1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 19 березня 2021 року № 132
Про окремі питання діяльності Яришівської сільської територіальної виборчої комісії Могилів-Подільського району Вінницької області
До Центральної виборчої комісії 4 березня 2021 року надійшла скарга Яришівського сільського голови Могилів-Подільського району Вінницької області О. Кухарчука з проханням скасувати постанову Яришівської сільської територіальної виборчої комісії Могилів-Подільського району Вінницької області (далі - Яришівська сільська територіальна виборча комісія) від 3 листопада 2020 року № 20 "Про реєстрацію обраних депутатів Яришівської сільської ради".
Враховуючи оформлення вказаної скарги без дотримання вимог, передбачених статтею 67 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та розділом 6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192, її повернуто суб’єкту звернення із скаргою без розгляду відповідно до статті 68 Кодексу та пунктів 6.10 - 6.12 зазначеного Порядку.
Також до Центральної виборчої комісії надійшло звернення голови Яришівської сільської територіальної виборчої комісії Н. Лудан щодо допущення вказаною виборчою комісією помилки у зв’язку з прийняттям зазначеної постанови від 3 листопада 2020 року № 20. До звернення додано копії постанов цієї виборчої комісії від 30 жовтня 2020 року № 19 "Про визнання обраними депутатів Яришівської сільської ради" та від 3 листопада 2020 року № 20 "Про реєстрацію обраних депутатів Яришівської сільської ради".
У вказаному зверненні йдеться про те, що Раку Альона Вікторівна, висунута Вінницькою обласною організацією політичної партії "За Майбутнє" кандидатом у депутати Яришівської сільської ради Могилів-Подільського району Вінницької області (далі - Яришівська сільська рада) в багатомандатному виборчому окрузі № 1, та Клебан Тетяна Григорівна, висунута Вінницькою обласною організацією політичної партії "Європейська Солідарність" кандидатом у депутати вказаної ради в багатомандатному виборчому окрузі № 7, були обрані депутатами Яришівської сільської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та відмовились від депутатських мандатів. Водночас Яришівська сільська територіальна виборча комісія не призначила повторні вибори депутатів у багатомандатних виборчих округах № 1 та № 7, а "провела заміщення депутатів на підставі статті 284 Виборчого кодексу України" та прийняла постанову від 3 листопада 2020 року № 20 "Про реєстрацію обраних депутатів Яришівської сільської ради", якою зареєструвала депутатами Яришівської сільської ради, зокрема, Залізного Анатолія Едуардовича, висунутого кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі № 1 Вінницькою обласною організацією політичної партії "Українська Стратегія Гройсмана", та Семенюка Василя Васильовича", висунутого кандидатом у депутати в багатомандатному виборчому окрузі № 7 Вінницькою обласною організацією політичної партії "За Майбутнє", як наступних за черговістю кандидатів у депутати, що отримали найбільшу кількість голосів виборців після Раку А.В. та Клебан Т.Г.
Крім того, до Центральної виборчої комісії 16 березня 2021 року від Яришівської сільської територіальної виборчої комісії надійшли копії заяв Раку А.В. та Клебан Т.Г. про відмову від депутатського мандата, постанов Яришівської сільської територіальної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 18 "Про встановлення та офіційне оприлюднення результатів виборів депутатів Яришівської сільської ради 25 жовтня 2020 року", від 30 жовтня 2020 року № 19 "Про визнання обраними депутатів Яришівської сільської ради" та від 3 листопада 2020 року № 20 "Про реєстрацію обраних депутатів Яришівської сільської ради".
За змістом частини другої статті 1, пункту 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
У разі необхідності з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи, зокрема, розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду скасувати рішення виборчої комісії; зобов’язати виборчу комісію здійснити дії, передбачені законодавством, що регулює організацію та порядок проведення виборів (частина третя статті 16 Закону).
На виконання передбачених указаними нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, вивчивши вказані вище та інші наявні в неї документи, вважає за необхідне розглянути питання діяльності Яришівської сільської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів і забезпечують реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, зокрема встановлюють результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом; реєструють обраних депутатів, сільського, селищного, міського голову; організовують проведення повторних місцевих виборів у випадках, передбачених Кодексом.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).
Частиною першою статті 38, статтею 64 Основного Закону України встановлено, що громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Згідно з частиною першою статті 141 Конституції України до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради входять депутати, які обираються жителями села, селища, міста, району, області на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України.
Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає основні засади, організацію і порядок проведення місцевих виборів, є Кодекс.
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується (частина друга статті 19 Кодексу).
Відповідно до частини першої статті 192 Кодексу вибори депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідної територіальної громади.
Сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, приймає одне з таких рішень: про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі; про призначення повторного голосування у відповідному багатомандатному окрузі; про визнання виборів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі такими, що не відбулися, та призначення у зв’язку з цим повторних виборів; про призначення повторних виборів у багатомандатному виборчому окрузі щодо тієї кількості депутатських мандатів, які залишилися вакантними (частина перша статті 269 Кодексу).
Порядок реєстрації обраних депутатів, сільського, селищного, міського голови визначено статтею 283 Кодексу. Також з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Кодексу щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад та сільських, селищних, міських голів постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 затверджено Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - Роз’яснення).
Частиною третьою статті 283 Кодексу та пунктом 5.3 Роз’яснення встановлено, що у п’ятиденний строк з дня отримання документів, визначених статтею 283 Кодексу (розділом 2 - 4 Роз’яснення), територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата, сільського, селищного, міського голови.
За змістом частини четвертої статті 283 Кодексу, пункту 5.5 Роз’яснення у разі невиконання особою, обраною депутатом у багатомандатному виборчому окрузі, без поважних причин та у строки, передбачені частинами першою та другою статті 283 Кодексу, вимог частини першої названої статті (неподання протягом двадцяти днів з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів або у строк, установлений територіальною виборчою комісією за зверненням особи, необхідних для реєстрації документів) або подання до територіальної виборчої комісії цією особою заяви про відмову від депутатського мандата, територіальна виборча комісія у п’ятиденний строк приймає рішення про визнання особи такою, що відмовилася від депутатського мандата, та не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття такого рішення призначає повторні вибори депутата в багатомандатному виборчому окрузі.

................
Перейти до повного тексту