- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 грудня 2015 р.
за № 1617/28062
Про затвердження Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та іншими особами та їх розгляду контролюючими органами
1. Затвердити Порядок оформлення і подання скарг платниками податківта іншими особамита їх розгляду контролюючими органами, що додається.
3. Департаменту податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України (Чмерук М.О.) в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра фінансів України Макеєву О.Л. та Голову Державної фіскальної служби України Насірова Р.М.
В. о. Міністра |
І. Уманський |
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної регуляторної служби України Голова Державної фіскальної служби України |
К.М. Ляпіна Р.М. Насіров |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ
Міністерства фінансів України
21.10.2015 № 916
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 грудня 2015 р.
за № 1617/28062
ПОРЯДОК
оформлення і подання скарг платниками податків та іншими особами та їх розгляду контролюючими органами
( Заголовок Порядку із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 656 від 24.11.2023 )
I. Загальні положення
1. Цей Порядок розроблено на підставі
статті 19-1 розділу I та
статей 55,
56 глави 4 розділу II Податкового кодексу України,
статті 24 глави 4 розділу I Митного кодексу України, з урахуванням вимог
статті 8 Закону України "Про звернення громадян".
2. Цим Порядком визначено процедуру оскарження платниками податків податкових повідомлень-рішень або інших рішень контролюючих органів (далі - рішення), а також податкових повідомлень особі-нерезиденту, визначених підпунктом 14.1.158-1 пункту 14.1
статті 14 розділу І
Податкового кодексу України.
Процедура адміністративного оскарження вважається досудовим порядком вирішення спору.
3. Цей Порядок не застосовується щодо оскарження рішень контролюючих органів, дій або бездіяльності їх посадових осіб та інших працівників, якщо спеціальним законом встановлено інший порядок оскарження таких рішень, дій або бездіяльності, а також при оскарженні постанов, прийнятих у справах про адміністративні правопорушення.
У разі якщо скарга стосується оскарження декількох рішень контролюючого органу, щодо частини яких існує інший порядок оскарження, вимоги цього Порядку застосовуються відносно тих рішень, стосовно яких не передбачені інші процедури оскарження.
4. Не підлягають адміністративному оскарженню:
грошові зобов'язання, самостійно визначені платником податків;
рішення контролюючих органів, які оскаржені платником податків у судовому порядку.
5. Терміни, що використовуються у цьому Порядку, мають такі значення:
розгляд матеріалів скарги у відкритому засіданні – розгляд матеріалів скарги контролюючим органом, який відбувається на підставі клопотання платника податків – скаржника, податкового агента або його уповноважених представників (у тому числі адвокатів), а також:
уповноважених представників центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику;
уповноважених представників центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну регуляторну політику;
уповноваженого представника Ради бізнес-омбудсмена;
представників засобів масової інформації;
розгляд матеріалів скарги у закритому засіданні – розгляд матеріалів скарги контролюючим органом, який відбувається виключно за участю платника податків – скаржника або його уповноважених представників (у тому числі адвокатів), уповноваженого представника Ради бізнес-омбудсмена (за умови прийняття Радою бізнес-омбудсмена до розгляду скарги, поданої платником податків) та представників центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Інші терміни в цьому Порядку вживаються у значеннях, встановлених
Податковим кодексом України та іншими нормативно-правовими актами України.
6. Розгляд матеріалів скарг платників податків відбувається у закритому засіданні.
Розгляд матеріалів скарг у відкритому засіданні відбувається виключно на підставі письмового або надісланого в електронній формі засобами електронного зв’язку клопотання платника податків про відкритий розгляд матеріалів скарги за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку, яке повинно містити:
перелік осіб з числа передбачених у пункті 5 цього розділу, залучення яких необхідне для розгляду матеріалів скарги у відкритому засіданні;
надання згоди на розголошення контролюючим органом (посадовими особами) відомостей про такого платника, що становлять конфіденційну інформацію, комерційну чи банківську таємницю та стали відомі під час виконання посадовими особами службових обов'язків;
надання згоди контролюючому органу на присутність залучених осіб під час відкритого засідання.
Не допускається відкритий розгляд скарги, якщо в матеріалах справи наявні відомості, що становлять державну таємницю.
II. Підвідомчість розгляду скарг
1. Скарги на рішення територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
2. Скарги на рішення територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, в частині виконання функцій контролюючого органу відповідно до підпункту 41.1.2 пункту 41.1
статті 41 Податкового кодексу України подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику.
3. Рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та рішення центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, прийняті за розглядом скарги платника податків, є остаточними і не підлягають подальшому адміністративному оскарженню, але можуть бути оскаржені в судовому порядку.
III. Строки подання скарг
1. Скарга подається у письмовій або електронній формі засобами електронного зв’язку до контролюючого органу вищого рівня протягом десяти робочих днів, що настають за днем отримання платником податків рішення контролюючого органу, що оскаржується.
( Пункт 1 розділу III доповнено новим абзацом другим згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 635 від 07.12.2021 )
Скарги на рішення територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, прийняті контролюючим органом щодо нерезидентів, які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, подаються до контролюючого органу вищого рівня протягом строків, визначених пунктом 56.3
статті 56 Податкового кодексу України.
( Пункт 1 розділу III доповнено новим абзацом третім згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 635 від 07.12.2021 )
Скарги нерезидентів, які здійснюють в Україні діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, розглядаються у загальному порядку, визначеному для контролюючого органу вищого рівня.
2. Якщо відповідно до
Податкового кодексу України контролюючий орган самостійно визначає грошове зобов'язання платника податків за причинами, не пов'язаними із порушенням податкового законодавства, такий платник податків має право на адміністративне оскарження такого рішення протягом тридцяти календарних днів, що настають за днем надходження такого рішення.
Зазначений тридцятиденний строк для оскарження рішень поширюється, у тому числі, на:
1) суми податкових зобов'язань з податку на майно, нараховані контролюючими органами фізичним особам;
2) рішення про:
розподіл суми грошових зобов'язань або податкового боргу між платниками податків, що виникають у результаті реорганізації;
погашення грошових зобов'язань або податкового боргу, забезпечених податковою заставою, до проведення такої реорганізації;
встановлення солідарної відповідальності за сплату грошових зобов'язань платника податків, який реорганізується, щодо всіх осіб, утворених у процесі реорганізації, що тягне за собою застосування режиму податкової застави стосовно всього майна таких осіб;
поширення права податкової застави на майно платника податків, який створюється шляхом об'єднання інших платників податків, якщо один або більше з них мали грошові зобов'язання або податковий борг, забезпечений податковою заставою.
3. У разі якщо останній день строків, зазначених у пунктах 1-3 цього розділу, припадає на вихідний або святковий день, останнім днем таких строків вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.
4. Строки подання скарги на рішення контролюючих органів можуть бути продовжені за правилами і на підставах, визначених пунктом 102.6
статті 102 глави 9 розділу II Податкового кодексу України.
5. Протягом шести місяців з дати закінчення строку, встановленого пунктом 1 цього розділу, платник податків має право подати скаргу разом з клопотанням про поновлення пропущеного строку на подання скарги в адміністративному порядку та копіями підтверджуючих документів поважності причин його пропуску (за наявності). Контролюючий орган вищого рівня, розглядаючи клопотання платника податків, поновлює пропущений строк на подання скарги в адміністративному порядку, якщо визнає причини його пропуску поважними.
( Розділ III доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 9 від 14.01.2021 )
IV. Оформлення скарги
1. Скарга платника податків подається в письмовій або електронній формі засобами електронного зв’язку та має включати таку інформацію:
( Абзац перший пункту 1 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 635 від 07.12.2021 )
прізвище, ім'я, по батькові, найменування (для юридичних осіб), податкову адресу платника податків, який подає скаргу;
найменування контролюючого органу;
реквізити оскаржуваного рішення;
підстави, за якими оскаржується рішення, обставини справи, які, на думку заявника, встановлені контролюючим органом неправильно чи не встановлені взагалі;
обґрунтування незгоди платника податків із рішенням контролюючого органу з посиланням на норми законодавства;
вимоги та клопотання платника податків, який подає скаргу;
відомості щодо повідомлення контролюючого органу, рішення якого оскаржується, про подання скарги до контролюючого органу вищого рівня;
відомості про оскарження рішення контролюючого органу до суду;
адресу, на яку слід надіслати рішення, прийняте за результатами розгляду скарги;
перелік документів, які додаються до скарги.
Скарги на рішення та на дії контролюючих органів викладаються та подаються окремо.
2. Платник податків може додавати до скарги розрахунки та докази, які він вважає за необхідне надати. Копії документів, які додаються до скарги, повинні бути належним чином засвідчені.
У скарзі може міститися клопотання про поновлення пропущеного строку на подання скарги в адміністративному порядку.
( Пункт 2 розділу IV доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 9 від 14.01.2021 )
3. Скарга підписується особисто платником податків, який її подає, або його представником, уповноваженим на підписання скарги. Якщо скарга підписується представником платника податків, до неї долучається оригінал або належним чином завірена копія документа, який засвідчує повноваження такого представника відповідно до законодавства.
V. Порядок подання скарги
1. Скарга подається платником податків особисто або через свого представника безпосередньо до уповноваженого контролюючого органу або поштовим відправленням з повідомленням про вручення та описом вкладення або в електронній формі засобами електронного зв’язку.
( Абзац перший пункту 1 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 635 від 07.12.2021 )
Платник податків одночасно з поданням скарги до контролюючого органу вищого рівня зобов'язаний письмово або в електронній формі засобами електронного зв’язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4
статті 42 Податкового кодексу України) повідомити про це контролюючий орган, який прийняв оскаржуване рішення.
( Абзац другий пункту 1 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 635 від 07.12.2021 )
2. Днем подання платником податків скарги є:
при поданні скарги безпосередньо до контролюючого органу - день фактичного отримання скарги контролюючим органом;
при надсиланні скарги поштою - дата отримання відділенням поштового зв'язку від платника податків поштового відправлення зі скаргою, яка зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення або на конверті;
при надсиланні скарги засобами електронного зв’язку - фактична дата отримання скарги контролюючим органом.
( Пункт 2 розділу V доповнено новим абзацом четвертим згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 635 від 07.12.2021 )
3. У разі відсутності повідомлення про вручення або відбитка календарного штемпеля відділення поштового зв'язку на поштовому відправленні (конверті, бандеролі), що унеможливлює з'ясування дати отримання відділенням поштового зв'язку скарги, днем подання скарги вважається день надходження скарги до контролюючого органу.
VI. Права особи, яка подала скаргу
1. Особа, яка подала скаргу на рішення контролюючого органу, має право:
брати участь у розгляді матеріалів скарги особисто або через його уповноважених представників (у тому числі адвокатів);
під час розгляду матеріалів скарги висловлювати свою думку з питань, які виникають під час такого розгляду;
надавати документи, пояснення, доводи, які стосуються предмета скарги;
до прийняття рішення по скарзі відкликати її повністю або частково шляхом направлення заяви в письмовій або в електронній формах засобами електронного зв’язку до контролюючого органу, який її розглядає;
( Абзац п’ятий пункту 1 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 635 від 07.12.2021 )
отримувати інформацію про розгляд скарги та одержувати рішення за результатами розгляду скарги;
ознайомлюватись із матеріалами перевірки та адміністративного оскарження в електронній та письмовій формі, робити з них копії, виписки за допомогою технічних засобів;
( Пункт 1 розділу VI доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 849 від 28.09.2016 )
здійснювати технічну фіксацію засідання з розгляду матеріалів скарги за допомогою фото-, кінозйомки, відео-, звукозапису;
( Пункт 1 розділу VI доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 849 від 28.09.2016 )
взаємодіяти з контролюючим органом у режимі відеоконференції з метою надання усних пояснень;
( Пункт 1 розділу VI доповнено новим абзацом дев'ятим згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 375 від 30.07.2024 )
заявляти клопотання, що стосуються предмета розгляду скарги, в тому числі про:
( Пункт 1 розділу VI доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 849 від 28.09.2016 )
участь та надання пояснень під час розгляду матеріалів скарги осіб, що проводили перевірку, приймали рішення (вчиняли дії) або брали участь у прийнятті оскаржуваного рішення;
( Пункт 1 розділу VI доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 849 від 28.09.2016 )
присутність під час розгляду матеріалів скарги за участю платника податків представників засобів масової інформації (якщо здійснюється відкритий розгляд матеріалів скарги).
( Пункт 1 розділу VI доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 849 від 28.09.2016 )
2. У скарзі платник податків має право заявити про своє бажання бути присутнім особисто або через свого представника при розгляді скарги, у тому числі в режимі відеоконференції, а контролюючий орган зобов’язаний повідомити такого платника податків про дату, час та місце / спосіб розгляду скарги не пізніше ніж за 5 календарних днів до дати розгляду такої скарги.
Інформація (повідомлення) про розгляд контролюючим органом матеріалів скарги у режимі відеоконференції надсилається платнику податків в електронному вигляді в електронний кабінет.
3. Клопотання про розгляд матеріалів скарги у відкритому засіданні має відповідати вимогам, передбаченим цим Порядком та бути заявлене одночасно із поданням скарги.
Клопотання розглядається контролюючим протягом 10 робочих днів з моменту його отримання.
Про результати розгляду клопотання контролюючий орган повідомляє особу, яка його заявила, не пізніше п’яти робочих днів до дати розгляду матеріалів скарги.
Контролюючий орган не має права відмовити в задоволенні клопотання платника податків про розгляд матеріалів скарги у відкритому засіданні, за виключенням випадків, коли в клопотанні платника податків відсутні відомості, передбачені цим Порядком та/або в матеріалах справи наявні відомості, що становлять державну таємницю.
4. Контролюючий орган, який розглядає скаргу, за клопотанням платника податків або з власної ініціативи, може залучити до розгляду матеріалів справи осіб, що проводили перевірку, приймали рішення (вчиняли дії) або брали участь в прийняті оскаржуваного рішення.
5. Неявка запрошених та належним чином повідомлених згідно із пунктом 5 розділу I цього Порядку осіб не перешкоджає розгляду матеріалів скарги.
VII. Строк розгляду скарг
1. Реєстрація скарги відбувається в день її надходження до контролюючого органу. Відмова у прийнятті скарги платника податків забороняється.
2. Контролюючий орган зобов’язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом двадцяти календарних днів, що настають за днем отримання скарги платника податків, на адресу платника податків засобами поштового зв’язку (з повідомленням про вручення) чи електронного зв’язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4
статті 42 Податкового кодексу України), або надати йому під розписку.
Вмотивованим є рішення, яке відповідає таким ознакам:
( Пункт 2 розділу VII доповнено новим абзацом другим згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 849 від 28.09.2016 )
зазначені конкретні посилання на норми
Податкового кодексу України та інші нормативно-правові акти, на яких воно ґрунтується, з урахуванням матеріалів скарги;
( Пункт 2 розділу VII доповнено новим абзацом третім згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 849 від 28.09.2016 )
по суті вимог чи заперечень платника податків контролюючий орган висловив свою позицію.
( Пункт 2 розділу VII доповнено новим абзацом четвертим згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 849 від 28.09.2016 )
Рішення надсилається на адресу, зазначену платником податків у скарзі, а у разі незазначення такої адреси - на податкову адресу платника податків.
3. Керівник контролюючого органу (заступник керівника або інша уповноважена посадова особа) може прийняти рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад двадцятиденний строк, визначений в пункті 2 цього розділу, але не більше шістдесяти календарних днів, та письмово або в електронній формі засобами електронного зв’язку (з дотриманням вимог, визначених пунктом 42.4
статті 42 цього Кодексу) повідомити про це платника податків до закінчення строку, визначеного в пункті 2 цього розділу.
( Пункт 3 розділу VII із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства фінансів
№ 635 від 07.12.2021 )
................Перейти до повного тексту