1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 24 січня 2020 року № 16
Про скаргу Сайчука А.О. та Ковальчука В.О., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 8 січня 2020 року за № 21-40-177
До Центральної виборчої комісії 8 січня 2020 року надійшла скарга Сайчука Андрія Олександровича та Ковальчука Володимира Олександровича, суб’єктом оскарження в якій визначено Рівненську обласну виборчу комісію, а заінтересованою особою - офіційного представника ініціативної групи по відкликанню депутатів Рівненської обласної ради за народною ініціативою Білого Андрія Олександровича.
У скарзі суб’єкти звернення просять "встановити факт систематичного порушення Рівненською обласною виборчою комісією Конституції України та законів України; визнати неправомірними дії комісії по організації та проведенню засідань Рівненської обласної виборчої комісії 11.11.2018 (протокол № 20 від 11.11.2018), 22.11.2018 (протокол № 21 від 22.11.2018), 02.12.2018 (протокол № 22 від 02.12.2018), 05.12.2018 (протокол № 23 від 06.12.2018), 13.12.2018 (протокол № 24 від 13.12.2018); скасувати Постанови Рівненської обласної виборчої комісії № 105, № 106 від 13.12.2018".
Свої вимоги суб’єкти звернення зі скаргою обґрунтовують тим, що Рівненською обласною виборчою комісією під час проведення вказаних засідань виборчої комісії та ухвалення рішень у ході реалізації процедури відкликання депутатів Рівненської обласної ради Сайчука А.О. та Ковальчука В.О. за народною ініціативою не дотримано законодавства України, а саме Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", статей 3, 27, 89, 90 Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон), Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 5 вересня 2015 року № 228 (далі - Порядок), та Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого постановою Комісії від 2 жовтня 2015 року № 381.
Сайчук А.О. та Ковальчук В.О., зокрема, вказують на те, що на порушення частини двадцять першої статті 27 Закону та пунктів 13.4, 13.12 Порядку в Рівненській обласній виборчій комісії у журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії з місцевих виборів у встановленому порядку не були зареєстровані документи про відкликання скаржників як депутатів Рівненської обласної ради; усупереч частині п’ятій статті 27 Закону та Порядку про засідання виборчої комісії, на якому розглядалося питання про відкликання, не були повідомлені всі члени вказаної територіальної виборчої комісії та не були запрошені Сайчук А.О. і Ковальчук В.О. як заінтересовані особи, не доведено не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання до відома членів комісії проєкт порядку денного засідання разом з інформацією про час і місце його проведення і не розміщено такої інформації на стенді офіційних матеріалів комісії.
Водночас суб’єкти звернення зі скаргою зазначають, що: Рівненською обласною виборчою комісією не забезпечено реалізації їх прав як депутатів Рівненської обласної ради, стосовно яких розглядається питання про відкликання, передбачених статтею 48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад"; на порушення положень цього Закону не прийнято рішень у формі постанов щодо початку перевірки матеріалів про відкликання, залучення до неї органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів; розгляд матеріалів про відкликання скаржників було проведено на чотирьох різних засіданнях Рівненської обласної виборчої комісії з різним (неповторюваним) порядком денним, а не на одному безперервному; не узагальнено підсумків збору підписів та не перевірено правильності оформлення підписних листів, кількості підписів, встановленої частиною першою статті 40 зазначеного Закону , а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців не здійснено перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркової перевірки їхніх підписів; не складено протоколу про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради; рішення про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою виборчою комісією в установленому порядку не розглядалося і не приймалося.
Також суб’єкти звернення зі скаргою зауважують, що порушення Рівненською обласною виборчою комісією законодавства України під час відкликання депутатів Рівненської обласної ради Сайчука А.О. та Ковальчука В.О. за народною ініціативою були досліджені та встановлені в судових рішеннях у справах № 460/3070/18, 460/3071/18, 460/1335/19.
На підтвердження викладених доводів до скарги додано, зокрема, копії протоколів засідань Рівненської обласної виборчої комісії від 11 листопада 2018 року № 20, від 22 листопада 2018 року № 21, від 2 грудня 2018 року № 22, від 6 грудня 2018 року № 23, від 13 грудня 2018 року № 24, постанов указаної комісії від 5 грудня 2018 року № 103 "Про звернення до вищого керівного органу партії щодо відкликання депутатів Рівненської обласної ради", від 13 грудня 2018 року № 105 "Про обрання депутатами наступних за черговістю кандидатів у депутати від Рівненської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка" та № 106 "Про реєстрацію обраних депутатів Рівненської обласної ради", копії судових рішень в адміністративних справах № 460/3070/18, 460/3071/18, 460/1335/19.
Вивчивши скаргу Сайчука А.О. та Ковальчука В.О. з доданими до неї документами, а також беручи до уваги інші наявні в Комісії матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Порядок подання звернення до Комісії та порядок і строки розгляду поданих до Комісії звернень регламентовано статтями 14, 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію".
Зокрема, згідно з частиною третьою статті 14 указаного Закону скаргою є звернення, в якому міститься інформація про порушення законодавства України про вибори і референдуми та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, права на участь у референдумі, законних інтересів суб’єктів виборчого і референдумного процесів, поновити порушені виборчі права та право на участь у референдумі.
Частиною четвертою зазначеної статті передбачено, що скарги, що стосуються виборів чи референдумів та/або подані під час відповідного виборчого процесу або процесу референдуму, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені відповідним законом. Скарги, що не стосуються виборів чи референдумів та/або подані не під час такого виборчого процесу або процесу референдуму, подаються до Комісії у порядку та строки, встановлені Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України, з особливостями, встановленими частиною десятою цієї статті.
Частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" визначено, що скарги, що стосуються виборів чи референдуму та подані під час виборчого процесу або процесу референдуму, розглядаються Комісією у порядку та строки, встановлені відповідним законом про вибори чи законом про референдуми. Скарги, що не стосуються виборів чи референдуму та/або подані не під час такого виборчого процесу або процесу референдуму, розглядаються Комісією на загальних підставах, установлених Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України.
Враховуючи викладене, Центральна виборча комісія зазначає, що відповідно до частин першої, третьої статті 20, частини першої статті 25 Закону, який з 1 січня 2020 року згідно з підпунктом 3 пункту 2 розділу XXXXII "Прикінцеві та перехідні положення" Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) втратив чинність за винятком окремих його положень, а також частин першої, четвертої статті 33, частини першої статті 206 Кодексу територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень та у порядку, передбачених законами України, забезпечує організацію та проведення місцевих виборів.
За змістом статті 25 Закону та статті 206 Кодексу повноваження територіальних виборчих комісій визначено законами України.
Зокрема, розділом V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" на територіальну виборчу комісію покладено виконання окремих повноважень, пов’язаних з відкликанням депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Центральна виборча комісія звертає увагу, що відкликання депутата місцевої ради виборцями у порядку, встановленому Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", є однією з підстав для дострокового припинення повноважень такого депутата (пункт 1 частини першої статті 5 указаного Закону). Процедура відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, під час якої територіальні виборчі комісії здійснюють окремі повноваження, не належить до етапів виборчого процесу, відбувається після проведення відповідних місцевих виборів та набуття обраними депутатами місцевих рад своїх повноважень.
З огляду на вказане Центральна виборча комісія констатує, що подана Сайчуком А.О. та Ковальчуком В.О. скарга стосовно порушень законодавства України Рівненською обласною виборчою комісією у ході реалізації нею повноважень щодо відкликання депутатів Рівненської обласної ради Сайчука А.О. і Ковальчука В.О. за народною ініціативою є скаргою, яка не стосується виборів та подана не під час виборчого процесу, а отже, її розгляд повинен здійснюватися на загальних підставах, установлених Законом України "Про звернення громадян" та іншими законами України.
При цьому Комісія зауважує, що відповідно до статті 46 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, окремих осіб, які входять до її складу, можуть бути оскаржені у порядку, встановленому законом про місцеві вибори.
Розділом XIII Закону регламентувалося оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються місцевих виборів. У свою чергу положень, які б визначали порядок розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність територіальної виборчої комісії щодо реалізації нею повноважень під час процедури відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, Закон не містив.
Так само й Кодексом унормовано лише оскарження рішень, дій чи бездіяльності, у тому числі виборчих комісій та їх членів, що стосуються виборчого процесу.
За таких обставин визначена Кодексом процедура оскарження рішень, дій чи бездіяльності територіальних виборчих комісій також не може бути застосована для подання та розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність таких комісії щодо реалізації ними передбачених Законом України "Про статус депутатів місцевих рад" повноважень під час процедури відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених законами України. Комісія здійснює контроль за діяльністю та консультативно-методичне забезпечення виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, та комісій з місцевих референдумів.

................
Перейти до повного тексту