1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
31.07.2015 № 684
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 серпня 2015 р.
за № 1021/27466
Про затвердження Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства фінансів № 146 від 08.04.2019 № 32 від 22.01.2021 № 305 від 24.06.2024 - зміни на стадії внесення )
Відповідно до частини другої статті 363 глави 52 розділу ХІ Митного кодексу України, підпункту 5 пункту 4 Положення про Міністерство фінансів України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 375, з метою забезпечення вибірковості митного контролю шляхом застосування системи управління ризиками НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, що додається.
2. Департаменту податкової, митної політики та методології бухгалтерського обліку Міністерства фінансів України (Чмерук М.О.) в установленому порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу.
3. Департаменту комунікацій Державної фіскальної служби України (Косарчук В.П.) в установленому порядку забезпечити оприлюднення цього наказу.
4. Визнати такими, що втратили чинність:
наказ Державної митної служби України від 13 грудня 2010 року № 1467 "Про затвердження Порядку застосування автоматизованої системи аналізу та управління ризиками під час митного контролю та митного оформлення товарів із застосуванням вантажної митної декларації", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 11 лютого 2011 року за № 180/18918;
наказ Міністерства фінансів України від 24 травня 2012 року № 597 "Про затвердження Порядку здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками в митній службі України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 01 червня 2012 року за № 882/21194.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра фінансів України Макеєву О.Л. та заступника Голови Державної фіскальної служби України, що забезпечує виконання завдань Державної фіскальної служби України з реалізації державної політики у сфері державної митної справи.

Міністр

Н. Яресько
ПОГОДЖЕНО:

Голова Державної
фіскальної служби України

Голова Державної
регуляторної служби України

Голова Професійної спілки
працівників митних органів України



Р.М. Насіров


К.М. Ляпіна


І.В. Тимофєєв
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ
Міністерства фінансів України
31.07.2015 № 684
(у редакції наказу
Міністерства фінансів України
від 24 червня 2024 року № 305
)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 серпня 2015 р.
за № 1021/27466
ПОРЯДОК
здійснення аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю
I. Загальні положення
1. Цей Порядок розроблено з метою забезпечення вибірковості митного контролю шляхом застосування системи управління ризиками (далі - СУР), підвищення ефективності роботи Держмитслужби під час митного контролю, прискорення митного оформлення за рахунок застосування заходів з управління ризиками, у тому числі аналізу ризиків із використанням інформаційних технологій, та здійснення таргетингу.
2. Цей Порядок встановлює єдиний підхід до формування інформаційної бази даних СУР митних органів, здійснення митними органами (їх структурними підрозділами) аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації практичних заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, аналізу результатів та коригування вжитих заходів з управління ризиками.
3. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
автоматизована система управління ризиками (далі - АСУР) - складова функціональних систем Єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів (далі - ЄАІС), що забезпечує застосування автоматизованого контролю із застосуванням СУР для визначення форм та обсягів митного контролю;
випадковий відбір - процес вибору об’єктів контролю або їх сукупності для обрання форм та обсягів митного контролю, коли кожен об’єкт має однакову ймовірність бути відібраним;
заходи з управління ризиками - сукупність заходів, що реалізуються митними органами, з метою виявлення та оцінки ризиків, а також реагування на ідентифікований ризик;
ідентифікований ризик - результат аналізу та оцінки ризиків, який у конкретному випадку здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення дає можливість обрати форми та обсяги митного контролю;
індикатори ризику - критерії із заданими наперед параметрами, використання яких дає можливість здійснювати вибір об’єкта контролю;
інформаційна база даних СУР - сукупність інформації, що включає дані, необхідні для визначення обставин та умов виникнення ризиків, їх ідентифікації і оцінки ймовірних наслідків недотримання вимог законодавства України з питань митної справи;
модуль АСУР - підсистема, що забезпечує роботу АСУР у відповідній функціональній системі ЄАІС;
негативна історія профілю ризику - показник, що кількісно характеризує наявність протягом певного періоду невідповідностей / порушень, виявлених за результатами виконання митних формальностей, які описані у профілі ризику і враховуються під час визначення числового значення ризику (у бік підвищення), якщо такий показник передбачено профілем ризику;
область ризику - згруповані об’єкти аналізу ризику, щодо яких існує потреба у застосуванні окремих форм митного контролю або їх сукупності;
орієнтування - створена митними органами інформація про осіб та/або транспортні засоби, за допомогою яких можуть бути вчинені порушення законодавства України з питань митної справи, а також про товари, що можуть бути об’єктом правопорушення;
оцінка ризику - визначення ймовірності виникнення ризику і можливих наслідків недотримання вимог законодавства України з питань митної справи у разі настання ризику;
позитивна історія профілю ризику - показник, що кількісно характеризує відсутність протягом певного періоду виявлених за результатами виконання митних формальностей невідповідностей/ порушень, які описані у профілі ризику і враховується під час визначення числового значення ризику (у бік зниження), якщо такий показник передбачено профілем ризику;
профіль ризику - опис будь-якої сукупності індикаторів ризику, у тому числі визначених комбінацій індикаторів ризику, що є результатом збору, аналізу та систематизації інформації;
ризики безпеки та надійності - ймовірність і наслідки настання події, що може становити загрозу національним інтересам України, забезпечення і реалізація яких досягається шляхом здійснення митної справи, національній безпеці України, життю і здоров’ю людей, тварин, рослин, довкілля, інтересам споживачів, а також може бути пов’язана із порушенням міжнародного ланцюга постачання;
рівень ризику - показник значущості ризику, що використовується для класифікації потенційного впливу або наслідків настання певної події;
селективність - показник, що характеризує частку відібраних об’єктів, щодо яких за результатами застосування СУР обрано форми та обсяги митного контролю;
стандартна умова аналізу (далі - СУА) - сукупність індикаторів ризику, яка може застосовуватись у багатьох профілях ризику одночасно для опису окремої умови та/або алгоритму;
таргетер - посадова особа митного органу, уповноважена на здійснення таргетингу;
таргетинг - різновид заходів з управління ризиками, відповідно до якого попередньо проаналізовані із застосуванням інформаційних технологій зовнішньоекономічні операції або переміщення через митний кордон України підлягають додатковій оцінці із використанням доступних джерел інформації з метою вжиття відповідних заходів реагування;
таргетинг-центр - уповноважений підрозділ або робоча група митного органу, основним завданням якого (якої) є здійснення таргетингу;
фіскальні ризики - ймовірність і наслідки настання події, що може призвести до неправомірного звільнення чи ухилення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру;
центральний підрозділ з питань координації застосування СУР - структурний підрозділ апарату Держмитслужби, на який покладено функції з координації застосування СУР;
числове значення ризику - кількісна оцінка ризику (бал від 0 до 100), що використовується для обчислення значень алгоритмів в профілях ризику.
Інші терміни у цьому Порядку вживаються у значеннях, наведених у Митному кодексі України, а також інших нормативно-правових актах України з питань митної справи.
4. Здійснення митними органами (їх структурними підрозділами) аналізу, виявлення та оцінки ризиків, у тому числі з використанням інформаційних технологій, для визначення форм та обсягів митного контролю включають:
1) виявлення умов і факторів, що впливають на виникнення ризиків;
2) визначення областей ризику;
3) визначення індикаторів ризику;
4) здійснення оцінки імовірності виникнення ризиків та можливої шкоди у разі їх проявлення.
5. Аналіз, виявлення та оцінку ризиків, розроблення і реалізацію практичних заходів з управління ризиками, аналіз результатів та коригування вжитих заходів здійснюють митні органи (їх структурні підрозділи) в межах компетенції.
З метою координації роботи митних органів (їх структурних підрозділів) щодо управління ризиками Держмитслужба визначає центральний підрозділ з питань координації застосування СУР.
6. Розроблення та реалізація практичних заходів з управління ризиками здійснюються з урахуванням результатів:
1) аналізу та оцінки ризиків;
2) аналізу необхідних ресурсів та очікуваних результатів реалізації запланованих заходів.
7. Управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю здійснюється на стратегічному, тактичному та оперативному рівнях.
8. На стратегічному рівні управління ризиками за результатами аналізу, виявлення та оцінки ризиків Держмитслужба визначає пріоритетні напрями розробки та реалізації заходів з управління ризиками (далі - пріоритетні напрями), а також митні органи (їх структурні підрозділи), відповідальні за реалізацію відповідного пріоритетного напряму.
Пріоритетні напрями схвалюється на засіданні Експертної комісії із застосування системи управління ризиками, яку утворює Держмитслужба (далі - Експертна комісія).
Склад Експертної комісії та положення про її функціонування затверджує Держмитслужба.
9. На тактичному рівні управління ризиками митними органами (їх структурними підрозділами) в межах компетенції за результатами аналізу, виявлення та оцінки ризиків і відповідно до пріоритетних напрямів розробляються заходи з управління ризиками.
Для цього використовуються такі інструменти:
1) профілі ризику;
2) орієнтування;
3) індикатори ризику;
4) методичні рекомендації щодо роботи посадових осіб митних органів з аналізу, виявлення та оцінки ризиків.
10. На оперативному рівні управління ризиками посадові особи митних органів (їх структурних підрозділів) у конкретних випадках здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення на підставі ідентифікованого ризику обирають форми та обсяги митного контролю з урахуванням розроблених заходів з управління ризиками.
11. Контроль із застосуванням СУР може бути автоматизованим та неавтоматизованим.
Автоматизований контроль із застосуванням СУР здійснюється із використанням інформаційних технологій, у тому числі АСУР.
Неавтоматизований контроль із застосуванням СУР здійснюється посадовими особами митних органів (їх структурних підрозділів) за результатами аналізу та оцінки ризиків у конкретному випадку здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення. При цьому заходи з управління ризиками реалізуються із використанням інструментів з управління ризиками.
Таргетинг передбачає застосування автоматизованого та неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР.
Під час розроблення та реалізації заходів з управління ризиками перевага надається автоматизованому контролю із застосуванням СУР.
Автоматизований контроль із застосуванням СУР передбачає застосування випадкового відбору.
12. З метою забезпечення здійснення таргетингу у Держмитслужбі на центральному та/або регіональному рівнях можуть створюватись таргетинг-центри.
13. Під час автоматизованого контролю із застосуванням СУР у кожному конкретному випадку здійснення митного контролю та/або митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення визначається рівень ризику, а також відповідні йому форми та обсяги митного контролю, які підлягають виконанню митними органами, а саме:
низький рівень, при якому не встановлюється необхідність виконання митних формальностей;
середній рівень, при якому встановлюється необхідність виконання митних формальностей, не пов’язаних із митним оглядом (переоглядом) товарів, транспортних засобів;
високий рівень, при якому встановлюється необхідність виконання митних формальностей, які, зокрема, передбачають здійснення митного огляду (переогляду) товарів, транспортних засобів комерційного призначення.
Рівень ризику може бути змінено за результатами неавтоматизованого контролю із застосуванням СУР відповідно до пункту 1 розділу VI цього Порядку.
За результатами здійснення автоматизованого контролю із застосуванням СУР може здійснюватися інформування посадової особи митного органу для подальшого прийняття рішення щодо необхідності проведення митних формальностей.
Митні формальності, зазначені у цьому пункті, визначаються згідно з Класифікатором митних формальностей, що можуть бути визначені за результатами застосування системи управління ризиками (далі - Класифікатор митних формальностей), який затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
14. Формування інформаційної бази даних СУР передбачає створення, накопичення, систематизацію та оброблення інформації, необхідної для аналізу та оцінки ризиків, розроблення і реалізації практичних заходів з управління ризиками для визначення форм та обсягів митного контролю, аналізу результатів і коригування вжитих заходів з управління ризиками.
Обробка та аналіз даних інформаційної бази даних СУР здійснюється із використанням інформаційних технологій, зокрема, концепцій, методів та моделей обробки даних, що відповідають сучасному рівню в галузі обробки інформації і здатні забезпечувати обробку та аналіз даних у режимі реального часу. Під час здійснення аналізу та оцінки ризиків допускається використання результатів аналізу даних з відкритих джерел (OSINT), а також технологій, методів, програмних засобів та інструментів, зокрема таких, як методи бізнес-аналізу (Business Іntelligence (BI)), інтелектуальний аналіз даних (Data Mining), інструменти обробки тексту, машинне навчання тощо.
В інформаційній базі даних СУР використовується, у тому числі, інформація про ризики недотримання вимог законодавства України з питань митної справи, отримана від посадових осіб митних органів.
Посадові особи митних органів за наявності інформації про умови і фактори, що впливають на виникнення ризиків, направляють із використанням інформаційних технологій до центрального підрозділу з питань координації застосування СУР інформаційне повідомлення про ризик.
До інформаційного повідомлення про ризики вносяться, зокрема, відомості про:
можливі випадки недотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у тому числі інформація, отримана від іншого органу державної влади, компетентного органу іншої країни або з будь-якого іншого джерела інформації;
обставини, що можуть мати вплив на здійснення митного контролю.
Інформаційне повідомлення про ризик опрацьовується центральним підрозділом з питань координації СУР та за потреби використовується під час розробки та реалізації практичних заходів з управління ризиками.
II. Профілі ризику
1. Профілі ризику залежно від можливості автоматизації їх застосування можуть бути документальними або електронними.
2. Профілі ризику розробляє центральний підрозділ з питань координації застосування СУР, їх застосовують у всіх митних органах, якщо іншого не визначено самим профілем ризику.
Митні органи (їх структурні підрозділи) надають центральному підрозділу з питань координації СУР пропозиції щодо розробки профілів ризику.
3. Для опису електронного профілю ризику формується паспорт профілю ризику за формою, наведеною у додатку 1 до цього Порядку.
Для опису документального профілю ризику формується паспорт профілю ризику за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку.
Паспорт електронного профілю ризику призначений для використання виключно митними органами (їх структурними підрозділами) і є документом для службового користування.
Паспорт профілю ризику зберігається у встановленому порядку протягом строку дії профілю ризику та не менше трьох років після припинення його дії.
У разі автоматизації застосування профілів ризику формується його програмний код.
Програмний код профілю ризику формується лише для електронних профілів ризику, використовується для їх програмної реалізації і впроваджується до окремого модуля АСУР.
Модулі АСУР розробляються та впроваджуються залежно від потреби, особливостей засобів та способів переміщення через митний кордон України товарів, транспортних засобів комерційного призначення тощо.
4. Розроблення профілю ризику передбачає визначення:
1) мети впровадження профілю ризику;
2) індикаторів ризику, значення яких можуть враховувати регіональні та місцеві особливості;
3) доцільності застосування негативної та позитивної історії у профілі ризику;
4) алгоритму обчислення числового значення ризику за профілем ризику та залежно від його значення - заходів реагування;
5) митного органу (його структурного підрозділу), відповідального за контроль ефективності та/або наповнення профілю ризику (далі - відповідальний підрозділ).
З метою управління селективністю в профілі ризику визначається ймовірність обрання форм та обсягів митного контролю.
5. У разі необхідності наповнення профілів ризику значеннями індикаторів ризику та/або іншими параметрами застосовуються електронні рамкові профілі ризику.
Паспорт електронного рамкового профілю ризику містить відомості про індикатори ризику та інші параметри профілю ризику, що підлягають наповненню відповідальним підрозділом, та періодичність його наповнення.
Під час застосування електронного рамкового профілю ризику конкретні значення індикаторів ризику та/або параметрів такого профілю ризику визначаються у доповненні до такого профілю.
Форма доповнення є невід’ємною частиною паспорту електронного рамкового профілю ризику.
Доповнення до електронного рамкового профілю ризику із визначеними відповідальним підрозділом значеннями індикаторів ризику та/або параметрами підписує керівник або заступник керівника такого підрозділу.
Підписані відповідно до вимог цього пункту доповнення надсилаються для подальшої імплементації до структурного підрозділу апарату Держмитслужби, до компетенції якого належить супроводження інформаційних технологій (далі - структурний підрозділ з питань ІТ) або самостійно вносяться відповідальним підрозділом.
Центральний підрозділ з питань координації застосування СУР здійснює загальну координацію наповнення електронного рамкового профілю ризику як на етапі розробки відповідного доповнення до такого профілю ризику, так і на етапі імплементації до модулів АСУР.
6. У разі необхідності додаткового дослідження об’єктів ризику, у тому числі для визначення умов та факторів, що впливають на виникнення ризику, застосовуються фонові профілі ризику.
Застосування фонових профілів ризику не передбачає визначення форм та обсягів митного контролю.
У паспорті фонового профілю ризику зазначаються митний орган (його структурний підрозділ), відповідальний за моніторинг застосування профілю ризику.
За результатами моніторингу застосування фонового профілю ризику Експертною комісією приймається рішення про необхідність вжиття відповідних заходів реагування.
7. Рішення про схвалення електронних профілів ризику, змін до них, припинення/поновлення дії електронних профілів ризику приймає Експертна комісія, крім випадків, визначених пунктами 8, 11, 12 цього розділу.
Експертна комісія також приймає рішення про схвалення СУА, внесення до них змін та припинення їх дії.
Рішення Експертна комісія приймає під час проведення засідань та/або шляхом застосування інформаційних технологій із використанням членами комісії кваліфікованих електронних підписів.
Рішення Експертної комісії оформлюються протоколом засідання.
Рішення Експертної комісії є обов’язковими для виконання митними органами (їх структурними підрозділами).
Документи (протокол засідання, зміни до профілів ризику тощо), схвалені Експертною комісією відповідно до вимог цього пункту зберігаються у справах центрального підрозділу з питань координації застосування СУР.
Паспорти електронних профілів ризику, які потребують програмної реалізації структурним підрозділом з питань ІТ, виготовляються у двох примірниках.
Термін введення в дію електронного профілю ризику визначається в протоколі засідання Експертної комісії.
Перші примірники паспортів електронних профілів ризику надсилаються листом центрального підрозділу з питань координації застосування СУР до структурного підрозділу з питань ІТ для введення в дію, а другі - зберігаються у справах центрального підрозділу з питань координації застосування СУР.
Якщо до наповнення чи контролю ефективності електронного профілю ризику залучаються інші митні органи (їх структурні підрозділи), виготовляються додаткові примірники їх паспортів.
У разі застосування Експертною комісією інформаційних технологій направлення інформації про прийняті рішення, у тому числі для їх програмної реалізації, здійснюється із використанням відповідних інформаційно-комунікаційних систем.
8. Центральний підрозділ з питань координації застосування СУР приймає рішення про внесення змін до електронного профілю ризику, якщо такі зміни пов’язані:
1) зі змінами документів, положення яких враховано під час розроблення профілю ризику, та/або необхідністю актуалізації відповідних значень окремих індикаторів ризику або параметрів профілю ризику;
2) зі змінами числових значень позитивної / негативної історії профілю ризику, алгоритмів визначення числового значення ризику за профілем ризику;
3) з необхідністю виправлення помилок у паспорті профілю ризику.
Про рішення, прийнятті відповідно до цього пункту, центральний підрозділ з питань координації застосування СУР інформує Експертну комісію на черговому засіданні.
9. Центральний підрозділ з питань координації застосування СУР тимчасово призупиняє дію електронного профілю ризику, у тому числі за поданням митного органу (його структурного підрозділу), у разі:
1) внесення змін до документів, положення яких враховано під час розроблення електронного профілю ризику, коли такі зміни ведуть до необхідності суттєвих змін електронного профілю ризику;
2) скасування, втрати чинності документами, положення яких враховано під час розроблення електронного профілю ризику;
3) втрати актуальності електронним профілем ризику;
4) виявлення проблемних питань під час застосування електронного профілю ризику, що не можуть бути вирішені шляхом внесення змін до нього;
5) виявлення проблемних питань під час програмної реалізації електронного профілю ризику;
6) встановлення низької ефективності окремого профілю ризику та недосягнення мети впровадження такого профілю.
Про рішення, прийнятті відповідно до цього пункту, центральний підрозділ з питань координації застосування СУР інформує Експертну комісію на черговому засіданні.
10. Прийняті відповідно до пунктів 8, 9 цього розділу рішення щодо електронних профілів ризику, програмну реалізацію яких здійснював центральний підрозділ з питань координації застосування СУР із використанням функціоналу ЄАІС, у тому числі автоматизованою системою митного оформлення (далі - АСМО), оформлюються у вигляді доповідної записки з резолюцією керівника або заступника керівника центрального підрозділу з питань координації застосування СУР.
Прийняті відповідно до пунктів 8, 9 цього розділу рішення щодо електронних профілів ризику, програмну реалізацію яких здійснював структурний підрозділ з питань ІТ, оформлюються у вигляді листа центрального підрозділу з питань координації застосування СУР до структурного підрозділу з питань ІТ.
Рішення, передбачені пунктами 8, 9 цього розділу, приймаються щодо електронного профілю ризику та/або щодо його доповнення.
Прийняті відповідно до пункту 9 цього розділу рішення щодо електронних профілів ризику не пізніше ніж на наступний робочий день з дня прийняття такого рішення доводяться до відповідального підрозділу з метою вжиття ним заходів щодо перегляду індикаторів ризику, їх значень та інших параметрів профілю ризику.
Відповідальний підрозділ вживає заходів щодо перегляду індикаторів ризику, їх значень та/або інших параметрів профілю ризику.
Про вжиті заходи та/або необхідність внесення змін до електронного профілю ризику (його програмного коду) відповідальний підрозділ інформує центральний підрозділ з питань координації застосування СУР.
У разі, якщо відповідальний підрозділ протягом місяця не вжив заходів щодо перегляду індикаторів ризику, їх значень та/або інших параметрів профілю ризику, на черговому засіданні Експертної комісії на розгляд виноситься питання припинення дії такого профілю ризику.
11. У разі усунення недоліків, що стали підставою для тимчасового призупинення дії електронного профілю ризику відповідно до пункту 9 цього розділу, центральний підрозділ з питань координації застосування СУР приймає рішення про поновлення дії такого профілю ризику, яке оформлюється у порядку, визначеному для рішень, прийнятих відповідно до пунктів 8, 9 цього розділу.
12. У разі виявлення проблемних питань під час програмної реалізації електронного профілю ризику центральний підрозділ з питань координації застосування СУР ініціює розгляд питання необхідності внесення змін до програмного коду шляхом направлення листа до структурного підрозділу з питань ІТ.
13. З метою захисту національної безпеки, життя і здоров’я людей, тварин, рослин, довкілля, інтересів споживачів, а також у період дії воєнного стану, за необхідності невідкладного прийняття рішень, схвалення яких належить до компетенції Експертної комісії, такі рішення приймає керівник Держмитслужби шляхом накладання резолюції на доповідну записку центрального підрозділу з питань координації застосування СУР.
Про рішення, прийнятті відповідно до цього пункту, центральний підрозділ з питань координації застосування СУР інформує Експертну комісію на черговому засіданні.

................
Перейти до повного тексту