1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРАХ ЕЛЕКТРОННИХ КОМУНІКАЦІЙ, РАДІОЧАСТОТНОГО СПЕКТРА ТА НАДАННЯ ПОСЛУГ ПОШТОВОГО ЗВ’ЯЗКУ
ПОСТАНОВА
31.05.2023 № 218
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 липня 2023 р.
за № 1229/40285
Про затвердження Порядку ідентифікації, визначення та аналізу ринків певних електронних комунікаційних послуг
Відповідно до частини першої статті 81, частини першої статті 82 та частини першої статті 83 Закону України "Про електронні комунікації", пункту 1 частини четвертої статті 4 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку", враховуючи положення Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, ратифікованої Законом України від 16 вересня 2014 року № 1678-VII, Директиви Європейського Парламенту і Ради (ЄС) 2018/1972 від 11 грудня 2018 року про запровадження Європейського кодексу електронних комунікацій, "Рекомендації Комісії (ЄС) 2020/2245 від 18 грудня 2020 року щодо відповідних ринків послуг у секторі електронних комунікацій, які підлягають попередньому регулюванню відповідно до Директиви (ЄС) 2018/1972 Європейського Парламенту і Ради, що встановлює Європейський кодекс електронних комунікацій (2020/L 439/23)", "Настанови Комісії щодо аналізу ринку та оцінки значної ринкової влади відповідно до нормативно-правової бази Співтовариства для електронних комунікаційних мереж і послуг (2002/C 165/03)", "Настанови щодо аналізу ринку та оцінки значної ринкової влади відповідно до нормативно-правової бази Європейського Союзу для електронних комунікаційних мереж і послуг (2018/C 159/01)", Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Порядок ідентифікації, визначення та аналізу ринків певних електронних комунікаційних послуг, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
рішення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації, від 11 грудня 2018 року № 640 "Про затвердження Порядку проведення аналізу ринків певних телекомунікаційних послуг та визначення операторів, провайдерів телекомунікацій з істотною ринковою перевагою на ринках таких послуг", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 17 січня 2019 року за № 54/33025;
рішення Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері зв’язку та інформатизації, від 14 липня 2020 року № 269 "Про затвердження Порядку визначення ринків певних телекомунікаційних послуг", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 10 вересня 2020 року за № 866/35149.
3. Управлінню аналізу ринків та звітності в установленому законодавством порядку подати цю постанову на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Ця постанова набирає чинності з дня її офіційного опублікування.

Голова

О. Животовський

ПОГОДЖЕНО:

Голова
Антимонопольного комітету України




О. Піщанська
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Національної
комісії, що здійснює державне
регулювання у сферах
електронних комунікацій,
радіочастотного спектра
та надання послуг
поштового зв’язку
31 травня 2023 року № 218
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 липня 2023 р.
за № 1229/40285
ПОРЯДОК
ідентифікації, визначення та аналізу ринків певних електронних комунікаційних послуг
I. Загальні положення
1. Цей Порядок встановлює організаційно-правові засади процедури ідентифікації, визначення та аналізу оптового та/або роздрібного ринку певних електронних комунікаційних послуг (далі - ринок певних послуг), визначення постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг (далі - постачальників) із значним ринковим впливом (далі - із ЗРВ) на цих ринках.
2. Цей Порядок використовується Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку, в межах повноважень визначених Законом України "Про електронні комунікації" (далі - Закон) для ідентифікації, визначення та аналізу ринків певних послуг, характеристики яких можуть обґрунтовувати запровадження регуляторних зобов’язань та визначення постачальників із ЗРВ.
3. У цьому Порядку терміни вживаються у значеннях, наведених у Законі та інших нормативно-правових актах у сфері електронних комунікацій.
4. Дія цього Порядку поширюється на всіх постачальників, включених до реєстру постачальників електронних комунікаційних мереж та послуг.
II. Організаційні засади проведення ідентифікації та визначення ринків певних послуг
1. Ідентифікація ринків певних послуг проводиться на підставі рішення НКЕК за її власною ініціативою та/або за зверненням постачальника(ів), органів державної влади.
2. Звернення постачальника(ів), органів державної влади до НКЕК щодо ідентифікації ринків певних послуг повинно містити:
повне найменування юридичної особи або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи - підприємця;
код за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України - для юридичної особи або реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта) - для фізичних осіб;
контактні дані, на які заявнику може бути надіслано відповідь;
обґрунтування щодо необхідності проведення ідентифікації ринку певних послуг, в тому числі, які проблеми на ринку електронних комунікацій можуть бути вирішені;
пропоновану назву ринку певних послуг;
опис електронних комунікаційних послуг, запропонованих для проведення ідентифікації певних послуг;
обґрунтування пропонованих товарних меж ринку, а саме приналежність до відповідної групи взаємозамінних послуг, яка сформована з урахуванням наявних релевантних послуг та взаємозамінності з боку попиту і пропозиції;
дані щодо географічних меж (охоплення) пропонованого ринку послуг з наведенням орієнтовного обсягу надання відповідних електронних комунікаційних послуг на певній території або сукупності територій;
дані, які підтверджують стабільність існування пропонованого ринку певних послуг протягом не менше ніж одного року до дати направлення звернення до НКЕК.
До звернення може бути надано іншу інформацію, у разі наявності, яка може бути використана під час ідентифікації такого ринку певних послуг.
Якщо інформація в звернені за повнотою та змістом не відповідає вимогам, наведеним у цьому пункті, звернення розгляду не підлягає та не пізніше як через десять днів від дня його надходження повертається заявникові з відповідними роз’ясненнями, за умови зазначення заявником поштової чи електронної адреси.
3. У рішенні НКЕК про початок проведення ідентифікації ринку певних послуг зазначається:
пропонована назва нового ринку певних послуг, що ідентифікується;
обґрунтування щодо необхідності проведення ідентифікації нового ринку певних послуг;
строк проведення консультацій з учасниками ринку, іншими зацікавленими сторонами, щодо ідентифікації нового ринку певних послуг.
4. Ідентифікація ринку певних послуг складається з таких етапів:
встановлення основних споживчих характеристик послуг(и);
проведення консультацій з учасниками ринку, іншими зацікавленими сторонами відповідно до розділу VIII цього Порядку;
формування звіту та прийняття рішення НКЕК щодо результатів ідентифікації ринку певних послуг.
5. Встановлення основних споживчих характеристик послуг(и), включає:
опис та функціональне призначення послуги;
ціна послуги;
взаємозамінні послуги (за наявності);
основні властивості послуги;
тип мереж(і).
6. НКЕК приймає рішення про ідентифікацію нового ринку певних послуг та доцільність проведення його подальшого визначення відповідно до розділу V цього Порядку або рішення НКЕК про відсутність підстав ідентифікації нового ринку певних послуг та недоцільності проведення такого визначення.
Якщо у рішенні про ідентифікацію нового ринку певних послуг зазначено про доцільність проведення визначення ринку, то НКЕК в цьому рішенні зазначає:
назву ринку певних послуг, що підлягає визначенню;
термін проведення визначення ринку певних послуг;
форми збору інформації для проведення визначення ринку певних послуг;
строк та спосіб надання постачальниками необхідних даних для проведення визначення ринку певних послуг.
7. Визначення ринку певних послуг складається з таких етапів:
збір даних для проведення визначення ринку певних послуг відповідно до розділу IV цього Порядку;
визначення товарних та географічних меж ринку певних послуг відповідно до розділу V цього Порядку;
проведення тесту трьох критеріїв відповідно до розділу VI цього Порядку;
проведення консультацій з учасниками ринку, іншими зацікавленими сторонами відповідно до розділу VIII цього Порядку;
формування звіту та прийняття рішення НКЕК щодо результатів визначення ринку певних послуг.
8. Рішення НКЕК про результати визначення ринків певних послуг оприлюднюється на офіційному вебсайті НКЕК.
9. Ринки певних послуг не обмежують визначення ринків послуг в конкретних випадках згідно із законодавством про захист економічної конкуренції.
НКЕК має право проводити не всю процедуру ідентифікації та визначення ринку певних послуг у випадку, якщо ринки визначені відповідно до пункту 10 цього розділу.
Обґрунтування таких дій та відповідні висновки зазначаються в рішенні НКЕК про ідентифікацію та/або визначення ринку певних послуг.
10. НКЕК затверджує перелік відповідних ринків з урахуванням міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, та відповідних рекомендацій міжнародних організацій та вносить відповідні зміни до нього, за результатами ідентифікації, визначення ринків певних послуг та/або проведення їх аналізу.
11. Рішення НКЕК про результати визначення ринків певних послуг набирає чинності з дня, наступного за днем його оприлюднення на офіційному вебсайті НКЕК, якщо більш пізній строк набрання чинності не встановлено самим рішенням, але не раніше дня оприлюднення рішення.
III. Організаційні засади аналізу ринку певних послуг
1. Аналіз ринків певних послуг проводиться на підставі рішення НКЕК з метою визначення, чи є ринок певних послуг таким, що підпадає під запровадження регуляторних зобов’язань, а також з метою визначення постачальника із ЗРВ, якщо він самостійно або спільно з іншими постачальниками займає на ринку становище еквівалентне домінуючому (становище економічної сили), що дає можливість йому діяти значною мірою незалежно від конкурентів і кінцевих користувачів послуг, у разі встановлення наявності підстав для накладення регуляторних зобов’язань.
2. Аналіз ринків певних послуг проводиться на підставі рішення НКЕК за її власною ініціативою та/або за зверненням постачальника(ів), органів державної влади або інших зацікавлених осіб.
3. Звернення щодо аналізу ринків певних послуг повинно містити:
повне найменування юридичної особи або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи - підприємця, або прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) фізичної особи;
код за Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України - для юридичної особи або реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією (за наявності) та номером паспорта) - для фізичних осіб;
контактні дані, на які заявнику може бути надіслано відповідь;
назву ринку певних послуг;
обґрунтування щодо необхідності проведення аналізу ринку певних послуг;
опис проблем на ринку певних послуг, які негативно впливають на ефективну конкуренцію на ньому.
До звернення може бути надано іншу інформацію, у разі наявності, яка може бути використана під час аналізу такого ринку певних послуг.
Якщо інформація в звернені за повнотою та змістом не відповідає вимогам, наведеним у цьому пункті, звернення розгляду не підлягає та не пізніше як через десять днів від дня його надходження повертається заявникові з відповідними роз’ясненнями, за умови зазначення заявником поштової чи електронної адреси.
4. НКЕК проводить аналіз ринку певних послуг:
упродовж строку, що не перевищує трьох років з дня визначення ринку певних послуг, якщо ринок певних послуг аналізується вперше;
упродовж строку, що не перевищує п’яти років з дня визначення постачальників із ЗРВ за результатами попереднього аналізу, якщо здійснює повторний аналіз ринку певних послуг.
5. За обґрунтованим зверненням учасників ринку певних послуг або за власною ініціативою НКЕК може достроково прийняти рішення про проведення повторного аналізу такого ринку певних послуг, але не раніше ніж через один рік після прийняття рішення про результати раніше проведеного аналізу відповідного ринку певних послуг.
6. У рішенні НКЕК про проведення аналізу ринку певних послуг зазначається:
назва ринку певних послуг, що аналізується;
термін проведення аналізу ринку певних послуг;
форми збору інформації для проведення аналізу ринку певних послуг;
строк та спосіб надання постачальниками необхідних даних для проведення аналізу ринку певних послуг.
7. Організаційні засади аналізу ринків певних послуг складаються з таких етапів:
збір даних для проведення аналізу ринку певних послуг відповідно до розділу IV цього Порядку;
визначення (верифікація) товарних та географічних меж ринку певних послуг відповідно до розділу V цього Порядку;
проведення тесту трьох критеріїв, тобто перевірка того, чи є ринок певних послуг таким, що підпадає під запровадження регуляторних зобов’язань, який проводиться відповідно до розділу VI цього Порядку;
визначення постачальників, які індивідуально або спільно мають ЗРВ на ринку певних послуг відповідно до розділу VII цього Порядку, в разі якщо ринок певних послуг підпадає під запровадження регуляторних зобов’язань;
оцінка стану ринку та наслідків в майбутньому відповідно до розділу IХ цього Порядку, якщо ринок певних послуг визначено як такий, що не підпадає під запровадження регуляторних зобов’язань;
проведення консультацій з учасниками ринку, іншими зацікавленими сторонами відповідно до розділу VIII цього Порядку;
формування звіту та прийняття рішення за результатами аналізу ринку певних послуг.
8. Аналіз оптового ринку певних послуг розпочинається з проведення оцінки роздрібного ринку певних електронних комунікаційних послуг, пов’язаного з відповідним оптовим ринком, шляхом проведення тесту трьох критеріїв та перевірки чи є пов’язаний роздрібний ринок (ринки) перспективно конкурентним за відсутності регулювання на оптовому рівні.
Послідовність аналізу оптового ринку певних послуг на виконання трьох критеріїв включає:
перевірку виконання одночасно трьох критеріїв на відповідному роздрібному ринку певних послуг;
перевірку виконання трьох критеріїв на відповідному оптовому ринку певних послуг за умови виконання трьох критеріїв на роздрібному ринку;
якщо на відповідному оптовому ринку певних послуг виконуються одночасно три критерії, то подальший аналіз продовжується відповідно до розділу VII цього Порядку з метою визначення постачальників, які індивідуально або спільно мають ЗРВ на оптовому ринку певних послуг;
якщо на відповідному роздрібному ринку не виконуються в сукупності три критерії, тобто ринок оптових певних послуг не підпадає під запровадження регуляторних зобов’язань, то подальше проведення аналізу на оптовому ринку певних послуг є недоцільним.
9. Звіт про результати аналізу ринку певних послуг також має містити:
висновки щодо верифікації товарних та географічних меж ринку певних послуг;
результати тесту трьох критеріїв;
висновки чи підпадає ринок певних послуг, що аналізується, під запровадження регуляторних зобов’язань;
виявлені проблеми, в разі наявності, значного ринкового впливу на відповідному ринку певних послуг та негативний вплив виявленої проблеми на функціонування ринку. Серед таких проблем можуть бути присутні: високі ціни, низька якість, антиконкурентні та дискримінаційні дії, перехресне субсидування, відмова у доступі тощо;
висновки щодо можливих наслідків на такому ринку певних послуг, якщо ринок певних послуг визначено як такий, що не підпадає під запровадження регуляторних зобов’язань.
10. У рішенні НКЕК про затвердження звіту за результатами аналізу ринку певних послуг зазначаються:
назва ринку певних послуг, на якому було проведено аналіз;
звіт про результати аналізу ринку певних послуг;
дата набрання чинності цього рішення.
11. Рішення НКЕК про затвердження звіту за результатами аналізу ринку певних послуг оприлюднюється на офіційному вебсайті НКЕК (крім тих частин рішень, що містять інформацію з обмеженим доступом).
12. Постачальники мають право оскаржити рішення НКЕК про затвердження звіту за результатами аналізу ринку певних послуг у судовому порядку.
13. Під час аналізу ринків певних послуг НКЕК враховує як власні методології, так і загальноприйняті Органом європейських регуляторів електронних комунікацій (BEREC), Групою європейських регуляторів електронних комунікаційних мереж та послуг (ERG), про що має бути зазначено в звіті про результати аналізу ринку певних послуг за умови їх застосування.
14. НКЕК має право проводити не всю процедуру аналізу ринку певних послуг в таких випадках:
не проводити визначення (верифікацію) товарних та географічних меж ринку певних послуг, якщо визначення та аналіз ринку певних послуг проводився у строк, що не перевищує трьох років з дня прийняття рішення про результати визначення ринків певних послуг або про результати раніше проведеного аналізу відповідного ринку певних послуг;
не проводити тест трьох критеріїв, якщо визначення та аналіз ринку певних послуг проводився у строк, що не перевищує трьох років з дня прийняття рішення про результати визначення ринків певних послуг або про результати раніше проведеного аналізу відповідного ринку певних послуг;
інших випадках, якщо НКЕК обґрунтовано вважає, що інші етапи процедури аналізу ринку певних послуг недоцільні, та прийнято відповідне рішення.
Обґрунтування таких дій та відповідні висновки зазначаються в рішенні НКЕК про проведення аналізу ринку певних послуг та/або в рішенні НКЕК за результатами аналізу ринку певних послуг.
15. Проведення аналізу ринку певних послуг здійснюється НКЕК та (у разі необхідності) у співпраці та з проведенням консультацій з Антимонопольним комітетом України в межах його повноважень, визначених законодавством.
16. У разі виявлення ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції під час проведення аналізу ринку певних послуг, НКЕК звертається до Антимонопольного комітету України з поданням для прийняття відповідного рішення.
IV. Збір даних для проведення ідентифікації, визначення та аналізу ринку певних послуг
1. НКЕК ідентифікує, визначає та аналізує ринки певних послуг на основі інформації, якою володіє, та інформації, що надається постачальниками, загальнодоступних даних, насамперед, статистичної інформації, даних в розпорядженні НКЕК про попередні дії постачальників.
2. Для ідентифікації, визначення та аналізу ринку певних послуг НКЕК використовує такі дані:
регуляторну звітність постачальників, подану в установленому законодавством порядку до НКЕК;
інформацію постачальників, отриману в установленому законодавством порядку на запит НКЕК;
інформацію із звернень користувачів електронних комунікаційних послуг до НКЕК, а також відповідей на анкети, розроблені з метою вивчення стану ринку послуг;
дані державного статистичного спостереження;
дані, отримані під час проведення заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про електронні комунікації;
результати аналізу ринків певних послуг за попередні періоди;
дані, отримані НКЕК від консалтингових організацій, що займаються проведенням досліджень, збором інформації тощо;
інформацію зі звернень постачальників до НКЕК;
дані досліджень міжнародних організацій;
інші дані з відкритих джерел інформації.

................
Перейти до повного тексту