- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 20 листопада 2020 року № 506 |
Про скарги Київської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 18 листопада 2020 року за № 21-34-25106 та № 21-34-25109
До Центральної виборчої комісії надійшли скарги Київської обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ", зареєстровані в Комісії 18 листопада 2020 року за № 21-34-25106 та № 21-34-25109, суб’єктами оскарження в яких визначено Київську обласну територіальну виборчу комісію та Фастівську міську територіальну виборчу комісію Фастівського району Київської області (далі - Фастівська міська територіальна виборча комісія) відповідно.
У скарзі, суб’єктом оскарження в якій указано Київську обласну територіальну виборчу комісію (далі - скарга № 21-34-25106), суб’єкт звернення просить визнати протиправною бездіяльність цієї виборчої комісії "щодо не складання протоколу про результати виборів депутатів Київської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі після отримання уточненого протоколу Фастівської міської територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу № 9 від 16 листопада 2020 року", а також зобов’язати Київську обласну територіальну виборчу комісію скласти новий протокол про результати виборів депутатів Київської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі.
Обґрунтовуючи свої вимоги, суб’єкт звернення зазначає, що Фастівська міська територіальна виборча комісія 6 листопада 2020 року прийняла протокольне рішення про встановлення підсумків голосування з виборів депутатів Київської обласної ради в межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою "Уточнений", а також того самого дня склала протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою "Уточнений".
Київською обласною територіальною виборчою комісією 12 листопада 2020 року складено протокол про результати виборів депутатів Київської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі, зокрема, на основі протоколу Фастівської міської територіальної виборчої комісії про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу № 9.
Водночас рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, що залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року, визнано протиправними дії Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради в межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою "Уточнений" від 6 листопада 2020 року, скасовано вказаний протокол та зобов’язано Фастівську міську територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради та скласти протокол про підсумки голосування у межах територіального виборчого округу № 9.
Членами Фастівської територіальної виборчої комісії 16 листопада 2020 року складено та підписано протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради з позначкою "Уточнений", а 17 листопада 2020 року його доставлено до Київської обласної територіальної виборчої комісії.
Разом з тим Київська обласна територіальна виборча комісія прийняла уточнений протокол Фастівської міської територіальної виборчої комісії, проте нового протоколу про результати виборів депутатів Київської обласної ради в єдиному багатомандатному виборчому окрузі нею не складено.
За таких обставин скаржник вважає, що Київською обласною територіальною виборчою комісією вчинено протиправну бездіяльність, якою порушено його права як суб’єкта виборчого процесу.
У скарзі, суб’єктом оскарження в якій вказано Фастівську міську територіальну виборчу комісію (далі - скарга № 21-34-25109), суб’єкт звернення просить визнати бездіяльність Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо невиконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року, яка полягає в непроведенні повторного підрахунку голосів у межах частини територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради.
Крім того, скаржник просить зобов’язати Київську обласну територіальну виборчу комісію в порядку частини першої статті
256 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) здійснити повноваження Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування в межах частини виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради 25 жовтня 2020 року, в тому числі проведення повторного підрахунку голосів у межах цього територіального виборчого округу на виконання вказаного рішення суду.
Аргументуючи свої вимоги, суб’єкт звернення зазначає, що рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року, визнано протиправними дії Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо складання протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою "Уточнений" від 6 листопада 2020 року, скасовано вказаний протокол та зобов’язано Фастівську міську територіальну виборчу комісію здійснити повторний підрахунок голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради та скласти протокол про підсумки голосування у межах територіального виборчого округа № 9.
Натомість Фастівська міська територіальна виборча комісія не здійснювала повторного підрахунку голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради, обмежившись лише складанням протоколу про підсумки голосування у межах територіального виборчого округа № 9 з позначкою "Уточнений" від 16 листопада 2020 року, причому відомості, зазначені в цьому протоколі, збігаються з відомостями протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою "Уточнений" від 6 листопада 2020 року, який скасований указаним рішенням суду.
Зазначені обставини скаржник також вважає порушенням статті
64 Кодексу, відповідно до частини шостої якої в разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.
Також суб’єкт звернення із посиланням на лист Фастівського відділення поліції Васильківського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області від 18 листопада 2020 року № Ш-707 зазначає, що виборча документація Фастівською міською територіальною виборчою комісією була транспортована 10 листопада 2020 року до архівного відділу та виборчі бюлетені з архіву більше не транспортувалися.
Крім того, суб’єкт звернення вважає, що вказане може свідчити про умисні дії членів територіальної виборчої комісії та інших осіб, спрямовані на спотворення вільного волевиявлення громадян під час проведення виборів 25 жовтня 2020 року на території міста Фастів.
На обґрунтовування своїх вимог суб’єктом звернення додано до скарги копії рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року в указаній справі та листа Фастівського відділення поліції Васильківського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Київській області від 18 листопада 2020 року № Ш-707.
На виконання частини п’ятої статті
70 Кодексу та пункту 8.6
Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого
постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), суб’єктам оскарження надіслано копії скарг № 21-34-25106 та № 21-34-25109, а також вимогу надати пояснення та документи щодо викладених у скаргах обставин.
До Центральної виборчої комісії 20 листопада 2020 року електронною поштою надійшло пояснення Фастівської міської територіальної виборчої комісії за підписом її голови, з якого вбачається, що вказана виборча комісія 16 листопада 2020 року на виконання рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року, здійснила повторний підрахунок голосів, зазначених у протоколах дільничних виборчих комісій, та склала протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою "Уточнений". Такі дії вказана виборча комісія вважає цілком правомірними, оскільки "перераховувати голоси виборців по виборчим бюлетеням по всім виборчим дільницям Фастівська міська ТВК Фастівського району Київської області не мала права, оскільки протоколи дільничних виборчих комісій взагалі не оскаржувалися (їх правомірність Скаржником не ставилася під сумнів)". За таких обставин Фастівська міська територіальна виборча комісія в межах повноважень, визначених
Кодексом прийняла "абсолютно законне рішення, оформлене протоколом від 16 листопада 2020 року".
Також до зазначеного пояснення додано копії:
постанови Фастівської міської територіальної виборчої комісії від 16 листопада 2020 року № 85 "Про повторний підрахунок голосів на виконання рішення суду", якою виборча комісія у зв’язку з рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20 вирішила провести повторний підрахунок голосів у межах територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради та скласти "Уточнений" протокол про підсумки голосування у цьому окрузі;
протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9, складеного 30 жовтня 2020 року, та протоколів про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради у межах територіального виборчого округу № 9 з позначкою "Уточнений", складених 6 та 16 листопада 2020 року;
акта приймання-передавання виборчих документів на тимчасове зберігання до архівної установи від 10 листопада 2020 року № 5, згідно з яким Фастівською міською територіальною виборчою комісією передано до архівного відділу Фастівської районної державної адміністрації Київської області, зокрема, виборчі бюлетені з виборів депутатів Київської обласної ради.
Також 20 листопада 2020 року до Комісії надійшли пояснення Київської обласної територіальної виборчої комісії, в яких вона інформує, що 17 листопада 2020 року отримала протокол про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради з позначкою "Уточнений" від Фастівської міської територіальної виборчої комісії. За наслідками розгляду документів Фастівської міської територіальної виборчої комісії та враховуючи, що відомості відповідного протоколу є тотожними з тими, що були нею враховані 12 листопада 2020 року, Київська обласна територіальна виборча комісія прийняла постанову від 17 листопада 2020 року № 79, якою вирішила врахувати відомості вказаного протоколу про підсумки голосування з виборів депутатів Київської обласної ради без виготовлення нового протоколу про підсумки голосування "в єдиному багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Київської обласної ради з позначкою "Уточнений".
Вивчивши скарги та додані до них матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Згідно з частиною четвертою статті
14 Закону скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу.
Відповідно до частини сьомої статті
63 Кодексу постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 затверджено
Порядок.
Частиною другою статті
72 Кодексу, пунктом 10.3
Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
За змістом частини першої статті
65 Кодексу суб’єктом звернення до виборчої комісії зі скаргою, що стосується виборчого процесу, може бути, зокрема, місцева організація політичної партії - суб’єкт виборчого процесу місцевих виборів в особі її керівника.
Частиною першою статті
22 Кодексу визначено, що місцева організація політичної партії, яка висунула кандидатів на відповідних виборах, є суб’єктом виборчого процесу відповідних виборів.
Частинами першою, сьомою статті
66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктом 6 пункту 4.3
Порядку передбачено, що скарга до виборчої комісії може бути подана суб’єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб’єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій указаної статті
Кодексу. Днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги виборчою комісією.
Разом з тим, досліджуючи питання, чи віднесено
Кодексом розгляд скарг № 21-34-25106 та № 21-34-25109 до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія зазначає.
У скарзі № 21-34-25106 оскаржується бездіяльність Київської обласної територіальної виборчої комісії у зв’язку з невстановленням нею у визначений
Кодексом спосіб результатів виборів депутатів Київської обласної ради 25 жовтня 2020 року.
Водночас у скарзі № 21-34-25109 оскаржується бездіяльність Фастівської міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з невстановленням нею на виконання судового рішення, зокрема, підсумків голосування з виборів депутатів Київської обласної ради 25 жовтня 2020 року.
З огляду на вказане Комісія зауважує, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті
65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1
Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність лише територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Отже, Комісія зазначає про наявність підстав для розгляду скарги № 21-34-25106 по суті.
При цьому Комісія звертає увагу, що рішення, дії чи бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів, оскаржуються до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати цих місцевих виборів (пункт 1 частини четвертої статті
65 Кодексу, підпункт 3 пункту 3.1
Порядку), або до суду, в порядку, встановленому
Кодексом адміністративного судочинства України.
За таких обставин Комісія не є належним суб’єктом розгляду скарги № 21-34-25109 у частині вимоги щодо визнання бездіяльності Фастівської міської територіальної виборчої комісії у зв’язку з невиконанням нею рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 листопада 2020 року в справі № 320/11280/20, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15 листопада 2020 року, що виразилась у непроведенні повторного підрахунку голосів у межах частини територіального виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради.
Згідно з частиною третьою статті
72 Кодексу та пунктом 10.6
Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб’єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб’єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.
За таких обставин указана вимога скарги № 21-34-25109 підлягає залишенню без розгляду по суті.
Разом з тим заявлена в скарзі вимога зобов’язати Київську обласну територіальну виборчу комісію здійснити повноваження Фастівської міської територіальної виборчої комісії щодо встановлення підсумків голосування в межах частини виборчого округу № 9 з виборів депутатів Київської обласної ради 25 жовтня 2020 року, в тому числі проведення повторного підрахунку голосів у межах цього територіального виборчого округу на виконання вказаного рішення суду, є похідною від зазначеної, що також обумовлює залишення цієї вимоги без розгляду по суті.
З огляду на викладене скарга № 21-34-25109 підлягає залишенню без розгляду по суті.
Водночас згідно з частиною четвертою статті
72 Кодексу Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі.
Розглянувши скаргу № 21-34-25106, беручи до уваги факти, викладені у скарзі № 25-34-25109, а також інші наявні в Комісії документи, Центральна виборча комісія зазначає.
Верховна Рада України Постановою від 15 липня 2020 року № 795-IX призначила чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року (крім зазначених у пунктах 2 і 3 цієї Постанови), зокрема Київської обласної ради.
Організація і проведення вказаних виборів здійснюються згідно з положеннями
Кодексу.
Відповідно до частини дванадцятої статті
254 Кодексу повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у відповідному виборчому окрузі з відповідних місцевих виборів здійснюється територіальною виборчою комісією після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку територіальною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право брати участь усі члени цієї дільничної виборчої комісії і можуть бути присутніми кандидати в депутати, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірені особи, уповноважені особи організацій політичних партій, офіційні спостерігачі на відповідних місцевих виборах.
Повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці з відповідних місцевих виборів здійснюється членами територіальної виборчої комісії в порядку, визначеному Центральною виборчою комісією з урахуванням положень статті
250 Кодексу.
За змістом частини тринадцятої статті
254 Кодексу територіальна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 24 вересня 2020 року
№ 296 "Про форми протоколів та актів виборчих комісій, які здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів, щодо підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів" (додатки 5 - 8).
Відповідно до частини третьої статті
206, статті
255 Кодексу відповідна територіальна виборча комісія на підставі протоколів (у тому числі з позначкою "Уточнений") дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - протоколів територіальної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці не пізніш як на дев’ятий день з дня голосування встановлює підсумки голосування по кожному виборчому округу з відповідних місцевих виборів, про що складає протокол.
Форми протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування та результати виборів (голосування) депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів затверджено постановою Центральної виборчої комісії від 4 жовтня 2020 року
№ 341. Зокрема, форма протоколу сільської, селищної, міської виборчої комісії про підсумки голосування з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної ради у межах частини/усього територіального виборчого округу є додатком 4 до зазначеної постанови.
................Перейти до повного тексту