- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 3 березня 2021 року № 100 |
Про скаргу кандидата в депутати Марківської селищної ради Старобільського району Луганської області Котілевської В.В., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 15 лютого 2021 року за № 21-36/1-2676
До Центральної виборчої комісії 15 лютого 2021 року надійшла скарга кандидата в депутати Марківської селищної ради Старобільського району Луганської області (далі - Марківська селищна рада) Котілевської Вікторії Василівни, суб’єктом оскарження в якій визначено Марківську селищну територіальну виборчу комісію Старобільського району Луганської області (далі - Марківська селищна територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати незаконними дії Марківської селищної територіальної виборчої комісії щодо прийняття постанови від 11 лютого 2021 року № 3 "Про дострокове припинення повноважень депутата Марківської селищної ради", скасувати зазначену постанову та зареєструвати Котілевську В.В. депутатом Марківської селищної ради.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що за результатами виборів депутатів Марківської селищної ради 25 жовтня 2020 року Луганська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ" у територіальному виборчому окрузі № 4 отримала два депутатські мандати.
Відповідно Марківською селищною територіальною виборчою комісією було визнано обраними за виборчим списком указаної організації політичної партії та зареєстровано депутатами Марківської селищної ради Бондаря М.П. та Сергієнка В.М.
Рішенням Марківської селищної ради від 25 січня 2021 року повноваження депутата цієї селищної ради Сергієнка В.М. достроково припинено. У зв’язку з цим згідно з положеннями статей
283,
284 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) наступним за черговістю кандидатом у депутати Марківської селищної ради після Сергієнка В.М. у територіальному виборчому списку в територіальному виборчому окрузі № 4 від зазначеної організації політичної партії є Котілевська В.В. (розташована в цьому списку під № 3).
Натомість постановою Марківської селищної територіальної виборчої комісії від 11 лютого 2021 року № 3 визнано обраним та зареєстровано депутатом Марківської селищної ради кандидата в депутати цієї ради Шкирю Оксану Миколаївну, яка є п’ятим за черговістю кандидатом у депутати Марківської селищної ради у відповідному територіальному виборчому списку цієї організації політичної партії.
Таким чином, на думку суб’єкта звернення зі скаргою, Марківською селищною територіальною виборчою комісією порушено вимоги частини п’ятої статті
283, частини першої статті
284 Кодексу , у зв’язку з чим Котілевську В.В. позбавлено права бути обраною депутатом до органів місцевого самоврядування, передбаченого статтею
38 Конституції України.
На підтвердження зазначеного суб’єктом звернення зі скаргою додано копію постанови Марківської селищної територіальної виборчої комісії від 11 лютого 2021 року № 3.
Також Центральна виборча комісія листом від 18 лютого 2021 року звернулася до Марківської селищної ради з проханням повідомити Комісію про те, чи було оголошено відповідно до частини шостої статті
283 Кодексу на пленарному засіданні Марківської селищної ради рішення Марківської селищної територіальної виборчої комісії про реєстрацію депутата цієї ради Шкирі О.М.
До Центральної виборчої комісії 19 лютого 2021 року надійшов лист Марківської селищної ради за підписом її голови, в якому зазначається, що оголошення про реєстрацію депутата цієї ради Шкирі О.М. згідно з частиною шостою статті
283 Кодексу на пленарному засіданні вказаної ради не проводилось.
До Комісії 23 лютого 2021 року надійшли пояснення Марківської селищної територіальної виборчої комісії за підписом її голови, у яких ідеться про те, що депутатів Марківської селищної ради Бондаря М.П. та Сергієнка В.М. обрано (призначено) старостами, що стало підставою для припинення їх депутатських повноважень у Марківській селищній раді. На виконання вимог
Кодексу та Закону України
"Про статус депутатів місцевих рад" на засіданні 11 лютого 2021 року Марківська селищна територіальна виборча комісія прийняла рішення, оформлені постановами № 2 та № 3, про реєстрацію наступних за черговістю депутатів Марківської селищної ради Бондаря О.М. та Шкирі О.М., які звернулися до Марківської селищної територіальної виборчої комісії з відповідними заявами про їх реєстрацію. Водночас кандидат у депутати Марківської селищної ради Котілевська В.В. не зверталася до Марківської селищної територіальної виборчої комісії з відповідною заявою щодо її реєстрації депутатом селищної ради в установлений законом термін.
Крім того, голова Марківської селищної територіальної виборчої комісії зазначає, що 12 лютого 2021 року на пленарному засіданні Марківської селищної ради було оголошено про реєстрацію її депутатів Бондаря О.М. та Шкирі О.М.
До пояснень додано копії рішень Марківської селищної територіальної виборчої комісії від 11 лютого 2021 року № 2 та № 3, а також протокол засідання цієї виборчої комісії, датований тим самим днем.
У зв’язку з цим член Комісії листом від 23 лютого 2021 року звернувся до Марківської селищної ради з проханням надати протокол (стенограму) її пленарного засідання від 12 лютого 2021 року.
До Центральної виборчої комісії 24 лютого 2021 року надійшов протокол пленарного засідання четвертої (позачергової) сесії Марківської селищної ради восьмого скликання від 12 лютого 2021 року, який не містить інформації щодо оголошення рішень Марківської селищної територіальної виборчої комісії від 11 лютого 2021 року № 2 та № 3 про реєстрацію депутатів цієї ради Бондаря О.М. та Шкирі О.М.
Згідно з частиною четвертою статті
14, частиною четвертою статті
15 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу та
Порядком.
Беручи до уваги предмет оскарження, визначений у скарзі, Центральна виборча комісія зауважує, що відповідно до частини четвертої статті
69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8
Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.
Проаналізувавши скаргу та наявні в Комісії матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Частиною другою статті
72 Кодексу , пунктом 10.3
Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія звертає увагу, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті
65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1
Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Відповідно до пункту 1 - 1 частини другої статті
64 Кодексу, підпункту 5 пункту 3.4
Порядку рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім установлених Кодексом випадків, оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви.
Отже, Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги в частині визнання незаконними дій Марківської селищної територіальної виборчої комісії та скасування її постанови.
Виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона, зокрема, подана до неналежного суб’єкта розгляду скарги (частина третя статті
72 Кодексу та пункт 10.6
Порядку).
Разом з тим вимога суб’єкта звернення зі скаргою щодо реєстрації її депутатом Марківської селищної ради є похідною від указаних вимог, що також обумовлює залишення її без розгляду.
Отже, скарга кандидата в депутати Марківської селищної ради Котілевської В.В. підлягає залишенню без розгляду по суті.
Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі (частина четверта статті
72 Кодексу ).
За змістом частини другої статті
1, пунктів 3, 4 статті
17, пунктів 1, 2 статті
21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Згідно з частиною першою статті
16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
За потреби, з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті
16 Закону рішення.
На виконання визначених такими нормами законодавства повноважень, з огляду на наявні матеріали Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Марківської селищної територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Проаналізувавши наявні в Центральній виборчій комісії інформацію та документи, Комісія зазначає.
Пунктом 20 частини першої статті
92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів і референдумів визначаються виключно законами України. Спеціальним нормативно-правовим актом, за положеннями якого здійснюються організація і проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 року, є
Кодекс.
Згідно з частиною першою статті
32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених
Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до
Конституції України,
Кодексу та законів України (частина третя статті
32, частина четверта статті
38 Кодексу ).
Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX
Кодексу .
Зокрема, територіальна виборча комісія визначає порядок кандидатів у депутати в кожному територіальному виборчому списку кожної місцевої організації політичної партії, встановлений з урахуванням результатів голосування виборців у відповідному територіальному виборчому окрузі, у порядку, встановленому частиною другою статті
259 Кодексу (частина перша цієї статті).
За змістом частини другої вказаної статті
Кодексу кандидати в депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25 відсотків розміру виборчої квоти, визначеної відповідно до частини третьої статті
257 Кодексу, розміщуються на початку територіального виборчого списку відповідної організації політичної партії у порядку зменшення кількості голосів виборців, які підтримали відповідного кандидата в депутати. У разі рівної кількості голосів виборців кандидати розміщуються в черговості, визначеній організацією політичної партії під час висування кандидатів. Після кандидатів у депутати, які отримали кількість голосів виборців, яка дорівнює або перевищує 25 відсотків розміру виборчої квоти, у територіальному виборчому списку розміщуються інші кандидати у черговості, визначеній місцевою організацією політичної партії під час висування кандидатів.
З метою здійснення контролю за організацією підготовки і проведення місцевих виборів, своєчасного отримання інформації про перебіг виборчого процесу та результати виборів Центральна виборча комісія
постановою від 25 серпня 2020 року № 200 затвердила Порядок інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів (далі - Порядок інформування). Згідно з пунктом 1.1
Порядку інформування територіальні виборчі комісії відповідно до вимог
Кодексу інформують Центральну виборчу комісію про перебіг виборчого процесу відповідних місцевих виборів шляхом надання відомостей за встановленими формами, а також надсилання копій їх рішень.
Як вбачається з наданих відповідно до
Порядку інформування Марківською селищною територіальною виборчою комісією відомостей, за результатами виборів депутатів Марківської селищної ради Луганська обласна організація політичної партії "НАШ КРАЙ" отримала у територіальному виборчому окрузі № 4 два депутатські мандати.
Згідно з вимогами частини другої статті
259 Кодексу за результатами виборів депутатів Марківської селищної ради в територіальному виборчому окрузі № 4 визначено такий порядок розміщення кандидатів у депутати в територіальному виборчому списку Луганської обласної організації політичної партії "НАШ КРАЙ":
................Перейти до повного тексту