаного питання, постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 затверджено
Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - Роз’яснення).
Згідно з частиною першою
статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених
Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою
статті 283 Кодексу ( пунктом 5.4
Роз’яснення).
Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради унормовано
статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (далі - Закон), якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Пунктом 1 частини першої
статті 5 Закону передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідною радою в разі його відкликання за народною ініціативою в установленому Законом порядку.
Як зазначено в пункті 5.9 Роз’яснення, рішення, вказане у частині першій
статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:
від відповідної ради - належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);
від інших осіб - належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.
Також частиною дев’ятою
статті 41 Закону встановлено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому
Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії.
................Перейти до повного тексту