1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
05.06.2023 № 675
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 липня 2023 р.
за № 1203/40259
Про затвердження Порядку здійснення експертизи, надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам
Відповідно до частин четвертої-шостої статті 75 Закону України "Про освіту", абзаців восьмого та дванадцятого частини другої статті 54 Закону України "Про повну загальну середню освіту", абзацу другого статті 25 Закону України "Про дошкільну освіту", абзацу восьмого частини третьої статті 7 Закону України "Про професійну (професійно-технічну) освіту", частини третьої статті 21 Закону України "Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків", підпунктів 68 та 69 пункту 4, підпункту 3-1 пункту 5, пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок здійснення експертизи, надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 20 липня 2020 року № 931 "Про затвердження Порядку надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11 листопада 2020 року за № 1119/35402.
3. Директорату дошкільної, шкільної, позашкільної та інклюзивної освіти (Єресько О.) забезпечити в установленому порядку подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій (Єрко І.) зробити відмітку у справах архіву.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Міністр

О. Лісовий

ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної регуляторної
служби України

Уповноважений Верховної Ради України
з прав людини

Перший віце-прем’єр-міністр України -
Міністр економіки України

Перший заступник Міністра цифрової
трансформації України

Міністр охорони здоров’я України

Генеральний Секретар Громадської спілки
"Всеукраїнське громадське об’єднання
"Національна асамблея людей з інвалідністю України"

Заступник Голови Державної служби
спеціального зв’язку та захисту
інформації України

Урядовий Уповноважений з прав осіб
з інвалідністю




О. Кучер


Д. Лубінець


Ю. Свириденко


О. Вискуб

В. Ляшко



В. Назаренко



О. Потій


Т. Баранцова
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти
і науки
05 червня 2023 року № 675
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 липня 2023 р.
за № 1203/40259
ПОРЯДОК
здійснення експертизи, надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам
I. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає механізм здійснення експертизи, надання навчальній літературі та навчальним програмам (далі - об’єкти грифування) грифів "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" та "Схвалено для використання в освітньому процесі" (далі - гриф).
2. Надання грифа об’єктам грифування є рекомендацією для використання їх в освітньому процесі закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, закладів дошкільної, позашкільної, спеціалізованої та професійної (професійно-технічної) освіти.
3. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
експерт - фізична особа, яка проводить експертизу, що здійснюється на засадах прозорості, доброчесності, фаховості та незалежності;
навчальна література - електронні та паперові видання, що створені для забезпечення освітнього процесу, які містять наукову, навчальну, методичну та/або практичну інформацію, спрямовану на досягнення здобувачами освіти визначених результатів навчання (електронні підручники та навчальні посібники, підручники, а також навчальні, навчально-практичні та навчально-методичні посібники);
навчальна програма - програма у сфері дошкільної освіти, навчальна програма у сфері повної загальної середньої освіти, навчальна програма з позашкільної освіти, програма з психолого-педагогічної та корекційно-розвиткової роботи.
4. Гриф надається такій навчальній літературі:
1) електронним підручникам - електронним навчальним виданням із систематизованим викладом навчального матеріалу, що відповідає освітній програмі, містить цифрові об’єкти різних форматів та забезпечує інтерактивну взаємодію;
2) електронним навчальним посібникам - електронним навчальним виданням, що доповнюють або частково замінюють підручники, містять практичні завдання та/або вправи із певного навчального предмета (інтегрованого курсу) (далі - навчального предмета);
3) навчальним, навчально-практичним посібникам - навчальним виданням, що доповнюють або частково замінюють підручники, містять практичні завдання та/або вправи із певного навчального предмета, професійно-практичної та професійно-теоретичної підготовки, атласам та картам навчальним. До навчальних посібників також належать посібники серії "Шкільна бібліотека", посібники для реалізації навчальних програм морального спрямування, що мають світський і позаконфесійний характер, посібники для реалізації освітніх програм за частковими кваліфікаціями та словники;
4) навчально-методичним посібникам - навчальним виданням, що містять матеріали з методик викладання, виховання, напрямів психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (допомоги);
5) підручникам - навчальним виданням із систематизованим викладом навчального матеріалу, що відповідають модельним навчальним програмам у сфері повної загальної середньої освіти, освітнім програмам з професійно-практичної підготовки. До підручників також належить Буквар.
5. Гриф надається таким навчальним програмам:
1) програмам у сфері дошкільної освіти - навчальним виданням, що визначають єдиний комплекс (один чи декілька) освітніх компонентів, спланованих та організованих для набуття вихованцями компетентностей;
2) програмам з психолого-педагогічної та корекційно-розвиткової роботи - навчальним виданням, що визначають напрями психолого-педагогічної та корекційно-розвиткової роботи, їх відповідне змістове наповнення з урахуванням особливостей психофізичного розвитку дітей із особливими освітніми потребами;
3) навчальним програмам у сфері повної загальної середньої освіти - навчальним виданням, що визначають орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання здобувачів освіти, зміст навчального предмета (інтегрованого курсу) та види навчальної діяльності учнів та можуть бути рекомендовані для використання в освітньому процесі як модельні відповідно до законодавства;
4) навчальним програмам у сфері повної загальної середньої освіти - навчальним виданням, розробленим не на основі модельних навчальних програм, що визначають послідовність досягнення результатів навчання учнів з навчального предмета (курсу за вибором), опис його змісту та видів навчальної діяльності із зазначенням орієнтовної кількості годин, необхідних на їх впровадження (окрім навчальних програм релігійного спрямування);
5) навчальним програмам із позашкільної освіти - навчальним виданням, що визначають мету, завдання, зміст, обсяг, способи організації освітнього процесу та вимоги до його результатів за напрямами позашкільної освіти.
6. Гриф надається об’єктам грифування, що відповідають:
законодавству, зокрема Базовому компоненту дошкільної освіти, державним стандартам загальної середньої освіти, типовій освітній програмі закладу позашкільної освіти, стандартам спеціалізованої освіти, державним освітнім стандартами з конкретних професій (далі - стандарти освіти), засадам державної політики у сфері освіти та принципам освітньої діяльності, визначених частиною першою статті 6 Закону України "Про освіту";
принципам системності, науковості, доступності, а також віковим та психофізіологічним особливостям розвитку (сприймання, пам’ять, увага, мислення, мотивація) здобувачів освіти, навчально-пізнавальної діяльності, професійно-практичній спрямованості.
7. Гриф "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" надається об’єктам грифування:
навчальним програмам, визначеним підпунктами 1, 3 пункту 5 цього розділу;
електронним підручникам та підручникам.
МОН визначає установу, що належить до сфери його управління (далі - Установа), відповідно до статті 75 Закону України "Про освіту", якою готуються та вносяться пропозиції щодо надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України". Рішення щодо визначення Установи оформлюється наказом МОН.
Гриф "Схвалено для використання в освітньому процесі" надається всім іншим об’єктам грифування, що визначені цим Порядком.
8. Рішення щодо надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" приймається МОН та оформлюється наказом МОН.
Пропозиції щодо надання грифа об’єктам грифування ухвалюють предметні (галузеві) експертні комісії (далі - Комісії) на підставі:
експертних висновків комплексної експертизи (далі - експертиза), що включає науково-методичну, психолого-педагогічну та антидискримінаційну складову, а також за рішенням Комісії може включати художньо-технічну складову;
результатів перевірки щодо виявлення порушення авторських прав та/або академічної доброчесності у разі ухвалення Комісіями рішення щодо її проведення.
9. Датою надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" є дата видання відповідного наказу МОН, а грифа "Схвалено для використання в освітньому процесі" - дата ухвалення Комісією рішення про його надання.
10. З метою обліку надання грифів об’єктам грифування ведеться Каталог надання грифів навчальній літературі та навчальним програмам (далі - Каталог), до якого вносяться відомості про об’єкт грифування, його назву, вид, автора (авторів), найменування видавця (виробника, постачальника), вид грифа та підставу його надання, строк дії грифа, призначення.
11. Безоплатний і вільний доступ осіб до інформації, що міститься в Каталозі, здійснюється через вебсайти МОН та Установи.
Каталог доступний для осіб з інвалідністю згідно з вимогами ДСТУ EN 301549:2022 "Інформаційні технології. Вимоги щодо доступності продуктів та послуг ІКТ".
12. Для забезпечення надання грифів Установа:
здійснює добір кандидатур до складу Комісій та подає пропозиції МОН для їх затвердження;
організовує роботу Комісій та проведення експертизи;
забезпечує надання об’єктам грифування грифів "Схвалено для використання в освітньому процесі" та формує Каталог;
оприлюднює на вебсайті Установи та/або на спеціальному інформаційному ресурсі експертні висновки щодо об’єктів грифування;
здійснює технічну підтримку спеціалізованого програмного забезпечення.
13. Електронні версії (копії, аналоги) об’єктів грифування, а також об’єкти грифування, що перекладені мовами корінних народів і національних меншин, надруковані збільшеним або рельєфно-крапковим шрифтом (за умови отримання позитивної експертної оцінки про відповідність перекладу їх змістових частин змісту оригінальних об’єктів грифування, адаптації завдань та ілюстративної частини об’єкта грифування до психофізичних особливостей сприймання осіб з порушенням зору), мають грифи оригінальних об’єктів грифування.
14. Для об’єктів грифування, наведених у підпунктах 1, 2 пункту 4 цього розділу, відомості щодо грифа (вид грифа, дата надання грифа та порядковий номер у Каталозі) зазначаються у вихідних даних.
Для об’єктів грифування, наведених у підпунктах 3-5 пункту 4 та пункті 5 цього розділу, вид грифа зазначається на титульній сторінці (за наявності) або на обкладинці під назвою об’єкту грифування (у підзаголовкових відомостях), а дата надання грифа та порядковий номер у Каталозі вказуються на звороті титульної сторінки (за наявності) або на звороті обкладинки.
Також можуть зазначатися відомості про експертів за їхньої письмової згоди.
15. Гриф надається строком на п’ять років та спливає 01 липня відповідного року.
За рішенням Комісії зазначений строк:
скорочується у разі внесення змін до стандартів освіти, навчальних програм, інших обґрунтованих причин, що впливають на зміст та подання навчального матеріалу (наприклад, зміни правопису, наукові відкриття тощо);
продовжується строком до трьох років за умови отримання позитивної експертної оцінки, що об’єкт грифування відповідає змісту та очікуваним результатам навчання (виховання) стандартів освіти.
У разі скорочення або продовження строку дії грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України" видається відповідний наказ МОН.
Якщо строк дії грифа скорочено або продовжено, до Каталогу вносяться відповідні записи.
II. Організація роботи Комісій
1. Комісія - це колегіальний орган, що забезпечує проведення експертизи об’єктів грифування та ухвалення рішень щодо рекомендацій для використання їх в освітньому процесі.
2. Основними завданнями Комісії є:
проведення експертизи;
розгляд експертних висновків щодо можливості використання об’єкта грифування в освітньому процесі;
ухвалення рішення щодо надання грифа "Схвалено для використання в освітньому процесі", скорочення або продовження строку дії грифа;
ухвалення рішення стосовно подання до МОН пропозицій щодо надання грифа "Рекомендовано Міністерством освіти і науки України";
підготовка пропозицій щодо вдосконалення процедури проведення експертизи.
3. Комісії формуються на засадах відкритості, прозорості та гласності як предметні, галузеві (за напрямами професійної підготовки). Також створюється Комісія з проведення антидискримінаційної експертизи.
4. Комісії формуються в складі від 9 до 19 осіб (непарна кількість).
5. Основними принципами діяльності Комісії є законність, обґрунтованість, відкритість, прозорість, об’єктивність, неупередженість ухвалення рішень, академічна доброчесність.
6. Комісія створюється у складі голови Комісії, його заступника, відповідального секретаря та її членів.
Голова Комісії та відповідальний секретар організовують роботу Комісії. Відповідальним секретарем є працівник Установи, на якого покладаються обов’язки щодо ведення документації Комісії.
З метою залучення провідних фахівців у сфері освіти і науки для проведення експертизи об’єктів грифування створюються експертні групи.
7. Очолюють Комісії провідні вчені відповідної освітньої галузі або наукової сфери. У разі відсутності голови Комісії його обов’язки виконує заступник голови Комісії.
8. До складу Комісії, експертної групи можуть входити наукові та науково-педагогічні працівники, викладачі та майстри виробничого навчання закладів професійної (професійно-технічної) та післядипломної педагогічної освіти, вчителі та методисти, перекладознавці та перекладачі, психологи, фахівці в галузі інформаційних технологій, представники інститутів громадянського суспільства, громадських об’єднань людей з інвалідністю тощо.
9. До складу Комісії, експертної групи не можуть входити автори підручників (у тому числі електронних), гриф яким надано протягом останніх п’яти років, та представники видавців (виробників, постачальників), близькі особи зазначених осіб, коло яких визначено законодавством, та особи, що мають конфлікт інтересів.
10. Кандидатури до складу Комісій та експертних груп можуть бути рекомендовані науковими установами, закладами освіти, інститутами громадянського суспільства, організаціями роботодавців тощо.
Зазначені кандидати повинні мати: відповідну фахову освіту, як правило, науковий ступінь та/або вчене звання (для наукових та науково-педагогічних працівників), досвід педагогічної, науково-педагогічної, наукової чи практичної діяльності не менше п’яти років у відповідній сфері, знати науково-методичні та психолого-педагогічні вимоги щодо викладання предметів, методик та технологій навчання й виховання, володіти навичками проведення експертизи.
Оголошення про добір кандидатур до складу Комісій та експертних груп оприлюднюється на вебсайті Установи, офіційному вебсайті МОН.

................
Перейти до повного тексту