1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 26 жовтня 2023 року № 69
Про скаргу ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 29 вересня 2023 року за № 21-34-6095
До Центральної виборчої комісії надійшла скарга ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", суб’єктом оскарження в якій визначено Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію Миргородського району Полтавської області (далі - Лохвицька міська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить:
визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, яка полягає в неприйнятті нею рішень про скасування реєстрації кандидатів у депутати Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області (далі - Лохвицька міська рада) від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" Давиденко Наталії Петрівни та Клименко Юлії Сергіївни;
встановити факт грубого порушення Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією Виборчого кодексу України (далі - Кодекс);
достроково припинити повноваження всього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії;
прийняти рішення про скасування реєстрації кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що ПОЛТАВСЬКОЮ ОБЛАСНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" на перших виборах депутатів Лохвицької міської ради 25 жовтня 2020 року було висунуто кандидатами в депутати цієї міської ради, зокрема, Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С., яких не було обрано депутатами за результатами відповідних виборів.
Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С. 12 травня 2023 року звернулись до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії із заявами про скасування реєстрації їх як кандидатів у депутати на відповідних виборах.
Як зазначає ПОЛТАВСЬКА ОБЛАСНА ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", згідно з Роз ’ясненням щодо скасування реєстрації кандидата в депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) після дня голосування, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 04 грудня 2020 року № 543 (далі - Роз’яснення), кандидат у депутати, включений до єдиного та територіального виборчих списків місцевої організації політичної партії, може звернутися до відповідної територіальної виборчої комісії в будь-який час після дня голосування на відповідних місцевих виборах із заявою щодо скасування його реєстрації кандидатом у депутати, яка може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або подана до відповідної територіальної виборчої комісії особисто. Така заява розглядається територіальною виборчою комісією з урахуванням вимог статей 21, 24, 38, 71 Конституції України та статей 6, 10, 15, 193, 206, 231 Кодексу.
Суб’єкт звернення зі скаргою зауважує, що відповідно до статті 231 Кодексу територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати у триденний строк з дня надходження відповідного звернення, однак станом на дату звернення зі скаргою Лохвицька міська територіальна виборча комісія не прийняла рішення щодо скасування реєстрації кандидатів у депутати Лохвицької міської ради Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С.
На переконання суб’єкта звернення зі скаргою, така бездіяльність Лохвицької міської територіальної виборчої комісії порушує визначені Кодексом та законами України права ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" та кандидатів у депутати на добровільну участь у виборах.
На підтвердження викладеного до скарги додано копії заяв Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С. від 12 травня 2023 року про скасування їх реєстрації як кандидатів у депутати Лохвицької міської ради з відміткою про отримання Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією 12 травня 2023 року вх. № 01-8/33 та № 01-8/34 відповідно.
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копію скарги з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарги та належним чином засвідчені копії документів, що підтвердять викладені в поясненні обставини, зокрема щодо надходження до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії заяв Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С. про скасування їх реєстрації кандидатами в депутати Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів цієї міської ради 25 жовтня 2020 року.
До Комісії надійшли пояснення Лохвицької міської територіальної виборчої комісії за підписом її голови Ольшанської О.П. (вх. № 21-33/1-6438 від 09 жовтня 2023 року), в яких вона повідомила, що не отримувала ні документів, ні печатки від попереднього складу комісії, як і не отримувала відповідних звернень від кандидатів у депутати Лохвицької міської ради Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С., тому ці звернення не реєструвала та на розгляд комісії не виносила.
З метою з’ясування відповідних обставин було надіслано запити колишній голові Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Власовій Г.П., кандидатам у депутати Лохвицької міської ради, включеним до відповідних виборчих списків ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С.
До Комісії надійшла відповідь від Власової Г.П. (вх. № 21-30/1-6721 та № 21-30/1-6858 відповідно від 19 та 24 жовтня 2023 року), в якій вона підтвердила факт особистого звернення Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С. до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії 12 травня 2023 року із заявами про скасування реєстрації їх як кандидатів у депутати Лохвицької міської ради з виключенням з відповідних виборчих списків ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", а також надіслала оригінали цих заяв. Крім того, до Комісії надійшли відповіді від Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С. (вх. № 21-30/1-6841, № 21-30/1-6840 від 24 жовтня 2023 року), в яких вони також підтвердили цей факт.
Відповідно до частини четвертої статті 14, частини четвертої статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.
За змістом частини четвертої статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8 Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.
Згідно з частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому частиною третьою статті 72 Кодексу, пунктом 10.6 Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.
Центральна виборча комісія, проаналізувавши зміст скарги, зважаючи на предмет та суб’єкт оскарження, положення частин першої, третьої статті 65, статті 66 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1, розділу 4 Порядку, резюмує, що підстав для залишення скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" без розгляду по суті немає.
Вивчивши скаргу та додані до неї документи, а також враховуючи іншу наявну в Комісії інформацію, Центральна виборча комісія зазначає.
Відповідно до частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.
Згідно з пунктом 5 частини другої статті 206 Кодексу розгляд питань щодо скасування реєстрації кандидатів у випадках, передбачених Кодексом, належить до повноважень відповідних територіальних виборчих комісій.
Підстави прийняття територіальною виборчою комісією рішення про скасування реєстрації окремого кандидата в депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків місцевої організації політичної партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), із виключенням його з відповідних виборчих списків визначено частиною першою статті 231 Кодексу.
До зазначених підстав належить, зокрема, звернення кандидата в депутати не пізніш як за дев’ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або подана до відповідної територіальної виборчої комісії особисто.
Територіальна виборча комісія може прийняти рішення про скасування реєстрації кандидата в депутати не пізніше ніж за вісімнадцять днів до дня голосування (частина друга статті 231 Кодексу). Таким чином, Кодексом унормовано питання подання кандидатами в депутати відповідної заяви та розгляд її територіальною виборчою комісією під час виборчого процесу відповідних місцевих виборів.
Крім того, на етапі реєстрації осіб, обраних депутатами відповідної місцевої ради, передбачено право особи відмовитися від депутатського мандата. У такому разі особа визнається такою, яка не набула депутатського мандата (частина п’ята статті 283 Кодексу). Аналогічний порядок застосовується і під час заміщення депутатів, повноваження яких достроково припинені (стаття 284 Кодексу).
З огляду на послідовне втілення в положеннях Кодексу принципу добровільності участі у виборах, у тому числі через добровільне прийняття рішення бути обраним депутатом (мати представницький мандат), з метою забезпечення однакового застосування відповідних положень Кодексу Центральна виборча комісія постановою від 04 грудня 2020 року № 543 затвердила Роз’яснення.
Згідно з Роз’ясненням кандидат у депутати, включений до єдиного та територіального виборчих списків місцевої організації політичної партії, зважаючи на свободу в реалізації права бути обраним та керуючись принципом добровільності участі у виборах, може звернутися до відповідної територіальної виборчої комісії в будь-який час після дня голосування на відповідних місцевих виборах із заявою щодо скасування його реєстрації кандидатом у депутати, яка може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або подана до відповідної територіальної виборчої комісії особисто.
З метою реалізації волевиявлення кандидата в депутати щодо скасування його реєстрації кандидатом у депутати після дня голосування така заява розглядається територіальною виборчою комісією з урахуванням вимог статей 21, 24, 38, 71 Конституції України та статей 6, 10, 15, 193, 206, 231 Кодексу. Разом з тим територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації відповідного кандидата в депутати з виключенням його з єдиного та територіального виборчих списків організації партії незалежно від часу подання зазначеної заяви після дня голосування на відповідних місцевих виборах.
За наявними в Комісії відомостями, що надійшли згідно з Порядком інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200 (далі - Порядок інформування), Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С. як кандидати в депутати Лохвицької міської ради включені до єдиного виборчого списку та територіального виборчого списку територіального виборчого округу № 4 ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", яка за результатами перших виборів депутатів Лохвицької міської ради 25 жовтня 2020 року отримала 6 депутатських мандатів. Однак Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С. за результатами зазначених виборів не були обрані депутатами вказаної ради.
Як зазначає суб’єкт звернення зі скаргою, Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С. 12 травня 2023 року звернулись до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії із заявами про скасування реєстрації їх як кандидатів у депутати Лохвицької міської ради на перших виборах депутатів цієї ради 25 жовтня 2020 року. При цьому як докази на підтвердження вказаних обставин до скарги додано копії заяв Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С. про скасування їх реєстрації як кандидатів у депутати Лохвицької міської ради від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" з відміткою про отримання Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією 12 травня 2023 року за № 01-8/33, № 01-8/34 та написом "винести на засідання комісії" за підписом голови цієї комісії Власової Г.П.
Згідно з поясненнями голови Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Ольшанської О.П., призначеної на цю посаду постановою Центральної виборчої комісії від 28 серпня 2023 року № 58, документи цієї територіальної виборчої комісії, зокрема заяви Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С., а також журнал реєстрації документів, заяв, скарг у виборчій комісії від голови попереднього складу вона не отримувала.
У зв’язку з цим Комісія зауважує, що постановою Центральної виборчої комісії від 23 червня 2023 року № 36 "Про зміни в складі територіальних виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів" було достроково припинено повноваження члена Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Власової Г.П. за її особистою заявою ( додаток 6 до зазначеної постанови), яка була головою цієї комісії з моменту її призначення на цю посаду відповідно до постанови Комісії від 03 вересня 2021 року № 328 ( додаток 7).
Таким чином, на час подання Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С. до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії своїх заяв про скасування їх реєстрації як кандидатів у депутати Лохвицької міської ради повноваження голови цієї виборчої комісії виконувала Власова Г.П.
До Центральної виборчої комісії 24 жовтня 2023 року надійшла відповідь від Власової Г.П., якою вона надіслала Комісії оригінали заяв Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С. про скасування їх реєстрації кандидатами в депутати Лохвицької міської ради, подані до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії 12 травня 2023 року, та копію з журналу реєстрації документів, заяв, скарг у виборчій комісії стосовно реєстрації вказаних заяв, повідомивши при цьому про відмову новопризначеної голови Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Ольшанської О.П. приймати документи, матеріали та печатку зазначеної комісії. Крім того, Власова Г.П. підтвердила факт особистого подання Давиденко Н.П. та Клименко Ю.С. зазначених заяв до Лохвицької міської територіальної виборчої комісії.

................
Перейти до повного тексту