1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 10 грудня 2020 року № 558
Про скаргу кандидата в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області Редчиця О.П., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 8 грудня 2020 року за № 21-36/1-30325
До Центральної виборчої комісії 8 грудня 2020 року надійшла скарга кандидата в депутати Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області (далі - Овруцька міська рада) Редчиця Олександра Петровича, суб’єктом оскарження в якій визначено Овруцьку міську територіальну виборчу комісію Коростенського району Житомирської області (далі - Овруцька міська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкт звернення просить визнати протиправною "постанову Овруцької міської територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 2 "Про скасування постанови Овруцької міської територіальної виборчої комісії № 25 "Про затвердження Протоколу Овруцької міської ТВК "Про результати виборів депутатів Овруцької ради в єдиному одномандатному виборчому окрузі", а дії зазначеної виборчої комісії щодо повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради такими, що не відповідають вимогам законодавства.
Свої вимоги суб’єкт звернення зі скаргою обґрунтовує тим, що 7 грудня 2020 року о 14 год 30 хв Овруцькою міською територіальною виборчою комісією під час "безперервного засідання прийнято постанову № 2 "Про скасування постанови Овруцької міської територіальної виборчої комісії № 25 "Про затвердження Протоколу Овруцької міської ТВК "Про результати виборів депутатів Овруцької ради в єдиному одномандатному виборчому окрузі", на підставі якої розпочато повторний підрахунок голосів з виборів Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області (далі - Овруцький міський голова) та депутатів Овруцької міської ради.
Разом з тим, як зазначає скаржник, постановою Центральної виборчої комісії від 30 листопада 2020 року № 532 "Про окремі питання діяльності Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області" встановлено факт систематичного порушення Овруцькою міською територіальною виборчою комісією Конституції України, Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та законів України, достроково припинено повноваження всього її складу, а Овруцьку міську територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу зобов’язано невідкладно здійснити дії щодо встановлення результатів виборів Овруцького міського голови з урахуванням рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 240/19192/20 та недопущення порушень вимог законодавства про вибори, встановлених в окремій ухвалі Житомирського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року у справі № 240/20038/20.
Також у скарзі йдеться про те, що за результатами повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради 17 листопада 2020 року Овруцькою міською територіальною виборчою комісією було складено відповідні протоколи, а результати виборів депутатів Овруцької міської ради офіційно оприлюднено в засобах масової інформації. При цьому правомірність дій Овруцької міської територіальної виборчої комісії щодо складання 17 листопада 2020 року протоколу "Про результати виборів депутатів Овруцької міської ради" була предметом судового розгляду та підтверджена рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року у справі № 240/20172/20, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року, а тому будь-яких підстав для переоцінки висновків щодо цього акта в Овруцької міської територіальної виборчої комісії не було.
На підтвердження викладених доводів до скарги додано копію постанови Овруцької міської територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 2.
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмового пояснення по суті скарги.
Центральна виборча комісія 9 грудня 2020 року електронною поштою отримала письмові пояснення голови та окремих членів Овруцької міської територіальної виборчої комісії. Зокрема, як зазначено в поясненнях голови Овруцької міської територіальної виборчої комісії Грищук Н.В., "під тиском членів зазначеної виборчої комісії та присутніх кандидатів в депутати Левківського П.І. і Гуденка А.Д. я вимушена була винести на голосування" питання щодо скасування протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Овруцької міської ради. Постанову Овруцької міської територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 2 голова зазначеної виборчої комісії підписувати відмовилась. Крім того, член зазначеної виборчої комісії Ващенко Н.А. та секретар комісії Галак О.І. вказали на незаконність такого рішення, а секретар комісії також відмовилась підписувати прийняту постанову.
Також 9 грудня 2020 року до Центральної виборчої комісії електронною поштою надійшли пояснення членів Овруцької міської територіальної виборчої комісії Невмержицької Н.А., Іщенка М.В., Дрозда В.В., Лагоди Н.В., Греня С.Ф., Варенко І.О., в яких зазначено, що Овруцька міська територіальна виборча комісія та вони особисто не мають підстав стверджувати, що в газеті "Зоря" 20 листопада 2020 року було офіційно оприлюднено результати виборів депутатів Овруцької міської ради, оскільки жодних договорів стосовно офіційного опублікування результатів виборів чи грошових коштів за офіційне публікування результатів виборів Овруцька міська територіальна виборча комісія Коростенського району не укладала та не сплачувала і під час передачі виборчої та іншої документації жодних рішень чи документів стосовного офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів Овруцької міської ради новому складу зазначеної виборчої комісії не передано.
Окрім того, в указаних поясненнях члени зазначеної комісії загалом стверджують, що публікація в газеті "Зоря" від 20 листопада 2020 року не є офіційним оприлюдненням результатів виборів депутатів Овруцької міської ради відповідно до статті 282 Кодексу, а виборчий процес з виборів депутатів Овруцької міської ради та виборів Овруцького міського голови згідно з частиною третьою статті 196 Кодексу не завершився. При цьому Овруцька міська територіальна виборча комісія та її члени на сьогодні виконують рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі 240/19192/20 та у своїй діяльності керуються висновками, викладеними в постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року у справі № 240/20171/20. Водночас питання порядку денного засідання Овруцької міської територіальної виборчої комісії вважають слушними та такими, що спрямовані на виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 240/19192/20 і встановлення результатів виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови, а члени виборчої комісії загалом у своїй діяльності неухильно керуються, а також дотримуються Конституції України та Кодексу.
До зазначених пояснень додано також копію заяви Круковського О.О. про відкликання його голосу в підтримку постанови Овруцької міської територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 2.
Вивчивши скаргу та додані до неї матеріали, пояснення суб’єкта оскарження, беручи до уваги інші наявні документи, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.
Частиною другою статті 72 Кодексу, пунктом 10.3 Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
При цьому під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії (пункт 10.5 Порядку).
Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зауважує.
Суб’єкт звернення у скарзі просить визнати протиправною постанову Овруцької міської територіальної виборчої комісії від 7 грудня 2020 року № 2, згідно з якою скасовано постанову Овруцької міської територіальної виборчої комісії № 25 "Про затвердження Протоколу Овруцької міської ТВК "Про результати виборів депутатів Овруцької міської ради в єдиному одномандатному виборчому окрузі" та дії зазначеної виборчої комісії щодо повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради такими, що не відповідають вимогам законодавства.
З огляду на викладене Комісія звертає увагу, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті 65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1 Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Натомість дії чи рішення відповідної територіальної виборчої комісії оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви (пункт 1-1 частини другої статті 64 Кодексу, підпункт 5 пункту 3.4 Порядку).
За таких обставин Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги.
Згідно з частиною третьою статті 72 Кодексу та пунктом 10.6 Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.
З огляду на викладене Центральна виборча комісія зазначає, що скарга кандидата в депутати Овруцької міської ради Редчиця О.П. підлягає залишенню без розгляду по суті.
Разом з тим Комісія зауважує, що згідно з частиною четвертою статті 72 Кодексу Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.
За змістом частини другої статті 1, пункту 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Крім того, відповідно до частини першої статті 16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку.
У разі необхідності з метою забезпечення дотримання законного перебігу виборчого процесу чи процесу референдуму, захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян Комісія може з власної ініціативи розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті 16 Закону рішення.
На виконання передбачених такими нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, зважаючи на виявлені під час розгляду скарги обставини, вважає за необхідне розглянути питання діяльності Овруцької міської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року у справі № 240/19192/20 визнано протиправними дії, вчинені Овруцькою міською територіальною виборчою комісією під головуванням Головача Б.В. і заступника Царюк І.А. під час проведення підрахунку голосів з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови на перших виборах 25 жовтня 2020 року та зобов’язано Овруцьку міську територіальну виборчу комісію провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови у складі, визначеному постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 172.
За змістом статті 124-1 Конституції України, частин другої, третьої статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, установлену законом.
На виконання рішення суду у справі № 240/19192/20 Овруцькою міською територіальною виборчою комісією було здійснено повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 180728, 180741, 180727, 180724, 180713, 180739, 180722, 180726, 180749, 180716, 180710, 180707, 180717, 180745, 180766, 180761, 180776, 180778, 180784, 180787, 180793, 180796, 180802, 180803, 180746. За результатами повторного підрахунку голосів виборців з виборів Овруцького міського голови Овруцькою міською територіальною виборчою комісією було складено відповідні протоколи. Овруцька міська територіальна виборча комісія, врахувавши протоколи на всіх виборчих дільницях, зокрема, на яких був проведений повторний підрахунок голосів виборців, встановила підсумки голосування шляхом складання 17 листопада 2020 року протоколів про результати виборів Овруцького міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі та про результати виборів депутатів Овруцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
При цьому рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 19 листопада 2020 року у справі № 240/19968/20, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 23 листопада 2020 року, встановлено правомірність результатів повторного підрахунку голосів виборців та протоколів повторного підрахунку голосів виборців з виборів Овруцького міського голови на вказаних виборчих дільницях. Суд зазначив, що наявні порушення вимог виборчого законодавства, допущені Овруцькою міською територіальною виборчою комісією під час повторного підрахунку голосів виборців з виборів Овруцького міського голови, з урахуванням підстав для такого підрахунку (висновки суду у справі № 240/19192/20) не є такими, що унеможливлюють встановити результати виборів та змінити їх результат.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року у справі № 240/20038/20, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року, відмовлено в задоволенні позовних вимог кандидата в депутати Овруцької міської ради щодо оскарження результатів повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради на перших чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року на вказаних виборчих дільницях.
Крім того, питання оскарження результатів виборів депутатів Овруцької міської ради, протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Овруцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 17 листопада 2020 року, а також офіційного оприлюднення результатів виборів депутатів Овруцької міської ради було предметом розгляду суду у справі № 240/20172/20.
При цьому рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року у справі № 240/20172/20, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року, відмовлено в задоволенні адміністративного позову про визнання протиправним встановлення результатів виборів Овруцької міської ради шляхом складання протоколу Овруцької міської територіальної виборчої комісії про результати виборів депутатів Овруцької міської ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі від 17 листопада 2020 року, скасування зазначеного протоколу та визнання протиправним офіційне оприлюднення Овруцькою міською територіальною виборчою комісією результатів виборів депутатів Овруцької міської ради.
Водночас рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року у справі № 240/20171/20, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року, визнано протиправним та скасовано протокол Овруцької міської територіальної виборчої комісії про результати виборів Овруцького міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі від 17 листопада 2020 року; визнано протиправною та скасовано постанову вказаної виборчої комісії від 17 листопада 2020 року № 25 про визнання Коруда Івана Ярославовича обраним Овруцьким міським головою, а також визнано протиправними дії Овруцької міської територіальної виборчої комісії щодо офіційного оприлюднення результатів виборів Овруцького міського голови на підставі протоколу від 17 листопада 2020 року № 25.

................
Перейти до повного тексту