- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
20.07.2020 № 931
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 листопада 2020 р.
за № 1119/35402
Про затвердження Порядку надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам
Відповідно до абзаців восьмого та дванадцятого частини другої
статті 54 Закону України "Про повну загальну середню освіту", частини першої
статті 75 Закону України "Про освіту", абзацу другого
статті 25 Закону України "Про дошкільну освіту", абзацу восьмого частини третьої
статті 7 Закону України "Про професійну (професійно-технічну) освіту", частини третьої
статті 21 Закону України "Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків", пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630 (із змінами), НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам, що додається.
2. Установити, що грифи Міністерства освіти і науки України та схвалення предметних комісій Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України, надані до дня набрання чинності цим наказом, діють до закінчення строку, на який їх надано, або до їх скасування відповідно дорозділу V цього Порядку.
3. Визнати таким, що втратив чинність,
наказ Міністерства освіти і науки України від 17 червня 2008 року № 537 "Про затвердження Порядку надання навчальній літературі, засобам навчання і навчальному обладнанню грифів та свідоцтв Міністерства освіти і науки України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 10 липня 2008 року за № 628/15319 (із змінами).
4. Директорату шкільної освіти (Осмоловський А.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому законодавством порядку.
5. Департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій (Єрко І.) в установленому порядку зробити відмітку у справах архіву.
6. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
7. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Т.в.о. Міністра | С. Шкарлет |
ПОГОДЖЕНО: Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Т.в.о. Голови Державної регуляторної служби України Генеральний Секретар Громадської спілки "Всеукраїнське громадське об’єднання "Національна Асамблея людей з інвалідністю України" Міністр охорони здоров’я України Міністр розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Голова Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України Заступник Міністра цифрової трансформації України з питань європейської інтеграції | Л. Денісова О. Мірошніченко В. Назаренко М. Степанов І. Петрашко Ю. Щиголь В. Іонан |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки України
20 липня 2020 року № 931
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 листопада 2020 р.
за № 1119/35402
ПОРЯДОК
надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм надання навчальній літературі та навчальним програмам (далі - об’єкти грифування) грифів "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" та "Схвалено для використання в освітньому процесі" (далі - гриф).
2. Надання грифа об’єктам грифування є рекомендацією для використання їх в освітньому процесі закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, закладів дошкільної, позашкільної, спеціалізованої та професійної (професійно-технічної) освіти.
( Пункт 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1203 від 08.11.2021 )
3. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
навчальна література - електронні підручники та навчальні посібники, підручники, навчальні та навчально-методичні посібники;
навчальна програма - програма у сфері дошкільної освіти, навчальна програма у сфері повної загальної середньої освіти, навчальна програма з позашкільної освіти, програма з психолого-педагогічної та корекційно-розвиткової роботи.
( Абзац третій пункту 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1203 від 08.11.2021 )
4. Гриф надається такій навчальній літературі:
1) електронним підручникам - електронним навчальним виданням із систематизованим викладом навчального матеріалу, що відповідає освітній програмі, містить цифрові об’єкти різних форматів та забезпечує інтерактивну взаємодію;
2) електронним навчальним посібникам - електронним навчальним виданням, що доповнюють або частково замінюють підручники, містять практичні завдання та/або вправи із певного навчального предмета (інтегрованого курсу) (далі - навчального предмета);
3) навчальним посібникам - навчальним виданням, що доповнюють або частково замінюють підручники, містять практичні завдання та/або вправи із певного навчального предмета, професійно-практичної підготовки, атласам та картам навчальним. До навчальних посібників також належать посібники серії "Шкільна бібліотека" та словники;
( Підпункт 3 пункту 4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1203 від 08.11.2021 )
4) навчально-методичним посібникам - друкованим навчальним виданням, що містять матеріали з методик викладання, виховання, напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги);
5) підручникам - друкованим навчальним виданням із систематизованим викладом навчального матеріалу, що відповідають модельним навчальним програмам у сфері повної загальної середньої освіти, освітнім програмам з професійно-практичної підготовки. До підручників також належить Буквар.
5. Гриф надається таким навчальним програмам:
1) програмам у сфері дошкільної освіти - навчальним виданням, що визначають єдиний комплекс (один чи декілька) освітніх компонентів, спланованих і організованих для набуття вихованцями компетентностей;
2) програмам з психолого-педагогічної та корекційно-розвиткової роботи - навчальним виданням, що визначають напрями психолого-педагогічної та корекційно-розвиткової роботи, їх відповідне змістове наповнення з урахуванням особливостей психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами;
3) навчальним програмам у сфері повної загальної середньої освіти - навчальним виданням, що визначають орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання учнів, зміст навчального предмета та види навчальної діяльності учнів та можуть бути рекомендовані для використання в освітньому процесі як модельні відповідно до законодавства;
4) навчальним програмам у сфері повної загальної середньої освіти - навчальним виданням, розробленим не на основі модельних навчальних програм, що визначають послідовність досягнення результатів навчання учнів з навчального предмета (курсу за вибором), опис його змісту та видів навчальної діяльності учнів із зазначенням орієнтовної кількості годин, необхідних на їх провадження;
5) навчальним програмам з позашкільної освіти - навчальним виданням, що визначають мету, завдання, зміст, обсяг, способи організації освітнього процесу та вимоги до його результатів за напрямами позашкільної освіти.
6. Гриф надається об’єктам грифування, що відповідають:
законодавству, зокрема Базовому компоненту дошкільної освіти, державним стандартам загальної середньої освіти, типовій освітній програмі закладу позашкільної освіти, стандартам спеціалізованої освіти, державним стандартами професійної (професійно-технічної) освіти (далі - стандарти освіти), засадам державної політики у сфері освіти та принципам освітньої діяльності, визначених частиною першою
статті 6 Закону України "Про освіту";
( Абзац другий пункту 6 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1203 від 08.11.2021 )
віковим та психофізіологічним особливостям розвитку (сприймання, пам’ять, увага, мислення, мотивація) здобувачів освіти, навчально-пізнавальної діяльності, професійно-практичній спрямованості.
7. Гриф "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" надається об’єктам грифування:
навчальним програмам, визначеним підпунктами 1, 3 пункту 5 цього розділу;
електронним підручникам та підручникам.
( Абзац третій та четвертий пункту 7 розділу I замінено абзацом згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1203 від 08.11.2021 )
МОН визначає одну або декілька установ, що належать до сфери його управління (далі - Установа), відповідно до
статті 75 Закону України "Про освіту", якими готуються та вносяться пропозиції щодо надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України". Рішення щодо визначення Установ оформлюється наказом МОН.
Гриф "Схвалено для використання в освітньому процесі" надається всім іншим об’єктам грифування, що визначені цим Порядком.
8. Рішення щодо надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" приймається МОН та оформлюється наказом МОН.
Пропозиції щодо надання грифа об’єктам грифування ухвалюють предметні (галузеві) експертні комісії (далі - Комісії) на підставі:
експертних висновків комплексної експертизи (далі - експертиза), що включає науково-методичну, психолого-педагогічну та антидискримінаційну складову, а також за рішенням Комісії може включати художньо-технічну складову;
результатів перевірки щодо виявлення порушення авторських прав та/або академічної доброчесності у разі прийняття Комісіями рішення щодо її проведення.
9. Датою надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" є дата видання відповідного наказу МОН, а грифа "Схвалено для використання в освітньому процесі" - дата прийняття Комісією рішення про його надання.
10. З метою обліку надання грифів об’єктам грифування ведеться Каталог надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам (далі - Каталог), до якого вносяться відомості про об’єкт грифування, його назву, вид, автора (авторів), найменування видавця (виробника, постачальника), вид грифа та підставу його надання, строк дії грифа, призначення.
11. Безоплатний і вільний доступ осіб до інформації, що міститься в Каталозі, здійснюється через вебсайти МОН та Установи.
12. Для забезпечення надання грифів Установа:
здійснює добір кандидатур до складу Комісій та подає пропозиції МОН для їх затвердження;
організовує роботу Комісій та проведення експертизи;
забезпечує надання об’єктам грифування грифів "Схвалено для використання в освітньому процесі" та формує Каталог;
оприлюднює експертні висновки на вебсайті Установи та/або на спеціальному інформаційному ресурсі;
здійснює технічну підтримку спеціалізованого програмного забезпечення.
13. Електронні версії (копії, аналоги) об’єктів грифування, а також об’єкти грифування, що перекладені мовами корінних народів і національних меншин, надруковані збільшеним або рельєфно-крапковим шрифтом (за умови отримання позитивної експертної оцінки про відповідність перекладу їх змістових частин змісту оригінальних об’єктів грифування, адаптації завдань та ілюстративної частини об’єкта грифування до психофізичних особливостей сприймання осіб з порушенням зору), мають грифи оригінальних об’єктів грифування.
14. Для об’єктів грифування, наведених у підпунктах 1, 2 пункту 4 цього розділу, відомості щодо грифа (вид грифа, дата надання грифа та порядковий номер у Каталозі) зазначаються у вихідних даних.
Для об’єктів грифування, наведених у підпунктах 3-5 пункту 4 та пункті 5 цього розділу, вид грифа зазначається на титульній сторінці (за наявності) або на обкладинці під назвою об’єкту грифування (у підзаголовкових відомостях), а дата надання грифа та порядковий номер у Каталозі вказуються на звороті титульної сторінки (за наявності) або на звороті обкладинки.
15. Гриф надається строком на п’ять років та спливає 01 липня відповідного року.
За рішенням Комісії зазначений строк може бути:
скорочено у разі внесення змін до стандартів освіти, навчальних програм, інших обґрунтованих причин, що впливають на зміст та подання навчального матеріалу (наприклад, зміни правопису, наукові відкриття тощо);
продовжено строком до трьох років за умови отримання позитивної експертної оцінки, що об’єкт грифування відповідає змісту та очікуваним результатам навчання (виховання) стандартів освіти.
Якщо строк дії грифа скорочено або продовжено, до Каталогу вносяться відповідні записи.
II. Організація роботи Комісій
1. Комісія - це колегіальний орган, що забезпечує проведення експертизи об’єктів грифування та прийняття рішень щодо рекомендацій для використання їх в освітньому процесі.
2. Основними завданнями Комісії є:
проведення експертизи;
розгляд експертних висновків щодо можливості використання об’єкта грифування в освітньому процесі;
ухвалення рішення щодо надання грифа "Схвалено для використання в освітньому процесі", скорочення або продовження строку дії грифа;
ухвалення рішення стосовно подання до МОН пропозицій щодо надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України";
підготовка пропозицій щодо вдосконалення процедури проведення експертизи.
3. Комісії формуються на засадах відкритості, прозорості та гласності як предметні, галузеві (за напрямами професійної підготовки). Також створюється Комісія з проведення антидискримінаційної експертизи.
4. Комісії формуються в складі від 9 до 19 осіб (непарна кількість).
................Перейти до повного тексту