- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 18 листопада 2022 року № 113 |
Про скаргу громадської організації "Центр контролю передвиборчих програм", зареєстровану в Центральній виборчій комісії 19 жовтня 2022 року за № 21-37-3010
До Центральної виборчої комісії 19 жовтня 2022 року надійшла скарга громадської організації "Центр контролю передвиборчих програм", суб’єктом оскарження в якій визначено Полтавську міську територіальну виборчу комісію Полтавського району Полтавської області (далі - Полтавська міська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить, зокрема:
визнати такою, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльність Полтавської міської територіальної виборчої комісії щодо невиконання рішення Полтавського окружного адміністративного суду у справі № 440/2975/22 від 02 червня 2022 року в частині зобов’язання Полтавської міської територіальної виборчої комісії визнати обраним депутатом Полтавської міської ради Полтавського району Полтавської області (далі - Полтавська міська рада) наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради від Полтавської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Свобода";
достроково припинити повноваження всього складу Полтавської міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з грубим порушенням вимог
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та сформувати новий склад цієї комісії;
зобов’язати новий склад Полтавської міської територіальної виборчої комісії прийняти рішення про визнання обраним депутатом Полтавської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради від Полтавської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Свобода".
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що 15 січня 2022 року L з’їздом політичної партії Всеукраїнське об’єднання "Свобода" прийнято рішення про відкликання депутата Полтавської міської ради Бублика Юрія Васильовича та надіслано вказане рішення до Полтавської міської територіальної виборчої комісії. Однак Полтавською міською територіальною виборчою комісією рішення про визнання обраним депутатом Полтавської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати цієї ради від Полтавської міської організації Всеукраїнського об’єднання "Свобода" не прийнято.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 02 червня 2022 року в справі № 440/2975/22 (набрало законної сили 05 липня 2022 року) визнано протиправною бездіяльність Полтавської міської територіальної виборчої комісії щодо неприйняття рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати від Полтавської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Свобода", а також зобов’язано Полтавську міську територіальну виборчу комісію в порядку, передбаченому
Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від Полтавської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Свобода".
Водночас, як зазначає скаржник, на час подання скарги відповідного рішення Полтавською міською територіальною виборчою комісією не прийнято, а отже, не виконано вимог
Кодексу, а також рішення Полтавського окружного адміністративного суду.
На виконання частини п’ятої
статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року
№ 192 (далі - Порядок), копії скарги з доданими документами надіслано суб’єкту оскарження з проханням надати письмові пояснення по суті скарги та надіслати до Комісії належним чином засвідчені копії підтвердних документів.
Від голови Полтавської міської територіальної виборчої комісії Щербань Ю.В. до Центральної виборчої комісії 27 жовтня 2022 року надійшли пояснення по скарзі, а 28 жовтня 2022 року - уточнені пояснення, у яких вона повідомляє, що засідання Полтавської міської територіальної виборчої комісії, на яких планувалося розглянути питання щодо визнання обраним депутатом Полтавської міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати від Полтавської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Свобода" замість депутата Полтавської міської ради, чиї повноваження достроково припинено рішенням з’їзду політичної партії Всеукраїнське об’єднання "Свобода" від 15 січня 2022 року, скликалися 19 січня, 04 та 23 лютого, а також 10 та 11 жовтня 2022 року після отримання рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 02 червня 2022 року в справі № 440/2975/22. Засідання 10 жовтня 2022 року не відбулося через відсутність на ньому більше половини членів Полтавської міської територіальної виборчої комісії, а на засіданні 11 жовтня 2022 року "після довгих суперечок" рішення про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від Полтавської обласної організації Всеукраїнського об’єднання "Свобода" так і не було прийнято. Також у поясненнях голова Полтавської міської територіальної виборчої комісії зазначила, що більшість членів територіальної виборчої комісії вважають, що для того, щоб засідання територіальної виборчої комісії вважалося повноважним, на ньому мають бути присутні більше половини складу членів виборчої комісії, які вже склали присягу на попередніх засіданнях і набули своїх повноважень у встановленому порядку. На їх думку, для визначення повноважності засідання виборчої комісії не можуть рахуватися члени комісії, які ще не склали присяги. На підставі цих аргументів секретар та більшість членів зазначеної комісії вважають новопризначену голову виборчої комісії неповноважною скликати засідання до складення нею присяги на засіданні, на якому будуть присутні більше половини складу територіальної виборчої комісії, які вже склали присягу на попередніх засіданнях.
Усіх запитуваних протоколів засідань Полтавської міської територіальної виборчої комісії головою цієї комісії не надано тому, що вона є новопризначеною і всі протоколи засідань, що проводились до її призначення, зберігаються у секретаря виборчої комісії.
Вивчивши скаргу, Центральна виборча комісія зазначає.
Порядок подання до Комісії звернень (заяв, скарг), а також порядок і строки їх розгляду регламентовано
статтями 14,
15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон).
Так, згідно з частиною четвертою
статті 14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів, подаються до Центральної виборчої комісії у порядку та строки, встановлені
Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою вказаної статті.
Скарги, що стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму, розглядаються Центральною виборчою комісією на загальних підставах, встановлених
Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України (частина четверта
статті 15 Закону).
Порядок і строки подання та розгляду скарг щодо місцевих виборів, вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу та
Порядком.
Відповідно до частини четвертої
статті 69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8
Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, зокрема питання неприйняття територіальною виборчою комісією рішення, передбаченого
статтею 284 Кодексу, однак надійшла до Центральної виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається Комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.
Згідно з частиною другою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.3
Порядку перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Так, досліджуючи питання, чи подано скаргу належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом, Центральна виборча комісія зауважує, що за змістом частини першої
статті 65 Кодексу та пункту 2.1
Порядку громадська організація не належить до кола суб’єктів звернення до виборчої комісії зі скаргою. Натомість таким суб’єктом може бути офіційний спостерігач від громадської організації.
Таким чином, Центральна виборча комісія констатує, що громадська організація "Центр контролю передвиборчих програм" не є визначеним
Кодексом належним суб’єктом звернення зі скаргою до Центральної виборчої комісії, а отже, скаргу подано неналежним суб’єктом звернення.
Згідно з частиною третьою
статті 72 Кодексу, пунктом 10.6
Порядку в разі, якщо скарга подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом, виборча комісія приймає рішення про залишення її без розгляду по суті.
З урахуванням указаного скарга громадської організації "Центр контролю передвиборчих програм" підлягає залишенню без розгляду по суті.
Разом з тим Центральна виборча комісія зазначає, що відповідно до частини четвертої
статті 72 Кодексу, пункту 10.7
Порядку , приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, Комісія може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.
Зокрема, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому
Законом порядку. У разі необхідності з метою захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою
статті 16 Закону рішення (частини перша, третя
статті 16 Закону).
За змістом частини другої
статті 1, частини першої
статті 2, пунктів 1, 3, 4
статті 17, пунктів 1 - 3
статті 21 Закону Комісія відповідно до своїх повноважень здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про місцеві вибори, забезпечує реалізацію виборчих прав громадян України та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори на всій території України, а також здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів.
На виконання повноважень, визначених наведеними нормами законів України, Центральна виборча комісія вважає за необхідне з власної ініціативи взяти до розгляду викладені у скарзі громадської організації "Центр контролю передвиборчих програм" обставини та розглянути питання діяльності Полтавської міської територіальної виборчої комісії, у зв’язку з чим зазначає.
Відповідно до частини першої
статті 32, частин першої, четвертої, восьмої
статті 33,
статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України,
Кодексу та законів України (частина третя
статті 32, частина четверта
статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою
статті 32 Кодексу.
Процедуру заміщення територіальними виборчими комісіями депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинені, визначено
статтею 284 Кодексу. Водночас з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Кодексу, у тому числі під час вирішення територіальними виборчими комісіями вказаного питання, постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 затверджено
Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - Роз’яснення).
Згідно з частиною першою
статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених
Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою
статті 283 Кодексу ( пункт 5.4
Роз’яснення ).
Комісія зауважує, що випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради передбачено
статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, пунктом 1 частини першої
статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання за народною ініціативою у встановленому цим Законом порядку.
Як зазначено у пункті 5.9 Роз’яснення, рішення, вказане у частині першій
статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження:
від відповідної ради - належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради);
від інших осіб - належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.
Отже, в разі наявності факту дострокового припинення повноважень депутата міської ради, зокрема з визначеної пунктом 1 частини першої
статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" підстави, та надходження до територіальної виборчої комісії відповідних документів, що підтверджують такий факт, міською територіальною виборчою комісією у тридцятиденний строк з дня надходження таких документів ухвалюється рішення щодо заміщення депутата міської ради, тобто про визнання обраним депутатом міської ради наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від відповідної місцевої організації політичної партії.
Також частиною дев’ятою
статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачено, що на підставі рішення вищого керівного органу політичної партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією політичної партії, за народною ініціативою, а у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування, - на підставі свого рішення, передбаченого частиною п’ятою вказаної статті, відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана у порядку, передбаченому
Кодексом, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата в депутати від місцевої організації політичної партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному багатомандатному виборчому окрузі.
................Перейти до повного тексту