1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 23 липня 2021 року № 277
Про окремі питання діяльності Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області
До Центральної виборчої комісії надійшло звернення Дніпропетровської територіальної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ", в якому, зокрема, повідомляється про порушення в роботі Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області (далі - Святовасилівська сільська територіальна виборча комісія).
В указаному зверненні йдеться про те, що Іванюк Олексій Ілліч був обраний депутатом Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області (далі - Святовасилівська сільська рада) на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року в багатомандатному виборчому окрузі № 3 та відмовився від депутатського мандата "у зв’язку із призначенням його старостою Наталівського старостинського округу Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області". Водночас усупереч вимогам законодавства Святовасилівська сільська територіальна виборча комісія "не призначила повторні вибори в багатомандатному виборчому окрузі № 3 і визнала обраним депутатом Святовасилівської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області Собільського Віталія Олександровича, висунутого політичною партією "За майбутнє", який за результатами голосування не мав права на отримання депутатського мандата".
Крім того, до Комісії від Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії відповідно до положень Порядку інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, надійшли відомості за встановленими цим Порядком формами. Також надійшли копії постанов цієї комісії від 2 листопада 2020 року № 3 "Про визнання Гулак Надії Петрівни обраної на Перших місцевих виборах депутатів Святовасилівської сільської ради 25 жовтня 2020 року в багатомандатному виборчому окрузі № 6, такою, яка не набула депутатського мандата, та визнання обраним місцевим депутатом Святовасилівської сільської ради у багатомандатному окрузі № 6 Куктенко Лариси Георгіївни" та від 19 листопада 2020 року № 1 "Про визнання Іванюка Олексія Ілліча обраним на Перших місцевих виборах депутатів Святовасилівської сільської ради 25 жовтня 2020 року в багатомандатному виборчому окрузі № 3, таким, який не набув депутатського мандата, та визнання обраним місцевим депутатом Святовасилівської сільської ради у багатомандатному окрузі № 3 Собільського Віталія Олександровича", а також від 28 листопада 2020 року № 1 "Про визнання недійсних постанов № 3 від 02 листопада 2020 року та постанови № 1 від 19 листопада 2020 року".
Під час попереднього розгляду відомостей та документів, надісланих до Центральної виборчої комісії Святовасилівською сільською територіальною виборчою комісією, та перевірки викладених у зверненні Дніпропетровської територіальної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ" фактів виявлено необхідність додаткового з’ясування обставин ухвалення Святовасилівською сільською територіальною виборчою комісією відповідних рішень за результатами проведення перших виборів депутатів Святовасилівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, зокрема в багатомандатних виборчих округах № 3 та № 6.
З метою додаткового з’ясування вказаних обставин листом від 11 червня 2021 року вих. № 21-33/1-2011 секретар Центральної виборчої комісії звернулась до Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії з вимогою надіслати письмові пояснення стосовно зазначених порушень та копії документів, що підтвердять викладені в поясненні обставини. Крім того, було витребувано копії всіх рішень, які прийняті Святовасилівською сільською територіальною виборчою комісією з 2 листопада 2020 року та стосуються багатомандатного виборчого округу № 6, а також рішень, які прийняті з 19 листопада 2020 року та стосуються багатомандатного виборчого округу № 3; копії протоколів засідань Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії, на яких указаною виборчою комісією ухвалювались постанови від 2 листопада 2020 року № 3, від 19 листопада 2020 року № 1, від 28 листопада 2020 року № 1, та копії протоколів інших засідань комісії після 28 листопада 2020 року, на яких розглядались питання щодо багатомандатних виборчих округів № 3 та № 6.
У поясненнях Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії, що надійшли до Центральної виборчої комісії (вх. № 21-33/1-7075 від 15 червня 2021 року), зокрема, зазначалось, що під час реєстрації обраних депутатів Святовасилівської сільської ради Іванюк Олексій Ілліч та Гулак Надія Петрівна "вирішили не приймати цей статус"; територіальна виборча комісія в п’ятиденний строк після завершення строку подачі відповідних документів прийняла рішення про визнання вказаних осіб такими, що відмовились від депутатського мандата та, "не розібравшись з вимогами діючого виборчого законодавства ТВК прийняла рішення про визнання обраними депутатами наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному єдиному багатомандатному виборчому окрузі та списку кандидатів від відповідної організації партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата". Щодо надання копій необхідних документів було зазначено, що "всю виборчу та іншу документацію територіальною виборчою комісією було передано до архівної установи Солонянського району Дніпропетровської області".
На запит секретаря Комісії архівний відділ Дніпровської районної державної адміністрації Дніпропетровської області надіслав копії протоколів Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії про результати голосування в багатомандатних виборчих округах № 3 та № 6 з виборів депутатів Святовасилівської сільської ради 25 жовтня 2020 року та повідомив, що "в документах фонду № 205 Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії Дніпровського району Дніпропетровської області відсутні будь-які рішення та протоколи засідань сільської територіальної виборчої комісії після 26 жовтня 2020 року, у тому числі протоколи та рішення, що стосуються багатомандатних виборчих округів № 3 та № 6" (лист від 8 липня 2021 року вх. № 21-31-7566).
За змістом частини другої статті 1, пункту 3 статті 17, пунктів 1, 2 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
У разі необхідності з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи, зокрема, розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду скасувати рішення виборчої комісії; зобов’язати виборчу комісію здійснити дії, передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів (частина третя статті 16 Закону).
На виконання передбачених указаними нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, вивчивши зазначені та інші наявні в неї документи, вважає за необхідне розглянути питання діяльності Святовасилівської сільської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів і забезпечують реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, зокрема встановлюють результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом; реєструють обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову; організовують проведення повторних місцевих виборів у випадках, передбачених Кодексом.
Територіальні виборчі комісії та їх члени під час виконання своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу ).
Частиною першою статті 38, статтею 64 Основного Закону України встановлено, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Згідно з частиною першою статті 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів, є Кодекс.
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується (частина друга статті 19 Кодексу ).
Відповідно до частини першої статті 192 Кодексу вибори депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідної територіальної громади.
Сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, приймає одне з таких рішень: про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному виборчому окрузі; про призначення повторного голосування у відповідному багатомандатному виборчому окрузі; про визнання виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та призначення у зв’язку з цим повторних виборів; про призначення повторних виборів у багатомандатному виборчому окрузі щодо тієї кількості депутатських мандатів, які залишилися вакантними (частина перша статті 269 Кодексу ).
Порядок реєстрації обраних депутатів, сільського, селищного, міського голови визначено статтею 283 Кодексу. Також з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Кодексу щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад та сільських, селищних, міських голів постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 затверджено Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - Роз’яснення).
Частиною третьою статті 283 Кодексу та пунктом 5.3 Роз’яснення встановлено, що у п’ятиденний строк з дня отримання документів, визначених статтею 283 Кодексу (розділи 2 - 4 Роз’яснення), територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови.
За змістом частини четвертої статті 283 Кодексу, пункту 5.5 Роз’яснення в разі невиконання особою, обраною депутатом у багатомандатному виборчому окрузі, без поважних причин та у строки, передбачені частинами першою та другою статті 283 Кодексу , вимог частини першої вказаної статті (неподання протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів або у строк, установлений територіальною виборчою комісією за зверненням особи, необхідних для реєстрації документів) або подання до територіальної виборчої комісії цією особою заяви про відмову від депутатського мандата, територіальна виборча комісія в п’ятиденний строк приймає рішення про визнання особи такою, що відмовилася від депутатського мандата, та не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття такого рішення призначає повторні вибори депутата в багатомандатному виборчому окрузі.

................
Перейти до повного тексту