1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 9 березня 2021 року № 111
Про окремі питання діяльності Окнянської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області
До Центральної виборчої комісії (вх. № 21-33/1-27684) 27 листопада 2020 року від Окнянської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (далі - Окнянська селищна територіальна виборча комісія) надійшла копія постанови цієї виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 17а "Відмова від депутатського мандата Окнянської ОТГ, Самбурська Катерина Владиленівна, ПП "ЗА МАЙБУТНЄ", якою у зв’язку з відмовою від депутатського мандата Окнянської селищної ради Подільського району Одеської області (далі - Окнянська селищна рада) прийнято рішення "зареєструвати наступного за єдиним списком ПП "ЗА МАЙБУТНЄ" Мержан Зельфіру Магамедівну депутатом Окнянської ОТГ".
Також до Комісії (вх. № 21-33/1-27701 та вх. № 21-33/1-2848) від Окнянської селищної територіальної виборчої комісії надійшли копії постанов від 26 листопада 2020 року № 18 "Відмова від депутатського мандата Окнянської ОТГ, Ковтун Є.В., ПП "За Майбутнє" та від 27 листопада 2020 року № 18 "Про внесення змін до постанови Окнянської селищної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області від 26 листопада 2020 року № 18 "Відмова від депутатського мандата Окнянської ОТГ, Ковтун Є.В., ПП "За Майбутнє", згідно з якими у зв’язку з надходженням копії рішення Окнянської селищної ради від 24 листопада 2020 року № 7/1-VIII "Про затвердження заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Окнянської селищної ради Ковтуна Є.В." та достроковим припиненням Ковтун Є.В. повноважень депутата Окнянської селищної ради визнано "наступного за черговістю у відповідному виборчому списку місцевої організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ЗА МАЙБУТНЄ" Оніку Валерія Анатолійовича обраним депутатом Окнянської селищної ради".
Попереднє опрацювання зазначених постанов Окнянської селищної територіальної виборчої комісії виявило необхідність додаткового з’ясування обставин розподілу депутатських мандатів між місцевими організаціями політичних партій за результатами виборів депутатів Окнянської селищної ради, оскільки вбачалося ймовірне порушення територіальною виборчою комісією порядку такого розподілу.
З метою з’ясування вказаних обставин, керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон), член Комісії листом від 16 лютого 2021 року звернувся до Окнянської селищної територіальної виборчої комісії з вимогою надіслати на адресу Комісії пояснення щодо обставин та підстав, які зумовили прийняття нею відповідних рішень стосовно розподілу депутатських мандатів та визнання відповідних кандидатів у депутати Окнянської селищної ради обраними, а також належним чином засвідчені копії документів, що підтверджують надані пояснення.
До Центральної виборчої комісії 16 лютого 2021 року (вх. № 21-33/1-2756) надійшли пояснення Окнянської селищної територіальної виборчої комісії, у яких зазначено, що під час прийняття 18 листопада 2020 року постанови № 17а "Відмова від депутатського мандата Окнянської ОТГ, Самбурська Катерина Владиленівна, ПП "ЗА МАЙБУТНЄ" комісія керувалась частиною п’ятою статті 283 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), розуміючи визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку. Таким чином, 18 листопада 2020 року комісією було прийнято рішення про визнання обраною Мержан З.М. як наступної за черговістю в єдиному виборчому списку, яка в цьому виборчому списку Одеської обласної організації ПП "ЗА МАЙБУТНЄ" розміщена під № 3, після обраних раніше Ковтуна Є.В. та Пєйчева В.Г.
Як зазначено в поясненнях Окнянської селищної територіальної виборчої комісії, 26 листопада 2020 року зазначена виборча комісія після дострокового припинення повноважень депутата Окнянської селищної ради Ковтуна Є.В., обраного в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, прийняла постанову № 18, під час прийняття якої керувалася частиною першою статті 284 Кодексу, так само розуміючи визнання наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчих списках. Тому виборча комісія визнала обраним депутатом Оніку В.А. - № 4 в єдиному виборчому списку Одеської обласної організації ПП "ЗА МАЙБУТНЄ".
За змістом частини другої статті 1, пунктів 3, 4 статті 17, пунктів 1, 2 статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, які належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
На виконання визначених такими нормами законодавства повноважень, з огляду на наявні матеріали Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Окнянської селищної територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Так, проаналізувавши наявні в Центральній виборчій комісії інформацію та документи щодо визнання осіб обраними депутатами Окнянської селищної ради, Комісія зазначає.
Пунктом 20 частини першої статті 92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснюються організація і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, є Кодекс.
Згідно з частиною першою статті 32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).
Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX Кодексу.
Зокрема, територіальна виборча комісія визначає порядок кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому списку кожної місцевої організації політичної партії (далі - організація партії), встановлений з урахуванням результатів голосування виборців у відповідному територіальному виборчому окрузі, у порядку, встановленому частиною другою статті 259 Кодексу (частина перша статті 259 Кодексу).
За змістом частини другої вказаної статті Кодексу кандидати в депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25 відсотків розміру виборчої квоти, визначеної відповідно до частини третьої статті 257 Кодексу, розміщуються на початку територіального виборчого списку відповідної організації партії у порядку зменшення кількості голосів виборців, які підтримали відповідного кандидата в депутати. При рівній кількості голосів кандидати розміщуються у черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів. Після кандидатів у депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25 відсотків розміру виборчої квоти, у територіальному виборчому списку розміщуються інші кандидати у черговості, визначеній організацією партії при висуванні кандидатів.
З метою здійснення контролю за організацією підготовки і проведення місцевих виборів, своєчасного отримання інформації про перебіг виборчого процесу та результати виборів Центральна виборча комісія постановою від 25 серпня 2020 року № 200 затвердила Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів (далі - Порядок інформування). Згідно з пунктом 1.1 Порядку інформування територіальні виборчі комісії відповідно до вимог Кодексу інформують Центральну виборчу комісію про перебіг виборчого процесу відповідних місцевих виборів шляхом надання відомостей за встановленими формами, а також надсилання копій їх рішень.
Як вбачається з наданих відповідно до Порядку інформування Окнянською селищною територіальною виборчою комісією відомостей, за результатами виборів депутатів Окнянської селищної ради Одеська обласна організація ПП "ЗА МАЙБУТНЄ" отримала в територіальному виборчому окрузі № 2 три депутатські мандати, в територіальному виборчому окрузі № 3 - два депутатські мандати, в інших територіальних виборчих округах - нуль депутатських мандатів, а також в єдиному багатомандатному виборчому окрузі - два депутатські мандати (у тому числі один гарантований мандат).
Відповідно до вимог частини другої статті 259 Кодексу за результатами виборів депутатів Окнянської селищної ради в територіальному виборчому окрузі № 2 визначено такий порядок розміщення кандидатів у депутати в територіальному виборчому списку Одеської обласної організації ПП "ЗА МАЙБУТНЄ":
1. Рекачинська Є.В. - 169 голосів (54,51% виборчої квоти);
2. Гайдай Н.Г. - 141 голос (45,48% виборчої квоти);
3. Самбурська К.В. - 86 голосів (27,74% виборчої квоти).
Решта кандидатів у депутати розміщено в черговості, визначеній організацією партії під час висування кандидатів:
4. Онуцький Д.М. - 23 голоси (7,41% виборчої квоти);
5. Логінський Б.О. - 35 голосів (11,29% виборчої квоти).
Відповідно обраними депутатами від цієї організації партії згідно з відомостями протоколу в територіальному виборчому окрузі № 2 є Рекачинська Є.В., Гайдай Н.Г., Самбурська К.В.
При цьому визнано обраними депутатами в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком цієї організації партії кандидатів у депутати Ковтуна Є.В. (перший кандидат) та Пейчева В.Г. (№ 2 в єдиному виборчому списку), включеного до територіального виборчого списку Одеської обласної організації ПП "ЗА МАЙБУТНЄ" у територіальному виборчому окрузі № 4.
Статтею 283 Кодексу врегульовано питання реєстрації обраних депутатів місцевих рад. Крім того, постановою Комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 затверджено Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів (далі - Роз’яснення).
Так, за змістом частини п’ятої вказаної статті Кодексу та пункту 5.4 Роз’яснення в разі подання особою, обраною депутатом за виборчим списком організації партії до виборчої комісії заяви про відмову від депутатського мандата, відповідна виборча комісія приймає рішення про визнання її такою, яка не набула депутатського мандата, та визнає обраним депутатом селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному територіальному (у разі обрання за територіальним виборчим списком) або єдиному (у разі обрання за єдиним виборчим списком) виборчому списку кандидатів від відповідної організації партії, за яким було обрано особу, яка не набула мандата.
При цьому в разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку черговість отримання мандата передається єдиному виборчому списку цієї самої організації партії.
Таким чином, за умови прийняття рішення про визнання особи, обраної депутатом за територіальним виборчим списком організації партії, такою, яка не набула депутатського мандата, право стати наступним за черговістю кандидатом у депутати переходить до наступного кандидата в депутати в цьому самому територіальному виборчому списку. І лише в разі вичерпання відповідного територіального виборчого списку черговість отримання мандата передається єдиному виборчому списку.
Тобто Окнянська селищна територіальна виборча комісія, розглядаючи заяву Самбурської К.В., яка визнана обраною в територіальному виборчому окрузі № 2, про відмову від депутатського мандата, на етапі реєстрації обраних депутатів повинна була прийняти, зокрема, рішення про визнання обраним депутатом Окнянської селищної ради наступного кандидата в депутати у відповідному територіальному виборчому списку організації партії (Одеської обласної організації ПП "ЗА МАЙБУТНЄ") за черговістю, встановленою з урахуванням результатів голосування виборців у територіальному виборчому окрузі № 2, а саме - Онуцького Д.М.
Водночас Окнянська селищна територіальна виборча комісія, порушуючи положення частини п’ятої статті 283 Кодексу, визнала обраним депутатом Окнянської селищної ради наступного кандидата в депутати в єдиному виборчому списку Мержан З.М., яку було включено до територіального виборчого списку Одеської обласної організації ПП "ЗА МАЙБУТНЄ" в територіальному виборчому окрузі № 4.
Також Комісія зазначає, що відповідно до частини першої статті 284 Кодексу в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї організації партії в порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу (який було описано вище).
Отже, за умови дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради, обраного за єдиним виборчим списком місцевої організації політичної партії, право стати наступним за черговістю обраним депутатом від цієї організації партії переходить до наступного кандидата в депутати в єдиному виборчому списку.
Комісія звертає увагу, що вказані положення Кодексу не передбачають для територіальних виборчих комісій альтернативи вибору між територіальним та єдиним виборчим списком організації партії в разі прийняття рішення про визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати.
Отже, після надходження рішення Окнянської селищної ради від 24 листопада 2020 року № 7/1-VIII "Про затвердження заступника селищного голови з питань діяльності виконавчих органів Окнянської селищної ради Ковтуна Є.В.", на етапі заміщення депутата, повноваження якого достроково припинено, Окнянська селищна територіальна виборча комісія повинна була прийняти, зокрема, рішення про визнання обраним депутатом Окнянської селищної ради наступного кандидата в депутати в єдиному виборчому списку організації партії (Одеської обласної організації ПП "ЗА МАЙБУТНЄ"), а саме - Мержан З.М., а не Оніки В.А.
Зазначене дає підстави для висновку, що постанови Окнянської селищної територіальної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року № 17а та від 26 листопада 2020 року № 18 (зі змінами) суперечать положенням частини п’ятої статті 283, частини першої статті 284 Кодексу.
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, дотримання основних засад виборчого права, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантуються частиною другою статті 19 Кодексу.
Водночас Комісія вважає за доцільне звернути увагу всіх територіальних виборчих комісій на необхідність неухильного дотримання вимог частини п’ятої статті 283, частини першої статті 284 Кодексу з урахуванням наданого Комісією Роз’яснення, зокрема, на етапі реєстрації обраних депутатами місцевих рад наступних за черговістю кандидатів у депутати у відповідних територіальних або єдиних виборчих списках кандидатів від відповідної місцевої організації політичної партії, залежно від того за яким виборчим списком (єдиним або територіальним) було обрано особу, яка не набула мандата або повноваження якої достроково припинено.

................
Перейти до повного тексту