- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 26 липня 2023 року № 47
Про скаргу кандидата в депутати Київської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Левіна В.І., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 10 липня 2023 року за № 21-30/1-3679
До Центральної виборчої комісії 10 липня 2023 року надійшла скарга кандидата в депутати Київської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Левіна Володимира Ілліча, суб’єктом оскарження в якій визначено Київську міську територіальну виборчу комісію.
У скарзі суб’єкт звернення просить:
визнати бездіяльність Київської міської територіальної виборчої комісії щодо невизнання обраним депутатом Київської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати в територіальному виборчому окрузі № 10 за територіальним виборчим списком ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" У МІСТІ КИЄВІ такою, що не відповідає вимогам законодавства (є протиправною), порушує виборчі права громадян, права та законні інтереси Левіна В.І. як суб’єкта виборчого процесу;
зобов’язати зазначену територіальну виборчу комісію визнати Левіна В.І. обраним депутатом Київської міської ради на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року як наступного за черговістю кандидата в депутати у територіальному виборчому окрузі № 10 за відповідним виборчим списком від вказаної місцевої організації політичної партії.
Крім того, до Комісії 26 липня 2023 року надійшла заява Левіна В.І. про уточнення вимог скарги, до якої він додає додаткові докази на підтвердження викладеного у скарзі, які не були відомі йому на момент звернення зі скаргою.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року він балотувався кандидатом у депутати Київської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 10 за територіальним виборчим списком ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" У МІСТІ КИЄВІ. За результатами цих виборів у відповідному виборчому окрузі за територіальним виборчим списком зазначеної місцевої організації політичної партії найбільшу кількість голосів виборців отримала Коваленко Ганна Миколаївна, а саме 2347, а Левін В.І. - 1048 голосів виборців, що є другою за величиною кількістю голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати від цієї місцевої організації політичної партії. Як йому стало відомо, рішенням Київської міської ради від 08 червня 2023 року № 6486/6527 достроково припинено повноваження депутатки Київської міської ради Коваленко Г.М. на підставі її особистої заяви про складення депутатських повноважень. У зв’язку з цим, як йдеться у скарзі, Левін В.І. звернувся до Київської міської територіальної виборчої комісії (вх. № 2568 від 06 липня 2023 року) з проханням повідомити про його наступні дії як кандидата в депутати та про строки подання документів. Проте, як зауважує скаржник, у той самий день він отримав усну відповідь від голови Київської міської територіальної виборчої комісії про неможливість прийняття цією виборчою комісією рішення про визнання обраним депутатом Київської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" У МІСТІ КИЄВІ у тридцятиденний строк з часу ухвалення Київською міською радою рішення щодо дострокового припинення повноважень депутатки цієї ради Коваленко Г.М., оскільки повідомлення Київської міської ради про прийняте рішення до відповідної виборчої комісії не надходило. З огляду на наведене суб’єкт звернення зі скаргою звернувся до Секретаря Київської міської ради Бондаренка В.В. (вх. № 08/Л-2202 від 07 липня 2023 року) із проханням повідомити, чи направляла Київська міська рада Київській міській територіальній виборчій комісії відповідну інформацію, а у разі її ненадсилання - пояснити причину, з якої таку інформацію не було подано.
У заяві про уточнення вимог скарги скаржник інформує, що на своє звернення отримав лист Київської міської територіальної виборчої комісії від 11 липня 2023 року № 399, у якому йому повідомлено про черговість кандидатів у депутати від ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" У МІСТІ КИЄВІ у територіальному виборчому окрузі № 10 та зауважено, що рішення Київської міської ради від 08 червня 2023 року № 6486/6527 станом на 18 липня 2023 року до цієї виборчої комісії не надходило. Також у згаданій заяві Левін В.І. повідомляє, що у відповідь на своє звернення отримав лист Київської міської ради від 20 липня 2023 року № 225-КР-2421, у якому, зокрема, вказано, що рішення Київської міської ради від 08 червня 2023 року № 6486/6527 нею було оприлюднено на її офіційному вебсайті 26 червня 2023 року відповідно до
статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та статті 44 Регламенту Київської міської ради, затвердженого рішенням цієї ради від 04 листопада 2021 року № 3135/3176. Крім того, як зазначає скаржник, Київська міська територіальна виборча комісія не зверталась до Київської міської ради для отримання документів, пов’язаних з достроковим припиненням повноважень депутата цієї ради Коваленко Г.М.
Ураховуючи вказане, Левін В.І. вважає, що суб’єкт оскарження не вчинив жодних дій, спрямованих на забезпечення виконання
статті 284 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), та не визнав його обраним депутатом Київської міської ради як наступного за черговістю кандидата в депутати у територіальному виборчому окрузі № 10 за територіальним виборчим списком ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" У МІСТІ КИЄВІ, чим проявив бездіяльність та порушив права скаржника як кандидата в депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
На підтвердження викладеного до скарги та заяви про уточнення вимог скарги додано копії протоколу Київської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Київської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, рішення Київської міської ради від 08 червня 2023 року № 6486/6527 "Про дострокове припинення повноважень депутатки Київської міської ради Коваленко Г.М.", звернення Левіна В.І., адресовані Київській міській територіальній виборчій комісії та секретарю Київської міської ради Бондаренку В.В., листів Київської міської територіальної виборчої комісії від 11 липня 2023 року № 399, Київської міської ради від 20 липня 2023 року № 225-КР-2421. Також до заяви про уточнення вимог скарги скаржник додає копію свого звернення від 20 липня 2023 року, адресованого секретарю Київської міської ради Бондаренку В.В., стосовно надання інформації про документообіг між вказаної радою та згаданою територіальною виборчою комісією, про доступ до приміщень Київської міської територіальної виборчої комісії її членами.
До Центральної виборчої комісії 18 липня 2023 року надійшло пояснення Київської міської територіальної виборчої комісії, в якому вона повідомляє, що рішення Київської міської ради від 08 червня 2023 року № 6486/6527 станом на 18 липня 2023 року до цієї виборчої комісії не надходило, а тому Київська міська територіальна виборча комісія рішення щодо заміщення цієї депутатки не приймала. Також суб’єкт оскарження зазначає, що наступним за черговістю кандидатом у депутати Київської міської ради у територіальному виборчому окрузі № 10 за територіальним виборчим списком ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" У МІСТІ КИЄВІ є інший, ніж Левін В.І., кандидат. Як йдеться у поясненні, під час складання протоколу Київської міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Київської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року суб’єктом оскарження враховувались вимоги частини другої статті 259 Кодексу, а отже, для розміщення на початку територіального виборчого списку ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" У МІСТІ КИЄВІ кандидату в депутати необхідно було набрати понад 1194 голоси виборців (тобто 25 і більше відсотків від розміру виборчої квоти, яка становила 4779 голосів виборців). Проте, крім Коваленко Г.М., за яку було подано 2347 голосів виборців, жоден інший кандидат у депутати від цієї місцевої організації політичної партії у відповідному виборчому окрузі не отримав відповідної кількості голосів виборців, а тому їх розміщено у територіальному виборчому списку ТЕРИТОРІАЛЬНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" У МІСТІ КИЄВІ у територіальному виборчому окрузі № 10 у черговості, визначеній цією місцевою організацією політичної партії під час висування кандидатів. Отже, як зауважує суб’єкт оскарження, наступним за черговістю кандидатом у депутати Київської міської ради від зазначеної місцевої організації політичної партії у відповідному виборчому окрузі після Коваленко Г.М. є Візір Альона Сергіївна. Крім того, Київська міська територіальна виборча комісія у поясненні інформує, що звернення Левіна В.І. нею опрацьоване та листом від 11 липня 2023 року № 399 йому надано відповідь, в якій повідомлено про вказані обставини щодо черговості кандидатів у депутати у відповідному виборчому списку згаданої місцевої організації політичної партії.
До пояснення суб’єктом оскарження додано копії звернення Левіна В.І. до Київської міської територіальної виборчої комісії від 05 липня 2023 року та відповіді цієї виборчої комісії від 11 липня 2023 року за вих. № 399 з відміткою Левіна В.І. про її отримання.
Разом з тим Київська міська територіальна виборча комісія надіслала Центральній виборчій комісії належним чином засвідчену копію її протоколу про результати виборів депутатів Київської міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від 06 листопада 2020 року.
Згідно з частиною четвертою
статті 14, частиною четвертою
статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу та
Порядком.
За змістом частини четвертої
статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8
Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.
Згідно з частиною другою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому частиною третьою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.6
Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.
Центральна виборча комісія, проаналізувавши зміст скарги, беручи до уваги предмет та суб’єкт оскарження, а також положення частин першої, третьої
статті 65,
статті 66 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1, розділу 4
Порядку, зазначає, що підстав для залишення скарги Левіна В.І. без розгляду по суті немає.
Розглядаючи скаргу та додані до неї документи, а також пояснення суб’єкта оскарження з долученими до них документами, беручи до уваги іншу наявну в Комісії інформацію, Центральна виборча комісія керується таким.
Відповідно до частини першої
статті 32, частин першої, четвертої, восьмої
статті 33,
статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя
статті 32, частина четверта
статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою
статті 32 Кодексу.
Процедуру заміщення територіальними виборчими комісіями депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинено, визначено
статтею 284 Кодексу. Водночас з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Кодексу, у тому числі й під час вирішення територіальними виборчими комісіями відповідного питання, Центральна виборча комісія постановою від 28 жовтня 2020 року № 433 затвердила
Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - Роз’яснення).
Згідно з частиною першою
статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених
Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою
статті 283 Кодексу ( пункт 5.4
Роз’яснення).
Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради передбачено
статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Так, пунктом 2 частини другої
статті 5 вказаного Закону визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за рішенням відповідної ради у зв’язку з особистою заявою депутата місцевої ради про складення ним депутатських повноважень.
................Перейти до повного тексту