- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 4 жовтня 2023 року № 63
Про скаргу Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 04 вересня 2023 року за № 21-34-4999
До Центральної виборчої комісії 04 вересня 2023 року надійшла скарга Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія", суб’єктом оскарження в якій визначено Львівську обласну територіальну виборчу комісію.
У скарзі суб’єкт звернення просить:
визнати протиправною та такою, що порушує виборчі права громадян, бездіяльність Львівської обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у невизнанні обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія" замість депутата цієї ради Андрейка Віталія Васильовича, повноваження якого достроково припинено на підставі пункту 1 частини першої
статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у зв’язку з прийняттям Політичною радою Політичної партії "Українська Галицька Партія" рішення про його відкликання за народною ініціативою;
визнати обраним депутатом Львівської обласної ради на чергових виборах депутатів Львівської обласної ради 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному та відповідних територіальних виборчих списках кандидатів у депутати від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія" замість депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В., повноваження якого достроково припинено на підставі пункту 1 частини першої
статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" у зв’язку з прийняттям Політичною радою Політичної партії "Українська Галицька Партія" рішення про його відкликання за народною ініціативою;
достроково припинити повноваження Львівської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку з наявністю факту систематичного порушення Львівською обласною територіальною виборчою комісією
Конституції України,
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та законів України.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що Політичною радою Політичної партії "Українська Галицька Партія" 23 січня 2022 року прийнято рішення про відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В., оформлене Протоколом засідання від 23 січня 2022 року № 23/01-22, а згідно з пунктом 1 частини першої
статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" це є підставою для дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради без прийняття рішення відповідної ради. Як ідеться у скарзі, вказане рішення 24 січня 2022 року подано Політичною партією "Українська Галицька Партія" до Львівської обласної територіальної виборчої комісії. Скаржник зазначає, що відповідно до
статті 284 Кодексу, пункту 5.9
Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі - Роз’яснення), Львівська обласна територіальна виборча комісія зобов’язана була у тридцятиденний строк з дня надходження відповідних документів прийняти рішення про визнання обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія". У скарзі повідомляється, що Андрейко В.В. 18 липня 2022 року оскаржив до суду рішення Політичної партії "Українська Галицька Партія" від 23 січня 2022 року про його відкликання за народною ініціативою (справа № 380/9838/22); за результатами розгляду відповідної справи постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2023 року провадження у ній закрито. Львівська обласна організація Політичної партії "Українська Галицька Партія" інформує, що Львівська обласна територіальна виборча комісія є учасником відповідної справи та, крім того, їй спрямовувалися звернення голови Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" Р. Коваля від 10 липня 2023 року, адвокатський запит Кавчука А.В. від 28 липня 2023 року, який надає правову допомогу відповідній політичній партії, щодо надання інформації про вирішення вказаною територіальною виборчою комісією питання про визнання обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія" з доданими до них копіями згаданої постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду. Однак, як зауважує скаржник, у відповідь на зазначений адвокатський запит Львівська обласна територіальна виборча комісія листом від 24 серпня 2023 року № 62 повідомила, що ця виборча комісія не вчиняла дій та не приймала рішень про визнання обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія", оскільки справа № 380/9838/22 за позовом Андрейка В.В. ще розглядається Касаційним адміністративним судом Верховного Суду. Суб’єкт звернення зі скаргою наголошує, що суд касаційної інстанції у справі № 380/9838/22 не постановлював ухвали про зупинення виконання або зупинення дії постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2023 року, а розгляд у Верховному Суді відповідної справи не може бути підставою для невиконання Львівською обласною територіальною виборчою комісією свого обов’язку щодо визнання обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія". Викладене, на переконання згаданої місцевої організації політичної партії, підтверджує протиправну бездіяльність Львівської обласної територіальної виборчої комісії, а також засвідчує факт систематичного порушення цією територіальною виборчою комісією
Конституції України,
Кодексу, законів України, а також вказує на неможливість належного виконання своїх обов’язків нинішнім складом зазначеної виборчої комісії.
На підтвердження викладеного до скарги додано копії: Протоколу засідання Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" від 23 січня 2022 року № 23/01-22; опису документів, поданих 24 січня 2022 року Політичною партією "Українська Галицька Партія" Львівській обласній територіальній виборчій комісії; листа голови Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" Р. Коваля від 10 липня 2023 року № 10-07/23; адвокатського запиту Кавчука А.В. від 28 липня 2023 року № 01/28-07/23; листів Львівської обласної територіальної виборчої комісії від 03 серпня 2023 року № 57 та від 24 серпня 2023 року № 62; постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2023 року у справі № 380/9838/22.
До Центральної виборчої комісії 20 вересня 2023 року надійшло пояснення Львівської обласної територіальної виборчої комісії, в якому вона в частині порушеного у скарзі питання інформує, що 24 січня 2022 року ця територіальна виборча комісія отримала рішення Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" від 23 січня 2022 року про відкликання депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В. за народною ініціативою (Протокол засідання Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" від 23 січня 2022 року № 23/01-22). Суб’єкт оскарження зазначає, що до цього часу триває судовий спір про визнання протиправними та скасування рішень Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія" про внесення цією місцевою організацією політичної партії пропозиції щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В., а також Політичної партії "Українська Галицька Партія" від 23 січня 2022 року про відкликання відповідного депутата за народною ініціативою (справа № 380/9838/22), а тому Львівська обласна територіальна виборча комісія з метою недопущення порушення виборчих прав Андрейка В.В. не визнає обраним депутатом Львівської обласної ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія" до закінчення розгляду вказаної адміністративної справи.
Вивчивши скаргу з доданими до неї документами, пояснення суб’єкта оскарження з долученими до нього документами, беручи до уваги іншу наявну в Комісії інформацію, Центральна виборча комісія зазначає.
Правила подання до Комісії звернень (заяв, скарг), а також порядок і строки їх розгляду регламентовано
статтями 14,
15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон).
Так, згідно з частиною четвертою
статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені
Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою цієї статті.
Скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Центральною виборчою комісією на загальних підставах, встановлених
Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України (частина четверта
статті 15 Закону).
Порядок і строки подання та розгляду скарг щодо місцевих виборів, вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу та
Порядком.
Відповідно до частини четвертої
статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8
Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до Центральної виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається Комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.
Згідно з частиною другою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії ( пункт 10.5
Порядку).
Разом з тим частиною третьою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.6
Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті. Крім того, відповідно до частини четвертої
статті 15 Закону якщо розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до повноважень Комісії, за рішенням Комісії така скарга залишається без розгляду по суті.
Так, досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Центральна виборча комісія враховує таке.
З наявних у Комісії документів, а також інформації Єдиного державного реєстру судових рішень вбачається, що 23 січня 2022 року Політичною радою Політичної партії "Українська Галицька Партія" прийнято рішення про відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В., оформлене Протоколом засідання від 23 січня 2022 року № 23/01-22.
Відповідне рішення Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" Львівська обласна територіальна виборча комісія отримала 24 січня 2022 року.
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 03 лютого 2022 року (провадження № ЗД/380/10/22) вжито заходів забезпечення позову та зупинено дію рішення Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" від 23 січня 2022 року про відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В., оформленого Протоколом засідання Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" від 23 січня 2022 року № 23/01-2022, до набрання законної сили відповідним судовим рішенням.
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 08 липня 2022 року (провадження № ЗД/380/16/22) вжито аналогічних заходів забезпечення позову. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 травня 2023 року зазначену ухвалу суду першої інстанції залишено без змін.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12 січня 2023 року у справі № 380/9838/22 в задоволенні позову Андрейка В.В. до Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія", Політичної партії "Українська Галицька Партія", третя особа - Львівська обласна територіальна виборча комісія про визнання протиправними та скасування рішень Конференції Львівської обласної організації Політичної партії "Українська Галицька Партія" від 22 січня 2022 року про внесення пропозиції цією місцевою організацією політичної партії щодо відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В.; Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" від 23 січня 2022 року про відкликання за народною ініціативою депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В. відмовлено. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2023 року у справі № 380/9838/22 рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12 січня 2023 року скасовано та прийнято постанову, якою провадження у справі за позовом Андрейка В.В. закрито. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 02 серпня 2023 року відкрито касаційне провадження у справі № 380/9838/22 за касаційною скаргою Андрейка В.В. на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 29 червня 2023 року та витребувано з Львівського окружного адміністративного суду матеріали вказаної адміністративної справи.
Згідно з ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2023 року у справі № 380/9838/22 до цього суду подано заяву про роз’яснення судового рішення, у зв’язку з чим з Львівського окружного адміністративного суду витребувано матеріали справи № 380/9838/22 та зобов’язано зазначений суд направити такі матеріали невідкладно.
Таким чином, правомірність рішення Політичної ради Політичної партії "Українська Галицька Партія" від 23 січня 2022 року про відкликання депутата Львівської обласної ради Андрейка В.В. за народною ініціативою, оформлене Протоколом засідання від 23 січня 2022 року № 23/01-22, оспорюється в судовому порядку.
З огляду на викладене Комісія зауважує, що за змістом
статті 1 Закону Центральна виборча комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад, сільських, селищних, міських голів та комісій з місцевих референдумів.
Частиною другою
статті 3 Закону встановлено, що Центральна виборча комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією України та законами України.
................Перейти до повного тексту