- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 12 січня 2023 року № 1 |
Про скаргу Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15 грудня 2022 року за № 21-34-3806
До Центральної виборчої комісії 15 грудня 2022 року повторно надійшла скарга Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина", суб’єктом оскарження в якій визначено Костопільську міську територіальну виборчу комісію Рівненського району Рівненської області (далі - Костопільська міська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить:
визнати протиправною бездіяльність Костопільської міської територіальної виборчої комісії щодо неприйняття рішення про визнання Беляновської Наталії Миколаївни обраною депутатом Костопільської міської ради Рівненського району Рівненської області (далі - Костопільська міська рада) VIII скликання як наступного за черговістю кандидата в депутати вказаної міської ради у єдиному виборчому списку Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року;
зобов’язати Костопільську міську територіальну виборчу комісію прийняти рішення щодо визнання Беляновської Н.М. обраною депутатом Костопільської міської ради як наступного за черговістю кандидата в депутати вказаної міської ради у єдиному виборчому списку Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що рішенням Політичної ради політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" від 05 жовтня 2022 року № 06-22-402/1 відкликано за народною ініціативою депутата Костопільської міської ради Самчука Михайла Миколайовича, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина", і зазначає, що 17 жовтня 2022 року це рішення було зареєстроване в Костопільській міській територіальній виборчій комісії, про що, на думку суб’єкта звернення, свідчить "відмітка про отримання такого рішення головою ТВК - Чоповенком Леонідом Олексійовичем".
Проте, як указує суб’єкт звернення, усупереч частині дев’ятій
статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" (далі - Закон),
статті 284 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), пункту 5.9
Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі - Роз’яснення), Костопільська міська територіальна виборча комісія на час подання скарги не вжила жодних заходів щодо прийняття рішення про визнання обраним депутатом Костопільської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати після Самчука М.М. від указаної місцевої організації політичної партії, а тому, на переконання суб’єкта звернення, указаною виборчою комісією допущено протиправну бездіяльність та порушено виборчі права Беляновської Н.М.
На підтвердження викладеного до скарги додано, зокрема, копію рішення Політичної ради політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" від 05 жовтня 2022 року "Про відкликання за народною ініціативою депутата Костопільської міської ради Рівненського району Рівненської області, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина", Самчука Михайла Миколайовича" з відміткою про його отримання 17 жовтня 2022 року головою Костопільської міської територіальної виборчої комісії Чоповенком Л.О.
На виконання частини п’ятої
статті 70 Кодексу та пункту 8.6
Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копії скарги з доданими документами надіслано Костопільській міській територіальній виборчій комісії, а також її голові, заступнику голови та секретарю з проханням надати письмові пояснення по суті скарги та надіслати до Комісії належним чином засвідчені копії підтвердних документів.
До Центральної виборчої комісії 05 січня 2023 року надійшло письмове пояснення Костопільської міської територіальної виборчої комісії від 28 грудня 2022 року № 51/22 за підписом заступника голови цієї комісії Толочик О.А., у якому йдеться, що з моменту прийняття постанови Центральної виборчої комісії від 29 жовтня 2021 року
№ 446, якою до складу вказаної виборчої комісії включено та призначено її головою Чоповенка Л.О., до 06 грудня 2022 року засідання цієї виборчої комісії не проводилися і присягу Чоповенко Л.О. не приймав, а тому на дату отримання указаного рішення Політичної ради політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" (17 жовтня 2022 року) Чоповенко Л.О. не набув статусу члена та голови Костопільської міської територіальної виборчої комісії та не міг виконувати повноваження голови чи секретаря цієї виборчої комісії.
Також у поясненні зазначено, що скликане на 06 грудня 2022 року засідання Костопільської міської територіальної виборчої комісії не відбулось у зв’язку з неможливістю потрапити до приміщення, де зберігається документація та печатка виборчої комісії (було змінено дверний замок). Водночас 14 грудня 2022 року засідання цієї виборчої комісії відбулось, але оскільки, на думку членів виборчої комісії, місцева організація політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" не дотрималася вимог Закону щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, "підстав, засвідчених офіційними документами, для прийняття рішення Костопільською МТВК про відкликання депутата Самчука Михайла Миколайовича недостатньо", а тому рішення з цього питання на засіданні Костопільської міської територіальної виборчої комісії у цей день не було прийнято.
До вказаного пояснення додано, зокрема, копії витягу з журналу реєстрації вхідної кореспонденції Костопільської міської територіальної виборчої комісії з відомостями про реєстрацію рішення Політичної ради політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" про відкликання за народною ініціативою депутата Костопільської міської ради, обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року шляхом висування від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина", Самчука Михайла Миколайовича (реєстр. № 21 від 14 грудня 2022 року), а також протоколу засідання цієї територіальної виборчої комісії від 14 грудня 2022 року № 24, за змістом якого на засіданні були присутні 12 з 18 членів виборчої комісії (голова виборчої комісії Чоповенко Л.О. був відсутній), до порядку денного було включено питання про ознайомлення з відповідним рішенням Політичної ради політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА", заступник голови виборчої комісії Толочик О.А. ознайомила присутніх із цим рішенням та "дане повідомлення прийняте до уваги".
Крім того, до Центральної виборчої комісії 05 січня 2023 року надійшло пояснення безпосередньо від заступника голови Костопільської міської територіальної виборчої комісії Толочик О.А. (від 02 січня 2023 року № 53), у якому викладено ті самі обставини, що і в поясненні виборчої комісії від 28 грудня 2022 року № 51/22, а також додано, що внаслідок недотримання місцевою організацією політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" вимог
Закону виборча комісія не мала "морального і юридичного права відкликати депутата місцевої ради Самчука М.М.".
Пояснення голови Костопільської міської територіальної виборчої комісії Чоповенка Л.О та секретаря цієї комісії Лозян Г.М. до Центральної виборчої комісії станом на момент розгляду скарги на засіданні Комісії не надходили.
Вивчивши скаргу з доданими до неї документами, а також пояснення та матеріали, що надійшли до Комісії, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою
статті 14, частиною четвертою
статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги щодо виборів чи референдумів подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу та
Порядком.
Відповідно до частини четвертої
статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8
Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.
Згідно з частиною другою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом. При цьому частиною третьою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.6
Порядку визначено, що в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.
Центральна виборча комісія, проаналізувавши зміст скарги, беручи до уваги предмет та суб’єкт оскарження, а також положення частин першої, третьої
статті 65,
статті 66 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1, розділу 4
Порядку , зазначає, що підстав для залишення скарги Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина" без розгляду по суті у Комісії немає.
Розглядаючи скаргу та наявні в Комісії інформацію і документи, Центральна виборча комісія зазначає.
Громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В Україні гарантується місцеве самоврядування (
стаття 7, частина перша
статті 38, частина перша
статті 64 Конституції України).
Забезпечення умов для реалізації виборчих прав громадян, дотримання основних засад виборчого права, належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантується (частина друга
статті 19 Кодексу).
Відповідно до частини першої
статті 32, частин першої, четвертої, восьмої
статті 33,
статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя
статті 32, частина четверта
статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою
статті 32 Кодексу.
Процедуру заміщення територіальними виборчими комісіями депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинені, визначено положеннями
статті 284 Кодексу, а реєстрації обраних депутатів -
статтею 283 Кодексу. Водночас з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Кодексу, у тому числі й під час вирішення територіальними виборчими комісіями відповідних питань, Центральною виборчою комісією затверджено Роз’яснення.
Згідно з частиною першою
статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених
Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою
статті 283 Кодексу ( пункт 5.4
Роз’яснення ).
Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради передбачено статтею 5 Закону, якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, пунктом 1 частини першої
статті 5 Закону визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Як зазначено у пункті 5.9
Роз’яснення , рішення, вказане у частині першій
статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:
від відповідної ради - належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);
від інших осіб - належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.
Отже, в разі наявності факту дострокового припинення повноважень депутата міської ради, зокрема з визначеної пунктом 1 частини першої
статті 5 Закону підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, територіальною виборчою комісією у тридцятиденний строк з дня надходження таких документів ухвалюється рішення щодо заміщення депутата місцевої ради, тобто про визнання обраним депутатом місцевої ради наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від відповідної місцевої організації політичної партії.
Також частиною дев’ятою
статті 41 Закону передбачено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі, якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п’ятою вказаної статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому
Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
З наявних у Комісії документів вбачається, що 17 жовтня 2022 року Костопільська міська територіальна виборча комісія в особі її голови отримала рішення Політичної ради політичної партії "ВСЕУКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ "БАТЬКІВЩИНА" від 05 жовтня 2022 року про відкликання за народною ініціативою депутата Костопільської міської ради Самчука М.М., обраного на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року від Рівненської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Батьківщина".
................Перейти до повного тексту