- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 12 жовтня 2020 року № 375 |
Про окремі питання діяльності Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області
До Центральної виборчої комісії 8 жовтня 2020 року надійшли заява члена Бердянської міської територіальної виборчої комісії Бердянського району Запорізької області (далі - Бердянська міська територіальна виборча комісія) Новікова О.А., а також 9 жовтня 2020 року - колективна заява членів цієї виборчої комісії щодо протиправної бездіяльності вказаної територіальної виборчої комісії, яка полягала в невиконанні рішення Третього апеляційного адміністративного суду від 6 жовтня 2020 року у справі № 280/6929/20, ухиленні окремих членів Бердянської міської територіальної виборчої комісії від виконання обов’язків у комісії без поважних причин, що призвело до неможливості належної організації роботи виборчої комісії.
Крім того, до Центральної виборчої комісії 9 жовтня 2020 року надійшла скарга Запорізької обласної організації Політичної партії "НАШ КРАЙ", а також 10 жовтня 2020 року - скарги кандидатів у депутати Бердянської міської ради Бердянського району Запорізької області (далі - Бердянська міська рада) Озюменка Р.Ю., висунутого Запорізькою регіональною організацією Політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ", Чуйка С.В., висунутого Запорізькою територіальною організацією Радикальної партії Олега Ляшка, Перекупка М.І., висунутого Запорізькою обласною організацією Політичної партії "НАШ КРАЙ", на протиправну бездіяльність та систематичне порушення Бердянською міською територіальною виборчою комісією вимог законодавства, неналежну організацію роботи цієї комісії.
Зокрема, у скаргах кандидатів у депутати Бердянської міської ради йдеться про те, що постанови Бердянської міської територіальної виборчої комісії не оприлюднюються нею в установлений законодавством строк та спосіб, а також не видаються на вимогу суб’єктів виборчого процесу, яких вони стосуються.
З метою з’ясування обставин, викладених у зазначених заявах та скаргах, керуючись пунктом 1 частини третьої статті 29 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон), заступник Голови Комісії 9 жовтня 2020 року листом № 21-33/1-3340 звернувся до Бердянської міської територіальної виборчої комісії з проханням надати Комісії до 18 години 9 жовтня 2020 року пояснення та копії документів, зокрема окремих постанов та протоколів засідань цієї виборчої комісії від 7 жовтня 2020 року.
Також у вказаному листі Комісії містилося прохання надати пояснення щодо обставин, викладених у скарзі, членів Бердянської міської територіальної виборчої комісії Книша Р.В., Хаджийської Н.О., Петранової Ю.Ю., Карацюпи Г.Г., Макарової Н.Ф., Галіциної В.В., Черемісіної В.А., Смирнової М.В., Селеменєва А.В.
До Комісії 10 та 12 жовтня 2020 року надійшло пояснення голови Бердянської міської територіальної виборчої комісії Власової І.А. Однак до нього не додано копій усіх запитуваних Комісією документів та не повідомлено про причину їх неподання.
Того самого дня до Центральної виборчої комісії надійшли пояснення заступника голови Бердянської міської територіальної виборчої комісії Фоменка В.В., у яких ідеться про те, що на вимогу кандидатів у депутати Бердянської міської ради надати копії постанов Бердянської міської територіальної виборчої комісії, прийнятих на засіданні 7 жовтня 2020 року, вони отримали відмову від голови цієї комісії Власової І.А. При цьому Фоменко В.В. повідомляє, що всупереч положенням частини четвертої статті
37 Кодексу зазначені постанови територіальної виборчої комісії не тільки не були оприлюднені на дошці повідомлень Бердянської міської територіальної виборчої комісії, а й "взагалі були відсутні як кінцево оформлені та підписані головою комісії". На підтвердження вказаного до пояснень додано акт про встановлене порушення від 9 жовтня 2020 року, складений членами Бердянської міської територіальної виборчої комісії.
Також заступником голови вказаної комісії зазначено, що неналежне документування роботи територіальної виборчої комісії створюється штучно головою комісії. Порушення встановлених
Кодексом строків оприлюднення постанов комісії, їх невидача на вимогу суб’єктів виборчого процесу позбавляє останніх права на їх оскарження та своєчасність судового захисту порушених виборчих прав.
Пояснень від інших, указаних у листі Комісії, членів Бердянської міської територіальної виборчої комісії не надійшло.
З огляду на зазначені обставини 10 жовтня 2020 року до Бердянської міської територіальної виборчої комісії листом № 21-33/1-3376 заступником Голови Комісії направлено вимогу до 9 години 11 жовтня 2020 року надіслати копії раніше запитуваних документів, а також надати пояснення щодо причин ігнорування попереднього листа Комісії.
Однак станом на час розгляду на засіданні Комісії вказаного питання у повному обсязі запитуваних документів від Бердянської міської територіальної виборчої комісії до Центральної виборчої комісії не надійшло.
Проаналізувавши наявні документи та інші матеріали, вивчивши викладені у вказаних зверненнях обставини, Комісія зазначає.
Згідно зі статтею
1 Закону Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі
Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених цим та іншими законами України.
Відповідно до частини першої статті
16 Закону, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому цим
Законом порядку.
Крім того, частиною другою статті
1, пунктом 3 частини першої статті
17, пунктами 1, 2 частини першої статті
21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, а також за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
З огляду на вказане Комісія вважає за необхідне розглянути питання організації роботи Бердянської міської територіальної виборчої комісії за власною ініціативою.
Комісія зазначає, що згідно з частиною першою статті
32 Кодексу в Україні утворюються і діють передбачені
Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених
Конституцією України та Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Територіальні виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, які в межах повноважень, визначених
Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів (частини перша, четверта статті
33 Кодексу).
Відповідно до частини першої статті
36 Кодексу основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов’язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.
За змістом частини дванадцятої статті
36 Кодексу та пункту 9.1
Порядку за результатами розгляду та обговорення питання на засіданні виборча комісія ухвалює рішення.
Рішення виборчої комісії з розглянутого питання порядку денного письмово оформляється у формі постанови згідно з вимогами, встановленими частиною третьою статті
37 Кодексу та пунктом 9.7
Порядку.
Прийнята на засіданні виборчої комісії постанова після її оформлення підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання) (частина третя статті
37 Кодексу та пункт 10.3
Порядку).
Постанова, прийнята виборчою комісією, не пізніше 11 години наступного дня після її прийняття, а прийнята напередодні дня голосування, у день голосування та під час підрахунку голосів, встановлення підсумків голосування, - не пізніш як через чотири години після завершення засідання виборчої комісії вивішується для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів комісії, облаштованому у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів. Копія постанови, прийнятої виборчою комісією, засвідчена головою виборчої комісії чи його заступником і секретарем виборчої комісії та скріплена печаткою виборчої комісії, видається суб’єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу не пізніше ніж через чотири години після її прийняття, а копія постанови, прийнятої напередодні дня голосування та в день голосування, - невідкладно (частина четверта статті
37 Кодексу, пункти 10.5, 10.6
Порядку).
Згідно з частиною другою статті
37 Кодексу та розділу 12
Порядку на засіданні виборчої комісії секретар комісії веде протокол засідання, в якому фіксується хід і результати обговорення питань та прийняття рішень. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов’язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб’єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.
Проте всупереч вимогам
Кодексу та
Порядку, як вбачається з наявних у Комісії документів, постанови Бердянської міської територіальної виборчої комісії, прийняті на засіданні 7 жовтня 2020 року, у встановлений Кодексом та Порядком строк не було оформлено та оприлюднено, а їх копії на вимогу представників місцевих організацій політичних партій - суб’єктів виборчого процесу та кандидатів у депутати Бердянської міської ради не були надані.
Указані факти підтверджуються наданими Комісії поясненнями, копіями актів про порушення виборчого законодавства та відеозаписами засідань Бердянської міської територіальної виборчої комісії і жодним чином не спростовані зазначеною виборчою комісією.
Також постанови, ухвалені Бердянською міською територіальною виборчою комісією 7 жовтня 2020 року, та протокол відповідного засідання не було надано на вимогу заступника Голови Центральної виборчої комісії.
Cтаття
23 Кодексу, якою визначено, що підготовка та проведення виборів здійснюються публічно і відкрито, встановлює вимогу до виборчих комісій надавати інформацію у випадках та в порядку, передбачених
Кодексом, чим забезпечується право на належне інформування суб’єктів виборчого процесу про діяльність виборчої комісії.
Пунктами 1.19, 1.20
Порядку передбачено, що організацію ведення діловодства виборчої комісії забезпечує секретар комісії. Відповідальність за організацію роботи та ведення діловодства виборчої комісії, а також за дотримання
Порядку покладається на голову відповідної виборчої комісії.
................Перейти до повного тексту