1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 30 листопада 2020 року № 532
Про окремі питання діяльності Овруцької міської територіальної виборчої комісії Коростенського району Житомирської області
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року в справі № 240/19192/20, яке набрало законної сили, дії, вчинені Овруцькою міською територіальною виборчою комісією Коростенського району Житомирської області (далі - Овруцька міська територіальна виборча комісія) під головуванням Головача Б.В. та заступника голови Царюк І.А. під час проведення підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради Коростенського району Житомирської області (далі - Овруцька міська рада) та Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області (далі - Овруцький міський голова) на перших виборах 25 жовтня 2020 року, визнано протиправними, а вказану виборчу комісію зобов’язано провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови у складі, затвердженому постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 172.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 24 листопада 2020 року в справі № 240/20171/20, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року, визнано протиправним та скасовано протокол Овруцької міської територіальної виборчої комісії про результати виборів Овруцького міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі від 17 листопада 2020 року; визнано протиправною та скасовано постанову цієї комісії від 17 листопад 2020 року № 25 про визнання Коруда Івана Ярославовича обраним Овруцьким міським головою, а також визнано протиправними дії Овруцької міської територіальної виборчої комісії щодо офіційного оприлюднення результатів виборів Овруцького міського голови на підставі протоколу від 17 листопада 2020 року № 25.
В указаному судовому рішенні зазначено, що "до складу виборчого округу з виборів Овруцького міського голови входить 66 виборчих дільниць.
На виконання рішення суду у справі № 240/19192/20 Овруцькою міською територіальною виборчою комісією було здійснено повторний підрахунок голосів по виборчим дільницям: № 180728, № 180741, № 180727, № 180724, № 180713, № 180739, № 180722, № 180726, № 180749, № 180716, № 180710, № 180707, № 180717, № 180745, № 180766, № 180761, № 180776, № 180778, № 180784, № 180787, № 180793, № 180796, № 180802, № 180803, № 180746. За результатами повторного підрахунку голосів з виборів Овруцького міського голови Овруцькою міською територіальною виборчою комісією було складено відповідні протоколи. Овруцька міська територіальна виборча комісія, врахувавши протоколи по усіх виборчих дільницях, в тому числі, по яких був проведений повторний підрахунок, встановила підсумки голосування, шляхом складання 17 листопада 2020 року протоколу про результати виборів Овруцького міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі".
Також у цьому судовому рішенні йдеться про те, що "з матеріалів справи вбачається, що час складення протоколів по виборчим дільницям № 180708, № 180709, № 180711, № 180712, № 180714, № 180715, № 180718 не співпадає з часом їх прийняття територіальною виборчою комісією, про що свідчить протокол безперервного засідання Овруцької міської територіальної виборчої комісії. Вказане свідчить про те, що протоколи по вказаних дільничних виборчих комісій, які враховані при встановленні результатів голосування були прийняті пізніше в часі, ніж це зазначено в протоколі безперервного засідання. Таким чином, суд вважає, що такі протоколи не могли враховуватися територіальною виборчою комісією при проведенні підсумків голосування, оскільки безперервний протокол не містить інформації, що саме ці протоколи подавалися до комісії та коли вони були подані. Крім того, відповідачем враховано протоколи дільничних виборчих комісій по виборчим дільницям № 180797 та № 180759 з відміткою "Уточнений", в той же час протокол безперервного засідання не містить інформації, що такі протоколи також подавалися. Таким чином, відповідач встановлював підсумки голосування, в тому числі, на підставі протоколів по названим дільницям, які до територіальної виборчої комісії не подавалися, а тому суд позбавлений можливості об’єктивно перевірити достовірність волевиявлення виборців, тобто встановлених результатів виборів Овруцького міського голови. Зазначене свідчить про те, що при встановленні результатів виборів та підрахунку голосів відповідач діяв недобросовісно та не на підставі, не у спосіб, передбачений законом".
У постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року в справі № 240/20171/20 суд звернув увагу, що на виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року в справі № 240/19192/20 Овруцька міська територіальна виборча комісія повинна була здійснити повторний підрахунок голосів виборців на всіх дільницях виборчого округу, а не на окремих, та не брати до уваги результати підрахунку голосів виборців, установлені неповноважним складом виборчої комісії.
Крім того, до Центральної виборчої комісії надійшла окрема ухвала Житомирського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року в справі № 240/20038/20, у якій судом указано на порушення Овруцькою міською територіальною виборчою комісією вимог частин п’ятої, дев’ятої та одинадцятої статті 250 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та Порядку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядку повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 386, під час повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року.
В окремій ухвалі зазначено, що в ході судового розгляду справи на судовому засіданні 19 листопада 2020 року було переглянуто відеодокази за участю сторін та заслухано пояснення свідків щодо порушення Овруцькою міською територіальною виборчою комісією Кодексу, а саме: "пакети з виборчими документами були пошкоджені або запаковані неналежним чином - відсутня печатка та підписи членів комісії; конверти зі списками виборців не відкривались; конверти відкривались особами, які не були на це уповноважені; при розкритті конвертів не оголошувались дільниця, на якій здійснюється підрахунок; підрахунок голосів виборців здійснювався механічним чином; протоколи про повторний підрахунок складались неуповноваженою особою; не підраховувалась кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування з відповідних місцевих виборів, за підписами виборців у списках виборців та відмітками "голосував за місцем перебування" у списках виборців на виборчих дільницях". Окрім того, свідки зазначили, що письмово оформлені заяви та скарги з приводу порушень під час повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови Коростенського району Житомирської області відповідачем не реєструвались".
Згідно з частиною першою статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон), якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому Законом порядку. Також Комісія в разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому Законом порядку рішення стосовно організації роботи виборчих комісій, а також інших питань, що належать до повноважень Комісії (частина друга статті 16 Закону).
При цьому за змістом частини другої статті 1, пункту 3 частини першої статті 17, пунктів 1, 2 частини першої статті 21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
На виконання передбачених указаними нормами законодавства повноважень Центральна виборча комісія, вивчивши наявні документи, зазначає.
Відповідно до частини першої статті 32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів і забезпечують реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства, зокрема встановлюють підсумки голосування на відповідних місцевих виборах, результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови в порядку, визначеному Кодексом.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу).
Відповідно до статті 129-1 Основного Закону України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов’язковим до виконання.
Частиною другою статті 14 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року в справі № 240/19192/20 Овруцьку міську територіальну виборчу комісію зобов’язано провести повторний підрахунок голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови.
Разом з тим на сьогодні Овруцькою міською територіальною виборчою комісією вказане рішення суду щодо повторного підрахунку голосів виборців з виборів Овруцького міського голови не виконано. Як ідеться в постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 листопада 2020 року в справі № 240/20171/20, на виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 5 листопада 2020 року в справі № 240/19192/20 Овруцька міська територіальна виборча комісія повинна була здійснити повторний підрахунок голосів виборців на всіх виборчих дільницях виборчого округу, а не на окремих, та не брати до уваги результати підрахунку голосів виборців, установлені неповноважним складом виборчої комісії.
В окремій ухвалі Житомирського окружного адміністративного суду від 20 листопада 2020 року в справі № 240/20038/20 суд указує на порушення Овруцькою міською територіальною виборчою комісією вимог частин п’ятої, дев’ятої та одинадцятої статті 250 Кодексу та Порядку підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці та складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів, порядку повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 15 жовтня 2020 року № 386, під час повторного підрахунку голосів виборців з виборів депутатів Овруцької міської ради та Овруцького міського голови 25 жовтня 2020 року.
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, точне і достовірне встановлення результатів виборів гарантуються частиною другою статті 19 Кодексу.
Територіальні виборчі комісії є тими органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених законами України, забезпечують організацію та проведення відповідних місцевих виборів.
Згідно з частиною дванадцятою статті 254 Кодексу повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті 250 Кодексу.

................
Перейти до повного тексту